Στη σχέση μεταξύ ενστίκτου και λογικής εστιάζει το έργο της Μαρίας Παπαδημητρίου Why Look At Animals? AGRIMIKÁ που εκπροσωπεί την Ελλάδα στην 56η Μπιενάλε της Βενετίας που ανοίγει για το παγκόσμιο κοινό στις 9 Μαϊου και θα διαρκέσει ως τις 22 Νοεμβρίου.
Η Μαρία Παπαδημητρίου θα παρουσιάσει μια πολυδιάστατη εγκατάσταση που παραπέμπει σε κατάστημα με δέρματα ζώων στον Βόλο, που λειτουργεί και ως βυρσοδεψείο. Αυτό το «κατάστημα» μεταφέρεται από τον Β;Oλο στο κεντρικό αλλά κατεστραμμένο τοπίο του ελληνικού περιπτέρου στη Βενετία.
«Εμείς, οι άνθρωποι, βλέπουμε στα ζώα την αντανάκλαση των χαρακτηριστικών, των συμπεριφορών, των τρόπων μας» σημειώνεται στην σελίδα της Μπιενάλε. «Αυτή η διαπίστωση επιτρέπει τον διαχωρισμό μέσω της αντίθεσης του ανθρώπινου με το ζωώδες. Καθώς το κτήνος καταλήγει να ενσωματώνει την απόκλιση από την ανθρώπινη νόρμα, η εικόνα της δημοκρατικής κοινωνίας αποδομείται και ένα μέρος της ευτελίζεται: Δεν υπάρχουν πλέον διακαιώματα για όλους, δεν υπάρχει ισοτιμία δικαιωμάτων.»
Στον τίτλο της έκθεσης υπάρχει η λέξη Αγριμικά που αναφέρεται στα ζώα που δεν έχει κατορθώσει ο άνθρωπος να εξημερώσει, όπως είναι οι λύκοι ή οι αλεπούδες. Δεν είναι ακριβώς θηρία, και η σχέση του ανθρώπου μαζί τους φέρει ειδικούς κώδικες, δεν είναι τυχαίο ότι δοξασίες και θρύλοι συνδέονται με αυτά τα ζώα. Ακόμα η αιχμαλωσία τους επιτυγχάνεται με τρόπους που δεν απαιτούν μόνο το φονικό ένστικτο, αλλά και ειδική στρατηγική. Η λέξη αγριμικά έχει χρησιμοποιηθεί όμς μεταφορά και για ανθρώπους ανυπότακτους, εκτός νόμων και κανόνων, που αμφισβήτησαν το σύστημα.
Το έργο της Μαρίας Παπαδημητρίου (με επιμελήτρια την Gabi Scardi και συνεπιμελητή τον Αλέξιο Παπαζαχαρία) αποτελεί μια σύγχρονη αλληγορία των στερούμενων στέγης και των ανθεκτικών και προκαλεί προβληματισμούς που αφορούν την πολιτική, την ιστορία, τα οικονομικά, τις παραδόσεις, την αισθητική, το φόβο για το ξένο και το ακατανόητο.
Η ελληνική συμμετοχή έχει την υποστήριξη της OUTSET.GREECE