Η Νιότη. Αλλοτε είναι γλυκειά και τρυφερή σαν την ταινία «Youth» κι άλλοτε είναι βίαιη και δολοφονική όπως στην «Ανιέρη Συμμαχία» με τον Τζόνι Ντεπ.
Περίεργη εβδομάδα με διαφορετικού είδους ταινίες όπου ξεχωρίζουν ο εξαιρετικός ντοκυμαντερίστας Φίλιππος Κουτσαφτής και ο φινετσάτος Ιταλός Πάολο Σορεντίνο. Δύο καλές ταινίες έξω απ’ τα συνηθισμένα.
ΑΝΙΕΡΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ - Crime / ΗΠΑ (2015)
- Black Mass
- Σκηνοθεσία: Σκοτ Κούπερ
- Παίζουν : Τζόνι Ντεπ, Τζόελ Έντγκερντον, Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, Σιένα Μίλερ, Πίτερ Σάρσγκααρντ, Ντακότα Τζόνσον, Κέβιν Μπέικον
Τι Συμβαίνει:
Επιτέλους! Να και μια ταινία όπου ο Τζόννυ Ντεπ δεν κάνει γκριμάτσες σε κάθε πλάνο δε φοράει αστείες περούκες και δεν πετάει κρυόμπλαστες αττάκες στο φακό. Συγχαρητήρια στον σκηνοθέτη που κατόρθωσε να μην τον παρουσιάσει σα κλόουν αλλά του επέβαλε να “παίξει” σύμφωνα με το αβυσσαλέο ταλέντο του. Καιρός ήταν εδώ που είχε φτάσει!
Σ’ αυτή τη ταινία υποδύεται πειστικότατα έναν ιρλανδοαμερικανό street guy της Βοστώνης, τον Τζέιμς Μπάλτζερ που γρήγορα φτιάχνει τη δική του συμμορία και παίζει σε μεγάλα ταμπλώ εκμεταλευόμενος την παιδική φιλία του με ένα πράκτορα του FBI.
Στη Βοστώνη της δεκαετίας του ’70, ο πράκτορας του FBI Τζον Κόνολι (Τζόελ Έντζερτον) πείθει τον Μπάλτζερ να συνεργαστεί με το FBI για να εξοντώσουν έναν κοινό εχθρό: την ιταλική μαφία. Εν κρυπτώ, η ανίερη αυτή συμμαχία, θα ξεφύγει κάθε ελέγχου, επιτρέποντας στον Μπάλτζερ να διαφύγει της Δικαιοσύνης, να συγκεντρώσει δύναμη και να αναδειχθεί σε έναν από τους πιο διαβόητους και ισχυρούς εγκληματίες της Βοστώνης.
Ο διαβόητος κακοποιός μόλις κατάλαβε ότι θα πιαστεί εξαφανίστηκε από τη Βοστώνη, πυροδοτώντας ένα ανθρωποκυνηγητό που διήρκεσε 16 χρόνια.
Τον αδελφό του Μπάλτζερ παίζει ένας εξ ίσου μεγάλος ηθοποιός ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς ο οποίος υποδύεται έναν πολιτικό. Η ταινία μοιάζει να θέλει να μοιάσει πιο πολύ στις γκαγκστερικές ταινίες του Σκορτσέζε (Goodfellas) παρά στις ασπρόμαυρες γκαγκστερικές του 50 με τους γκάγκστερς είδωλα. Παρ όλ αυτά διατηρεί ορισμένα δικά της χαρακτηριστικά. Όπως οι βίαιες σκηνές που δεν είναι cool, διασκεδαστικές και χορογραφημένες όπως στον Σκορσέζε, αλλά άγριες, αιμοβόρες και ανελέητες, δύσκολο να τις παρακολουθήσει κανείς, όπως ο στραγγαλισμός της μικρής πόρνης. Ο σκηνοθέτης Κούπερ είναι ωμός. Δεν ζητάει να αγαπήσουμε τον ήρωά του, ούτε τον ζωγραφίζει με παλ συμπαθητικά χρώματα. Τον δείχνει σαν κτήνος που είναι, σαν ένα παιδί που γεννήθηκε από τα σπλάχνα της βίαιης Αμερικής. Ένα κτήνος που πίστευε πολύ μόνο σε ένα πράγμα: Την αληθινή φιλία!
ΝΙΟΤΗ - Σινεφίλ / Ιταλία (2014)
- Youth
- Σκηνοθεσία: Πάολο Σορεντίνο
- Παίζουν : Μάικλ Κέην, Χάρβει Καϊτέλ, Ρέιτσελ Βάις, Πολ Ντέινο, Τζέιν Φόντα, Άλεξ ΜακΚουίν
Τι Συμβαίνει:
Η σχέση μας με το χρόνο και τα Ηλικία!
Τι σημαίνει ηλικία; Τι προσφέρει η κάθε ηλικία και πώς όλα αυτά παίρνουν ένα τέλος;
Ήσυχα μελαγχολική, συνάμα τρυφερή κι ευαίσθητη ταινία του διάσημου Ιταλού σκηνοθέτη Παόλο Σορεντίνο ο οποίος μέσα από μιας εξαιρετικής αισθητικής φωτογραφία διηγείται την ιστορία δυο ηλικιωμένων φίλων που στο τέλος της καριέρας τους φιλοσοφούν γύρω από το αίωνιο θέμα της νιότης, της ηλικίας και του Χρόνου. Η ταινία κυλά σαν δροσερό γάργαρο νερό μέσα στην ξηρασία του σύγχρονου κινηματογραφικού τοπίου που έχει σαρωθεί από την αμερικανιά και την κλωτσοπατινάδα. Ο Σορεντίνο σαν ο Φελίνι του καιρου μας κινηματογρφεί και στοχάζεται με ώριμη ποιητική διάθεση γύρω απ’ αυτές τις αλήθειες της ζωής.
Ο Φρεντ (Μάικλ Κέην) και ο Μικ, (Χάρβει Καϊτέλ) δύο φίλοι που πλησιάζουν τα ογδόντα, είναι σε διακοπές σε ένα όμορφο και πολυτελές ξενοδοχείο στους πρόποδες των Άλπεων. Ο Φρεντ, διάσημος συνθέτης και μαέστρος, είναι πια συνταξιούχος και δεν έχει καμία πρόθεση να επιστρέψει στην σκηνή, παρά τις πιέσεις της βασίλισσας Ελισάβετ, η οποία τον προσκαλεί να διευθύνει μια τελευταία φορά το γνωστότερο έργο του Simple Songs. Ο σκηνοθέτης Μικ, από την άλλη, προσπαθεί να στήσει ένα σενάριο και οραματίζεται τη νέα του ταινία, την οποία και ονειρεύεται ως το αποκορύφωμα της καριέρας του.
Οι δύο παλιοί φίλοι ξέρουν ότι ο χρόνος τους είναι μετρημένος και αποφασίζουν να αντιμετωπίσουν το μέλλον μαζί. Κοιτούν με περιέργεια και τρυφερότητα τις μπερδεμένες ζωές των παιδιών τους, τα κραυγαλέα νιάτα των σεναριογράφων που δουλεύουν με τον Μικ, και τις αξιοπερίεργες στιγμές των διαφόρων ενοίκων του ξενοδοχείου. Αντίθετα με εκείνους, κανείς δεν μοιάζει να ανησυχεί για τον χρόνο που περνά.
Στα πολλά συν της ταινίας η εξαιρετική εμφάνιση της Τζέην Φόντα στο ρόλο μιας πρώην ντίβας που πρόκειται να πρωταγωνιστήσει στην ταινία του Μικ. Άφοβα και χωρίς να προσπαθεί να κρύψει τα χρόνια της η αμερικανίδα ηθοποιός ενσαρκώνει απόλυτα πειστικά το ρόλο της bitch ξεπεσμένης ντίβας. Μια εξαιρετική ταινία σα χάδι ψυχής για όσους δεν ζητούν πολλά από ένα ήσυχο βράδυ.
Ο ΝΟΜΟΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ - Κοινωνική / Γαλλία (2015)
La loi du marché
Σκηνοθεσία: Στεφάν Μπριζέ
Παίζουν: Βενσάν Λιντόν, Ίβ Ορί, Καρίν ντε Μιρμπέκ, Ματιέ Σκαλέρ, Ξαβιέ Ματιέ, Πολ Πορτολό
Τι Συμβαίνει:
Η κοινωνική ταπείνωση ενός εργαζόμενου στο τοπίο του ευρωπαικού νεοφιλελευθερισμού σε όλο της το μεγαλείο. Καθώς η σύγχρονη Ευρώπη προσπαθεί να εγκαταστήσει την πολυπόθητη ανταγωνιστικότητα διαλύοντας τις εργατικές κατακτήσεις, ένας εργαζόμενος προσπαθεί να μη χάσει το ανθρώπινο πρόσωπό του.
Ο Τιερί είναι ένας απολυμένος εργάτης που προσπαθεί να επιβιώσει αυτός και η οικογένειά του στη σύγχρονη Γαλλία της υποβαθμισμένης εργατικής τάξης και των σκληρών εργοδοτικών πρακτικών. Με ότι κι αν καταπιάστηκε, σε ότι δοκίμασε και δοκιμάστηκε ήταν πάντα και πραγματικά στη μέση, αλλά με τον δικό του τρόπο συμμετείχε στη βία αυτού του κόσμου. Αυτός είναι ο κόσμος μας. Και ο χρόνος που ξοδεύουμε παρατηρώντας τον μας επιτρέπει να καταλάβουμε ότι ο Thierry δεν είχε απολύτως καμία επιλογή παρά να αποδεχθεί όποια νέα δουλειά του τύχαινε, όπως αυτή του υπεύθυνου ασφαλείας στο πολυκατάστημα. Σε αυτόν το ρόλο πολλές φορές η δουλειά έμοιαζε με καρικατούρα αλλά φυσικά στην πλειονότητά τους οι άνθρωποι που εργάζονται στις θέσεις αυτές δεν είναι καρικατούρες.
Ο Τιερί αγωνίζεται να μην το βάζει κάτω και να αντιστέκεται, όμως αυτό που αντιμετωπίζει στην ελεύθερη αγορά, είτε συμμετέχοντας σε σεμινάρια επιμόρφωσης είτε προσπαθώντας να ανοίξει νέους δρόμους εργασίας, είναι το αδυσώπητο πρόσωπο ενός καπιταλιστικού συστήματος που εκμηδενίζει συνεχώς τον εργαζόμενο.
Ο «Νόμος της Αγοράς» απέσπασε στο φετινό Φεστιβάλ Καννών το Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας για τον Βινσέν Λιντόν και την Ειδική Μνεία της Οικουμενικής Επιτροπής. Πραγματοποίησε την πανελλήνια πρεμιέρα του στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας.
ΑΡΚΑΔΙΑ ΧΑΙΡΕ - Ντοκιμαντέρ (2015)
Σκηνοθεσία: Φίλιππος Κουτσαφτής
Τι Συμβαίνει:
Το Αρκαδία Χαίρε είναι μια περιπλάνηση στο χθες και το σήμερα της Αρκαδίας, ενός τόπου τόσο φορτισμένου με μύθους και αναφορές που μοιάζει να κατοικεί σε ένα πεδίο που δεν ανήκει αποκλειστικά στην σύγχρονη πραγματικότητα. Ενός τόπου που έχει τη δική του ξεχωριστή θέση στον χρόνο και τον χώρο, αλλά και στην συνείδηση αμέτρητων ανθρώπων ανά τους αιώνες, που ονειρεύτηκαν το ιδανικό της, ή τα όσα η Αρκαδία συμβολίζει.
Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο 18o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, τον περασμένο Μάρτιο, όπου τιμήθηκε με το βραβείο της FIPRESCI (Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου) για την καλύτερη ελληνική ταινία.
Ο Φίλιππος Κουτσαφτής μετά την Ελευσίνα και την επιτυχία του ντοκιμαντέρ, Αγέλαστος Πέτρα, επισκέπτεται έναν ακόμη φορτισμένο, ιστορικά και συναισθηματικά, τόπο.
ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΑΝΑΜΝΗΣΗ - Ψυχολογικό Θρίλερ / ΗΠΑ (2015)
- Regression
- Σκηνοθεσία: Αλεχάντρο Αμεναμπάρ
- Παίζουν : Ιθαν Χώκ, Έμμα Γουότσον, Ντέιβιντ Θιούλις
Τι Συμβαίνει:
Θρίλερ που δεν ξεφεύγει από την πεπατημένη αν και πρέπει να παραδεχθούμε πως ξέρει καλά να ακολουθεί την πεπατημένη! Χάρτινα ατμοσφαιρικό θρίλερ, ημιφωτισμένα πλάνα με αναμενόμενες σκηνές και σχεδόν προβλέψιμο το αποτελέσμα ενός εμπορικού προϊόντος του οποίου η μοναδική αρετή είναι ο Ίθαν Χωκ.
Υποτίθεται πως μέσα από μια διαδικασία επανάκλησης των αναμνήσεων κάποιος μπορεί να διακρίνει καινούριες λεπτομέρειες ενός γεγονότος που του έτυχε στο παρελθόν. Παιχνίδια με το μυαλό που μπορεί να έχουν κάποια ψυχολογική αξία, όταν όμως γίνονται εργαλείο ντεντέκτιβ για εξιχνίαση μυστηριακών φόνων, μοιάζει σαν να προσπαθείς να φτιάξεις λάσπη για τοιχοποιία, ανακατεύοντας το μείγμα με ένα κουταλάκι.
Μινεσότα, 1990. Ο ντετέκτιβ Μπρους Κένερ (Ίθαν Χωκ) ερευνά την υπόθεση της νεαρής Άντζελα, (Έμμα Γουότσον) που κατηγορεί τον πατέρα της Τζον Γκρέι, (Ντέιβιντ Θιούλις) για ένα αποτρόπαιο έγκλημα που σχετίζεται με σατανισμό. Όταν ο Τζον ομολογεί στον Κέννερ το έγκλημα για το οποίο δεν έχει καμία ανάμνηση, επιστρατεύεται ένας ψυχολόγος για να τον βοηθήσει να ανακτήσει τις καταπιεσμένες του αναμνήσεις. Η πλοκή στην ταινία ξετυλίγεται με βεβιασμένες ανατροπές, αφήνοντας στο πέρασμά της πολλά ερωτηματικά και αυτό γίνεται μάλλον από σεναριακή ένδεια παρά από κάποια προσπάθεια παιχνιδίσματος με τους θεατές. Θρησκείες, δεισιδαιμονίες, και σατανιστικές τελετές μπερδεύονται γλυκά καθώς σε παίρνει ο ύπνος, τον οποίο ταράζουν μόνο κάτι ουρλιαχτά που ακούγονται πού και πού.