Μπορεί τα βλέμματα των απανταχού κινηματογραφόφιλων να είναι στραμμένα στις Κάννες, ωστόσο, το Αίγιο κατάφερε το περασμένο τριήμερο να κλέψει κάτι από... τη διεθνή του λάμψη. Και αυτό γιατί ένας χολιγουντιανός, βραβευμένος με δύο Οσκαρ σκηνοθέτης επισκέφθηκε τον τόπο καταγωγής του που δεν είναι άλλος από την αχαϊκή πόλη. Ο λόγος για τον Αλεξάντερ Πέιν.
Ο Χολιγουντιανός σκηνοθέτης μαζί με την μητέρα του Πέγκι βρέθηκαν την Παρασκευή στο Αίγιο, όπου οι συντοπίτες του, του επιφύλαξαν μια πραγματικά θριαμβευτική υποδοχή, αλλά και αρκετές εκπλήξεις.
Το αναπάντεχο δώρο
Αφού ο Αλεξάντερ Πέιν, σύμφωνα με το protionline.gr, περιηγήθηκε στην πόλη, γευμάτισε σε τοπικό οινομαγειρείο, αποκαλύπτοντας, μάλιστα ότι η αδυναμία του ήταν τα αμπελοβλάσταρα -τα τρυφερά κλωνάρια που συγκρατούν τα φύλλα του αμπελιού, σπεσιαλιτέ του Αιγίου και παραχώρησε συνέντευξή τύπου, επισκέφθηκε το κατάστημα που διατηρούσε η οικογένειά του πολλές δεκαετίες πριν, σε κεντρική οδό της πόλης, και το οποίο σήμερα λειτουργεί ως φωτογραφείο.
Εκεί, περίμενε τον Αλεξάντερ Πέιν μια πραγματικά μεγάλη έκπληξη, που τον συγκίνησε ιδιαιτέρως: Μια φωτογραφία του ίδιου, από το 1966, όταν σε ηλικία πέντε ετών επισκέφθηκε για πρώτη φορά τον τόπο καταγωγής του και πόζαρε στη βιτρίνα του μαγαζιού του παππού του, που εκείνη την περίοδο λειτουργούσε ως μαγαζί υαλικών.
Έδειξε μάλιστα στους δημοσιογράφους φωτογραφία της βιτρίνας του παλιού μαγαζιού με τη μεγάλη επιγραφή «Παπαδόπουλος», όπως είναι το πραγματικό του επώνυμο.
Πώς από Παπαδόπουλος έγινε Πέιν
Ο Αλέξανδρος (όπως ζήτησε από τους συντοπίτες του να τον αποκαλούν) μιλώντας σε δημοσιογράφους εξήγησε και πώς από Παπαδόπουλος, το επώνυμο της οικογένειας έγινε Πέιν. «Πέιν στα αγγλικά σημαίνει και πόνος. Η Νεμπράσκα τότε που έφτασε ο παππούς μου από την Ελλάδα ήταν Άγρια Δύση. Ήταν πολύ νέος ο παππούς και ήθελε να ιδρύσει ένα εστιατόριο και ως Παπαδόπουλος ήταν λίγο δύσκολο. Άλλοι το άλλαξαν σε “Πούλος”, “Παππάς” κλπ, κόντυναν το όνομα, ο παππούς όμως το άλλαξε τελείως. Το 1909 στην Oμάχα υπήρχαν διαμαρτυρίες ενάντια στις Ελλάδας, έβαζαν τους Έλληνες με το ζόρι και τους έβαλαν στο τρένο γιατί κάποιος Έλληνας είχε πυροβολήσει έναν αστυνομικό και υπήρχε ήδη προκατάληψη για τους Ευρωπαίους με μεγάλα ονόματα. Έτσι ο παππούς άλλαξε το επώνυμό του», είπε χαρακτηριστικά ο χολιγουντιανός σκηνοθέτης και σεναριογράφος.
Η Νεμπράσκα είναι το Αίγιο των ΗΠΑ
Ο παππούς του χολιγουντιανού ηθοποιού, Νίκος Παπαδόπουλος έφυγε από το Αίγιο το 1912-1913 με προορισμό τις ΗΠΑ. Οπως εξήγησε ο Αλεξάντερ Πέιν, «ο παππούς μου δεν πήγε σε μεγάλη πόλη των ΗΠΑ, αλλά διάλεξε μια μικρή επαρχιακή, την Ομάχα της Νεμπράσκα», θυμίζοντας φυσικά και την ομότιτλη ταινία που γύρισε το 2013 και πρόσθεσε: «Λέω λοιπόν πάντα ότι η Νεμπράσκα είναι το Αίγιο των ΗΠΑ και το ανάποδο».
Η δεύτερη έκπληξη που περίμενε τον Πέιν
Η επίσκεψη του χολιγουντιανού σκηνοθέτη στον τόπο καταγωγής του ολοκληρώθηκε το βράδυ της Παρασκευή, όταν έδωσε το παρόν στην τιμητική εκδήλωση που διοργάνωσαν για εκείνον οι συντοπίτες του στον δημοτικό κινηματογράφο της πόλης και περιελάμβανε και την προβολή της βραβευμένης με Οσκαρ ταινίας Νεμπράσκα.
Στο δημοτικό κινηματογράφο, περίμενε τον Πέιν, όμως, μια ακόμη έκπληξη. «Όταν όλοι μιλούν για το ταλέντο και την ευφυία σου στις κινηματογραφικές σου δουλειές, εσύ απαντάς “όλα οφείλονται στο ότι κατάγομαι από την Ελλάδα”. Ως συγγενείς, βλέποντάς σε, θυμόμαστε τους παππούδες μας που μεγάλωσαν στη φτώχεια κι έγιναν άρχοντες και πρόκοψαν. Γι’αυτό, σου αφιερώνουμε με τη γλώσσα της μουσικής, το δικό μας καλωσόρισμα στο Αίγιο», είπε ο ξάδελφος του Αλεξάντερ Πέιν Παναγιώτης Σπηλιόπουλος και ξαφνικά, μια ομάδα συγγενών του χολιγουντιανού σκηνοθέτη εισέβαλαν στη σκηνή του «Απόλλωνα» παίζοντας μια τρυφερή διασκευή σύνθεσης του Μίκη Θεοδωράκη από τη «Γειτονιά των Αγγέλων», συγκινώντας ιδιαίτερα τον σκηνοθέτη.
«Αυτό ήταν καταπληκτικό» είπε στα ελληνικά ο Πέιν, συνεχίζοντας: “Δεν ψάχνω τη δημοσιότητα στη ζωή μου, γιατί θεωρώ πως το να γυρίζει κάποιος ταινίες είναι απλώς μια δουλειά. Αλλά ο κόσμος αγαπά τις ταινίες και είμαι πολύ ευτυχής που μπορώ να τις κάνω. Θέλω πολύ απλά να σας πω πως νιώθω πολύ τυχερός που είμαι Έλληνας, πολύ τυχερός που είμαι σκηνοθέτης και πολύ τυχερός που είμαι από το Αίγιο. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ”.
«Δεν είμαι ο μόνος Αιγιώτης που πήρε Οσκαρ»
Είναι συναρπαστικό για μένα να βρίσκομαι στο Αίγιο. Είμαι λίγο ντροπαλός, ευχαριστώ πολύ γι’ αυτή την υποδοχή αλλά προτιμώ να το βλέπω ως μια γιορτή του Αιγίου, που με υποδέχεται ως εγγονό της πόλης και να μου προτείνει χέρι πως είμαι δημότης εδώ. Δεν είμαι όμως ο μόνος Αιγιώτης που πήρε Όσκαρ. Ήταν και ο Ερμής Παν (Παναγιωτόπουλος) που ήταν το δεξί χέρι του χορογράφου Φρεντ Αστέρ. Οπότε για τον κινηματογράφο, την Αιγιάλεια εκπροσωπούμε ο Παν, εγώ και η Μαρία Καλλιμάνη», αποκαλύπτοντας, μάλιστα, ότι με την ηθοποιό τους συνδέει μακρινή συγγένεια.
Το έμμεσο σχόλιο για την οικονομική κρίση
Οι ερωτήσεις για την οικονομική κρίση στην Ελλάδα δεν έλειψαν, αλλά ο Πέιν προτίμησε να κάνει έναν έμμεσο σχολιασμό: «Με τη μητέρα μου επισκεφθήκαμε το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στην Αθήνα, που έχει εξαιρετικά εκθέματα για την υγεία και την ιατρική στην αρχαία Ελλάδα. Μιλούσαμε με την υπεύθυνη του μουσείου και μας έλεγε ότι ο διεθνής Τύπος ασχολείται μόνο με την οικονομική κρίση της Ελλάδας και όχι με τον τεράστιο πολιτισμό της. Αυτό μας λύπησε».
Στο τέλος, αποκάλυψε την επιθυμία του να στήσει τον κινηματογραφικό του φακό στην ιδιαίτερη πατρίδα του: «Θέλω να κάνω ταινία στην Ελλάδα, το έχω πει τόσες πολλές φορές που πλέον δεν με πιστεύουν! Ολα όμως εξαρτώνται από το σενάριο. Πρώτα απ' όλα, υπάρχει η επιθυμία μου και μετά, φυσικά, το σενάριο».
Ποιος είναι ο Πέιν
Το όνομά του είναι Αλέξανδρος – Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος. Ελληνικής καταγωγής, δεύτερης γενιάς. Με ρίζες από το Αίγιο, τη Σύρα και τη Λιβαδειά. Σεναριογράφος και σκηνοθέτης, καταφέρνει να ισορροπεί ανάμεσα στο καλλιτεχνικό και το εμπορικό, ενώ όλοι έχουν να λένε, ότι καταφέρνει πολλά, χρησιμοποιώντας το μίνιμουμ της παραγωγής, εξ ου και ο χαρακτηρισμός που του έχουν αποδώσει, ως «ο μικρός Μεγαλέξαντρος της Αμερικής». Έχει συνεργαστεί με τα μεγαλύτερα ονόματα του αμερικανικού κινηματογράφου, όπως ο Τζακ Νίκολσον, η Ρις Γουίδερσπουν και ο Πολ Τζιαμάτι, ενώ, έχει ήδη λάβει πολλά βραβεία, ανάμεσά τους και δύο Οσκαρ για τις ταινίες Sideways (Πλαγίως) και The Descendants (Οι απόγονοι).
Φωτογραφίες: NDP