Εξελίξεις πυροδοτεί η απόφαση του Βρετανικού Μουσείου να δανείσει στο Μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης ένα από τα Γλυπτά του Παρθενώνα, το άγαλμα του θεού του ποταμού Ιλισσού, μια ξαπλωμένη ακέφαλη ανδρική μορφή, που είχε κλέψει ο λόρδος Ελγιν από την Ακρόπολη.
Οπως έγινε γνωστό σήμερα το πρωί, για πρώτη φορά από το 1803, όταν και εκλάπησαν, βγήκε από το Βρετανικό Μουσείο ένα από τα Μάρμαρα για να εκτεθεί ως «δάνειο» στο περίφημο Ερμιτάζ από αύριο, Σάββατο 6 Δεκεμβρίου, μέχρι τις 18 Ιανουαρίου, για τον εορτασμό των 250 χρόνων λειτουργίας του ρωσικού μουσείου.
Από το πρωί υπάρχει έντονο διεθνές ενδιαφέρον για την αντίδραση της Ελλάδας στην είδηση για τον δανεισμό του γλυπτού. Τα τηλέφωνα στο υπουργείο Πολιτισμού έχουν σπάσει από το πρωί, καθώς τηλεφωνούν συνεχώς δημοσιογράφοι από ξένα μέσα ενημέρωσης. Το υπουργείο Πολιτισμού τηρεί σιγήν ιχθύος και παραπέμπει στη δήλωση που έκανε ο πρωθυπουργός.
Η δήλωση του Αντώνη Σαμαρά έχει ως εξής:
«Προκαλεί τον Ελληνικό λαό η απόφαση του Βρετανικού Μουσείου να "δανείσει" ένα από τα γλυπτά του Παρθενώνα σε έκθεση στην Αγία Πετρούπολη.
Το τελευταίο μέχρι σήμερα Βρετανικό δόγμα περί "αμετακίνητων" γλυπτών του Παρθενώνα παύει να ισχύει. Όπως καταρρίφθηκε με τη λειτουργία του Μουσείου της Ακρόπολης και το άλλο "επιχείρημά" τους, αυτό της έλλειψης ανάλογου χώρου που θα μπορούσε να τα φιλοξενήσει.
Ο Παρθενώνας και τα γλυπτά του υπήρξαν αντικείμενο λεηλασίας. Η αξία των γλυπτών είναι ανεκτίμητη.
Οι Έλληνες είμαστε ταυτισμένοι με την Ιστορία και τον πολιτισμό μας! Τα οποία δεν τεμαχίζονται, δεν δανείζονται και δεν παραχωρούνται!»
Τασούλας: Προκλητική η απόφαση του Βρετανικού Μουσείου
Με αφορμή τον δανεισμό από το Βρετανικό Μουσείο του ακέφαλου αγάλματος του ποτάμιου θεού Ιλισσού, που ανήκει στα Γλυπτά του Παρθενώνα, για έκθεση στο Μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης, ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Κώστας Τασούλας έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Η απόφαση του Βρετανικού Μουσείου είναι προκλητική διότι αντιμετωπίζει τα λεηλατημένα Γλυπτά του Παρθενώνα ως αντικείμενα μεμονωμένου δανεισμού. Ωστόσο, μια ακόμη απόλυτη θέση της βρετανικής πλευράς παύει να ισχύει. Εκείνη του ότι τα Γλυπτά δεν πρόκειται να μετακινηθούν ποτέ. Η χώρα μας έχει καλέσει τη Μ. Βρετανία, μέσω της UNESCO, σε διαδικασία διαμεσολάβησης για την επανένωση των Γλυπτών.
Τελικός προορισμός γι’ αυτή την επανένωση είναι η Αθήνα και το περίφημο Μουσείο της Ακρόπολης».
Ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου χλευάζει την Ελλάδα
Ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου Νιλ ΜακΓκρέγκορ, από την άλλη πλευρά, με αφορμή τον δανεισμό του γλυπτού, μιλώντας σε δημοσιογράφους θέλησε να χλευάσει την Ελλάδα, λέγοντας πως ελπίζει ότι οι Ελληνες θα χαρούν «που ένα πολύ μεγάλο κοινό θα μπορέσει να δει τα μεγάλα δημιουργήματα της αρχαίας Ελλάδας. Ανθρωποι που δεν θα μπορέσουν ποτέ να ταξιδέψουν στην Αθήνα ή το Λονδίνο θα μπορούν τώρα στη Ρωσία να καταλάβουν και να δουν το μεγαλείο αυτών των αγαλμάτων».
Δημοσιογράφος του BBC ρώτησε τον διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου αν θα δάνειζε το συγκεκριμένο άγαλμα σε ελληνικό μουσείο, με τον ΜακΓκρέγκορ να απαντά: «Εχουμε ξεκαθαρίσει ότι είμαστε διατεθειμένοι να δανείσουμε τα Ελγίνεια, φτάνει να είναι εφικτή η μεταφορά τους, να υπάρχει σοβαρός λόγος για να εκτεθούν κάπου αλλού και εκεί που θα πάνε να είναι ασφαλή και να υπάρχουν εγγυήσεις για την επιστροφή τους στο Βρετανικό Μουσείο», υπογραμμίζοντας ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν θέλει να δανειστεί τα Γλυπτά του Παρθενώνα.
Η Ελλάδα διεκδικεί από το 1983, όταν η ηθοποιός και αργότερα υπουργός Πολιτισμού Μελίνα Μερκούρη άρχισε μια σχετική εκστρατεία για την επιστροφή των Γλυπτών, τα οποία κοσμούσαν την Ακρόπολη των Αθηνών επί δύο χιλιετίες, πριν αφαιρεθούν το 1803 από τον λόρδο Έλγιν, Βρετανό διπλωμάτη διαπιστευμένο στην Οθωμανική Αυτοκρατορία.
Ενώ ο Έλγιν ισχυριζόταν πως είχε λάβει από την Οθωμανική Αυτοκρατορία, υπό την κατοχή της οποίας τελούσε τότε την Ελλάδα, την άδεια για να πάρει τα έργα, η Αθήνα θεωρεί την αφαίρεση των έργων αυτών κλοπή.