Σε τροχιά πτώχευσης ο Eλληνας κροίσος της Wall Street - iefimerida.gr

Σε τροχιά πτώχευσης ο Eλληνας κροίσος της Wall Street

Genmar
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Ηταν μόλις 16 μήνες πριν, όταν ο Πιτ Γεωργιόπουλος έκλεινε συμφωνία με τον Θεόδωρο Αγγελόπουλο για να αγοράσει στόλο δεξαμενόπλοιων της Metrostar για $620 εκατομμύρια. Μια ομολογουμένως τολμηρή κίνηση σε μια αγορά που είχε βγει «ξινή» σε πολλούς, ωστόσο το όνομα «Petros G.» είχε συνδεθεί με την οικοδόμηση μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες δεξαμενοπλοίων στον κόσμο.

Σήμερα, ο Ελληνοαμερικανός εφοπλιστής τον οποίο ο διεθνής ναυτιλιακός Τύπος χαρακτήριζε ως «τον άνθρωπο των μεγάλων deals» βρίσκεται στο στόχαστο των ναυτιλιακών συμβούλων καθώς τα μεγάλα «ανοίγματα» στις συναλλαγές της εταιρείας φαίνεται πως οδηγούν τη General Maritime Corp (Genmar) σε τροχιά πτώχευσης και υπαγωγής της στο Κεφάλαιο 11 του Πτωχευτικού Κώδικα, υποστηρίζουν οι οικονομικοί αναλυτές.

Ο Πιτ Γεωργιόπουλος είναι ο άνθρωπος που έχει αφήσει εποχή στην αμερικανική μεγαλούπολη για τα χλιδάτα πάρτι με τα οποία συνόδευε κάθε σοβαρή επιχειρηματική του κίνηση. Ο γαλαντόμος κροίσος που αποτελούσε επί σειρά ετών το παράδειγμα προς μίμηση για κάθε ανερχόμενο επιχειρηματία και αποθεώθηκε από τα ΜΜΕ, ελληνικά και διεθνή.

Μέχρι το τέλος του περασμένου Ιουνίου, ο κ. Γεωργιόπουλος είχε συγκεντρώσει περί τα 200 εκατομμύρια δολάρια από ίδια κεφάλαια για να υποστηρίξει τη συμφωνία με τη Metrostar στη Wall Street, μια κίνηση που ήταν ενδεικτική της δύναμης και της επιρροής του σε μια εποχή που η αγορά ήταν κλειστή για τους περισσότερους.

Έτσι, ο κ. Γεωργιόπουλος δεν ήταν μόνος οπαδός της αντίληψης ότι το αντικυκλικό swoop του για τα περιουσιακά στοιχεία είχε νόημα. Αλλά, όπως αποδεικνύεται, η λανθασμένη ανάγνωση της αγοράς μπορεί να του στοιχίσει τη βιωσιμότητα της εταιρείας.

«Υποψιάζομαι ότι επίκειται πτώχευση της Genmar [κεφάλαιο 11]. Δεν γνωρίζω το πότε αλλά είναι σαφές ότι θα συμβεί», ισχυρίστηκε αυτή την εβδομάδα τραπεζίτης που θέλει να παραμείνει ανώνυμος.

«Το μεγάλο λάθος του ήταν η συναλλαγή με τη Metrostar. Πέραν του ότι η αγορά έγινε σε λάθος χρόνο στον κύκλο της αγοράς, δεν είχε εξασφαλίσει ούτε τα αναγκαία κεφάλαια αλλά ούτε και τον χρόνο για να τα καλύψει».

Πράγματι, ενώ ο κ. Γεωργιόπουλος μαζί με την Goldman Sachs έκαναν άντληση κεφαλαίων στη Wall Street που απέφερε $196 εκατομμύρια, τα έσοδα μειώθηκαν κατά 52 εκατομμύρια καθώς η Genmar έπρεπε να πληρώσει τον κ. Αγγελόπουλο. Εξίσου σημαντικό είναι να συμπληρώσουμε ότι η Genmar είχε λάβει επιπλέον $ 372 εκατομμύρια σε τραπεζικό δανεισμό για να ολοκληρώσει τη συναλλαγή.

Αρχικά, η Genmar παρέμεινε πεπεισμένη ότι οι αγορές θα ανακάμψουν και ότι δεν θα είχε πρόβλημα να βρει τα επιπλέον μετρητά για να καλύψει τον ισολογισμό της. Αλλωστε, είχε περιθώριο περίπου ενός έτους, μέχρι την παραλαβή του δεξαμενόπλοιου Metrostar, τον Μάρτιο του 2011.

Ωστόσο, η περαιτέρω αποδυνάμωση της αγοράς κατά τη διάρκεια του έτους οδήγησε την Genmar σε αναζήτηση νέων επιλογών. Αντί να πραγματοποιήσει και νέα αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ώστε να καλύψει τα αναγκαία $52 εκατομμύρια , η εταιρεία πήρε «δάνειο-γέφυρα» ύψους $22,8 εκατομμυρίων για να καλύψει τη συναλλαγή πριν την παράδοση, μια κίνηση που θα απαιτούσε από τον κ. Γεωργιόπουλο να πουλήσει περιουσιακά στοιχεία και να μειώσει δραστικά το μέρισμά του.

Η πιστοληπτική ικανότητα της Genmar υποβαθμίστηκε από την Moody's και από άλλους αναλυτές επενδύσεων. Η μετοχή της εταιρείας άρχισε να πέφτει από τα $9 καταρρακώθηκε στα $4. Η καθοδική πορεία της δεν έμελλε να λήξει εκεί όμως. Σήμερα η μετοχή της εταιρείας βρίσκετα στα 30 λεπτά του δολαρίου.

Στελέχη της εταιρείας κρατούσαν τότε χαμηλούς τόνους και συνιστούσαν ψυχραιμία. «Δεν χρειάζεται πανικός», δήλωναν στην εφημερίδα TradeWinds τον περασμένο Οκτώβριο ενώ υποστήριζαν πως η εταιρεία έχει τη στήριξη των τραπεζών και πως τα προβλήματα προέκυψαν από τη συνολική κρίση της αγοράς και όχι από την οικονομική κατάσταση της εταιρείας.

Μέχρι τον Ιανουάριο, η Genmar ήταν σε θέση να πουλά περιουσιακά στοιχεία ενώ κατάφερε να βελτιώσει την ταμειακής θέση της κατά σχεδόν $62 εκατομμύρια.

Ωστόσο ο μακρύς κρύος χειμώνας της Νέας Υόρκης «πάγωσε» και την ίδια την αγορά η οποία δεν είδε βελτίωση. Έτσι περί τα μέσα Μαρτίου κατά την οργάνωση του συνεδρίου της Connecticut Maritime Association (CMA), ενοχλητικές φήμες άρχισαν να αιωρούνται γύρω από το μέλλον της εταιρείας.

Η απάντηση στις φήμες ήρθε από την εταιρεία στις 30 Μαρτίου, καθώς παρουσίασε μια «ένεση ρευστότητας» περίπου 200 εκατομμυρίων δολαρίων στο ιδιωτικό της χρέος από την Oaktree Capital Management. Το κόστος διάσωσης έδωσε στην Oaktree δικαιώματα αγοράς έως και του 19,9% της εταιρείας, ενώ θα απέφερε στον επενδυτή το 12% από ανατοκισμό του επταετούς δανείου. Η «ένεση» επέτρεψε επίσης στην Genmar να επεξεργασθεί εκ νέου πιστωτικές διευκολύνσεις της με την τράπεζα Nordea και την DnB NOR.

Στη θεωρία, η κάλυψη του χρέους από την Oaktree - παρά τους επαχθείς όρους-σε συνδυασμό με τους διακανονισμούς με τις τράπεζες έδινε στην εταιρεία το πολυπόθητο «φιλί της ζωής» που θα της εξασφάλιζε την ανάκαμψη.

Κάποιοι βλέπουν τις ρίζες του προβλήματος της Genmar ακόμη και πριν από το επεισόδιο με τη Metrostar. Τόνιζουν την απόφαση του ιδιοκτήτη να αξιοποιήσει την αγορά υψηλής απόδοσης ομολόγων τον Οκτώβριο του 2009 σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσει το πρόβλημα ρευστότητας. Η Genmar πήρε $300 εκατομμύρια, αλλά τα πλήρωσε... ακριβά με τοκομερίδιο 12,5%.

Οικονομικοί αναλυτές υποστηρίζουν πως το δυσβάσταχτο χρέος της εταιρείας είναι το καλύτερο επιχείρημα για να υπαχθεί η Genmar στο άρθρο 11 του Αμερικανικού πτωχευτικού Κώδικα.

Η εταιρεία με την εκτιμώμενη αξία των $11,5 δισ., έχει τρέχουσα αποτίμηση λίγο πάνω από τα $170 εκατ.

Μπορεί η Genmar να έχει δεχτεί τα μεγαλύτερα «χτυπήματα» λόγω της κρίσης, τα πράγματα όμως δεν φαίνονται τόσο άσχημα για τις άλλες δύο ναυτιλιακές εταιρίες του κ. Γεωργιόπουλου, την Genco και την Baltic&Trading, οι οποίες συνεχίζουν να βρίσκονται σε κερδοφόρο πορεία.

Ωστόσο υπάρχει φόβος ότι η ενδεχόμενη πτώχευση της Genmar μπορεί να συμπαρασύρει και τις άλλες εταιρίες.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ