Ξαναγυρίζουμε στις πλούσιες κινηματογραφικές επιλογές με το Λεβιάθαν να είναι πρώτο στις καλλιτεχνικές αναζητήσεις. Οι Πενήντα Αποχρώσεις του Γκρι αναμένεται να σαρώσει τις πιο... περίπλοκες αναζητήσεις του κοινού. Οι μυστικοί πράκτορες ξαναγυρνούν σαν κωμωδία ως Kingsman, πάντα όμως μέσα στη pop κουλτούρα και το αγγλικό φλεγματικό χιούμορ, ενώ από το μενού δε λείπει και ταινία ντοκιμαντέρ για την ελληνική κρίση.
ΛΕΒΙΑΘΑΝ - Δράμα/ Ρωσία (2014)
- Leviathan
- Σκηνοθεσία : Αντρέι Ζβιαγκνίτσεφ
- Παίζουν : Έλενα Λιάντοβα, Ρομάν Μαντιάνοφ, Βλαντιμίρ Βντοβιτσέκοφ
ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ:
Ένα σκοτεινό πικρό σχόλιο σχετικά με το πώς η απόλυτη εξουσία διαφθείρει απόλυτα και συνθλίβει όσους αντιστέκονται. Κι όταν αυτό γίνεται με φόντο το κράτος του Πούτιν αμέσως αποκτά έναν ιδιαίτερο πολιτικό χαρακτήρα και γίνεται σχόλιο με προσανατολισμένα υπονοούμενα στα χείλη πολλών.
Ο Κόλια ζει στη Βόρεια Ρωσία. Έχει το δικό του συνεργείο αυτοκινήτων δίπλα στο πατρικό σπίτι του που αν και ερείπιο βρίσκεται σε μια όμορφη παραθαλάσσια περιοχή. Ζει με τη νεαρή σύζυγο του Λίλυα και το γιο του Ρόμκα. Ο δήμαρχος της πόλης θέλει να πάρει το σπίτι Κόλια και τη γη του. Αρχικά, προσπαθεί να τον εξαγοράσει, αλλά ο Κόλια δεν ενδιαφέρεται. Όταν ο δήμαρχος γίνεται όλο και πιο επιθετικός, ο Κόλια ζητά από τον καλό του φίλο και δικηγόρο Ντμίτρι να τον βοηθήσει. Ο δικηγόρος καταλαβαίνοντας πως ο δήμαρχος δεν καταλαβαίνει άλλη γλώσσα απ αυτή του εκβιασμού βάζει τα μεγάλα μέσα και προσπαθεί να τον εκβιάσει για διαφθορά. Από κει και πέρα τα πράγματα παίρνουν μια βίαιη τροπή. Η αναμέτρηση με την εξουσία είναι μονόδρομος.
Ο σκηνοθέτης δεν πέφτει στην παγίδα της καταγγελίας. Αφήνει τα πράγματα να τρέξουν φυσιολογικά ώστε να καταλήξουν στο συμπέρασμα που θέλει. Τον ενδιαφέρει να δείξει τα γεγονότα με περιγραφική διάθεση υπονοώντας την απελπισία της διαφθοράς στη σύγχρονη Ρωσία. Οι συμβολισμοί είναι προφανείς σε κάθε στιγμή. Ενδιαφέρον έχει η στάση της εκκλησίας κι αυτό φαίνεται στη σκηνή όπου ο δήμαρχος εξομολογείται στον τοπικό επίσκοπο τις ασύδοτες πράξεις του κι εκείνος του δίνει άφεση αμαρτιών μέσα στο υπερπολυτελές γραφείο του!! Ένα αιχμηρό σχόλιο για τη στάση της ορθόδοξης εκκλησίας.
Σ’ αυτό το περιγραφικό μοτίβο κυλάει το φιλμ και κατορθώνει να διατηρήσει το ενδιαφέρον μας, καθώς μας οδηγεί όλο και πιο βαθιά στη κοιλιά του κήτους της διεφθαρμένης εξουσίας. Η ταινία έχει μια αξία καθώς σκιτσάρει με αδρές γραμμές το σημερινό πρόσωπο της Ρωσίας του Πούτιν. Ο Ζβιαγκνίτσεφ τελικά δεν προσφέρει καμία ελπίδα νίκης απέναντι σε ένα παντοδύναμο και εντελώς διεφθαρμένο καθεστώς που στηρίζεται απ την εκκλησία και καθοδηγείται από την απληστία και την ιδιοτέλεια. Ένα πολύ ενδιαφέρον φιλμ.
Η ταινία απέσπασε Βραβείο Σεναρίου στο Φεστιβάλ Καννών 2014 και τη Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ξενόγλωσης ταινίας. Τέλος είναι υποψήφια στά φετινά Όσκαρ για Καλύτερη Ξενόγλωσση Ταινία.
ΚΙNGSMAN: H MΥΣΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ - Περιπέτεια / Βρετανία (2014)
- Kingsman: The Secret Service
- Σκηνοθεσία : Μάθιου Βων
- Παίζουν : Κόλιν Φερθ, Μάικλ Κέιν, Τάρον Έγκερτον, Σαμιουελ Τζακσον, Μαρκ Χάμιλ, Μαρκ Στρονγκ, Σοφία Μπουτέλα.
ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ:
Μια νοσταλγία για τις πρώτες ταινίες του θρυλικού πράκτορα 007 είναι διάχυτη μέσα σε όλη την ταινία η οποία αναβιώνει γλυκά αυτό το συναίσθημα σαν ένα αγαπημένο άρωμα που έχεις χρόνια να μυρίσεις. Η Kingsman είναι μια σούπερ μυστική οργάνωση αντικατασκοπείας που δεν την ξέρει ούτε το ίδιο το κράτος. Ενεργεί σχεδόν αυτόνομα και ανεξέλεγκτα για τη δόξα του Ηνωμένου Βασιλείου. Το αρχηγείο της βρίσκεται στα έγκατα ενός διάσημου ραφτάδικου στην πανάκριβη Shavile Row στο Mayfair του Λονδίνου. Οι πράκτορες της είναι ειδικά επιλεγμένοι και μετά από μεγάλη δοκιμασία περασμένοι, άνδρες έτοιμοι για όλα. Ένας απ αυτούς ο Χάρυ (Κόλιν Φερθ) καλοντυμένος και αφόρητα σικ, στρατολογεί έναν αλητάκο γιο κάποιου παλιού του φίλου και εκλεκτού πράκτορα της Kingsman με σκοπό να τον βάλει να αντικαταστήσει τον αδικοχαμένο πατέρα του που κάποτε του έσωσε τη ζωή. Ο ατίθασος Γκάρυ (Τάρον Ενγκερτον) θα περάσει από μια βασανιστική διαδικασία θα επιβιώσει και τελικά θα αναλάβει σαν πρώτη αποστολή να σταματήσει τα σχέδια ενός παρανοϊκού πρώην ακτιβιστή και νυν εκκεντρικού δισεκατομμυριούχου, (Σάμιουελ Τζάκσον) ο οποίος θέλει να σώσει τον κόσμο από τον υπερπληθυσμό, σκοτώνοντας όμως εκατομμύρια ανθρώπους.
Όλα αυτά βέβαια με μια εντελώς περιπαικτική διάθεση με τον σκηνοθέτη και σεναριογράφο πότε να σατιρίζει και πότε να αστειεύεται με τα γκάτζετς της αντικατασκοπείας των ταινιών Τζέιμς Μποντ, όπως το στυλό που σκοτώνει ή τις χειροβομβίδες αναπτήρες. Δε λείπουν οι εντυπωσιακές σκηνές δράσης. Κάποια στιγμή ο ήρεμος τζέντλεμαν Κόλιν Φερθ ξυλοκοπεί άγρια και σκοτώνει ακόμα πιο άγρια καμιά δεκαπενταριά εχθρούς σε μια άψογα χορογραφημένη σκηνή δράσης.
Βασισμένο σε ένα κόμικ το όλο εγχείρημα απευθύνεται στις νεαρότερες ηλικίες που εκτιμούν όσο τίποτα το έξυπνο χιούμορ, το ανελέητο θεαματικό ξύλο, και τις φουτουριστικούς κακούς που είναι φοβεροί χάκερς με εντελώς ξεχωριστά γούστα στις γυναίκες και στο παρδαλό ντύσιμο. Στο φιλμ διαπερνά υποδόρια όλη αυτή η εγγλέζικη σικάτη αρρενωπότητα του Κόννερυ με τις ομπρέλες-όπλα και τα σταυρωτά σακάκια της Savile Row να ξανάρχονται στη μόδα. Αυτή η επιφανειακή αντιμετώπιση των κλισέ του spy film έχει σαν συνέπεια μια ελαφρότητα στην υπόθεση καθώς λείπει το έρμα της ιστορίας που θα δίνει στην ταινία ένα βάρος μια σχετική σοβαρότητα και μια αιτία για να τη δεις.
ΠΕΝΗΝΤΑ ΑΠΟΧΡΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΓΚΡΙ - Ερωτική Κομεντί / ΗΠΑ (2014)
- Fifty Shades Of Grey
- Σκηνοθεσία : Σαμ Τειλρ- Τζόνσον
- Παίζουν : Τζέιμι Ντόρναν, Ντάκοτα Τζόνσον, Ρίτα Όρα, Μάρσα Γκέι Χάρντεν.
ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ:
Σκηνοθετημένο από γυναίκα, σε σενάριο γραμμένο από γυναίκα, βασισμένο σε βιβλίο που έχει γράψει γυναίκα με πρωταγωνίστρια γυναίκα, που απευθύνεται βασικά σε γυναικείο πληθυσμό, νομίζω πως είναι το πρώτο φιλμ ενός είδους που θα μας απασχολήσει αρκετά τα χρόνια που έρχονται αφού η επιτυχία του προηγείται της προβολής του! Ήδη το τρέηλερ πριν την παγκόσμια πρεμιέρα, έχει σπάσει τα κοντέρ με πάνω από δυόμισι εκατομμύρια θεάσεις!!
Σε πρώτο επίπεδο «Οι Πενήντα Αποχρώσεις του Γκρι» αφηγούνται την ιδιαίτερη σχέση του αινιγματικού 27χρονου δισεκατομμυριούχου Κρίστιαν Γκρέι και της άπειρης τελειόφοιτης Αναστάζια Στιλ. Όντως πρόκειται για μια ιστορία αγάπης, αλλά μια πολύ προκλητική που εξερευνά τα όρια και τις ιδιαιτερότητες, τα σεξουαλικά όρια –το να τα θέτεις, να τα σέβεσαι και να τα παραβιάζεις- και να διερευνάς την εμπιστοσύνη, την παράδοση και το σεβασμό αμοιβαία αποδεκτών κανόνων.
Ένα νεαρό κορίτσι γνωρίζει τον πρίγκιπά του. Δεν είναι διαθέσιμος. Είναι επιτυχημένος, διάσημος, λαμπερός, πλούσιος, αλλά και λίγο κίνκι στα σεξουαλικά γούστα! Παρακολουθούμε ένα ταξίδι σεξουαλικής αναζήτησης και ωρίμανσης. Είναι η πιο καθαρή μορφή ερωτικής σχέσης δύο ανθρώπων που ερωτεύονται και διαπραγματεύονται το τι θα κάνει και τι όχι, ο ένας στον άλλο και τι προτίθενται να εγκαταλείψουν και τι όχι ώστε το ταξίδι της συνύπαρξής του να συνεχιστεί.
Αισθησιασμός και ένταση, φετίχ και ηδονική κυριαρχία με γυναικεία ευχαρίστηση από ερωτικό σαδομαζοχισμό. Η ταινία μοιράζει μικρές δόσεις σεξουαλικής παρέκκλισης, αν θέλετε, που μπορεί να τριγυρίζουν στο μυαλό κάθε καθωσπρέπει νεαρής κυρίας αλλά σπάνια γίνονται πραγματικότητα. Εδώ υπάρχει η δυνατότητα να ζήσει την εμπειρία αυτή ανώδυνα και χωρίς ένοχες μαζί με δεκάδες άλλες γυναίκες σε μια δήθεν ανάλαφρη ατμόσφαιρα. Προ αμνημόνευτων χρόνων τα ίδια έγιναν με την περίφημη Ιστορία της Ο, αλλά και την Αυτοκρατορία των Αισθήσεων του Ναγκίσα Όσιμα. Κάθε εποχή έχει τα δικά της. Και φαίνεται πως στη σημερινή το ερωτικό ρομάντζο έχει μειώσει τις δόσεις ρομαντισμού αντικαθιστώντας το κενό με ανάλογες δόσεις σεξ διαφόρων ηδονιστικών παρεκκλίσεων. Ας προσαρμοσθούμε!
ΕΝΑ ΚΟΡΙΤΣΙ ΓΥΡΙΖΕΙ ΣΠΙΤΙ ΜΟΝΟ ΤΟΥ ΤΗ ΝΥΧΤΑ - Φαντασίας / Ιράν (2014)
- A Girl Walks Home Alone at Night
- Σκηνοθεσία : Ανά Λιλί Αμιρπούρ
- Παίζουν : Σιλά Βαντ, Αράς Μαραντί, Μάρσαλ Μάνες, Μοζχάν Μαρνό
ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ:
Η αφέλεια καμιά φορά είναι και προσόν. Όταν δε αναμειγνύεται με καθαρό κινηματογραφικό πάθος δίνει στέρεα έργα ωμής καλλιτεχνικής αξίας. Εδώ η σκηνοθέτις ακολουθεί με πίστη το ένστικτό της και με οδηγό την αισθητική και το κλίμα της ταινίας του Τζάρμους «Μονο οι εραστές μένουν ζωντανοί» φτιάχνει το δικό της cult φιλμ για τον έρωτα δυο περίεργων ψυχών της νύχτας.
Η ιστορία ξετυλίγεται στην απόκοσμη Bad City του Ιραν όπου υποτίθεται ότι κατοικείται από πόρνες, μαστροπούς που ρουφούν κόκα και άλλα διεστραμμένα κατακάθια της ζωής (που δεν κατόρθωσε να απαλείψει η επανάσταση του πάλαι ποτέ αδέκαστου ιμάμη Χομεϊνί θα λέγαμε χαριτολογώντας). Εκεί περιδιαβαίνει και ένα κορίτσι βαμπίρ. Μόνο που δεν πρόκειται για ένα συνηθισμένο βαμπίρ σαν όλα τα υπόλοιπα, αλλά για ένα νεκροζώντανο κορίτσι που παραμονεύει στις σκιές και παρακολουθεί τις ζωές των πιο ανήθικων ψυχών με διάθεση τιμωρητική. Κάποια στιγμή το κορίτσι αυτό θα γνωρίσει τον έρωτα. Και μια ασυνήθιστη ιστορία αγάπης θα ξεκινήσει στη Bad City.
Χωρίς να είναι πρωτότυπη ούτε και εντυπωσιακή στην εκτέλεση της η ταινία καταφέρνει να σου υποβάλει μια λεπτή αίσθηση φόβου και μιας παγωμένης φρεσκάδας. Η αδέξια διαχείριση των κλισέ του Υπερφυσικού δεν σημαίνει πως η ταινία δεν έχει σοβαρές προθέσεις και προοπτικές. Η ταινία είναι ενδιαφέρουσα σαν προσπάθεια αλλά το βάρος δίνεται στο στιλ και όχι στον τρόμο που παραμένει μόνο στις προθέσεις της σκηνοθέτιδος. Η ταινία φτιάχνει το δικό της ασπρόμαυρο σύμπαν με προσεγμένες μουσικές επιλογές και αναπάντεχη αισθητική ομοιομορφία. Αυτοαποκαλείται Ιρανικό γουέστερν με βαμπίρ. Εμείς δε θα διαφωνήσουμε. Στη τέχνη είσαι ό,τι δηλώσεις...
ΠΟΙΟΣ ΣΩΖΕΙ ΠΟΙΟΝ
- Who Is Saving Whom?
- Σκηνοθεσία : Λέσλι Φράνκ, Χέρντολορ Λόρεντζ
ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ:
Η ταινία "Ποιός σώζει ποιόν" δείχνει ποιός διασώζεται στην πραγματικότητα: Ποτέ δεν ενδιέφερε η διάσωση των Ελλήνων, ποτέ των Ισπανών ούτε των Πορτογάλων. Πάντα στη διαχείρηση αυτών των κρίσεων ενδιαφέρει το καλό του Μεγάλου Κεφάλαιου: των τραπεζών που κερδοσκοπούν με ριψοκίνδυνες τοποθετήσεις. Ενώ σε μας τους φορολογούμενους και τους κοινωνικά ασθενείς φορτώνουν όλα τα ρίσκα πολλών δισεκατομμυρίων! Για τις μεγάλες τράπεζες, η οικονομική κρίση είναι πάνω απ όλα ένα επιχειρηματικό μοντέλο.
Λέγεται κατά κόρον ότι η Ελλάδα έχει πάρει βοήθεια ύψους 240 δισεκατομμυρίων ευρω. Αλλά με τα χρήματα αυτά διασώθηκαν μόνο οι ιδιωτικές τράπεζες, οι ασφαλιστικές και οι επενδυτικοί οίκοι που το 2009 είχαν στα χαρτοφυλάκιά τους σχεδόν όλα τα ομόλογα του ελληνικού κράτους. Το 2012 – τρία χρόνια μετά- αυτά τα χρέη μεταφέρθηκαν σχεδόν εξ ολοκλήρου στην πλάτη των Ευρωπαίων φορολογουμένων!
Έτσι η Ελλάδα έχει περισσότερα χρέη, περίπου 300 δισ. ευρώ. Ταυτόχρονα η περιουσία των πλουσιότερων Ελλήνων αυξάνεται, ενω τα κερδοσκοπικά κεφάλαια υψηλού κινδύνου, οι τράπεζες, οι πλούσιοι ιδιώτες επενδυτές προφυλάσσονται από οποιαδήποτε ζημία. Από τα δισεκατομμύρια των φορολογούμενων δημιουργήθηκαν ιδιωτικές περιουσίες. Ο κατά τα άλλα νεοφιλελεύθερος οικονομολόγος Hans-Werner Sinn υπολόγισε ότι η συνέχιση της πολιτικής διάσωσης εξυπηρετεί τα συμφέροντα των μεγάλων χρηματοπιστωτικων Ινστιτούτων και του 5% των πλουσιότερων ατόμων στον κόσμο. Αλλά ακόμα και οι πολίτες των οικονομικά ισχυρών κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει να φοβούνται για τις συντάξεις τους. Το βασικό είναι, "να αναπνεύσουν οι Αγορές".