Σε καθεστώς αποπληθωρισμού βρέθηκε για 25ο συνεχή μήνα η ελληνική οικονομία, καθώς τον Μάρτιο ο πληθωρισμός μειώθηκε κατά 2,1% από μείωση 2,2% τον Φεβρουάριο εφέτος και πτώσης 1,3% τον Μάρτιο 2014.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, σε μηνιαία βάση (σύγκριση Μαρτίου με Φεβρουάριο) καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε:
- τυριά (0,7%),
- νωπά λαχανικά (2,1%),
- νωπά φρούτα (4,7%),
- κρέατα (0,3%),
- πατάτες (4,2%),
- πετρέλαιο θέρμανσης (3%),
- τιμολόγια ΔΕΗ (0,7%),
- βενζίνη (4,1%) και
- μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (11,9%).
Παράλληλα, ο πληθωρισμός επιβαρύνθηκε από την επαναφορά των τιμών λόγω εκπτώσεων.
Βασικές μειώσεις τιμών σημειώθηκαν μόνον σε:
- νωπά ψάρια (3,2%) και
- ασφάλιση μεταφορών 3,1%).
Μεταξύ Μαρτίου 2015 και 2014, κύριες ανατιμήσεις υπήρξαν σε νωπό αρνί (12,6%), νωπά λαχανικά (20,3%), ελαιόλαδο (11,9%), αποξηραμένα φρούτα και ξηρούς καρπούς (8,8%), τσιγάρα (2,4%), τιμολόγια ΔΕΗ (5,6%) και συνδυασμένες μεταφορές επιβατών (10,6%). Στον αντίποδα καταγράφηκαν μειώσεις τιμών, μεταξύ άλλων, σε πετρέλαιο θέρμανσης (24,5%), φυσικό αέριο (3,3%), νωπά φρούτα (6,1%), νωπές πατάτες (13,9%), ζάχαρη (18,1%), ένδυση- υπόδηση (3,6%) και βενζίνη (9,8%).
Συγκεκριμένα, από την ΕΛΣΤΑΤ ανακοινώθηκαν τα εξής:
Η µείωση του γενικού δείκτη τιµών καταναλωτή τον Μάρτιο, προήλθε κυρίως από τις ακόλουθες µεταβολές:
1. Από τις µειώσεις των δεικτών:
- α) Κατά 3,6% της οµάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω µείωσης των τιµών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- β) Κατά 6,4% της οµάδας «Στέγαση», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών των ενοικίων κατοικιών, του πετρελαίου θέρµανσης και του φυσικού αερίου. Μέρος της µείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση των τιµών στον ηλεκτρισµό.
- γ) Κατά 1,8% της οµάδας «∆ιαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, στις µεγάλες οικιακές συσκευές ηλεκτρικές ή µη και στα είδη άµεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
- δ) Κατά 2,2% της οµάδας «Υγεία», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών των φαρµακευτικών προϊόντων και των ιατρικών, οδοντιατρικών και παραϊατρικών υπηρεσιών.
- ε) Κατά 4,1% της οµάδας «Μεταφορές», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών των καυσίµων αυτοκινήτου (βενζίνη) και της συντήρησης και επισκευής εξοπλισµού προσωπικής µεταφοράς. Μέρος της µείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση των τιµών στα εισιτήρια συνδυασµένων µεταφορών επιβατών.
- στ) Κατά 1,3% της οµάδας «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στον οπτικοακουστικό εξοπλισµό- υπολογιστές.
- ζ) Κατά 3,1% της οµάδας «Εκπαίδευση», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης, δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης και µεταδευτεροβάθµιας µη τριτοβάθµιας εκπαίδευσης (ΙΕΚ).
- η) Κατά 0,5% της οµάδας «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία. Μέρος της µείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση των τιµών στα ξενοδοχεία.
- θ) Κατά 2,6% της οµάδας «'Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών των προσωπικών ειδών και των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και δικύκλων.
2. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
- α) Κατά 0,7% της οµάδας «∆ιατροφή και µη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στο ελαιόλαδο, νωπό αρνί, νωπά λαχανικά, αποξηραµένα φρούτα και ξηροί καρποί. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθµίστηκε από τη µείωση κυρίως των τιµών στα νωπά φρούτα, ψωµί, πατάτες νωπές και ζάχαρη κοινή.
- β) Κατά 1,6% της οµάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών των τσιγάρων.
Ο γενικός δείκτης, τον Μάρτιο 2015 σε σύγκριση µε τον Φεβρουάριο 2015, παρουσίασε αύξηση 2,4% έναντι αύξησης 2,3% που σηµειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούµενου έτους.
Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός μειώθηκε 1,9% τον Μάρτιο, από μείωση επίσης 1,9% τον Φεβρουάριο εφέτος και πτώση 1,5% τον Μάρτιο 2014. Σε μηνιαία βάση, ο εναρμονισμένος πληθωρισμός αυξήθηκε 1,9% έναντι αύξησης 1,8% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούµενου έτους.