Κατά της αξιωματικής αντιπολίτευσης έβαλε ο Μιχάλης Χρυσοχοίδης στην σημερινή ομιλία του στο Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο όπου παρουσίασε το έργο της ψηφιακής οικονομίας και τη συμβολή της στην ανάπτυξη των υποδομών της Χώρας.
Δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός Υποδομών και Δικτύων:
«Το «σύστημα» που μας κληρονόμησε η μεταπολίτευση είναι ένα σχεδόν παγιωμένο δίκτυο εκπροσώπησης μικρών μεσαίων και μεγάλων επαγγελματικών συμφερόντων. Αυτά συνομιλούν προνομιακά με τους πολιτικούς, τροφοδοτούν και συντηρούν το κομματικό υπο-σύστημα σε ολόκληρο το ιδεολογικό φάσμα. Χωρίς εξαιρέσεις, χωρίς διακρίσεις κι είναι αφόρητο και άτυχο ψέμα να επικαλούνται το νέο και την αλλαγή όσοι, ιδιαίτερα στο χώρο της αντιπολίτευσης, μετά μανίας στεγάζουν, σιτίζουν και υπόσχονται την παλινόρθωση των συντεχνιών και του κρατικού πελατειακού συστήματος.
Είτε πρόκειται για τα λεγόμενα «ευγενή» ελεύθερα επαγγέλματα στη μια πλευρά, είτε για τις συνδικαλιστικές οργανώσεις του δημοσίου στην αντίπερα όχθη, είτε για τις κάστες της διοίκησης όλες αυτές οι ομάδες πίεσης , παρά την κρίση, παραμένουν ισχυρές, σχεδόν άθικτες στην επιρροή και την διαπλεγμένη σχέση τους με την πολιτική εξουσία.
Η ελληνική κοινωνία μοιάζει συγκριτικά με άλλες στην ΕΕ, κάθετα οργανωμένη και εκπροσωπούμενη από αυτό το «σύστημα».
Ο λαϊκισμός σήμερα είναι η φαντασιακή καταγγελία μόνο του μεγάλου κεφαλαίου, μόνο του μεγάλου πλούτου, η καταδίωξη σχεδόν του κέρδους και της επιχειρηματικότητας, ώστε να συσκοτίζεται, να αποσιωπάται η βαθιά εκμετάλλευση των αδυνάμων από το συντεχνιακό πελατειακό δίκτυο» είπε χαρακτηριστικά.
Στην ενδιαφέρουσα ομιλία του για τα έργο του υπουργείου στον τομέα της ψηφιακής σύγκλισης ο υπουργός Υποδομών ανέφερε:
«Τον Παρθενώνα επισκέπτονται 2 εκατομμύρια τουρίστες το χρόνο. Τους Δελφούς 500.000 , την Κνωσό 700.000 , την Ολυμπία 350.000. Αθροιστικά η Ελλάδα είναι 4η στον κόσμο στην επίσκεψη μνημείων. Κανένας όμως Ελληνικός αρχαιολογικός χώρος δεν διαθέτει WiFi και φυσικά apps που στο έξυπνο κινητό θα ξεναγήσουν στο χώρο.
Η Ελλάδα το 2014 είχε 408 παραλίες με γαλάζια σημαία. Ήταν 2η ανάμεσα σε 51 χώρες. Για τη γαλάζια σημαία , την πιο διακεκριμένη διεθνή αναγνώριση ποιότητας και καθαρότητας υδάτων , υπάρχουν 32 αυστηρά κριτήρια. Εάν σε αυτά συμπεριλαμβανόταν το WiFi η Ελλάδα θα είχε 6 μόνο γαλάζιες σημαίες.
Εξαρχής λοιπόν σας λέω πως το θέμα μας δεν είναι γενικά η ανάπτυξη δικτύων επόμενης γενιάς, ούτε η γενική παραδοχή πως 10% αύξηση διείσδυσης της ευρυζωνικότητας οδηγεί σε αύξηση του ΑΕΠ κατά 1.5%.
Θέλουμε, σχεδιάζουμε και υλοποιούμε ένα σχέδιο ρεαλιστικό, βιώσιμο, και εφαρμόσιμο, στοχευμένο εκεί που η πραγματικότητα της παραγωγικής οικονομίας μας κατευθύνει. Στον τουρισμό, στην ενέργεια και τις υποδομές μεταφορών, στην δημόσια διοίκηση και το κοινωνικό κράτος.
Πολύ πριν το 2020 οι γαλάζιες σημαίες θα είναι πάνω από 400 και με ταχύτητα τουλάχιστον 30 Μbps.
Σε 2 χρόνια οι 12 σπουδαιότεροι αρχαιολογικοί χώροι θα έχουν υποδομές με τουλάχιστον αυτή την ταχύτητα.
Όχι στο τόσο μακρινό παρελθόν, μόλις πριν 20 χρόνια, κινητά δεν είχαμε ή δεν έπιαναν εκτός Αθήνας.
Πριν 15 χρόνια το διαδίκτυο ήταν ζήτημα καθαρά πανεπιστημίων.
Πριν 10 χρόνια τα βαριά τότε lap top είχαν διείσδυση 0.4%.
Ο πρόεδρος Ντελόρ μιλούσε πριν 20 χρόνια για τους αυτοκινητόδρομους της πληροφορικής.
Σήμερα η ευρυζωνικότητα τόσο σε επίπεδο προσφοράς (κάλυψης) όσο και σε επίπεδο ζήτησης (διείσδυσης) γίνεται όρος βιωσιμότητας σε κάθε εξωστρεφή υπηρεσία και παγκόσμια ατμομηχανή της ανάπτυξης.
Για κάτι λοιπόν που αναπτύσσεται πιο γρήγορα από όσο μπορούμε να το παρακολουθήσουμε δεν χρειάζονται πολλά λόγια για την οικονομική και αναπτυξιακή σημασία του.
Δεν χρειάζονται λόγια ούτε για την σημασία του να ανήκεις στην ΕΕ, δηλαδή σε μια τεράστια αγορά ψηφιακών υπηρεσιών και έτσι να απολαμβάνεις τη δυνατότητα ρυθμίσεων, τεχνογνωσίας, συμβουλευτικών υπηρεσιών, που μια χώρα σαν την Ελλάδα δεν θα μπορούσε ποτέ μόνη της όχι να αναπτύξει αλλά ούτε καν να απαριθμήσει.
Θα ήθελα με έμφαση να υπογραμμίσω πως η ευρυζωνικότητα ιδιαίτερα στην χώρα μας ιδιαίτερα σήμερα, μειώνει τις ανισότητες. Για δύο τουλάχιστον λόγους.
Η ταχύτητα των δικτύων μειώνει το πρόβλημα επικοινωνίας και διακίνησης, που προκαλείται από το ανάγλυφο της χώρας, με τα διεσπαρμένα νησιά και τους επάλληλους ορεινούς όγκους. Αποκαθιστά λοιπόν δυνατότητες μιας πιο ισορροπημένης ανάπτυξης.
Ταυτόχρονα μειώνει σημαντικά τις δαπάνες και το κόστος των κοινωνικών υπηρεσιών, άρα σε συνθήκες κρίσης και ύφεσης είναι σημαντικό εργαλείο για διατήρηση του κορμού του κοινωνικού κράτους και την ανακούφιση των κοινωνικά αδύναμων.
Δεν θα σας κουράσω μιλώντας αναλυτικά για το που βρισκόμαστε σήμερα. Θα αναφέρω απλά πως η θέση της Ελλάδας στο ψηφιακό βαθμολόγιο των χωρών της ΕΕ είναι πάνω από τον Ευρωπαϊκό μ.ο. στη διάθεση ευρυζωνικών υπηρεσιών αλλά υπολείπεται σαφώς σε υποδομές δικτύων επόμενης γενιάς καθώς και σε όρους διείσδυσης ευρυζωνικών υπηρεσιών και χρήσεων. Η έλλειψη υπηρεσιών εντείνει το πρόβλημα ψηφιακού χάσματος και αναλφαβητισμού. Είναι ανησυχητικό ότι η απόκλιση από τους ευρωπαϊκούς μ.ο. στη χρήση του Ιντερνέτ δεν περιορίζεται σε μεγάλες ηλικίες, αλλά είναι ιδιαίτερα έντονη και στις παραγωγικές ηλικίες 35 έως 44 ετών.
Η Ελλάδα μέσα από το σχέδιο ευρυζωνικής πρόσβασης επόμενης γενιάς θα συγκλίνει με τους στόχους της ΕΕ.
Δυο καθαροί στόχοι είναι:
1. έως το 2020, διαθεσιμότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο με ταχύτητες άνω των 30Mbps για όλους τους Έλληνες,
2. έως το 2020, τουλάχιστον 50% των ελληνικών νοικοκυριών να διαθέτουν σύνδεση στο διαδίκτυο με ταχύτητα άνω των 100Mbps .
Οι επενδύσεις για την επίτευξη των στόχων θα ξεπεράσουν έως το 2020 τα 2.8 δις € και μπορεί να ανέλθουν έως τα 4.3 δις €. Το μεγαλύτερο μέρος αυτών των επενδύσεων θα προκύψει από τον ιδιωτικό τομέα με τον δημόσιο να εστιάζεται στη δημιουργία ευνοϊκού πλαισίου ρυθμιστικού και κανονιστικού για την βιωσιμότητα των επενδύσεων αλλά και παρέμβαση σε περιοχές όπου η αγορά δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί.
Με τις υποδομές ευρυζωνικότητας σε δίκτυα επόμενης γενιάς σκοπεύουμε να κάνουμε στην Ελλάδα μέχρι το 2020 ακριβώς ότι έγινε με την κινητή τηλεφωνία 20 χρόνια πριν.
Τότε η αργοκίνητη, υπανάπτυκτη σταθερή τηλεφωνία ξεπεράστηκε σε δυο χρόνια. Με το κινητό ο κόσμος ανέπνευσε, έκανε τις δουλειές του και επινόησε το μέλλον του. Ξεπεράσαμε τα στάδια μιας γραμμικής ανάπτυξης.
Κάνουμε το ίδιο. Θα πάμε την οπτική ίνα στο σπίτι ή στο κτίριο, για να δώσουμε πρόσβαση στην φαντασία, την πολυμορφία, την καινοτομική χρήση των δυνατοτήτων των δικτύων. Αυτό είναι το στοίχημά μας.
Σε ότι αφορά το ίδιο το δημόσιο σταματά πλέον η τακτική του να βαφτίζουν οι φορείς τις λειτουργικές τους ανάγκες αναπτυξιακά έργα και να τις χρηματοδοτούν από το ΕΣΠΑ. Στη νέα κατεύθυνση τα εσωτερικά έργα πληροφορικής είναι αυτοχρηματοδοτούμενα και η αναγκαιότητα τους προκύπτει από τις συναλλαγές, τη χρήση που τους γίνεται».