Τι κι αν τον είχαν προειδοποιήσει πως το μουσείο διαθέτει υπερσύγχρονο σύστημα πυρανίχνευσης; Ο Νίκος Ξυδάκης στην πρώτη επίσημη είσοδο-ξενάγηση στο κτίριο του ΕΜΣΤ, στου Φιξ, άναψε το πουράκι του στο τραπέζι που καθόταν, με αποτέλεσμα να σημάνει ο συναγερμός.
Ηταν αρκετή ώρα μετά το τέλος της συνέντευξης και της ξενάγησης, όταν οι λίγοι προσκεκλημένοι που είχαν μείνει στον χώρο χαλάρωναν γύρω από τα τραπέζια συζητώντας, ενώ άλλοι συνέχιζαν την επίσκεψη στους ορόφους και δη στο επιβλητικό δώμα του κτιρίου. Το κλίμα της χαλάρωσης διεκόπη άγρια από τον χαμό που προκάλεσε ο ήχος του συναγερμού.
Οι υπεύθυνοι άρχισαν να τρέχουν έντρομοι, μέχρι που διαπίστωσαν πως ο καπνός από το πουράκι που κάπνιζε αμέριμνος ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού είχε ενεργοποιήσει το σύστημα πυρανίχνευσης που βρισκόταν ακριβώς πάνω από το κεφάλι του!
Διότι μπορεί μεν να κάπνιζε το πουράκι -«σιγκαρίλο», όπως έλεγε ο ίδιος- στην ταράτσα νωρίτερα, όμως δεν δίστασε να το ανάψει και μέσα σε κλειστό χώρο, και μάλιστα στο ισόγειο του Μουσείου που γιόρταζε το γεγονός ότι άνοιξε για πρώτη φορά ολοκληρωμένο στους δημοσιογράφους, καθώς ετοιμάζεται για να ανοίξει και στο κοινό.
Κάπως έτσι η αβλεψία του υπουργού που δεν άκουσε τις συστάσεις φυλάκων και εργαζομένων κατέληξε σε αυτό το επεισόδιο που τουλάχιστον στα social media επισκίασε τον άθλο που κάνουν οι 14 εργαζόμενοι του μουσείου, το ΔΣ και κυρίως η διευθύντρια Κατερίνα Κοσκινά για να ανοίξει μετά από χρόνια καθυστέρησης το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη μόνιμη στέγη του.
Μάλιστα η ειρωνεία είναι πως νωρίτερα, όταν στην ταράτσα είδε ο πρόεδρος του ΕΜΣΤ κ. Παπαναστασίου τον υπουργό να καπνίζει, τον ενημέρωσε πως το κτίριο έχει εξαιρετικά προηγμένο σύστημα πυρασφάλειας που μπορεί να ανιχνεύσει αν ο καπνός είναι από τσιγάρο, από έπιπλο που καίγεται ή από έργο τέχνης που καίγεται. Πού να ήξερε ο πρόεδρος ότι η πρώτη δοκιμή του συστήματος θα γινόταν εκείνη τη μέρα και μάλιστα από τον ίδιο τον υπουργό!
Ο υπουργός ζήτησε... πλαγίως συγνώμη, απαντώντας σε σχόλιο φίλου του στο Facebook. «Ατυχές, ζητώ συγγνώμη. Αν υπάρχει δικαιολογία (σαν περιγραφή του ένοχου), είναι ότι ο χώρος ήταν πια άδειος, μια μικρή παρέα μόνο, και άναψα ένα σιγκαρίλο σβηστό από πολύ νωρίτερα, από την ταράτσα. Εκοψα το τσιγάρο λόγω υγείας κι έγινα χειρότερος...». Πάντως αυτόπτες μάρτυρες αναφέρουν πως όταν έσβησε αμέσως μετά το συναγερμό το πουράκι, στο τασάκι μπροστά του υπήρχαν δυο σβησμένα πουράκια... Το γεγονός έχει μια ακόμα «ειρωνική» διάταση, αν αναλογιστεί κανείς πως γενικώς ο υπουργός ζητάει από τους φωτογράφους να μην τον φωτογραφίζουν την ώρα που καπνίζει!
(φωτογραφία του Αγγελου Χριστοφιλόπουλου, από το αφιέρωμα του fosphotos και της popaganda)
Με την αγωνία για τη λειτουργία του Μουσείου να είναι μεγάλη, ο υπουργός δημιούργησε μια είδηση παραπολιτικής υφής που όμως επισκίασε το γεγονός. Και που προκάλεσε ερωτήματα και πολλά σχόλια. Οχι περισσότερα αρνητικά σχόλια πάντως, από τον τρόπο με τον οποίο μίλησε για την αναζήτηση «της διεύθυνσης που αξίζει» στο μουσείο μέσω διεθνούς διαγωνισμού, ενώ δίπλα του καθόταν η Κατερίνα Κοσκινά, που από το Δεκέμβριο του 2014 που ανέλαβε το Μουσείο έχει δρομολογήσει με ταχύτατους ρυθμούς την λειτουργία του.
Δίπλα λοιπόν στην διευθύντρια, παρουσία του προσωπικού (των 14 ανθρώπων που δούλεψαν ώστε σε 4 μέρες να ανοίξει το Μουσείο για την εκδήλωση) θέτει θέμα διεύθυνσης που αξίζει σε αυτό το θαύμα πολιτισμού που συντελείται μπροστά στα μάτια μας. Προφανώς, για να απαλύνει και αυτή τη γκάφα ή την άκομψη τοποθέτηση, στο δελτίο τύπου η φράση του για το διεθνή διαγωνισμό τελειώνει ως εξής «θα προκηρύξουμε διεθνή διαγωνισμό για την ανάδειξη διευθυντή». Κόπηκε η αποστροφή για τον διευθυντή που αξίζει του Μουσείου. Προφανώς οι συνεργάτες του υπουργού θέλησαν να τον προφυλάξουν από το να πάρει έκταση αυτή του η φράση που προκάλεσε σούσουρο μέσα στην αίθουσα κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου.
Τα παραπολιτικά όμως κάπου εδώ τελειώνουν. Οι πιέσεις προς την πολιτεία πρέπει να είναι σαφής για να τηρήσει τις δεσμεύσεις να ανοίξει το μουσείο ως το τέλος του έτους, προσφέροντας του αυτά που δικαιούται: Τον προϋπολογισμό και τις προσλήψεις.