Οταν η μοιραία πτήση QZ8501 της AirAsia συνετρίβη, ο συγκυβερνήτης ήταν αυτός που οδηγούσε το αεροπλάνο. Ο πιλότος απλώς παρακολουθούσε την πτήση και τα πράγματα πιθανότατα πήγαν στραβά μέσα σε μόλις τρία λεπτά και 20 δευτερόλεπτα, όπως προκύπτει από τα νέα στοιχεία.
Αυτή είναι η εκτίμηση της Εθνικής Επιτροπής Ασφάλειας Μεταφορών της Ινδονησίας, που σε συνέντευξη Τύπου την Πέμπτη δημοσιοποίησε νέα στοιχεία σχετικά με την πτήση που συνετρίβη στις 28 Δεκέμβρη στη Θάλασσα της Ιάβας, καθώς πετούσε από την ινδονησιακή πόλη Σουραμπάγια προς τη Σιγκαπούρη με 162 επιβαίνοντες.
Το αεροπλάνο πετούσε στα 32.000 πόδια και γύρω στις 23:12 UTC ο πιλότος ρώτησε τον πύργο ελέγχου εάν θα μπορούσε να ανέβει στα 38.000 πόδια. Το αεροπλάνο έστριψε προς τα αριστερά και στη συνέχεια ανέβηκε 37.400 πόδια σε περίπου 30 δευτερόλεπτα σε μια απότομη ανάβαση, δήλωσε ο Μαρτζόνο Σισβοσουβάρνο, ο κύριος ερευνητής της Επιτροπής Μεταφορών.
Στη συνέχεια το αεροπλάνο κατέβηκε γρήγορα, κατά 24.000 πόδια, και χάθηκε από τα ραντάρ.
Οπως προέκυψε από την έρευνα, ο Γάλλος συγκυβερνήτης Ρεμί Εμαουέλ Πλεζέλ, που ήταν αυτός που πιλόταρε το αεροπλάνο κατά τη στιγμή του δυστυχήματος, είχε πολύ λιγότερη εμπειρία από τον κυβερνήτη.
Ο 46χρονος Πλεζέλ μετρούσε μόλις 2.275 ώρες πτήσης με την AirAsia σε σύγκριση με τον καπετάνιο, γνωστό μόνο ως Ιριάντο (όπως πολλοί Ινδονήσιοι που έχουν ένα όνομα), που μετρούσε 6.100 ώρες πτήσης στην Airasia.
Συνολικά ο Ιριάντο είχε περισσότερες από 20.000 ώρες πτήσης στο ενεργητικό του, έχοντας εργαστεί και σε άλλη αεροπορική εταιρεία στην Ινδονησία για 13 χρόνια πριν από αυτό, και ήταν πιλότος της Πολεμικής Αεροπορίας της Ινδονησίας για μια δεκαετία πριν.