Προσωπικότητα διεθνούς κύρους στον κόσμο της μουσικής και μ’ ένα εντυπωσιακότατο βιογραφικό συνεργασιών με μερικές από τις σπουδαιότερες ορχήστρες του κόσμου, ο 38χρονος Σλοβάκος αρχιμουσικός Γιούραϊ Βαλτσουχά επιστρέφει στο πόντιουμ της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών την Παρασκευή 29 Μαϊου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Αυτή τη φορά θα διευθύνει ένα πρόγραμμα αφιερωμένο στον αστείρευτο πλούτο συναισθημάτων, στο αυθεντικό πάθος, την ερεθιστική αρμονική πλοκή και τη λαμπερή ενορχήστρωση της μουσικής του Σεργκέι Ραχμάνινοφ.
Το πρόγραμμα της συναυλίας με την οποία κλείνει η χειμερινή καλλιτεχνική περίοδος της Κ.Ο.Α., περιλαμβάνει συγκεκριμένα την πληθωρική και απαστράπτουσα Δεύτερη Συμφωνία του Ραχμάνινοφ και το φλογερό Πρώτο κοντσέρτο για πιάνο, με σολίστ τον ταλαντούχο πιανίστα Κορνήλιο Μιχαηλίδη.
Η συναυλία ανοίγει όμως με τη σύνθεση Μedéa granulaire του πανευρωπαϊκά διακεκριμένου Έλληνα συνθέτη Μηνά Μπορμπουδάκη. Ο ίδιος, συστήνοντας το δεκάλεπτο έργο που συνέθεσε το 2010 ως «ηχητική εγκατάσταση», διευκρινίζει πως «η μορφή της Μήδειας εμφανίζεται σύγχρονη και ταυτόχρονα αρχέγονη, με ένα εκρηκτικό και καταχαρακωμένο ψυχογράφημα». Κι ακόμα πως «θρήνος, μοιρολόι, θυμός και απόγνωση αποδίδονται στην παρτιτούρα σαν μικροσκοπικοί ηχητικοί κόκκοι γεμάτοι ένταση, χρησιμοποιώντας την δανεισμένη από την ηλεκτρονική μουσική τεχνική της κοκκοειδούς σύνθεσης (Granular Synthesis)».
Μόλις στα 18 του χρόνια αλλά βέβαια ήδη συνεπής σπουδαστής σύνθεσης στο Ωδείο της Μόσχας, ο Σεργκέι Ραχμάνινοφ συνέθεσε το Πρώτο του κοντσέρτο για πιάνο εκλαμβάνοντας ως μοντέλο το αντίστοιχο έργο του Έντβαρντ Γκρηκ, μια σύνθεση την οποία ο ίδιος είχε λατρέψει από την πρώτη στιγμή. Τον Ιούλιο του 1891 ο νεαρός Ραχμάνινοφ ολοκλήρωσε το έργο. Τον Μάρτιο της επόμενης χρονιάς το πρώτο μέρος του ακούστηκε για πρώτη φορά στο Ωδείο της Μόσχας με σολίστ τον ίδιο το συνθέτη. Φυσικά, το κοντσέρτο σε αυτή την πρωτόλεια μορφή, παρά τις εν σπέρματι αρετές του, παρουσίαζε αρκετές ενορχηστρωτικές αδυναμίες. Ετσι ο Ραχμάνινοφ προέβη σε μία εκτενέστατη αναθεώρησή του, λίγο προτού να φύγει οριστικά από τη Ρωσία το 1917, επιτυγχάνοντας τελικώς ένα πνευματώδες, συγκροτημένο και ώριμο έργο, που παρόλα αυτά διατηρεί αναλλοίωτη τη νεανική του φρεσκάδα.
Η εξέγερση του 1905 κατά του Τσάρου δημιούργησε μία ευρύτερη πολιτική αλλά και πολιτιστική αναταραχή στη Ρωσία και ο Ραχμάνινοφ, ως γόνος εύπορης και αριστοκρατικής οικογένειας, αποφάσισε στα τέλη του 1906 να εγκατασταθεί μαζί με την γυναίκα και την κόρη τους στη Δρέσδη. Σχεδόν αμέσως καταπιάστηκε με τη σύνθεση της Δεύτερης Συμφωνίας του-έχοντας πικρή εμπειρία από την οικτρή αποτυχία της Πρώτης του Συμφωνίας, το 1897. Η Συμφωνία τελικά ολοκληρώθηκε λίγο πριν την πρεμιέρα της, τον Ιανουάριο του 1908 στην Αγ. Πετρούπολη υπό τη διεύθυνση του ίδιου του συνθέτη. Η επιτυχία της εντός κι εκτός Ρωσίας ήταν μία τεράστια δικαίωση για τον Ραχμάνινοφ. Η Δεύτερη Συμφωνία αποτελεί πράγματι ένα από τα λυρικότερα έργα του ρωσικού συμφωνικού ρεπερτορίου.
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ
Παρασκευή 29 Μαΐου, 20.30
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
ΜΗΝΑΣ ΜΠΟΡΜΠΟΥΔΑΚΗΣ (γεν.1974)
Μedéa granulaire για ορχήστρα (2010)
ΣΕΡΓΚΕΙ ΡΑΧΜΑΝΙΝΟΦ (1873–1943)
Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ. 1 σε φα δίεση ελάσσονα, έργο 1
Συμφωνία αρ.2 σε μι ελάσσονα, έργο 27
Σολίστ Κορνήλιος Μιχαηλίδης, πιάνο
Μουσική διεύθυνση Γιούραϊ Βαλτσουχά
Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.