Επιλογές από τις νέες κυκλοφορίες των εκδοτικών οίκων.
Ναγκίμπ Μαχφούζ, «Λόγια του πρωινού και του σούρουπου», μτφρ.: Ελένη Ε. Καπετανάκη, Αγγελική Σιγούρου, εκδόσεις Καστανιώτη
Πρόκειται για το έπος τριών οικογενειών που έζησαν στο Κάιρο ξεκινώντας από το 1798, όταν τα στρατεύματα του Ναπολέοντα εισέβαλαν στην Αλεξάνδρεια, μέχρι τον πόλεμο του Γιομ Κιπούρ με τους Ισραηλινούς το 1973. Ο Ναγκίμπ Μαχφούζ συλλέγει ιστορίες ανθρώπων για να αφηγηθεί, μέσα απ’ αυτές, τη μεγάλη ιστορία της πατρίδας του και τη σημασία τού να είσαι Αιγύπτιος. Αυτό όμως που περισσότερο ενδιαφέρει τον Μαχφούζ είναι να ξεδιπλώσει ιστορίες ανθρώπων απ’ όλες τις κοινωνικές τάξεις της Αιγύπτου, να μιλήσει για το γάμο και τη σημασία του, τη θέση των γυναικών, που βελτιώνεται με τα χρόνια, τη μετανάστευση σε χώρες της Δύσης, αλλά και την τελική επάνοδο στην πατρίδα, τις παραδόσεις της αραβικής κοινωνίας που διαβρώνονται, τους οικογενειακούς δεσμούς, που κι αυτοί αδυνατίζουν. Οι ιστορίες-βιογραφικά, γεμάτες χρώμα και ατμόσφαιρα, απεικονίζουν τις ζωές συνηθισμένων ανθρώπων που γεφυρώνουν δύο ολόκληρους αιώνες και βιώνουν τον άνεμο της αλλαγής. Το μυθιστόρημα, που θεωρείται από τα καλύτερα και τα πιο πρωτότυπα της ώριμης περιόδου του νομπελίστα συγγραφέα, εκδόθηκε στην Αίγυπτο το 1987. «Σαν ακροστιχίδα... το συνηθισμένο μαζί με το ασυνήθιστο, η γέννηση μαζί με το θάνατο, η ιστορία μαζί με την πολιτική – ειρωνικά διαβάζεται σαν τη ζωή».
Ρέιμοντ Κάρβερ, «Λοιπόν, θα πάψεις, σε παρακαλώ;», μτφρ.: Γιάννης Τζώρτης, εκδόσεις Μεταίχμιο
Η συγκεκριμένη συλλογή ιστοριών, η οποία πρωτοκυκλοφόρησε το 1976, δημιουργώντας τεράστια αίσθηση, σύστησε στο αναγνωστικό κοινό έναν συγγραφέα ο οποίος ήταν προορισμένος να γίνει κλασικός. Τα διηγήματα του Ρέιμοντ Κάρβερ ισορροπούν ανάμεσα στην κωμωδία και το δράμα της καθημερινής ζωής συνηθισμένων ανθρώπων και τον ανέδειξαν στον αμερικανό Τσέχωφ.
Ουμπέρτο Έκο, «Το κοιμητήριο της Πράγας», μτφρ.: Έφη Καλλιφατίδη, εκδόσεις Ψυχογιός
Στη διάρκεια του 19ου αιώνα, ανάμεσα στο Τορίνο, το Παλέρμο και το Παρίσι, συναντάμε μεταξύ άλλων μια υστερική σατανίστρια, έναν αβά που πεθαίνει δύο φορές, μερικά πτώματα μέσα σ' έναν υπόνομο του Παρισιού, τη σταδιακή μεγέθυνση του πλαστογραφήματος που έγινε γνωστό ως Τα Πρωτόκολλα των Σοφών της Σιών, το οποίο θα εμπνεύσει στον Χίτλερ τα στρατόπεδα εξόντωσης, Ιησουίτες που δολοπλοκούν εναντίον των Μασόνων, Μασόνους, έναν Γαριβάλδη αρθριτικό και στραβοκάνη, τα σχέδια των Μυστικών Υπηρεσιών του Πιεμόντε, της Γαλλίας, της Πρωσίας και της Ρωσίας, τις σφαγές στο Παρίσι της Κομούνας, όπου ο κόσμος τρώει τα ποντίκια, αηδιαστικά και ρυπαρά στέκια εγκληματιών που ανάμεσα στους ατμούς απ το αψέντι καταστρώνουν εξεγέρσεις στις πλατείες, ψεύτικους συμβολαιογράφους, ψεύτικες διαθήκες, διαβολικές αδελφότητες και μαύρες λειτουργίες. Εξαιρετικό υλικό για ένα μυθιστόρημα των επιφυλλίδων στο στυλ του 19ου αιώνα που, μεταξύ άλλων, εικονογραφείται όπως τα feuilletons εκείνης της εποχής. Να τι θα ικανοποιήσει ακόμα και τον χειρότερο μεταξύ των αναγνωστών. Εκτός από μια μικρή λεπτομέρεια. Με την εξαίρεση του κεντρικού ήρωα, όλα τα άλλα πρόσωπα αυτού του μυθιστορήματος υπήρξαν στ' αλήθεια και έκαναν αυτό που κάνουν. Κι ακόμα και ο κεντρικός ήρωας κάνει πράγματα που έχουν γίνει, μόνο που κάνει πολλά, τα οποία είχαν ίσως διαφορετικούς αυτουργούς. Αλλά πού να ξέρει κανείς, όταν κινείσαι μεταξύ μυστικών υπηρεσιών, διπλών πρακτόρων, απατεώνων αξιωματικών και αμαρτωλών ιερωμένων, τα πάντα μπορούν να συμβούν. Έστω κι αν ο μόνος φανταστικός ήρωας αυτής της ιστορίας είναι ο πιο αληθινός απ' όλους και μοιάζει πολύ με άλλους που κυκλοφορούν ακόμα ανάμεσά μας.
Πάουλ Βεράχεν, «Omega minor», μτφρ.: Ινώ Μπαλτά, εκδόσεις Πόλις
Βερολίνο, άνοιξη του 1995. Ο νεαρός Βέλγος φυσικός Πάουλ Άντερμανς, έπειτα από συμπλοκή με μια συμμορία νεοναζί, μεταφέρεται στο νοσοκομείο. Εκεί γνωρίζει τον Ντε Χέιρ, ηλικιωμένο Εβραίο, επιζήσαντα του Ολοκαυτώματος, που του αφηγείται τον περιπετειώδη βίο του. Έζησε την άνοδο του ναζισμού, βρέθηκε εκτοπισμένος στο Άουσβιτς, πήρε μέρος στην ανέγερση του Τείχους του Βερολίνου... Ο Πάουλ συναντά επίσης την όμορφη πυρηνική επιστήμονα Ντονατέλλα, βοηθό του διάσημου Νομπελίστα φυσικού Γκόλντφαρμπ. Ο Γκόλντφαρμπ, Γερμανός εξόριστος ο οποίος συμμετείχε στην ομάδα που κατασκεύασε στο Λος Άλαμος την πρώτη ατομική βόμβα, διεξάγει, με τη βοήθεια της Ντονατέλλα, ένα πείραμα που θα φωτίσει τις απαρχές και το μέλλον του σύμπαντος. Με τους ήρωες διασταυρώνεται και η μυστηριώδης και γοητευτική Νέμπουλα, σκηνοθέτις πορνογραφικών ταινιών, που κινείται ανάμεσα στους νεοναζιστικούς κύκλους και τον Πάουλ Άντερμανς. Τι ψάχνει; Τι προσπαθεί να αποδείξει; Γιατί ασχολείται επίμονα με το παρελθόν του Ντε Χέιρ; Και τι είναι αυτό το απίστευτα τρομακτικό που ετοιμάζεται και απειλεί το Βερολίνο; Το "Omega minor", επικό μυθιστόρημα που κινείται ανάμεσα στο σήμερα και τα σημαντικότερα γεγονότα του 20ού αιώνα, ασχολείται με τον ναζισμό, το Ολοκαύτωμα, την πυρηνική απειλή, την πτώση του κομμουνισμού, τον πόλεμο. Ο Χίτλερ, ο Χίμλερ, ο Μένγκελε, ο Σπέερ, οι πρωταγωνιστές του γερμανικού κινηματογράφου στα χρόνια του ναζισμού, ο Χάιζενμπεργκ, ο Χόνεκερ, ο Γκορμπατσόφ εμφανίζονται επί σκηνής. Ο Βεράχεν θέτει θεμελιώδη, πανανθρώπινα ερωτήματα:Θα τελειώσει ποτέ ο πόλεμος; Πώς επιβιώνουν οι άνθρωποι σε απάνθρωπες συνθήκες; Πώς αντιμετωπίζουν τα κρίσιμα ηθικά διλήμματα; Πώς επουλώνονται οι πληγές; Μπορούμε να υπερβούμε την ιστορία; Πώς η αγάπη αλλά και η σεξουαλικότητα επηρεάζουν τον κόσμο;