Η μεγάλη επιστροφή των παραθεριστών σηματοδοτεί και το παραδοσιακό κινηματογραφικό ραντεβού του Σεπτέμβρη με ταινίες που αξίζουν την προσοχή μας. Ξεκινώντας απ το Χάρισμα ένα εντυπωσιακό θρίλερ καταλήγουμε σε ένα εξίσου εντυπωσιακό animation της Ντίσνεϊ με τίτλο «Τα Μυαλά που Κουβαλάς». Την ίδια στιγμή οι σινεφίλ επανεκδόσεις όπως το Derzu Uzala του Κουροσάβα και το Φάλσταφ του Γουελς κρατούν ένα σοβαρό αντίβαρο στη σωστή διασκέδαση.
ΤΟ ΧΑΡΙΣΜΑ - Θρίλερ / ΗΠΑ (2015)
- Solace
- Σκηνοθεσία : Αλφόνσο Ποϋάρτ
- Παίζουν : Άντονυ Χόπκινς, Κόλιν Φάρελ, Τζέφρι Ντιν Μόργκαν, Έιμπι Κόρνις
Τι Συμβαίνει:
Αιματηρό θρίλερ με αρκετές άσκοπες σκηνές αιματοβαμμένης αηδίας που απευθύνεται μάλλον σε ρέκτες του σπλάτερ παρά σε ένα old school θρίλερ που κανονικά παραπέμπει η συμμετοχή του Χόπκινς.
Ο τελευταίος υποδύεται τον Τζον Κλάνσι έναν γιατρό ο οποίος έχει αποτραβηχθεί από το επάγγελμα μετά τον πρώιμο θάνατο της κόρης του. Τον Κλάνσι θα καλέσει σε βοήθεια ο ειδικός πράκτορας του FBI Τζο Μεριγουέδερ (Τζέφρι Ντιν Μόργκαν) καθώς δεν μπορεί να εξιχνιάσει μια σειρά από φόνους που συμβαίνουν στη περιοχή του. Ο γιατρός Κλάνσι έχει ένα ειδικό χάρισμα να βλέπει οράματα από το παρελθόν αλλά και απ’ το μέλλον όταν βρίσκεται στον τόπο του εγκλήματος και ακουμπά κάποιο αντικείμενο ή σώμα. Αυτές οι υπερφυσικές δυνάμεις τον βοηθούν να εντοπίσει πιο εύκολα τα στοιχεία που θα τον οδηγήσουν στην ανακάλυψη του serial killer που κυνηγά ο Τζο και η γοητευτική συνεργάτιδα του Κάθι Κάουλες (Έιμπι Κόρνις).
Η κεντρική ιδέα δεν περιέχει κάτι πρωτότυπο κι έτσι περιμένεις να δεις κάποιες φρέσκες ιδέες στους χαρακτήρες το σενάριο και την εξέλιξη. Ο Αλφόνσο Ποϋάρτ όμως δεν φαίνεται να τολμά σε αυτόν τον τομέα κι έτσι το μόνο που μένει για να εντυπωσιάσει τον θεατή του είναι να του κόψει την ανάσα με μερικές αιματοβαμμένες σκηνές όπως αυτή που ένα μαχαίρι τεμαχίζει έναν ανθρώπινο εγκέφαλο σαν να ανοίγει καρπούζι Αμαλιάδας. Κάτι που προσωπικά πιο πολύ μου χάλασε τη διάθεση παρά με «έφτιαξε» για να γοητευτώ απ’ την ταινία. Και αυτό είναι κρίμα γιατί τελικά η σκηνοθεσία δεν είναι άστοχη. Προσκαλεί στον θεατή στο παιχνίδι του τρόμου πλην όμως τα φτηνά τερτίπια της σου δίνουν μια αίσθηση απογοήτευσης κατά καιρούς. Ο Χόπκινς δεν κάνει κάποια ιδιαίτερη προσπάθεια και «πουλάει» σε κάθε σκηνή το παγωμένο βλέμμα των αμνών που αυτή τη φορά κολλάει πολύ με τις υπερφυσικές του ιδιότητες. Ο σκηνοθέτης εκμεταλλεύεται στο έπακρο αυτό το πειστικό (βλέπω κάτι μακριά) βλέμμα και του χαρίζει παρατεταμένα close ups σε αρκετά κομμάτια της ταινίας.
Θα περιμένετε αρκετά για να δείτε τον αγαπημένο Κόλιν Φάρελ ο οποίος είναι εξαιρετικά ισορροπημένος στο ρόλο του ανισόρροπου φονιά τραγικών θυμάτων ο οποίος μπορεί να αντιμετωπίσει στα ίσα το χάρισμα του Χόπκινς.
Η τελική τους αναμέτρηση είναι καλοστημένη και προσεγμένη. Μπορεί να μην μείνει στην ιστορία του σινεμά θα αποζημιώσει όμως τον θεατή για όλο το ψυχολογικό βάρος που επωμίσθηκε λίγο άδικα σε όλη την προηγούμενη ώρα.
ΤΑ ΜΥΑΛΑ ΠΟΥ ΚΟΥΒΑΛΑΣ - Animation/ ΗΠΑ (2015)
- Inside Out
- Σκηνοθεσία : Πιτ Ντοκτέρ
Τι Συμβαίνει:
Tι συμβαίνει στο μυαλό ενός κοριτσιού;
Όταν παγκοσμίως οι κορυφαίοι δημιουργοί animation όπως η Ντίσνευ και η Πίξαρ συνεργάζονται για μια ταινία με τέτοιο προκλητικά δύσκολο θέμα, δεν μπορεί παρά το αποτέλεσμα να μας κινήσει το ενδιαφέρον. Αυτή τη φορά οι δυο μεγάλοι της διασκέδασης βρήκαν ένα φρέσκο τρόπο να μιλήσουν για τα παιδιά. Μέσα από τον εσωτερικό τους κόσμο. Μπήκαν σε ένα παιδί (την Ρίλεϊ) και προσωποποίησαν τα συναισθήματά του. Το αποτέλεσμα είναι γοητευτικό, διδακτικό και ταυτόχρονα άκρως διασκεδαστικό.
Η Ρίλεϊ μετακομίζει από την ήσυχη ζωή της σε μια κωμόπολη της κεντροδυτικής Αμερικής και έρχεται να εγκατασταθεί στο Σαν Φρανσίσκο, όπου βρίσκεται η καινούρια δουλειά του πατέρα της.
Τα συναισθήματα της συγκρούονται μέσα της καθώς αντιδρά στα ερεθίσματα του καινούργιου περιβάλλοντος.
Όπως όλοι μας, έτσι κι η Ρίλεϊ κατευθύνεται από τα συναισθήματά της – τη Χαρά, τον Φόβο, τον Θυμό, την Αηδία και τη Θλίψη. Τα συναισθήματα ζουν στο Κέντρο Ελέγχου μέσα στο μυαλό της, απ’ όπου τη συμβουλεύουν στην καθημερινότητά της. Καθώς η Ρίλεϊ και τα συναισθήματά της αγωνίζονται να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες, στο Κέντρο Ελέγχου επικρατεί μεγάλη αναστάτωση. Ενώ η Χαρά, το κυρίαρχο και σημαντικότερο συναίσθημα της Ρίλεϊ, προσπαθεί να διατηρήσει το ηθικό υψηλό, τα υπόλοιπα συναισθήματα συγκρούονται μεταξύ τους για το πώς να διαχειριστούν μια διαφορετική πόλη, ένα νέο σπίτι κι ένα καινούριο σχολείο.
Όλοι κουβαλάμε ένα μυαλό που μας κυβερνά. Αξίζει τον κόπο να δούμε πως λειτουργεί αυτό το κέντρο ελέγχου που μας κατευθύνει στο πως να αντιδράσουμε στο εξωτερικό μας περιβάλλον!
THE TRANSPORTER REFUELED - Περιπέτεια / Γαλλία (2015)
- Σκηνοθεσία : Καμίλ Ντελαμάρ
- Παίζουν : Εντ Σκράιν, Ρέι Στίβενσον, Γκαμπριέλα Ράιτ, Ραντιβόζ Μπούκβιτς, Λόαν Σάμπανολ, Τατιάνα Πάκοβιτς
Τι Συμβαίνει:
Η υπογραφή του Λικ Μπεσσόν στην παραγωγή δεν παύει παρά να είναι εγγύηση για μια περιπέτεια με σωστή δομή, καυτές καταδιώξεις και μελετημένα αχαλίνωτη δράση. Η ταινία πράγματι διαθέτει αυτά τα στοιχεία αλλά με έναν τρόπο λίγο δημοσιοϋπαλληλικό. Έτσι ναι μεν σε θέματα παραγωγής και σεναρίου η ταινία είναι σωστή, παραπαίει όμως στα θέματα χαρακτήρων και σκηνοθεσίας αφού το καστ που καλείται να αποδώσει τις σκηνές δεν επαρκεί. Το στιλάτο παίξιμο και η ντουμπλαρισμένη φωνή του πρωταγωνιστή δεν φαίνονται ικανές αιτίες για να διασωθεί ο Εντ Σκράιν κι έτσι η παραγωγή αφιερώνει περισσότερη ώρα σε σκηνές σκληρής και φαντασμαγορικής κλωτσοπατινάδας παρά σε σκηνές «υπόθεσης» ή ερωτικής περιπέτειας. Στο τέλος όμως και αυτό το ανελέητο ξύλο με τους γραφικούς κακούς έξτρας που περιμένουν να αρπάξουν τη μπουνιά του πρώην στρατιώτη Φρανκ (Εντ Σκράιν) καταντά μια μανιέρα αρκετά αξιοθρήνητη. Στα συν της δράσης απόδρασης από το κινούμενο Μπόινγκ και η τελική διαφυγή με ένα πειραγμένο Αudi μέσα από την αίθουσα αναμονής στο αεροδρόμιο της Νίκαιας!
Ο Φρανκ «The Transporter» Μάρτιν παραδίδει οποιοδήποτε «πακέτο» για μια συγκεκριμένη τιμή. Γνωστός στον υπόκοσμο ως ο καλύτερος οδηγός που θα μπορούσες ποτέ να ‘αγοράσεις’, είναι χαμηλών τόνων, πρώην στρατιώτης και νυν μισθοφόρος
Αυτή τη φορά χωρίς να το θέλει, ο Φρανκ μπλέκει σε ένα σχέδιο εναντίον του Γιούρι, ενός Ρώσου εμπόρου λευκής σαρκός που θα τον καταδιώξει μέχρι θανάτου.
Ο Μπεσσόν φαίνεται να ζηλεύει τις γεμάτες επινοήσεις σκηνές δράσης των ταινιών Μποντ αλλά και τι σκληρές μονομαχίες των κινεζικών φιλμ καράτε κι αν θέλετε τη γνώμη μου είναι πολύ κοντά στο να τις καταφέρει αν έχει το κατάλληλο τημ μαζί του. Όμως η αλήθεια είναι πως ο Εντ Σκραϊν δεν είναι Τζέισον Στέιθαμ κι αυτό φαίνεται πολύ...
ΤΡΕΛΟ ΘΗΡΙΟΤΡΟΦΕΙΟ: Η ΝΕΑ ΓΕΝΙΑ - Κωμωδία / ΗΠΑ (2015)
- Vacation
- Σκηνοθεσία : Tζόναθαν Γκόλντστάιν, Τζον Φράν
Τι Συμβαίνει:
Μέσα στο κατακαλόκαιρο του Αυγούστου μια καινούργια σειρά ταινιών φαίνεται να ξεκινά με τη νέα γενιά της γνωστής γκαφατζήδικης οικογένειας Γκριζγουωλντ να παίρνει τη σκυτάλη από τους διάσημους πια Τσέβι Τσέηζ και Μπεβερλι Ντ΄Αντζελο.
Ο γιος Ράστι Γκρίσγουονλντ, (Εντ Χελμς) με την σύζυγό του Ντέπι (Κριστίνα Απλγκέιτ) συνεχίζοντας την οικογενειακή παράδοση των διακοπών, αποφασίζει να πάει εκδρομή με την οικογένειά του στο αμερικανικό πάρκο Walley World για να συσφίξει τους οικογενειακούς δεσμούς.
Φυσικά στο δρόμο η οικογένεια θα πέσει σε παγίδες, θα τρακάρει, θα ρεζιλευτεί και θα συναντήσει τα μύρια όσα εμπόδια και τις κακοτυχίες τις οποίες θα αναγκαστεί να ξεπεράσει με αφέλεια και στο τέλος να βγει πιο δυνατή πιο δεμένη και πιο μοσχομυριστή.
Οι σεναριογράφοι του «Βρέχει Κεφτέδες» και των «Αφεντικών για Σκότωμα», Τζόναθαν Γκόλντσταϊν και Τζον Φράνσις Ντέιλι κάνουν το σκηνοθετικό τους ντεμπούτο, υπογράφοντας παράλληλα και το απελπιστικά προβλέψιμο σενάριο.
Η σύγκρισή της με παλαιότερες συναφείς ταινίες είναι δυσάρεστη γι αυτήν. Η ταινία με ελάχιστες πρωτότυπες σκηνές, απευθύνεται σε νεαρά κοινά που μπορούν εύκολα να διασκεδάσουν με χοντρά αστεία που αναφέρονται σε μύξες, σωματικά υγρά, καρπαζιές, και χοντροκομμένες σλάπστικ καταστάσεις.
Προσωπικά το να κολυμπήσει κανείς σε ανθρώπινα βοθρολύματα και να τα πασαλείψει στο πρόσωπό του για δήθεν ιαματική λάσπη, το βρίσκω εξαιρετικά κακόγουστο, ηλίθιο και εντελώς κρύο σαν αστείο. Στον Νέο Κόσμο αυτού του είδους το χιούμορ όμως κάνει εισιτήρια στις τάξεις των εφήβων. Ας περιμένουμε να δούμε τι θα κάνει στην Αθήνα.
WΕ ΑRE YOUR FRIENDS - Μουσική / HΠΑ (2015)
Σκηνοθεσία : Μαξ Τζόζεφ
Παίζουν : Ζακ Έφρον, Έμιλι Ρατατζκόφσκι, Τζόνι Γουέστον, Τζον Μπέρνταλ, Νταϊάνα Πρινς, Γουές Μπέντλεϊ, Σάιλο Φερνάντεζ, Άλεξ Σέιφερ
Τι Συμβαίνει:
Bουτηγμένος στον υπέροχο κόσμο της ηλεκτρονικής μουσικής αλλά και της ανεξέλεγκτης νυχτερινής ζωής του Χόλιγουντ, ένας εικοσιτριάχρονος επίδοξος DJ ονόματι Κόουλ (Ζακ Έφρον) περνά τις μέρες του αράζοντας με τους «απατεώνες» φίλους του. Τις νύχτες του, όμως, ο Κόουλ τις επενδύει στη μεγάλη του αγάπη, τη μουσική, δουλεύοντας πυρετωδώς πάνω σε ένα ξεχωριστό μουσικό κομμάτι που θα καταφέρει να βάλει φωτιά στα ηχεία και τις καρδιές των ανθρώπων σε ολόκληρο τον πλανήτη.
Η ζωή του Κόουλ αναμένεται να αλλάξει όταν θα γνωρίσει τον χαρισματικό και έμπειρο DJ Τζέιμς (Ουές Μπέντλι) ο οποίος αποφασίζει να τον πάρει υπό την προστασία του. Η κατάσταση μεταξύ τους, ωστόσο, δεν θα αργήσει να πάρει περίεργη τροπή, όταν ο νεαρός DJ ερωτευτεί την πανέμορφη και σούπερ σέξι κοπέλα του Τζέιμς, Σόφι (Έμιλι Ραταϊκόφσκι). Με την απαγορευμένη σχέση του Κόουλ, λοιπόν, να γίνεται ολοένα και πιο συγκλονιστική, περιπλέκοντας τα πράγματα περισσότερο, και με τη φιλία του να υποβάλλεται σε πολλαπλές δοκιμασίες, θα φτάσει στο δύσκολο, τελικό, σταυροδρόμι όπου καλείται πλέον να επιλέξει ανάμεσα στην αγάπη, την αφοσίωση αλλά και το μέλλον για το οποίο προορίζεται.
ΝΤΕΡΣΟΥ ΟΥΖΑΛΑ - Δράμα / Ιαπωνία (1975)
- Dersu Uzala
- Σκηνοθεσία : Ακίρα Κουροσάβα
- Παίζουν :Γιούριλι Σόλομιν, Μαξίμ Μουνζούκ, Μιχαήλ Μπικλόφ
Τι Συμβαίνει:
Ένα οπτικό ποίημα, βασισμένο σε δύο αυτοβιογραφικά βιβλία του Ρώσου επιστήμονα και εξερευνητή, Βλαντιμίρ Αρσένιεφ ο οποίος το 1902 μαζί με την ομάδα του στάλθηκε να χαρτογραφήσει την περιοχή Ουσούρι της Σιβηρίας.
Ο επιστήμονας λοχαγός με τους στρατιώτες του πηγαίνουν να εξερευνήσουν τους δρόμους για τοπογραφική φωτογράφηση το 1902 στην Ουσουρριανή περιφέρεια, στην περιοχή Σικότοφ. Διανυκτερεύουν στο μέρος αυτό που τους προκαλεί φόβο και εκεί τους βρίσκει ο Ντερσού Ουζαλά. Ένας άνθρωπος που ζει στο βουνό ως κυνηγός. Έχει χάσει τη γυναίκα του και τα παιδιά του από ευλογιά. Η μοναχική του παραμονή στο βουνό, η διορατικότητα, η παρατηρητικότητα και η καλή του ψυχή τον οδήγησαν να έχει μια απόλυτα αρμονική σχέση με την φύση.
Ο λοχαγός του προτείνει να πάει οδηγός της ομάδας του κι εκείνος δέχεται. Μέρα με την ημέρα αναπτύσσεται μεταξύ τους σχέση εμπιστοσύνης, εκτίμησης και αγάπης. Στην αρχή οι στρατιώτες τον παρεξηγούν επειδή μιλάει με το νερό, τη φωτιά και τον άνεμο. Αλλά οι γνώσεις του γύρω από τα μυστικά της φύσης εντυπωσιάζουν τον Αρσένιεφ καθώς του αποκαλύπτουν τη δύναμη του μεγαλείου της Φύσης.
Ο Κουροσάβα αποφάσισε να γυρίσει τη ταινία στους αυθεντικούς τόπους, πράγμα που του εξασφάλισε εκπληκτικά πλάνα, αλλά και ταυτόχρονα πολλές δυσκολίες μιας και η θερμοκρασία έφτανε στους -40 , ενώ τα γυρίσματα διήρκεσαν ένα χρόνο. Με ένα λυρικό τρόπο, σχεδόν σε στυλ ντοκιμαντέρ, ο Κουροσάβα παρουσίαζει τον εκπρόσωπο του πολιτισμού και των επιστημών ως έναν ανίδεο (όπως κι εμείς οι θεατές) μπροστά στο μεγαλείο της φύσης.
Το αποτέλεσμα είναι η ταινία σταθμός «DERSU UZALA», μια ταινία – ύμνος στο μεγαλείο της φύσης, που θα κερδίσει το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας (1976).
ΦΑΛΣΤΑΦ - Δράμα / Ισπανία, Γαλλία (1965)
- Falstaf/ Crimes at Midnight
- Σκηνοθεσία : Όρσον Γουελς
- Παίζουν : Όρσον Γουέλς, Ζαν Μορό, Μάργκαρετ Ράδερφορντ, Τζον Γκίλγουντ, Μαρίνα Βλαντί, Κιθ Μπάξτερ, Φερνάντο Ρέι
Τι Συμβαίνει :
Γυρισμένο το 1965, το φιλμ ήταν ουσιαστικά ο φόρος τιμής του Γουέλς στον Σαίξπηρ και σε έναν από τους μόνιμους χαρακτήρες του έργου του, τον Φάλσταφ.
Ο Ερρίκος ο Δ', σφετεριστής του θρόνου της Αγγλίας, προσπαθεί να καταστείλει τις εξεγέρσεις των ευγενών που στρέφονται κατά της εξουσίας του. Ο γιος του, Χαλ, προτιμά την παρέα του Φάλσταφ, ενός εύθυμου γερό-γλεντζέ που ζει σε πορνείο. Όταν όμως ανεβαίνει στο θρόνο της Αγγλίας ως Ερίκος ο Ε', απαρνείται τον φίλο και πνευματικό του πατέρα και τον εξορίζει από την αυλή, κάτι που έχει ως συνέπεια να σπάσει τη φιλία του με τον Φάλσταφ.
Η κλασική ταινία του Γουέλς, που κέρδισε το βραβείο της 20ης επετείου του Φεστιβάλ Καννών το 1966, αποτελεί μια συρραφή αποσπασμάτων των έργων του Σαίξπηρ «Ερρίκος ο 4ος», «Οι εύθυμες κυράδες του Γουίντσορ», «Ερρίκος ο 5ος» και «Ριχάρδος ο 2ος», αλλά και βασίζεται στο θεατρικό έργο «Πέντε βασιλιάδες» που πρωταγωνίστησε ο Γουέλς σε ηλικία μόλις 25 ετών!
Αυτή η ισπανο-γαλλο-ελβετική συμπαραγωγή, που εντέλει ολοκληρώθηκε με τα χρήματα του Καναδού μεγαλοπαραγωγού των ταινιών Μπόντ, Χάρι Σάλτζμαν, παρέμενε για χρόνια χαμένη και εμπορικά μη εκμεταλλεύσιμη μέχρι που το 2011 αποκαταστάθηκε σε νέες κόπιες, πραγματοποιώντας πρεμιέρα στη Μ. Βρετανία.