Το άνοιγμα των επαγγελμάτων των δημοσίων μεταφορών ανακοίνωσε χθες στους βουλευτές του ΚΤΕ ΠΑΣΟΚ, ο υπουργός Μεταφορών Γιάννης Ραγκούσης.Ενημερώνοντας τους βουλευτές για τις διατάξεις του σχεδίου νόμου που προωθείται σχετικά με την απελευθέρωση του επαγγέλματος των ταξί υποστήριξε πως εκτός από τα ταξί θα υπάρξουν και διατάξεις που αφορούν στα φορτηγά. Διευκρινίζοντας πως το άνοιγμα των επαγγελμάτων των δημοσίων μεταφορών θα είναι πλήρες, ολοκληρωμένο και με κανόνες που δεν θα επιτρέπουν τη δημιουργία «καρτέλ».
Με την κίνηση αυτή μπαίνει ουσιαστικά φρένο στην τριετή μεταβατική περίοδο για την απελευθέρωση των φορτηγών και Βυτιοφόρων Δημόσιας Χρήσης. ¨Εως και σήμερα σύμφωνα με τη μεταβατική αυτή περίοδο θα υπήρχε σταδιακή απομείωση της εισφοράς κατά 30% την 1/1/2011, κατά 35% τον Ιανουάριο του 2012 και κατά 35% το 2013, ώστε το αντίτιμο να είναι πλέον μηδενικό, ενώ από την 1η Ιουλίου 2013 δεν θα υπήρχε καθόλου εισφορά για την είσοδο κάποιου στο επάγγελμα, παρά μόνο διοικητικά τέλη.
Ο κ. Ραγκούσης υπογράμμισε την ανάγκη να γίνουν πράξη οι μεταρρυθμίσεις, όπως το χτύπημα της μαύρης αγοράς αδειών, αναφέροντας ότι μόνο την τελευταία 10ετία έχουν αλλάξει χέρια 35.000 άδειες ταξί και υπολογίζεται ότι έχουν πραγματοποιηθεί αφορολόγητες συναλλαγές 5 δισ ευρώ. Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του περιέγραψε την κατάσταση στην οποία έχει βρεθεί η Ελλάδα, τονίζοντας πως η κατάσταση έχει αλλάξει και η κυβέρνηση πρέπει αντιδράσει άμεσα.
Επανέλαβε δε ότι το προσχέδιο νόμου όπου επιδέχεται βελτιώσεων είναι αυτονόητο ότι θα ενσωματωθούν, αλλά αυτές δεν μπορούν να κινούνται αντίθετα προς την πραγματική απελευθέρωση του επαγγέλματος.
Ενστάσεις βουλευτών
Η αποστροφή πάντως του κ. Ραγκούση -ο οποίος είπε πως δεν μπορεί να δεχθεί προτάσεις βουλευτών που θα αλλοιώνουν την φιλοσοφία του- πυροδότησε, λίγο πριν ολοκληρωθούν οι ομιλίες των βουλευτών, αντιπαράθεση. Οι τόνοι ανέβηκαν όταν η Βάσω Παπανδρέου κάλεσε τον υπουργό Μεταφορών να μη προχωρά με κλειστές πόρτες στο διάλογο. Ο κ. Ραγκούσης απάντησε ότι ο ίδιος έχει ζητήσει γραπτώς διάλογο με τους ιδιοκτήτες ταξί αλλά ο πρόεδρος του Θύμιος Λυμπερόπουλος εκτόξευσε απειλές για τη ζωή του.
Η Τόνια Αντωνίου άσκησε κριτική λέγοντας ότι "δεν μπορεί να διεκδικείς τη δημοκρατικότητα του μεταρρυθμιστή" και πως "θα πρέπει να είμαστε πιο ήπιοι σε μια τόσο βαθιά μεταρρύθμιση και να αποφύγουμε το άνοιγμα να δώσει την ευκαιρία να κυριαρχήσουν οι εταιρείες".
Από την πλευρά του ο Νίκος Σαλαγιάννης, κατά τις ίδιες πάντα πληροφορίες, επέκρινε τον υπουργό Υποδομών για αλαζονικό ύφος ενώ άλλοι βουλευτές (οι κ.κ. Τζελέπης και Παπαδόπουλος), πέραν των προτάσεων για καθορισμό πληθυσμιακών κριτηρίων και του ύψους του παραβόλου τόνισαν στον υπουργό ότι δεν είναι περισσότερο μεταρρυθμιστής από αυτούς , καθώς και εκείνοι ψήφισαν σημαντικά νομοσχέδια.
Ο υπουργός Υποδομών και Δικτύων, Γιάννης Ραγκούσης, απάντησε στην κριτική λέγοντας ότι κάποιοι θα ήθελαν την αναίρεση της φιλοσοφίας των βασικών χαρακτηριστικών της μεταρρύθμισης που οδηγεί στο να μην γίνει τίποτα και πρόσθεσε: "Προχωράμε σε μια δημιουργική μεταρρύθμιση κι όχι στη πλήρη ακινησία".
Σε παρέμβαση της η Άννα Νταλάρα επιχείρησε να συνθέσει τις δυο απόψεις και διατύπωσε την πρόταση να καθοριστεί με ένα μαθηματικό τύπο ο αριθμός των νέων αδειών ταξί καθώς και το κόστος απόκτησης τους.
Ενστάσεις πάντως εξέφρασαν οι Νάσος Αλευράς, Δημήτρης Κουσελάς, Κατερίνα Περλεπέ και Μιλένα Αποστολάκη, οι οποίοι ζήτησαν την καθιέρωση πληθυσμιακών κριτηρίων με ποσοτικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά, όπως οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις, για την απελευθέρωση των ταξί.