Mπορεί τις προηγούμενες μέρες να γράφτηκαν πολλά για τον διαστάσεων 200x200 εκ. πίνακα του Κοκκινίδη που έβαλε ο πρωθυπουργός στο γραφείο του στο Μέγαρο Μαξίμου, όμως ο πίνακας που επέλεξε ο Αλέξης Τσίπρας για να τοποθετηθεί ακριβώς πίσω από το γραφείο όπου εργάζεται είναι ένα έργο του Kωνσταντίνου Ξενάκη.
Το έργο αποκαλύφτηκε χθες μέσα από τις φωτογραφίες της επίσκεψης του Σταύρου Θεοδωράκη στο γραφείο του πρωθυπουργού, με τον Αλέξη Τσίπρα να μιλάει για αυτό στον επικεφαλής του Ποταμιού. Το έργο του Δημοσθένη Κοκκινίδη τοποθετήθηκε πάνω από τον καναπέ του γραφείου.
Τίτλος του έργου είναι «Εντολές ΗΗΒ», είναι δημουργία του 1991, ακρυλικό σε μουσαμά διαστάσεων 100x81. Ανήκει και αυτό στη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης (Αριθμός έργου: Π.9030). Ο βαθιά πολιτικοποιημένος, ευρωπαϊστής αλλά βαθιά σκεπτικιστής για τον τρόπο λειτουργίας της Ευρώπης Αιγυπτιώτης δημιουργός, αναφέρεται στα σύμβολα πάνω στα έργα του.
Ο Κωνσταντίνος Ξενάκης πέρυσι το καλοκαίρι παρουσίασε μια έκθεση που συζητήθηκε στον Πόρο, χαρτογραφώντας ουσιαστικά την κρίση. Ελεγε τον Αύγουστο του 2014 «Το έργο μου πηγάζει μέσα από τον κοινωνικό και πολιτικό χώρο και φυσικά σ’ ένα διεθνές επίπεδο. Αναφέρομαι στο αδιέξοδο, την παράνοια του αιώνα μας, στο αδιέξοδο του διαλόγου, στην υπερπληθώρα των πληροφοριών και στο μονόλογο των ειδήσεων καθώς και στην ύπαρξη του διαδικτύου με τα θετικά και τα αρνητικά του στοιχεία. Πολλές φορές διερωτώμαι αν υπάρχει διάλογος ή μονόλογος.
Στη διάρκεια της δεκαετίας του 60 διαπίστωσα πως ο κατακερματισμός των πειραματισμών μας και η διασπορά της γνώσης σε πολλαπλές αυτόνομες κατευθύνσεις ανέπτυσσε ανάλογα πολλαπλές μεμονωμένες γλώσσες ή ιδιώματα, που μας οδηγούσαν προς μια επικοινωνιακή σύγχυση και κρίση.
Αυτή η υπερπαραγωγή ιδιωμάτων και μηνυμάτων, αυτό το επικοινωνιακό μποτιλιάρισμα, όπου η πληθώρα εκμηδενίζει τη σημασία των λέξεων και των σημείων, με ώθησαν να καταγράψω και να περιγράψω αυτό το χάος με τον τρόπο ενός «γραφέα» των νεότερων χρόνων ή ενός σημειολόγου της εποχής μου, που θα’ριχνε στη θάλασσα μια μπουκάλα με τις γραφές και τα μηνύματα του.
Ποιός είναι ο Κωνσταντίνος Ξενάκης
Έκανε τις πρώτες σπουδές σχεδίου στο Κάιρο. Το 1955 εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, όπου σπούδασε αρχιτεκτονική και διακόσμηση εσωτερικών χώρων στην Ecole Superieure d' Art Moderne (1955-1957) και ζωγραφική στις ακαδημίες Grande Chaumiere και Notre Dame des Champs (1957-1963). To 1970, με υποτροφία της D.A.A.D., πήγε στο Βερολίνο, όπου, την περίοδο 1971-1973, δίδαξε στο Schiller College. Από το 1973 ως το 1982 δίδαξε επίσης στην Ecole Normale Superieure de l' Enseignement Technique στη Γαλλία. Το γαλλικό κράτος τον έχει τιμήσει με τον τίτλο του Chevalier des Arts et des Lettres και με το βραβείο Delmas του Institut de France.
Το 1958 ξεκίνησε την εκθεσιακή του δραστηριότητα, που περιλαμβάνει συμμετοχές σε παρισινά σαλόνια και σε ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, μεταξύ των οποίων η Μπιενάλε του Παρισιού το 1963 και τα Ευρωπάλια στις Βρυξέλλες το 1982. Το 1967 παρουσίασε στη Σουηδία το πρώτο του περιβάλλον, ενώ το 1996 οργανώθηκαν αναδρομικές παρουσιάσεις του έργου του στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Αλεξάνδρειας και στο Hanager Arts Center του Καΐρου.