Κάθε της εμφάνιση, κάθε της δουλειά ξεπερνά τα όρια της μουσικής αυτής καθαυτής. Η Ισλανδή Björk αποτελεί κάτι περισσότερο από μία τραγουδίστρια, δημιουργό, περφόρμερ, αφού το έργο της φέρει κώδικες εικαστικών και παραστατικών τεχνών, συνθέτοντας ένα πλήρες έργο και έλκοντας ένα παγκόσμιο κοινό. Ολη της η καλλιτεχνική δημουργία θα εκτεθεί σε μία εντυπωσιακή έκθεση, διάσπαρτη σε δωμάτια τριών διαφορετικών ορόφων του Modern Museum of Art της Νέας Υόρκης, από τις 8 Μαρτίου.
Η μουσική της προσφέρει μια εμπειρία πολλαπλών αναγνώσεων, δημιουργεί πολυεπίπεδες εμπειρίες: οι ήχοι, τα διαφορετικά όργανα που χρησιμοποιεί για να παραγάγει ήχους, οι επιρροές, το εικαστικό περιβάλλον, ακόμη και τα ρούχα συνθέτουν το μοναδικό φαινόμενο της Björk. Τόσο μοναδικό που δίνει υλικό για έκθεση σε ένα από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου. Οι διοργανωτές υπόσχονται μια εμπειρία κυκλωτική, αφού σε κάποιες αίθουσες θα αισθάνονται πως η Björk, η μουσική και η εικόνα της θα τους κυκλώνει, θα τους συμπεριλαμβάνει.
Να ζεις μέσα στο έργο της Björk -μια εμπειρία που θα ζήσουν οι επισκέπτες. Μια αίθουσα στον δεύτερο όροφο θα παρουσιάζει ένα νέο project που ονομάζεται Μαύρος Κύκνος (μπορείτε να δείτε τρέιλερ για το έργο στο βίντεο παρακάτω). Πρόκειται για μια νέα εγκατάσταση που εκκινεί από το τελευταίο της άλμπουμ που κυκλοφόρησε μόλις τον Ιανουάριο.
Σε άλλη αίθουσα θα υπάρξει αναδρομική έκθεση της δουλειάς της μέσα από τα βίντεο που έχει δημιουργήσει, ενώ θα υπάρξουν ακόμη και ρομπότ που θα πλοηγούν στο έργο της Ισλανδής, κείμενά της και το περίφημο φόρεμα-κύκνος που φόρεσε στα Οσκαρ. Η έκθεση θα απλώνεται στο «Donald B. and Catherine C. Marron» αίθριο του δευτέρου ορόφου, στο «The Agnes Gund Garden» λόμπι και στο κεντρικό λόμπι του μουσείου στον πρώτο όροφο. Τα 20 χρόνια καριέρας της πρωτοποριακής, εκκεντρικής, ιδιοφυούς δημιουργού, οι συνεργασίες της με κορυφαίους σκηνοθέτες, σχεδιαστές, φωτογράφους, εικαστικούς θα παρουσιαστεί στην έκθεση που ανοίγει στις 8 Μαρτίου και ολοκληρώνεται στις 7 Ιουνίου. Δεν είναι ακόμα γνωστό αν θα υπάρξει και κάποιο βίντεο ή αναφορά στην παρουσία της στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων 2004 υπό τις οδηγίες του Δημήτρη Παπαϊωάννου.
Τη σύλληψη και την οργάνωση της έκθεσης έκανε ο επικεφαλής curator του ΜοΜa και διευθυντής του MoMA PS1 Klaus Biesenbach. Ο Biesenbach έκανε για πρώτη φορά την πρόταση στην Björk για την δημιουργία της έκθεσης το 2000 αλλά τότε αρνήθηκε λέγοντας ότι είναι εικαστική καλλιτέχνης. Ωσπου το 2012 δόθηκε και ξεκίνησε ο σχεδιασμός της έκθεσης. Ο ίδιος στον κατάλογο εκθειάζει τις δημιουργικές, πρωτοποριακές φόρμες της δουλειάς της που διατρέχουν όλα τα κανάλια της κοινωνίας μας που ορίζεται από τα media.
Mαζί με την Björk δημιούργησαν ένα χρονολόγιο ήχων, βίντεο, αντικειμένων, οργάνων και εικόνων που εκφράζουν τη μουσική της.Η έκθεση ξεκινά από την έκδοση του πρώτου σόλο άλμπουμ της Björk Debut το 1993 και φτάνει στο νέο της άλμπουμ Vulnicura.
Η έκθεση και η έκδοση του άλμπουμ συμπίπτουν με μια ιδιαίτερη στιγμή στη ζωή της Björk που νιώθει πως η καρδιά της έχει ραγίσει μετά τον χωρισμό της με τον σύντροφό της, σημαντικό εικαστικό Mathew Barney. Αλλωστε η ίδια η Björk έγραψε στην ιστοσελίδα της ότι το άλμπουμ της που κυκλοφόρησε πριν από λίγες εβδομάδας είναι ένα άλμπουμ που ραγίζει την καρδιά της καθώς τα τραγούδια συνδέονται με τον χωρισμό της από τον Barney, με τον οποίο έχει μία κόρη, την Ιsadora που είναι σήμερα 13 ετών. «Συνήθως δεν μιλώ για την προσωπική μου ζωή», λέει. «Αλλά αυτό το άλμπουμ βγήκε ενώ χώριζα μετά από 13 χρόνια σχέσης και ήταν ίσως το πιο σκληρό πράγμα που έχω κάνει στη ζωή μου... Ηταν σα να κάνω επέμβαση ανοιχτής καρδιάς με μαχαίρια να καρφώνονται. Υπάρχει η διαδικασία του επείγοντος, η ανάγκη να εκφραστείς εδώ και τώρα».