Τους παθιάζει, τους ορίζει, είναι μέρος της ταυτότητάς τους. Γι αυτό και τη χρησιμοποιούν συχνά για να φωνάξουν τα αιτήματά τους. Ο λόγος για τη σχέση των Ιταλών με την όπερα και για τις διαδηλώσεις που κάνουν στην πρεμιέρα της Σκάλας του Μιλάνο με αιτήματα όπως «Γ@μ#στ* τη λιτότητα».
(το βράδυ της πρεμιέρας μέσα στο θέατρο)
Ετσι και το βράδυ της Κυριακής, χιλιάδες διαδηλωτές βρέθηκαν έξω από τη Σκάλα του Μιλάνου πριν την πρεμιέρα της σεζόν, υπό τη μουσική διεύθυνση του Ντανιέλ Μπάρενμποϊμ με το Fidelio του Μπετόβεν. Και ενώ μέσα στην αίθουσα το κοινό πετούσε λουλούδια στη σκηνή και χειροκροτούσε επί 13 λεπτά στο τέλος της συναυλίας, έξω, περισσότεροι από 1.000 αστυνομικοί προσπαθούσαν να κρατήσουν μακριά το πλήθος με τα πλακάτ και τα οργισμένα συνθήματα. Μάλιστα δύο άτομα τραυματίστηκαν…
(το βράδυ της πρεμιέρας έξω από το θέατρο)
Κάθε χρονιά τα αιτήματα των διαδηλωτών είναι διαφορετικά – και πάντα άσχετα από τις τέχνες. Φέτος το βασικό αίτημα είχε σχέση με το πρόβλημα κατοικίας και είχε αφορμή τις πρόφατες εξώσεις από κτίρια της πόλης που βρίσκονταν υπό κατάληψη.
(
(η δράση επί σκηνής)
Η όπερα είναι ένα λαϊκό θέαμα, έτσι ξεκίνησε πριν θεωρηθεί πολυτέλεια για την ελίτ –κάτι που ποτέ δεν πίστεψαν, ποτέ δεν εφάρμοσαν οι Ιταλοί. Είναι τόσο σημαντική για αυτούς η όπερα που είναι το ύψιστο γεγονός-όχημα για να εκφράσουν τα αιτήματά τους. Βέβαια μέσα στην αίθουσα το βράδυ της Κυριακής κάθονταν μεταξύ άλλων η Κριστίν Λαγκάρντ, ο Τζόρτζιο Αρμάνι, ο υπουργός πολιτισμού και αρκετοί πολιτικοί – όχι όμως ο πρόεδρος της Δημοκρατίας και ο πρωθυπουργός όπως είθισται…
Η Ντέμπορα Γουόρνερ, η βρετανίδα σκηνοθέτης του Fidellio μίλησε εντυπωσιασμένη από τις αντιδράσεις του κοινού για την όπερα του Μπετόβεν που δεν είναι κάτι λιγότερο από την ηρωική ιστορία ενός πολιτικού κρατούμενου που τον σώζει η γυναίκα του. Μια παράσταση που εξαιτίας των πολιτικών και οικονομικών εξελίξεων στην Ιταλία, λαμβάνει εξαιρετικά σύγχρονες αναγνώσεις. Το μόνο που την προβλημάτιζε ήταν μήπως αισθανθούν θυμό όσοι θα δουν τις φωτογραφίες με τους θεατές ντυμένους με επίσημα ακριβά ρούχα.
Πάντως η πρεμιέρα είχε πολλαπλές φορτίσεις αφού ήταν και ο επίσημος αποχαιρετισμός του σπουδαίου μαέστρου Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ στο κοινό, αφού μετά από εννέα χρόνια αποχωρεί από την διεύθυνση της ορχήστρας.