«Ενας αραμπάς, μια σκουριασμένη τσάπα» είναι το ΤΑΠ. Η δήλωση δεν ανήκει σε κανέναν άλλο παρά στον ίδιο τον αναπληρωτή υπουργό Πολιτισμού Νίκο Ξυδάκη, που κάλεσε τους δημοσιογράφους το μεσημέρι της Πέμπτης για να τους μιλήσει για «το νοικοκύρεμα, τον εκσυχρονισμό και την πρόοδο του ΤΑΠ». Σε μια συνέντευξη Τύπου που ίσως έγινε νωρίτερα απ'ότι θα έπρεπε.
Ηταν βέβαια μια συζήτηση που έβαλε το περίγραμμα του οράματος του υπουργού για τον τρόπο λειτουργίας του ΤΑΠ ως σύγχρονου, λειτουργικού, ευέλικτου, εξωστρεφούς φορέα παραγωγής εσόδων για το υπουργείο, αλλά και ως πλατφόρμας δημιουργίας μίας νέας εικόνας για τη χώρα. Πλατφόρμα για ένα rebranding με έμβλημα τον πολιτισμό. Κι όμως αυτή η συνέντευξη τύπου ήταν πρόωρη, αφού ακόμα και η ίδια η πρόεδρος του ΤΑΠ Ασπασία Λούβη ομολόγησε «Σήμερα είναι η έβδομη εργάσιμη μέρα που βρίσκομαι στον ΤΑΠ». Ενημερώνεται διαρκώς, ή μάλλον προσπαθεί να ενημερωθεί σε έναν οργανισμό που «καίει κάρβουνο, σε μια απαρχαιωμένη μηχανή» όπως είπε ο Νίκος Ξυδάκης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το ΤΑΠ δεν έχει λογιστή, και έχει μόνο έναν πληροφορικάριο. Απασχολεί 200 άτομα εκ των οποίων τα 100 βρίσκονται σε άλλες υπηρεσίες, ενώ όπως τόνισε η κα Λούβρη, οι περισσότεροι διοικητικοί υπάλληλοι δεν έχουν την κατάλληλοι εξειδίκευση. Με εξαίρεση δύο νομικούς οι υπόλοιποι έχουν απολυτήριο Λυκείου. Η κα Λούβρη δεν έχει προλάβει επίσης να επισκεφθεί τις εγκαταστάσεις του Ρέντη για να διαπιστώσει πόσοι από τους τεχνίτες που φτιάχνουν τα εκμαγεία είναι ενεργοί. Μάλιστα excell υπάρχει μόνο σε δυο υπολογιστές... Και μιλάμε για έναν φορέα που κάνει τζίρο μεγαλύτερο από 50 εκατομμύρια ευρώ.
Ηλεκτρονικό εισιτήριο από τον Ιούνιο
Η κυρία Λούβη όταν ρωτήθηκε για τον προϋπολογισμό που έχει το ΤΑΠ για το 2015 απάντησε ευθαρσώς και απερίφραστα «Λυπάμαι, δεν μπορώ να σας απαντήσω γιατί δεν μου είναι ξεκάθαρο, μου παρουσιάζεται τμηματικά και δεν έχω ακόμα την πλήρη εικόνα».Το νέο ΔΣ του ΤΑΠ που συμμετείχε στην παρουσίαση στο αμφιθέατρο της Μπουμπουλίνας, ανέλαβε με δεδομένες τις απίστευτες δυσκολίες άντλησης χρημάτων από το δημόσιο λογιστικό, χωρίς να υπάρχει ορατό στο αμέσως επόμενο διάστημα κάποιο έργο ΕΣΠΑ για να ενταχθεί μέρος των δράσεων, και με δεδομένη την μεταρρύθμιση για τον πολιτισμό που περιλαμβάνεται στην περιβόητη λίστα Βαρουφάκη: αλλαγή της τιμολογιακής πολιτικής των εισιτηρίων (δηλαδή αύξηση τιμών) με στόχο αύξηση των εσόδων μέσα στο 2015 κατά 5 με 10 εκατομμύρια ευρώ. Ο Νίκος Ξυδάκης διαβεβαίωσε πως το υπουργείο έκανε τη σχετική διεργασία για τον καθορισμό αυτού του ποσού, καθώς και ότι θεωρεί υλοποιήσιμο τον στόχο.
Αλλωστε, το νέο που είχαν να ανακοινώσουν σήμερα ήταν πως άμεσα, μέσα στον Ιούνιο θα ξεκινήσει η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου σε 7 αρχαιολογικούς χώρους πέριξ της Ακρόπολης: Αρχαία Αγορά, Ρωμαϊκή Αγορά, Ολυμπείο, Βιβλιοθήκη Αδριανού, Κεραμεικός, Θέατρο Διονύσου. Εντός του Αυγούστου θα ακολουθήσουν 13 χώροι σε όλη τη χώρα με την χρήση φορητών ακυρωτών: Μυκήνες, Επίδαυρος, Αίγες, Παλάτι του Μεγάλου Μάγιστρου, Ασκληπιείο, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, Επίδαυρος, Κνωσός, Λίνδος, Δελφοί, Αρχαία Ολυμπία. Ισως προλάβει να μπει σε αυτή την ομάδα, αλλιώς θα είναι στο επόμενο στάδιο και το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο της Αθήνας .
Το κόστος για την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου εκτιμάται από την πολιτική ηγεσία του υπουργείο ότι θα αγγίξει τα 500.000 ευρώ. Ο υπουργός τόνισε βέβαια πως η πλήρης εφαρμογή και στους 33 χώρους εξαρτάται από τα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα υπάρξουν. Πάντως με το σύστημα των ηλεκτρονικών εισιτηρίων θα πολλαπλασιαστούν τα έσοδα δεν θα αυξηθούν απλώς, δήλωσε ο Νίκος Ξυδάκης. «Θα έχουμε εξορθολογισμό, διευκόλυνση των επισκεπτών άρα και αύξησή του αριθμού τους και βέβαια θα γλυτώσουμε από τα διαφυγόντα και τους τζαμπατζήδες.
Σαν χαρτί του Hermes
Το δεύτερο βήμα που το ΤΑΠ είναι έτοιμο να κάνει σύμφωνα με τον υπουργό και το ΔΣ του ΤΑΠ είναι η αναδιάρθρωση και ο εκσυγχρονισμός των πωλητέων. «Υπάρχουν τουλάχιστον 100 εκθέματα στα μουσεία μας που έχουν ασύλληπτη αναγνωρισιμότητα σε ολόκληρο τον κόσμο. Φανταστείτε τί εμπορικό αποτέλεσμα θα είχαμε από τη δημιουργία αντιγράφων τους.» Στόχος είναι αυτά να διατίθενται με χωρική συνάφεια (δηλαδή να μην πωλούνται μυκηναϊκά αντίγραφα στη Σαντορίνη για παράδειγμα). Για την κοστολόγηση της νέας εποχής στα πωλητέα καταρτίζεται τώρα ένα master plan, χαράσσεται μια νέα τακτική δήλωσε ο Νίκος Ξυδάκης, ενώ το μέλος του ΔΣ του ΤΑΠ Γιάννης Καρλόπουλος τόνισε πως σε κάθε περίπτωση θα γίνεται διαγωνισμός τόσο για τον σχεδιασμό όσο και για την παραγωγή.
(η κα Ασπασία Λούβη, πρόεδρος του ΤΑΠ)
Στόχος είναι να μην διατίθενται μόνο τα πιστά αντίγραφα, αλλά και έξυπνα σχεδιασμένα αντικείμενα, μικρότερης αξίας που όμως κάνουν τζίρο (όπως μολύβια, τσάντες, κούπες, χρηστικά αντικείμενα). Αναφέρθηκε ο υπουργός ακόμα και στο γεγονός ότι δεν υπάρχουν κουτιά και χαρτιά ειδικά σχεδιασμένα για αυτά τα αντικείμενα, «χαρτιά που θα ντρεπόσουν να τα σκίσεις, που θα είχαν από μόνα τους αξία» και έδωσε για παράδειγμα τις συσκευασίες της Hermes. Αλλωστε στην περίπτωσή μας θα υπάρχει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα: η σφραγίδα του ΤΑΠ, όπως είπε χαρακτηριστικά η πρόεδρος του ΤΑΠ
Kαι βέβαια θα πρέπει να αντιμετωπιστούν δυσλειτουργίες που αποθαρρύνουν τους επισκέπτες να κάνουν σημαντικές αγορές. Για παράδειγμα η κα Λούβρη αναφέρει ότι μπορεί κάποιος να θέλει να αγοράσει ένα αντίγραφο του Ερμή του Πραξιτέλη. Ομως στα πωλητήρια των μουσείων δεν γίνεται δεκτή πιστωτική κάρτα! Και έστω ότι την επόμενη μέρα ο τουρίστας θα σπεύσει σε μια τράπεζα για να κάνει ανάληψη χρημάτων. Θα πρέπει και πάλι να φορτωθεί σε όλο το υπόλοιπο ταξίδι του το πολύτιμο αντικείμενο αντί να του σταλεί στο σπίτι του μέσω της αρμόδιας υπηρεσίας.