Ενδυματολογικά το ιπτάμενο προσωπικό των αεροπορικών εταιρειών όλου του κόσμου δεν θα πρέπει να έχει κανένα παράπονο, καθώς από τη δεκαετία του '60 μέχρι και σήμερα, έχουν φορέσει στολές με τις υπογραφές διάσημων σχεδιαστών μόδας, που αποτέλεσαν για την εποχή τους συνώνυμο στάτους και υψηλής αισθητικής.
Στολές κομψές, φινετσάτες και λειτουργικές, άλλες φορές εντυπωσιακές, μερικές φορές… κακόγουστες, γεμάτες χρώματα και σχέδια, άλλοτε παραδοσιακές και άλλες φορές μοντέρνες, όλες τους έδιναν το δικό τους στίγμα για τους ανθρώπους που εξυπηρετούν τους ταξιδιώτες, από την εποχή που ένα αεροπορικό ταξίδι ήταν εμπειρία ζωής μέχρι και σήμερα, που πολλές φορές, είναι απλώς μία… μετακίνηση.
Σ' αυτήν την αναδρομή το ΑΠΕ-ΜΠΕ δίνει έμφαση στην «δική μας» Ολυμπιακή Αεροπορία που από την πρώτη στιγμή της εμφάνισής της στους αιθέρες εντυπωσίασε με τις στιλιστικές της επιλογές.
Πρώτος σχεδιαστής των στολών της Ολυμπιακής, ήταν ο Jean Dessès (ή Γιάννης Ντεσσές, όπως ήταν το ελληνικό του όνομα) από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, ο οποίος υπήρξε από τους σημαντικότερους σχεδιαστές μόδας των δεκαετιών 1940-1960. Ο «Βασιλιάς της Μουσελίνας», όπως ονομάστηκε στην πορεία της καριέρας του, πρότεινε για την Ολυμπιακή του Ωνάση ένα αυστηρό, μεσάτο ταγιέρ με έμφαση στο τότε New Look.
Στη συνέχεια τα σκήπτρα στα μοντελάκια της Ολυμπιακής πήρε το 1966 η Coco Chanel. Εξίσου συντηρητικό αλλά και πολύ σικ, το ταγιέρ της Chanel φορέθηκε από τις ελληνίδες αεροσυνοδούς για περίπου τρία χρόνια, αφήνοντας το δικό του αποτύπωμα χάρη στο πρωτότυπο, πιο φωτεινό του χρώμα. Το 1969 επιλέχθηκε από τον Αριστοτέλη Ωνάση ο Pierre Cardin που έντυσε τις αεροσυνοδούς με μίνι φόρεμα και κάπα. Χαρακτηριστικό δείγμα της προσωπικής του πινελιάς ήταν το πρωτότυπο τύπου μπονέ καπέλο.
Pierre Cardin
Από το 1972 έως το 1976 για την Ολυμπιακή σχεδίασε ο Γιάννης Τσεκλένης. Επηρεασμένος από την ελληνική παράδοση ο Τσεκλένης πρόσφερε αρχικά στις αεροσυνοδούς της πρώτης θέσης τριάντα μάξι φορέματα, με σήμα τους πλεγμένους ολυμπιακούς κύκλους. Έπειτα, καινοτόμησε δημιουργώντας μία ολόκληρη σειρά με ρούχα και αξεσουάρ για τις αεροσυνοδούς, και μάλιστα σε διάφορα χρώματα και όχι μόνο στο τυπικό μπλε. Μέχρι και ομπρέλες δημιούργησε για αυτές, αλλά και λευκές ελαστικές μπότες -εντελώς hot εκείνη την εποχή- οι οποίες σε συνδυασμό με τα μίνι φορέματά του έδειχναν σούπερ σέξι.
Γιάννης Τσεκλένης
Μετά το θάνατο του Ωνάση η Ολυμπιακή περνάει στο ελληνικό δημόσιο και διοργανώνεται διαγωνισμός για την επιλογή του επόμενου σχεδιαστή των στολών. Το 1977 κερδίζει η Ρούλα Στάθη. Λίγο φολκλόρ, λίγο ρετρό, λίγο hippie, οι στολές της θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως εκκεντρικές, αλλά ίσως αυτός, μαζί με την ιδέα της για τα αρχικά ΟΑ, να είναι και ο λόγος που ξεχώρισαν.
Το 1981, το «χρυσό» αγόρι της ελληνικής μόδας, Billy Bo, εντυπωσιάζει με τα μοντέρνα και πρακτικά του σύνολα αλλά και με την επιβολή του μπορντό, στις στολές των αεροσυνοδών της πρώτης θέσης.
Ξεκινώντας από αριστερά, 1969-1971 σχεδιαστής ο Pierre Cardin, 1971-1976 Γιάννης Τσεκλένης, 1976-1981 Ρούλα Στάθη, 1981-1987 Billy Bo, 1998-2005 Artisti Italiani (Πηγη φωτό: Βήμα)
Η πενταετία 1987 έως 1992 είναι μάλλον η πιο αδιάφορη όσον αφορά τις στολές της Ασπασίας Τζερέλ και της Τρουθ Κοντογιώργου. Στη συνέχεια ο Μάκης Τσέλιος, 1992 - 1999, άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις με τα σεμνά, αλλά κομψά σύνολά του που χαρακτηρίστηκαν από το πλέον ταξιδιάρικο αξεσουάρ: το φουλάρι. Ακολούθως τα ρούχα της Ολυμπιακής σχεδιάζει η εταιρία Artisti Italiani με στολές λιτές, «βιομηχανικές».
Με την επανα-ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής, το 2009, αλλάζουν και οι στολές της. Ο νέος ιδιοκτήτης, Ανδρέας Βγενόπουλος, επιθυμεί να επαναφέρει την παλιά αίγλη της εποχής του Ωνάση, και προχωράει στη διεξαγωγή on-line διαγωνισμού προκειμένου να επιλεχθεί ο επόμενος σχεδιαστής των στολών της Ολυμπιακής Αεροπορίας.
Από τον διαγωνισμό νικητές αναδείχθηκαν οι Νίκος και Σήλια Κριθαριώτη. Τα σχέδιά τους ξεχώρισαν για τον κομψό και κάπως ρετρό αέρα τους, ενώ χαρακτηριστικό στοιχείο τους είναι οι χρωματικές αντιθέσεις του μπλε και του πράσινου, που αποτελούν έτσι κι αλλιώς τα επίσημα χρώματα του ομίλου της MIG.
Το 2013 η Ολυμπιακή «περνάει» στα χέρια της πρώτης ιδιωτικής αεροπορικής εταιρείας, της Aegean και πλέον το προσωπικό της εταιρείας από τον Απρίλιο του 2015 ντύνει η Ελληνίδα σχεδιάστρια Σοφία Κοκοσαλάκη, δίνοντας το αέρα Αριστοτέλη Ωνάση και θυμίζοντας την ένδοξη εποχή της Ολυμπιακής Αεροπορίας.
Σοφία Κοκοσαλάκη
Η διεθνούς φήμης Ελληνίδα σχεδιάστρια έχει επιμεληθεί την εμφάνιση μερικών από τις πιο γνωστές σταρ του Χόλιγουντ, όπως της Γκουίνεθ Πάλτροου, της Κέιτ Χάντσον, της Νταϊάν Κρούγκερ και της Κάμερον Ντίαζ.
Διατηρώντας τα χρώματα της Aegean (βαθύ μπλε, κόκκινο και γκρι) η σχεδιάστρια έβαλε τη φαντασία της να δουλέψει, καταφέρνοντας τα νέα ρούχα και αξεσουάρ των στολών να είναι πρακτικά, ώστε να επιτρέπουν τις κινήσεις κατά την άσκηση των καθηκόντων, ενώ ταυτόχρονα αποπνέουν στιλ και κομψότητα.
Επιλέγοντας το σκούρο μπλε ως βασικό χρώμα και δίνοντας στο σύνολο μία αυστηρότητα, αλλά τονίζοντάς το με κόκκινες λεπτομέρειες -στη ζώνη και στα γάντια- η νέα εμφάνιση παραπέμπει στη μόδα της δεκαετίας του '70.
Για την Ιστορία, πιο «κομψές» αεροπορικές εταιρείες θεωρούνται η Air France, η Korean Air, η British Airways, η Delta Airlines, η Air Canada, η Virgin Atlantic και φυσικά η Singapore Airlines.
Ο Emilio Pucci υπήρξε αγαπημένος δημιουργός των αεροσυνοδών. Ο Dior για τη SAS, ο Βalenciaga και ο Christian Lacroix για την Air France, ο Pierre Cardin για την εταιρεία Pakistani Airlines, ο Pierre Balmain για τη Singapore Airlines, o Βαλεντίνο και ο Ραλφ Λόρεν για την TWA. Η Vivienne Westwood ανέλαβε να σχεδιάσει τις στολές της Virgin Atlantic. Η Banana Republic για την Virgin America και ο Martin Grant για την Qantas.
Pucci, Braniff airlines
Pucci, Qantas
Pierre Cardin, Pakistan International Air
Balenciaga, Air France