Ο Αγγελος Παπαδημητρίου φοράει τούλι μπαλαρίνας και υψιπετής υπομειδιά στην κάμερα. Ο Νίκος Καραθάνος περιποιείται ένα άλογο. Η συγκλονιστική Ζυράννα Ζατέλη ταϊζει τα περιστέρια στο προαύλιο μιας εκκλησίας. Φέτες ζωής, τοπία σουρεαλιστικά με πρόσωπα του πολιτισμού που αγαπάμε στην έκθεση Mise En Abyme στο Φεστιβάλ Αθηνών.
Καθώς μέσα οι αίθουσες της Πειραιώς 260 θα πάλλονται στον πυρετικό ρυθμό των παραστάσεων του καλοκαιριού, έξω, οι χώροι συγκέντρωσης του καλοκαιριού, οι διαδρόμοι του βιομηχανικού κτιρίου που οδηγούν στις αίθουσες θα λειτουργούν ως ζωντανές πινακοθήκες. Θα φέρουν πορτρέτα περίπου 50 προσωπικοτήτων του πολιτισμού που φωτογραφήθηκαν μέσα σε συνθήκες και με μηνύματα που τους ενδιέφεραν, ειδικά για την έκθεση Mise en Abyme του φωτογράφου Βασίλη Βρεττού, σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Ιριδας Κρητικού.
Ο ίδιος ο τίτλος της έκθεσης φανερώνει τις προθέσεις των δημιουργών, φέρει το περίγραμμα του τελικού αποτελέσματος. «Ο γαλλικός όρος “mise en abyme” σημαίνει στην τέχνη και τη λογοτεχνία “την εικόνα που εμπεριέχεται μέσα στην εικόνα”, ή “την πλοκή που εμπεριέχεται μέσα στην πλοκή” και συνδέεται στην πρωτογενή εκδοχή του με μεσαιωνικά σύμβολα που απεικονίζουν τη θέση ενός υποκειμένου στην άβυσσο», εξηγεί η Ιρις Κρητικού.
Οι ίδιοι οι φωτογραφιζόμενοι επέλεξαν την εικόνα μέσα στην οποία θα βάλουν την εικόνα τους. Σκηνοθέτησαν ένα τοπίο με τους ίδιους ενταγμένους μέσα και ο Βασίλης Βρεττός τους φωτογράφισε. Ο κάθε ένας από τους πρωταγωνιστές συνοδεύει τη σκηνοθετική του επιλογή με ένα επεξηγηματικό κείμενο: Γιατί διάλεξε να φωτογραφηθεί έτσι; Ποια αντικείμενα επέλεξε για να τον/την περιβάλλουν; Ποια πτυχή του εαυτού του θέλησε να αναδείξει; Υπάρχει κάποιο κρυμμένο μήνυμα;
Οι πρώτες φωτογραφίες που δόθηκαν στη δημοσιότητα για την έκθεση, που θα παραμείνει στην οδό Πειραιώς από την 1η Ιουνίου έως τις 31 Ιουλίου, είναι χαρακτηριστικές και ξεπερνούν κάθε προσδοκία.
Η ιστορία της έκθεσης
Ο Βασίλης Βρεττός, καλλιτέχνης μ’ ένα σχεδόν εμμονικό ενδιαφέρον για την backstage αποτύπωση των πραγμάτων, είχε την εξής ανατρεπτική ιδέα: αντί να σκηνοθετήσει ο ίδιος -ως είθισται- τα μοντέλα του για τη φωτογράφιση, ζήτησε από αυτά να ορίσουν το σκηνοθετικό πλαίσιο. Η σύλληψη αυτή ενθουσίασε την Ίριδα Κρητικού -που επιμελείται την έκθεση- η οποία και πρότεινε μια επιλογή προσώπων που προέρχονται από τον χώρο των παραστατικών και εικαστικών τεχνών, αλλά και από τον ευρύτερο πνευματικό κόσμο. Ανάμεσά τους συναντά κανείς γνωστούς ηθοποιούς, σκηνοθέτες, ζωγράφους, συγγραφείς, τραγουδιστές, μουσικούς. Δεδομένου μάλιστα ότι αρκετά από τα πρόσωπα αυτά έχουν συμμετάσχει στις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών τα τελευταία χρόνια (Νίκος Καραθάνος, Αγγελος Παπαδημητρίου, Δημήτρης Καρατζάς, Λυδία Φωτοπούλου, Εύα Μανιδάκη, Γιώργος Γλάστρας και άλλοι), ο χώρος της Πειραιώς 260 θεωρήθηκε ο πλέον ενδεδειγμένος για την πραγματοποίηση της έκθεσης.
Στα έργα της ενότητας που δημιουργήθηκαν ειδικά για το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών, οι πρωταγωνιστές εμφανίζονται σε ρόλους-έκπληξη που ξαφνιάζουν, διασκεδάζουν και συγκινούν τον θεατή. Ο Βασίλης Βρεττός δημιουργεί μικρούς περίκλειστους κόσμους που αποδομούν τη συμβατή εικόνα των προσώπων, προτείνοντας το καθρέπτισμα μιας άγνωστης πτυχής ή εν τέλει «έναν εαυτό μέσα στον εαυτό». Οι ήρωες της ενότητας, που επιλέχθηκαν για πολλούς, διαφορετικούς λόγους από τον καλλιτέχνη και την επιμελήτρια της έκθεσης, επαναδομούν τη συμβατή ταυτότητά τους, σκηνοθετώντας μια επιθυμία, ένα όνειρο ή μια φαντασίωση, που ενδεχομένως αποκαλύπτει ένα άγνωστο και σκιώδες κομμάτι της προσωπικότητάς τους στον θεατή.
Είσοδος δωρεάν