Εάν είστε υπουργός Οικονομικών μιας χώρας και ο ρόλος σας μειώνεται, ενώ το κόστος δανεισμού τρέχει, τούτο δεν θεωρείται ως επικύρωση των δεξιοτήτων σας. Αν η ελληνική κυβέρνηση ήταν μια εταιρεία, τότε η παραίτηση του διευθύνοντος συμβούλου της θα ανέβαζε τη μετοχή της στα ύψη.
Δεν είναι μόνο αυτό το παράδειγμα που χρησιμοποιούν οι New York Times για εξηγήσουν τι σημαίνει η υποβάθμιση του ρόλου του Γιάνη Βαρουφάκη.
Ο δημοσιογράφος Νιλ Ίρβιν παίρνει έμπνευση από την πασίγνωστη ταινία του Τζέιμς Ντιν «Επαναστάτης χωρίς αιτία» για να εξηγήσει πώς διενεργείται αυτή τη στιγμή η διαπραγμάτευση για το χρέος της Ελλάδας.
Γράφει συγκεκριμένα:
«Για να κατανοήσουμε γιατί οι αγορές αντέδρασαν άκρως θετικά στην απόφαση της κυβέρνησης να μειώσει τον ρόλο του Βαρουφάκη και τι ακριβώς συμβαίνει με την Ελλάδα και τους δανειστές της, αρκεί να δούμε τη συγκεκριμένη ταινία του Τζέιμς Ντιν».
Το χρονικό
«Η απλή έκδοση των ελληνικών συνομιλιών είναι τούτη: Μια νέα, αριστερή κυβέρνηση ανέλαβε την εξουσία τον Ιανουάριο με τη δέσμευση ότι θα αμβλύνει τα αυστηρά μέτρα λιτότητας. Οι πιστωτές ήταν πρόθυμοι να κάνουν κάποιες παραχωρήσεις, αρκεί η Ελλάδα να υλοποιήσει τις υποχρεώσεις της. Στην πορεία, όμως, οι ηγέτες της ελληνικής κυβέρνησης κατάφεραν να εκνευρίσουν τους ''θεσμούς'' και ειδικά ο Γιάνης Βαρουφάκης με τον καθηγητικό στυλ και τη φωτογράφηση στο Paris Match. Οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στις δύο πλευρές είναι μια πιο σύνθετη εκδοχή του ''Επαναστάτης χωρίς αιτία'' του Τζέιμς Ντιν. Σε αυτή την ταινία, κάποια στιγμή, ο Ντιν και ο φίλος οδηγούν δύο κλεμμένα αμάξια και κατευθύνονται προς ένα γκρεμό (το κλασικό ''Chickie Run''). Χάνει αυτός που θα βγει πρώτος από το αμάξι για να σωθεί».
Το Chickie run
Αυτό που κάνει το εν λόγω παιχνίδι τρομακτικό είναι ότι ο κάθε διαγωνιζόμενος θα πρέπει να ρισκάρει τη ζωή του για να πάρει το καλύτερο αποτέλεσμα. Και ενώ το ασφαλέστερο θα ήταν να πηδήξει νωρίς έξω από το αυτοκίνητο, δεν το κάνει για να μην δώσει τη νίκη στον αντίπαλο.
«Ομοίως, η ελληνική κυβέρνηση θεωρεί πως είναι πολύ πιθανό να πάρει το καλύτερο αποτέλεσμα, όσο πλησιάζει προς το Grexit, με επακόλουθο να εμφανίζεται μπροστά της ένα απρόβλεπτο νέφος. Αυτό που συμβαίνει το τελευταίο διάστημα είναι το εξής: οι δύο πλευρές προσπαθούν να καταλάβουν ποια θα είναι η ζημιά όσο πλησιάζουν στο γκρεμό. Θα σημαίνει θάνατος ή απλός τραυματισμός; Από την πλευρά των πιστωτών, είναι σαφές πως η Ευρώπη είναι σε καλύτερη κατάσταση από το παρελθόν και μπορεί να αντέξει μια ελληνική έξοδο, ενώ η ΕΚΤ μπορεί να προστατεύσει χώρες όπως η Ισπανία και η Πορτογαλία. Κανείς, όμως, δεν μπορεί να γνωρίζει με βεβαιότητα τι ακριβώς θα συμβεί, μόλις επτά χρόνια από την Lehman Brothers », αναφέρει το άρθρο.
Σημειώνει, δε, πως διπλωματικά πρέπει να υπάρχει μια λεπτή υπενθύμιση πως μια ελληνική έξοδος από την Ευρωζώνη, θα μπορούσε να την οδηγήσει σε μια βαθύτερη συμμαχία με τον Πούτιν.
Θα πέσει κατακόρυφα
Και συνεχίζει ο Ίρβιν: «Για τη νέα ελληνική κυβέρνηση, η έξοδος θα είναι ακόμη πιο αρνητική. Το νέο νόμισμα θα υποτιμηθεί και θα κάνει τους πολίτες φτωχότερους και εκτεθειμένους σε πιθανό υψηλό πληθωρισμό και την περαιτέρω συρρίκνωση της οικονομίας. Μπορεί να θέσει τις βάσεις μια μελλοντική ανάπτυξη, αλλά μέχρι να φτάσει εκεί θα έχει περάσει από μια επώδυνη διαδικασία. Γι' αυτό τα γκάλοπ στην Ελλάδα δείχνουν πως ο κόσμος αντιτίθεται σθεναρά σε μια τέτοια κίνηση και η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να μην επιτρέψει να συμβεί».
Ο Βαρουφάκης
Υπό αυτή την εκτίμηση, αναφέρει το άρθρο, και σε μια προσπάθεια να αποφύγει το γκρεμό, η ελληνική κυβέρνηση άλλαξε τους οδηγούς και στη θέση του Γιάνη Βαρουφάκη μπήκε άλλος. Το ανοιχτό ερώτημα είναι αν οι Έλληνες θα αποδειχθούν τώρα πιο «ανοιχτοί» σε παραχωρήσεις. Είναι πιθανό, η προσωπική δυσπιστία προς τον Βαρουφάκη να στεκόταν ως εμπόδιο για τη συμφωνία, αλλά από την άλλη, μπορεί και η σκληρή στάση του να έφερνε το καλύτερο αποτέλεσμα για τον ελληνικό λαό που δεν θέλει να δει άλλη περικοπή σε συντάξεις και μισθούς.
Για να καταλήξει το άρθρο: «Και πάλι είναι χρήσιμο να θυμηθούμε τι έγινε στην ταινία με τον Τζέιμς Ντιν. Τα πράγματα δεν πήγαν καλά για τον Μπαζ, καθώς το μανίκι του πιάστηκε στο χερούλι της πόρτας και χάθηκε στο γκρεμό. Αλλά τα πράγματα δεν πήγαν καλά ούτε και για το νικητή, καθώς στο υπόλοιπο της ταινίας μπαίνει σε ένα νομικό και ηθικό λαβύρινθο – απότοκο του αποτυχημένου παιχνιδιού που έπαιξε».