Η πιο εύκολη κίνηση: να πετάξει κανείς, αδιάφορα, την κλήση που έχει καρφιτσωθεί στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου του. Το παράνομο παρκάρισμα στο κέντρο της Αθήνας τείνει να γίνει καθημερινός κανόνας.
Φαίνεται, όμως, πως αυτή η άρνηση να δεχθεί κανείς τη συνεχιζόμενη παρανομία του έχει κόστος. Όπως αναφέρει η Καθημερινή, υπάρχει καταστηματάρχης στο κέντρο της Αθήνας που έχει φτάσει να χρωστάει ένα εκατομμύρια ευρώ (!) από κλήσεις στο Δήμο Αθηναίων.
Όπως εξηγεί στην εφημερίδα ο κ. Αντώνης Καφετζόπουλος, αντιδήμαρχος αρμόδιος για τον δημόσιο χώρο στον Δήμο Αθηναίων, τα δύο τελευταία χρόνια η κατάσταση όσον αφορά την παράνομη στάθμευση έχει εκτραχυνθεί. «Δεν είναι μόνο ότι δεν υπήρχε η δημοτική αστυνομία και άρα δεν υπήρχε η δυνατότητα να πραγματοποιούνται αρκετοί έλεγχοι. Είναι ότι και οι ίδιοι οι πολίτες είχαν την αίσθηση ότι κανείς δεν υπάρχει να τους ελέγξει και άρα μπορούσαν να παρανομούν ατιμώρητοι». Το αίσθημα ατιμωρησίας επιτείνει και το γεγονός ότι μπορεί να περάσουν πολλά χρόνια και να μην απαιτήσει ουδείς την πληρωμή του προστίμου από τον παρανομούντα.
Ελλείψει δημοτικής αστυνομίας τα δύο τελευταία χρόνια και με τη «δικαιολογία» της κρίσης, τα πεζοδρόμια είναι απροσπέλαστα για τους πεζούς. Σύμφωνα με στοιχεία του Δήμου Αθηναίων, το 30% όσων παρκάρουν παράνομα προτιμάει να «σκαρφαλώνει» στα πεζοδρόμια, ενώ το 20% παρκάρει αγνοώντας επιδεικτικά το σήμα της Τροχαίας που καθιστά παράνομη τη στάση και τη στάθμευση σε συγκεκριμένους δρόμους. Οι ράμπες ΑΜΕΑ και οι πεζόδρομοι είναι τα επόμενα «αγαπημένα» μέρη στάθμευσης.
Ομως οι κεντρικοί δρόμοι της πόλης δυσκολεύουν και τους εποχούμενους. Γιατί πώς να κατέβεις με το αυτοκίνητό σου τη Σόλωνος όταν οχήματα βρίσκονται σταθμευμένα και από τις δύο πλευρές του δρόμου ενώ πολλοί διπλοπαρκάρουν για λίγο, ανάβοντας «alarm»;
Η πανελλήνια ένωση επιχειρηματιών-ιδιοκτητών στεγασμένων σταθμών αυτοκινήτων εξηγεί ότι έχει μειωθεί δραστικά ο αριθμός των οχημάτων που στο κέντρο επιλέγουν την οδό της νόμιμης στάθμευσης σε πάρκινγκ. Η ένωση τονίζει ότι η ατιμωρησία έχει αυξήσει την παρανομία και κατά συνέπεια έχει μειώσει τα έσοδα των επιχειρηματιών πάρκινγκ.
Και όμως, η ιστορία του Γ.Δ., αλλά και τα στοιχεία, αποδεικνύει ότι η εντός του δήμου υπηρεσία που αντικατέστησε τη δημοτική αστυνομία στην Αθήνα κατάφερε να είναι αρκετά αποτελεσματική. Ενδεικτικά, ο δήμος το 2010 εισέπραξε 11 εκατομμύρια ευρώ από πρόστιμα για παράνομη στάθμευση, 13 εκατομμύρια το 2011, 11 εκατομμύρια το 2012 και 11 εκατομμύρια το 2013. Το 2014, οπότε είχε καταργηθεί η δημοτική αστυνομία (η απόφαση για την κατάργηση ανακοινώθηκε στις 5 Ιουλίου 2013, αλλά ουσιαστικά η δημ. αστυνομία σταμάτησε να περιπολεί στους δρόμους στις 23 Σεπτεμβρίου 2013), ο δήμος εισέπραξε από πρόστιμα για παράνομη στάθμευση 6 εκατομμύρια ευρώ. Την αστυνόμευση ανέλαβε η Διεύθυνση Ελέγχου Κοινοχρήστου Χώρου, που συστάθηκε στον δήμο τον Οκτώβριο του 2013 και στην οποία υπηρετούσαν περίπου 100 άτομα, πρώην δημοτικοί αστυνομικοί, οι περισσότεροι εκ των οποίων παρέμειναν στην υπηρεσία επειδή διέθεταν μεταπτυχιακό τίτλο.
Δημοτική υποστελέχωση
Στην προ διετίας δημοτική αστυνομία της Αθήνας υπηρετούσαν 1.030 άτομα, ενώ οι δημοτικοί αστυνομικοί που από αύριο θα κόβουν κλήσεις στους δρόμους και επισήμως θα είναι συνολικά 391. Στέλεχος του Δήμου Αθηναίων επισημαίνει ότι μπορεί οι 1.030 δημοτικοί αστυνομικοί να ήταν ίσως πολλοί, αλλά και οι 100 ήταν λίγοι. Η υποστελέχωση της υπηρεσίας είναι ένας από τους βασικούς λόγους που η αποστολή των κλήσεων στους παρανομούντες αργεί χρόνια. Ενδεικτικά, το δίμηνο Νοεμβρίου - Δεκεμβρίου 2012 κόπηκαν συνολικά 72.494 κλήσεις στην Αθήνα για παραβάσεις στο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης. Το αντίστοιχο δίμηνο του 2014 κόπηκαν συνολικά 19.517 κλήσεις για παραβάσεις στο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης.
Στις αρμοδιότητες της νέας δημοτικής αστυνομίας θα είναι ο έλεγχος του δημόσιου χώρου γενικότερα, όπως η παράνομη τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων.
Θα πρέπει ίσως να είναι η πρώτη φορά που η εικόνα ενός ανθρώπου με στολή που «γράφει» παράνομα σταθμευμένο όχημα προκαλεί ανακούφιση στους κατοίκους της πόλης.