Μαγεία, εκκωφαντικό χιούμορ, low tech πρακτικότητες: Η Λυρική ανεβάζει για πρώτη φορά την «Πονηρή αλεπουδίτσα» - iefimerida.gr

Μαγεία, εκκωφαντικό χιούμορ, low tech πρακτικότητες: Η Λυρική ανεβάζει για πρώτη φορά την «Πονηρή αλεπουδίτσα»

NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Φόνισσα, Τριστάνος και Ιζόλδη, Θέλω να δω τον Πάππα, Χαμόγελο της Τζοκόντας... Η Εθνική Λυρική Σκηνή συνεχίζει φέτος να τολμά, να ελίσσεται και να καλύπτει νέους δρόμους, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά στην Αθήνα την αριστουργηματική Μικρή Αλεπουδίτσα του Λέος Γιάνατσεκ και φέρνοντας την στο ελληνικό κοινό μέσω της αναβίωσης της φημισμένης πλέον παραγωγής του Ντείβιντ Πάουντνυ, που πρωτοπαρουσιάστηκε από την Εθνική Όπερα της Ουαλίας και την Όπερα της Σκωτίας.

Τρυφερότητα, αλληγορία, μουσική ονειρική κατακλύζουν αυτή την όπερα για την οποία ο Ράιαν Εβανς του Guardian έγραψε «…Δεδομένου ότι η όπερα του Γιάνατσεκ μιλά για τον κύκλο της ζωής και την αέναη διαδικασία της ανανέωσης, η επιστροφή της φαίνεται απολύτως κατάλληλη - ειδικά καθώς αυτή η σκηνοθεσία της μπορεί κανείς να ισχυριστεί πως είναι σχεδόν τέλεια. Η προσέγγιση του Πάουντνυ και τα ευφάνταστα, υπερ-λειτουργικά κουστούμια της Μαρίας Μπγαίρνσον αποτελούν σημείο αναφοράς: η κάμπια και το ακορντεόν της, όπως και το κουνούπι με την απειλητική προβοσκίδα, είναι μία απόλαυση». Από τις 28 Μαρτίου το ελληνικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να το διαπιστώσει από κοντά.

Μαγεία, εκκωφαντικό χιούμορ, low tech πρακτικότητες: Η Λυρική ανεβάζει για πρώτη φορά την «Πονηρή αλεπουδίτσα» | iefimerida.gr 0

Η Αλεπουδίτσα είναι μια όπερα που μιλά για το θαύμα της ζωής, απευθύνεται εξίσου σε μικρούς και μεγάλους, ενώ με όχημα τη σχέση του ανθρώπου με τα ζώα καταφέρνει να μιλήσει με απλό τρόπο για πανανθρώπινες αξίες και διαχρονικά ιδεώδη. Η υπόθεση του έργου, παρακολουθεί τον κύκλο ζωής μιας αλεπούς, καθώς μεγαλώνει, ερωτεύεται, κάνει οικογένεια και τελικά πεθαίνει.

Η μαγική μουσική που συνέθεσε ο Γιάνατσεκ και που τον κατέταξε στους σημαντικότερους συνθέτες του 20 αιώνα, στηρίζεται στη μουσικότητα της Τσεχικής γλώσσας, αντλεί στοιχεία από τη μουσική παράδοση της πατρίδας του, είναι έντονα λυρική και ατμοσφαιρική. Στον πυρήνα του έργου βρίσκεται η φύση και ο κύκλος της ζωής, που ο Γιάνατσεκ αποδίδει με χιούμορ, ποιητικότητα και τον πραγματισμό ενός ώριμου άνδρα στο τέλος της ζωής του. Η παραγωγή, την αναβίωση της οποίας υπογράφει η Ελαίην Τάυερ Χωλ, είναι πολύχρωμη, ζωηρή και με υπέροχη αίσθηση του χιούμορ. Τα εντυπωσιακά σκηνικά και κοστούμια μας μεταφέρουν σε ένα παραμυθένιο καταπράσινο δάσος, όπου συναντούμε πολύχρωμες κάμπιες με ακορντεόν, κουνούπια με προβοσκίδα και καλοσυνάτες αλεπούδες.

Μαγεία, εκκωφαντικό χιούμορ, low tech πρακτικότητες: Η Λυρική ανεβάζει για πρώτη φορά την «Πονηρή αλεπουδίτσα» | iefimerida.gr 1

H παραγωγή πρωτοπαρουσιάστηκε από την Εθνική Όπερα της Ουαλίας και την Όπερα της Σκωτίας, σε σκηνοθεσία του κορυφαίου βρετανού σκηνοθέτη και έως πρότινος διευθυντή του Φεστιβάλ του Μπρέγκεντζ Ντέιβιντ Πάουντνυ. O διακεκριμένος Bρετανός σκηνοθέτης της όπερας έχει στο ενεργητικό του συνεργασίες με τα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου (Εθνική Όπερα της Αγγλίας, Κρατική Όπερα της Βιέννης, Όπερα της Ζυρίχης, του Βερολίνου, Θέατρο Μπολσόι κ.ά.), ενώ έχει σκηνοθετήσει τρεις παγκόσμιες πρώτες παρουσιάσεις νέων έργων του Σερ Πήτερ Μάξουελ Ντέιβις: "Στον Γιάνατσεκ το χιούμορ είναι εμφανές, κατ’ αρχάς επειδή ως αφετηρία το έργο του έχει μία σειρά κωμικών σχεδίων εφημερίδας και ο ίδιος τη συμπληρώνει θαυμάσια με τη μουσική του – λόγου χάριν, η σφαγή των Ορνίθων από την Αλεπού και στη συνέχεια η απόδρασή της είναι εφάμιλλες αυτών σε κινηματογραφικές ταινίες των Keystone Cops του βωβού ενώ η ζωηρή σωματικότητα της κίνησης στη μουσική είναι φανερή σε πολλές σκηνές" σημειώνει ο σκηνοθέτης, ο οποίος -εκτός των άλλων- έχει συνδέσει την καριέρα του με επιτυχημένα ανεβάσματα έργων του Γιάνατσεκ.

Για τον Πάουντνυ η Αλεπουδίτσα είναι ένα σπουδαίο έργο από μουσικής και δραματουργικής απόψεως. Στο κείμενο του, από το πρόγραμμα της παραγωγής, αναφέρει: "Ο Γιάνατσεκ υπήρξε εμπνευσμένος δραματουργός και η Αλεπουδίτσα είναι, πιθανότατα, το λαμπρότερο παράδειγμα σύνθετης δραματουργίας στην όπερα του 20ού αιώνα, το οποίο τού επιτρέπει να συμπιέσει έναν πραγματικά βαθύ στοχασμό της σχέσης του ανθρώπου με τη φύση, τον κύκλο της ζωής και την απειλή θανάτου σε 90 λεπτά δράσης, ταλέντου και χιούμορ. Ο συνθέτης εκμεταλλεύεται κάθε δυνατότητα οπερικής έκφρασης –διάλογο, στροφικό τραγούδι, χορό, χορωδιακή γραφή, μουσικά εφέ εκτός σκηνής, ορχηστρικά ιντερλούδια και κάθε διαφορετική τεχνική αναπτύσσεται με απολύτως αλάνθαστη εστίαση στο εφέ και στη συμβολή της στο δράμα. Κάθε λεπτομέρεια αφηγείται την ιστορία του δράματος και βρίσκεται στην κατάλληλα θέση ενώ το σύνολο αποτελεί μάθημα «ολικού έργου τέχνης» –«Gesammtkunstwerk»- από το οποίο θα μπορούσε να διδαχτεί ακόμα και ο Βάγκνερ, ιδιαίτερα σε ότι αφορά τη συντομία".

Μαγεία, εκκωφαντικό χιούμορ, low tech πρακτικότητες: Η Λυρική ανεβάζει για πρώτη φορά την «Πονηρή αλεπουδίτσα» | iefimerida.gr 2

Η πονηρή αλεπουδίτσα βασίζεται σε κείμενο του συνθέτη, το οποίο βασίζεται στο εικονογραφημένο μυθιστόρημα που δημοσιεύτηκε σε συνέχειες στην εφημερίδα Λαϊκά νέα του Μπρνο το 1920. Στην ουσία επρόκειτο για σκίτσα του ζωγράφου Στάνισλαφ Λόλεκ, στα οποία ο συγγραφέας και δημοσιογράφος Ρούντολφ Τιέσνοχλιντεκ προσέθεσε σύντομα κείμενα. Η όπερα πρωτοπαρουσιάστηκε στο Εθνικό Θέατρο του Μπρνο στις 6 Νοεμβρίου 1924.
Την Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής διευθύνουν οι διακεκριμένοι Μαέστροι -με ειδίκευση στο έργο του Γιάνατσεκ- Γιάροσλαφ Κύσλινγκ και Οντρέι Όλος. Τα μαγευτικά σκηνικά και κοστούμια είναι της Μαρία Μπγαίρνσον, οι φωτισμοί του Νίκ Τσέλτον, ενώ η χορογραφία του Στιούαρτ Χοπς.

Στην διανομή της παραγωγής, η οποία παρουσιάζεται στα τσέχικα με ελληνικούς υπέρτιτλους, συναντούμε καταξιωμένους μονωδούς όπως -μεταξύ άλλων- τους Ράνταλ Τζέικομπς, Μίνα Πολυχρόνου, Έλενα Κελεσίδη, Χάρη Ανδριανό, Δημήτρη Κασιούμη, Ινές Ζήκου, Πέτρο Σαλάτα, Τζίνα Φωτεινοπούλου, Τζίνα Πούλου, Άκη Λαλούση, Πέτρο Μαγουλά, Ελένη Δάβου, Χαράλαμπο Αλεξανδρόπολο και άλλους.

Συμμετέχουν η Χορωδία και η Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής της αποστολής, καθώς και σπουδαστές της Σχολής Χορού της ΕΛΣ.


Λέος Γιάνατσεκ
Η πονηρή αλεπουδίτσα

Θέατρο Ολύμπια
28, 29 Μαρτίου & 1, 3, 4, 5 Απριλίου 2015
Μουσική διεύθυνση: Γιάροσλαφ Κύσλινγκ (28, 29/3 - 4, 5/4) - Οντρέι Όλος (1, 3/4)
Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Πάουντνυ
Σκηνικά - κοστούμια: Μαρία Μπγαίρνσον
Φωτισμοί: Νικ Τσέλτον / Χορογραφία: Στιούαρτ Χοπς
Αναβίωση σκηνοθεσίας - χορογραφίας: Ελαίην Τάυερ Χωλ
Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος / Διεύθυνση παιδικής χορωδίας: Μάτα Κατσούλη

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ