Ως μια από τις "πληγές" του Κρατικού Προϋπολογισμού εξακολουθούν να χαρακτηρίζουν τα στελέχη της Τρόικας, τη κατάσταση των διοικητικών δικαστηρίων, όπου σύμφωνα με εκτιμήσεις "λιμνάζουν" υποθέσεις φορολογικού και τελωνειακού ενδιαφέροντος που ξεπερνούν τα 30 δισ ευρώ!
Σύμφωνα με όλες τις τελευταίες εκθέσεις της Τρόικας, που επιβεβαιώθηκαν και στην αξιολόγηση η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη, το πρόβλημα των λειψών φορολογικών εσόδων αποδίδεται στην αλυσίδα της αναποτελεσματικής διοίκησης αλλά και στους αργούς ρυθμούς διεκπεραίωσης των υποθέσεων στα φορολογικά δικαστήρια. Ειδικότερα, όλα ξεκινούν από το πολυδαίδαλο φορολογικό σύστημα που επιτρέπει την αδιαφάνεια, τη διαφθορά και τη φοροδιαφυγή, στη συνέχεια το πρόβλημα διογκώνεται λόγω της αναποτελεσματικής δομής και λειτουργίας των φοροελεγκτικών μηχανισμών και ολοκληρώνεται στα φορολογικά δικαστήρια, όπου χιλιάδες υποθέσεις προστίμων για βεβαιωμένες παραβάσεις "κολλάνε" για χρόνια.
Κι ενώ για το κομμάτι της φορολογικής διοίκησης οι πιέσεις για αλλαγές είναι γνωστές και επαναλαμβανόμενες, στο κομμάτι της απονομής δικαιοσύνης τώρα μόλις άρχισε να ασκείται πίεση. Είναι, δε, ενδεικτικό ότι στις επαφές που θα έχουν οι επικεφαλής της Τρόικας πριν τη κρίσιμη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου τη Κυριακή, δύο είναι οι υπουργοί- πλην του Ε. Βενιζέλου- που θα κληθούν για τα... περαιτέρω. Ο ένας είναι ο Δ. Ρέππας για το θέμα της εφεδρείας και ο άλλος ο Μ. Παπαϊωάννου για τη λειτουργία των δικαστηρίων. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι μετά τη προηγούμενη αξιολόγηση είχαν τεθεί πολύ συγκεκριμένοι ποσοτικοί και ποιοτικοί στόχοι στον υπουργό Δικαιοσύνης, οι οποίοι επί του παρόντος παραμένουν μακρινοί. Ειδικότερα, το υπουργείο θα έπρεπε να έχει δημιουργήσει ένα σχέδιο εργασίας για την εκκαθάριση των φορολογικών υποθέσεων σε όλα τα διοικητικά πρωτοδικεία και εφετεία έως το τέλος Ιουλίου 2013, που περιλαμβάνει εξαμηνιαίους ενδιάμεσους στόχους για μείωση των εκκρεμών υποθέσεων τουλάχιστον 15% μέχρι τα τέλη 2011, 50% μέχρι τα τέλη Ιουλίου 2012 και 80% μέχρι τα τέλη του 2012, με προφανή στόχο να ενισχυθούν τα δημόσια έσοδα μέσω της διοικητικής δικαιοσύνης.
Πέρα από τον πολύ συγκεκριμένο ποσοτικό στόχο, η Κυβέρνηση καλείται να καλύψει και ποιοτικούς στόχους, ακόμα και πριν τη συμπλήρωση του έτους. Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων, θα πρέπει να:
διεξάγει, από κοινού με εξωτερικούς εμπειρογνώμονες, μελέτη των εκκρεμών υποθέσεων σε όλα τα υπόλοιπα δικαστήρια, συμπεριλαμβανομένου του Ανώτατου Δικαστηρίου και του Ανώτατου Διοικητικού Δικαστηρίου, με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία μέχρι τέλος Μαρτίου 2012 και ανάλυσή τους μέχρι το τέλος Ιουνίου 2012.
δημιουργήσει μια ομάδα εργασίας που θα σχεδιάσει ένα πλαίσιο αξιολόγησης της απόδοσης των δικαστηρίων με στόχο να εξεταστεί η ανάγκη κατανομής πόρων σε μελλοντικές επικαιροποιήσεις του Μνημονίου. Η Ομάδα εργασίας θα αναπτύξει μέχρι το Σεπτέμβριο του 2012: 1) ένα αξιόπιστο σύστημα διαχείρισης δεδομένων, ένα σύστημα μέτρησης του φόρτου εργασίας και μια διοικητική δομή που θα συμβάλει σε ένα αποτελεσματικότερο πιο υπεύθυνο και με μεγαλύτερη λογοδοσία δικαστικό σύστημα, 2) μια πλήρως λειτουργική και δημόσια διαθέσιμη βάση δεδομένων με στοιχεία υποθέσεων για κάθε δικαστήριο (καθώς και συγκεντρωτικά στοιχεία για όλα τα δικαστήρια), παρέχοντας βασικά στοιχεία απόδοσης συμπεριλαμβανομένων του αριθμού των δικαστών και του προσωπικού, αριθμού υποθέσεων (συμπεριλαμβανομένων ανά είδος υπόθεσης) και εκκρεμών υποθέσεων, 3) ένα σχέδιο εργασίας για υποθέσεις αναφοράς με στόχο τη μέτρηση του φόρτου εργασίας, συμπεριλαμβανομένων των καθυστερήσεων στην εξέταση των υποθέσεων και του είδους των υποθέσεων όπου αυτές οι καθυστερήσεις είναι πιο συχνές.