Φεστιβάλ ωριμότητας. Ετσι χαρακτήρισε η Βίκυ Μαραγκοπούλου, το φετινό 21ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας. Ενα νησί που η τρικυμία της οικονομικής κρίσης δεν βύθισε, που επιστρέφει, συμπιεζόμενο από την συνθήκη των μεγάλων περικοπών, αλλά με πείσμα και σαφή στόχευση.
Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ που έχει κάνει την Καλαμάτα γνωστή στην παγκόσμια σκηνή χορού, η Βίκυ Μαραγκοπούλου παρουσίασε το πρόγραμμα του Φεστιβάλ που θα πραγματοποιηθεί φέτος από τις 14 ως τις 27 Ιουλίου, χωρίς στρογγυλεύσεις και ευφημισμούς. Μίλησε για ωριμότητα, η οποία προφανώς δεν έχει σχέση μόνο με την προωθημένη ενηλικίωση των 21 ετών, αλλά και με τη σκληρότητα της οικονομικής συγκυρίας που πρώτα απ'όλα έπληξε τον πολιτισμό. 400.000 ευρώ είναι το κόστος του Φεστιβάλ που όχι μόνο παρουσιάζει τις ισχυρές δυνάμεις αλλά και το μέλλον του χορού παγκοσμίως, αλλά ταυτόχρονα δημιούργησε συνθήκες μοναδικές για την προβολή της Καλαμάτας, μπόλιασε την ταυτότητά της, δημιούργησε συνθήκες και υποδομές για την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας.
Εξ αυτών, 200.000 δίνει ο δήμος της Καλαμάτας, περί τις 35.000 προέρχονται από χορηγούς και για τα υπόλοιπα τα βλέμματα στρέφονται στο υπουργείο Πολιτισμού. Μέσα σε αυτή την αβεβαιότητα, η Βίκυ Μαραγκοπούλου και το Φεστιβάλ δεν ανέστειλαν τις σημαίες. Στράφηκαν όμως σε όψεις του χάρτη του χορού που μπορούν να αναδειχθούν χωρίς να είναι απαγορευτικές. Μπορεί να μη δούμε φέτος μεγάλα ονόματα του παγκόσμιου χορού, όμως είναι η χρονιά που θα δούμε πρόσωπο με πρόσωπο, θα δούμε σε πλήρη ανάπτυξη τις σύγχρονες, νέες δυνάμεις του ελληνικού χορού. Και όχι μόνο.
«Η ποσότητα δεν μετράει στην τέχνη, ο γνώμονάς μας είναι η ποιότητα των παραστάσεων. Πιστεύουμε ότι οι εκδηλώσεις με ειδικό βάρος εγγράφονται μέσα μας και μας ακολουθούν για πολύ καιρό» τόνισε η Βίκυ Μαραγκοπούλου. Το πρόγραμμα του 21ου Φεστιβάλ Χορού δίνει μεγαλύτερη έμφαση στους νέους και αναδυόμενους καλλιτέχνες, που άλλωστε σε μεγάλο βαθμό διαμορφώνουν και διαμόρφωναν πάντα τη σύγχρονη ματιά του. Οι ξένες παραστάσεις εκπροσωπούν τρεις διαφορετικές ηπείρους, την Ευρώπη (Igor and Moreno), την Αφρική (Dada Masilo) και την Ασία (Wen-Chi Su), απ’ όπου δεν έχουμε συχνά την ευκαιρία να βλέπουμε δείγματα σύγχρονου χορού στην Ελλάδα. Επιπλέον, σημαντική είναι και η συμμετοχή του Φεστιβάλ σε διεθνή κανάλια επικοινωνίας του σύγχρονου χορού, όπως το δίκτυο Aerowaves, στο οποίο το Φεστιβάλ συμμετέχει 20 χρόνια τώρα, και σε άλλα δίκτυα, μέσα από τα οποία αναδεικνύονται ξεχωριστοί νέοι χορογράφοι και ενδιαφέροντα έργα.
Όσον αφορά στην ελληνική παραγωγή, στόχος του Φεστιβάλ ήταν και είναι η ανάδειξη του ελληνικού σύγχρονου χορού, με τις ιδιαιτερότητες και τη δυναμική του, η προβολή των ελλήνων χορογράφων και η δημιουργία ενός διαύλου επικοινωνίας της εγχώριας σκηνής με τη διεθνή. Φέτος δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή της Ελλάδας, που χαρακτηρίζεται από πολυμορφία, αμεσότητα έκφρασης και το ιδιαίτερο καλλιτεχνικό στίγμα των δημιουργών της. Οι τέσσερις έλληνες δημιουργοί που φιλοξενούνται στο πρόγραμμα, η Λίντα Καπετανέα, η Μέντη Μέγα, η Μαριέλα Νέστορα και ο Ευριπίδης Λασκαρίδης, ο καθένας με το προσωπικό του στίγμα, διατυπώνουν τη δική τους καλλιτεχνική πρόταση στο πλαίσιο του σύγχρονου ελληνικού χορού.
Το Φεστιβάλ Χορού είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την πόλη της Καλαμάτας και με την πολιτιστική ζωή της που τα τελευταία χρόνια ανθίζει σε κάθε επίπεδο. Οι συνεργασίες που επιδιώκει με άλλους πολιτιστικούς φορείς της πόλης επιβεβαιώνουν με τον καλύτερο τρόπο αυτή την άνθηση και επισφραγίζουν την κοινή προσπάθεια για την πολιτιστική ανάπτυξή της. Φέτος, καταρχήν, συνεργάζεται με δύο ανεξάρτητους πολιτιστικούς φορείς που εκπροσωπούν την έβδομη τέχνη: τη Νέα Κινηματογραφική Λέσχη Καλαμάτας και το Φεστιβάλ Μηδέν. Δεν είναι η πρώτη φορά που το Φεστιβάλ Χορού εντάσσει στο πρόγραμμά του προβολές, ωστόσο αυτή τη φορά επιλέγει να προβάλει τόσο την κοινή κληρονομιά κινηματογράφου και χορού μέσω της συνεργασίας με τη Filmhouse/Νέα Κινηματογραφική Λέσχη, όσο και τις κοινές αναζητήσεις του σύγχρονου χορού με την τέχνη εκείνη που αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες, μέσω της συνεργασίας με το Φεστιβάλ Μηδέν.
Επιπλέον, θα ανακοινωθούν λίγο αργότερα, μια σειρά ακόμη συνεργασίες με πολιτιστικούς φορείς της πόλης που εντάσσονται στις παράλληλες εκδηλώσεις του Φεστιβάλ. Όλες οι παράλληλες εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν σε ανοιχτούς χώρους της Καλαμάτας χωρίς εισιτήριο και το Φεστιβάλ απευθύνει ανοιχτή πρόσκληση σε όλους να συμμετέχουν στη μεγάλη γιορτή του χορού και της τέχνης.
Στο ίδιο πλαίσιο μιας μεγάλης γιορτής που αφορά ολόκληρη την πόλη, η Μαριέλα Νέστορα, παλιά γνώριμη του Φεστιβάλ, θα διδάξει ένα χορογραφικό εργαστήρι με τίτλο 360o, το οποίο θα διερευνήσει την κίνηση, το χορό και την περφόρμανς στον δημόσιο χώρο. Μέσα από το εργαστήρι θα δημιουργηθεί μια παράσταση-εμπειρία, που θα πραγματοποιηθεί την τελευταία μέρα με τη συμμετοχή του κοινού σε έναν ανοιχτό χώρο της πόλης. Αυτή είναι μια σημαντική δραστηριότητα προσφιλής σε όλο τον κόσμο της τέχνης, την οποία το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας εφάρμοσε με εξαιρετική επιτυχία, ήδη, από την πρώτη του κιόλας χρονιά. Έτσι και φέτος δίνει και πάλι τη δυνατότητα σε όλους όσοι θα ήθελαν όχι μόνο να συμμετέχουν σε ένα εξαιρετικό εργαστήριο και μια παράσταση, αλλά και να γνωρίσουν καλύτερα και σε μεγαλύτερο βάθος την πόλη-οικοδεσπότη του Φεστιβάλ και τους κατοίκους της.
Σημαντική θέση, όπως κάθε χρονιά, και στο φετινό πρόγραμμα καταλαμβάνουν οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Το καθημερινό σεμινάριο για επαγγελματίες και σπουδαστές χορού θα καθοδηγήσει φέτος η Ισπανίδα Λάιντα Άλνταζ Αρριέτα, μια εξαιρετική εκπαιδευτικός και χορεύτρια. Το σεμινάριο θα βασιστεί στην τεχνική χρήσης της δυναμικής που αναπτύσσεται ανάμεσα στο σώμα και το έδαφος.
Επιπλέον, η Μαριέλα Νέστορα θα καθοδηγήσει το ειδικό ερευνητικό εργαστήρι χορογραφίας 360o, που όπως υποδηλώνει και ο τίτλος του θα αναζητήσει τον φανταστικό κύκλο που περικλείει περφόρμερ και κοινό όταν μοιράζονται την εμπειρία μιας περφόρμανς.