Ένας στους τέσσερις νέους συνταξιούχους της περιόδου Σεπτεμβρίου 2014 με Μάιο 2015 ήταν κάτω των 55 ετών, σύμφωνα με τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στο εβδομαδιαίο οικονομικό δελτίο του ΣΕΒ υπό τον τίτλο "Η Ελλάδα που αρνείται να αλλάξει".
Η αιτία σύμφωνα με τον Σύνδεσμο είναι ότι οι έως τώρα περικοπές συντάξεων ήταν μεν σημαντικές ως ποσοστό για ορισμένες πολύ υψηλές συντάξεις, αλλά παραμένουν μεγάλα περιθώρια σύγκλισης της αξίας των εισφορών και των αναμενόμενων απολαβών σε πολλές περιπτώσεις, ειδικά υψηλών συντάξεων.
"Έχει αναβληθεί για την ώρα η ψήφιση μιας ρητής διάταξης για τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις, που στην πράξη θα απέτρεπε για παράδειγμα την άμεση συνταξιοδότηση μεγάλου αριθμού ασφαλισμένων στο ΙΚΑ (που πλέον περιλαμβάνει και πρώην ευγενή ταμεία) γυναικών που έχουν «κατοχυρώσει» δικαίωμα συνταξιοδότησης και μάλιστα με σχετικά υψηλές συντάξεις", αναφέρει ο Σύνδεσμος και προσθέτει:
"Επιπλέον δεν είναι ξεκάθαρο αν οι διατάξεις αυτές θα επηρεάσουν τους συνταξιούχους του Δημοσίου, που συχνά συνταξιοδοτούνται σε μικρότερες ηλικίες και με μέση σύνταξη άνω των Euro 1.000/ μήνα. Ενδεικτικά, το ποσοστό των γυναικών που εργάζονται στο Δημόσιο και την εκπαίδευση στην Ελλάδα (όπου ισχύουν ευνοϊκοί όροι συνταξιοδότησης) και που είναι άνω των 50 ετών είναι πολύ χαμηλό όταν συγκρίνεται με το μέσο όρο της ζώνης του ευρώ. Η διαφορά αυτή μεταφράζεται σε περίπου 40.000 γυναίκες που θα εργάζονταν ακόμα στην Ελλάδα αν επικρατούσαν οι συνθήκες ροής προς συνταξιοδότηση που επικρατούν κατά μέσο όρο στην Ευρώπη. Η σχετική ετήσια δαπάνη που αντιστοιχεί για αυτή την ομάδα προκύπτει μετά από έναν απλό πολλαπλασιασμό από Euro500 εκατ. έως Euro 800 εκατ. Έτσι, η εξαίρεση του Δημοσίου και η μη λήψη αποφάσεων για τον τερματισμό των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων θα διαιωνίσουν ένα σύστημα που λειτουργεί εις βάρος των πραγματικών απομάχων της κοινωνίας".
Οι εξελίξεις στο τραπεζικό σύστημα και το «κούρεμα»
Αναφορικά με τις εξελίξεις στο τραπεζικό σύστημα ο ΣΕΒ σημειώνει ότι "η πιθανότητα "κουρέματος" καταθέσεων είναι πολύ μικρή στο ελληνικό περιβάλλον καθώς αφορά σε όλο το τραπεζικό σύστημα (μεγάλος συστημικός κίνδυνος). Στην περίπτωση αυτή προβλέπεται ότι η αρχή εξυγίανσης μπορεί να εξαιρεί από τις επιλέξιμες υποχρεώσεις τις καταθέσεις φυσικών προσώπων και πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, λόγω κινδύνου σοβαρής διαταραχής και πρόκλησης μεγάλης αναστάτωσης στην οικονομία."
Τονίζει ωστόσο ότι η εμπιστοσύνη του κοινού στο τραπεζικό σύστημα έχει τρωθεί και είναι δύσκολο να ανακάμψει λόγω έντονων προσδοκιών για ενδεχόμενο "κούρεμα" καταθέσεων.
Σύμφωνα με τον ΣΕΒ το συνολικό ποσό των καταθέσεων στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα άνω των Euro 100 χιλ. ανά καταθέτη ανέρχεται σε Euro 30 δισ. κατανεμημένο κυρίως σε καταθέσεις ιδιωτών, αλλά και επιχειρήσεων. Όπως σημειώνεται στο ενημερωτικό δελτίο η Οδηγία BRRD που ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο μετά τη χθεσινή ψηφοφορία στη Βουλή προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη χρήση περιορισμένης μόνον έκτασης δημοσίων πόρων από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και το ελληνικό δημόσιο, για την απευθείας κεφαλαιοποίηση τραπεζικών ιδρυμάτων, υπό την προϋπόθεση, όμως, ότι πρώτα έχει επιτευχθεί υποχρεωτικά αναδιάρθρωση παθητικού (bail-in) με απομείωση αξίας ή/και μετατροπή σε κοινές μετοχές επιλέξιμων υποχρεώσεων, περιλαμβανομένων των μη εγγυημένων καταθέσεων, που ορίζονται ως οι καταθέσεις άνω των Euro 100 χιλ. ανά καταθέτη ανά τράπεζα, προηγουμένων των μετόχων και των κατόχων τραπεζικών ομολόγων.