Επενδυτικά έργα ύψους 230 εκατ. ευρώ προβλέπει το νέο αναθεωρημένο σχέδιο φιλικού διακανονισμού (Συμφωνητικό Β΄ Τροποποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης), μεταξύ ΟΛΠ και ΣΕΠ (Cosco), το οποίο υπεγράφη σήμερα Πέμπτη, μεταξύ του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΛΠ ΑΕ κ. Γιώργου Ανωμερίτη και του διευθύνοντος συμβούλου της ΣΕΠ ΑΕ cpt. Fu Cheng Qiu, παρουσία του υπουργού Ναυτιλίας κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη.
Η συμφωνία αφορά στην κατασκευή του δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ Εμπορευματοκιβωτίων, την κατασκευή για λογαριασμό του ΟΛΠ ΑΕ του Προβλήτα Πετρελαιοειδών και την εγκατάσταση νέου μηχανολογικού εξοπλισμού στους Προβλήτες II και ΙΙΙ.
Επί των εσόδων που θα προκύψουν συνολικά από τη λειτουργία των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων υπό τη διαχείριση της ΣΕΠ ΑΕ, ο ΟΛΠ θα εισπράττει το 24,5%, ήτοι βάσει των προϋπολογισθέντων μεγεθών, ποσό 109.314.280 ευρώ το 2021, όσο δηλαδή ο σημερινός του κύκλος εργασιών.
Το τελικό κείμενο του φιλικού διακανονισμού, που έχει εγκριθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, από το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού, τη Γενική Συνέλευση των μετόχων αναμένεται να αποσταλεί από το υπουργείο Ναυτιλίας προς έγκριση στη Βουλή.
Οπως ανέφερε ο ΟΛΠ στο τελικό κείμενο του συμφωνητικού για το φιλικό διακανονισμό που υπογράφηκε σήμερα από τον ΟΛΠ και τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ-Cosco), ενσωματώθηκαν όλες οι παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου. «Υπεγράφη για λόγους διαφάνειας μετά την έγκριση του Σχεδίου της» τονίζει ο ΟΛΠ.
Για το θέμα της αποδοχής από τον ΟΛΠ της αναστολής του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος και μετά το 2021, αν το ΑΕΠ δεν έχει επιστρέψει στα επίπεδα του 2008, λόγω της οικονομικής κρίσης, ο ΟΛΠ προσθέτει ότι στη νέα διατύπωση το ελάχιστον εγγυημένο αντάλλαγμα, αντικαταστάθηκε με την εγγυημένη δυναμικότητα, που αφορά στη διακίνηση φορτίων.
O ΟΛΠ αναφέρει επίσης πως στο σκεπτικό του το Ελεγκτικό Συνέδριο κρίνει ότι οι τροποποιήσεις αυτές ανάγονται σε ζητήματα σκοπιμότητας και όχι νομιμότητας και εκφεύγουν της ελεγκτικής του αρμοδιότητας. Μάλιστα ο Οργανισμός αναφέρει ότι κατά την κρίση του «επιλέγει ως μέσο τη φιλική διευθέτηση... αντί των χρονοβόρων και αβέβαιων ως προς το αποτέλεσμα δικαστικών διενέξεων».
Μετά την υπογραφή της συμφωνίας ο υπουργός Ναυτιλίας έκανε λόγο για την «μεγαλύτερη ξένη επένδυση στην Ελλάδα την εποχή της κρίσης» με την οποία το λιμάνι του Πειραιά καθίσταται πρωταγωνιστής στη Μεσόγειο. «Η καθαρά παρούσα αξία της καινούργιας σύμβασής μας ανέρχεται στα 678 εκατ. ευρώ και παράλληλα δημιουργούνται οι υποδομές στο λιμάνι του Πειραιά που μπορούν να φιλοξενήσουν πάνω από 6 εκατομμύρια κοντέινερ ετησίως» επεσήμανε ακόμη ο κ. Βαρβιτσιώτης.
«Μετά από ένα χρόνο από τη μονογραφή της Συμφωνίας για την επέκταση της παρουσίας της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά σήμερα, μετά την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των θεσμικών οργάνων της Πολιτείας, οριστικοποιείται επιτέλους μια πάρα πολύ μεγάλη επένδυση για τη χώρα. Μία επένδυση 230.000.000 εκ. ευρώ που είναι η μεγαλύτερη ξένη επένδυση στην Ελλάδα την εποχή της κρίσης» τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας για να προσθέσει:
«Με αυτή την επένδυση το λιμάνι του Πειραιά καθίσταται πρωταγωνιστής στη Μεσόγειο. Η καθαρά παρούσα αξία της καινούριας σύμβασής μας ανέρχεται στα 678 εκατομμύρια ευρώ και παράλληλα δημιουργούνται οι υποδομές στο λιμάνι του Πειραιά που μπορούν να φιλοξενήσουν πάνω από 6 εκατομμύρια κοντέινερς ετησίως. Το λιμάνι του Πειραιά είναι ο βασικότερος αναπτυξιακός πυλώνας μας στη Ναυτιλία και θέλουμε να είναι ο πρωταγωνιστής στη Μεσόγειο. Πρωταγωνιστής σε φορτία, στο διεθνές διαμετακομιστικό εμπόριο, στο εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο της Ευρώπης, αφού από το 2014 και για πρώτη φορά μετά από πάρα πολλά χρόνια το λιμάνι συνδέεται με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Η Cosco, από τη στιγμή που ξεκίνησε την παρουσία της στο λιμάνι του Πειραιά το 2008 και μέχρι σήμερα, έχει καταφέρει να καλύψει περίπου το 95% της δυνατότητάς της. Με την καινούρια επέκταση του Δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ, είμαστε βέβαιοι ότι σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα καλυφθούν –κι αυτό μας δείχνει μέχρι τώρα η ιστορία- όλοι οι ποσοτικοί στόχοι που έχουν τεθεί από τη Σύμβαση. Και βέβαια, και το λιμάνι του Πειραιά και ο Οργανισμός Λιμένα Πειραιά, αλλά και όλη η ναυτιλιακή κοινότητα του Πειραιά θα υποδεχθούν τα οφέλη αυτής της επέκτασης».
Από την πλευρά του ο γενικός διευθυντής της ΣΕΠ Fu Cheng Qiu διαβεβαίωσε ότι μόλις υπάρξει η τελική έγκριση από την ελληνική Βουλή,« άμεσα θα αρχίσει η κατασκευή του Δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ» καθώς οι περισσότεροι πλοιοκτήτες θέλουν να κάνουν τον Πειραιά τερματικό σταθμό». Διαβεβαίωσε επίσης ότι η Cosco στοχεύει ο Πειραιάς να γίνει το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου και ένα από τα μεγαλύτερα του εισαγωγικού εμπορίου της Ευρώπης, κομβική πύλη εισόδου προϊόντων για τη Νότια και την Κεντρική Ευρώπη»
Σε δηλώσεις του ο κ. Ανωμερίτης έκανε λόγο για ένα «σημαντικό αναπτυξιακό έργο δαπάνης 230 εκατ. ευρώ με σύμβαση παραχώρησης» το οποίο καθιστά τον Πειραιά ένα από τα πιο σύγχρονα και μεγάλα εμπορευματικά λιμάνια της Ευρώπης. «Ο ΟΛΠ ΑΕ ως ιδιοκτήτης καθίσταται οικονομικά λιμάνι μεγάλης αξίας και ετήσιων προσόδων, προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος, της λιμενικής βιομηχανίας και της ανάπτυξης της χώρας» τόνισε.
Από την πλευρά των λιμενεργατών, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ) Γιώργος Γεωργακόπουλος, είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι δεν τηρήθηκε ο σαφής όρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου που μιλάει για αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος μόνο για επτά χρόνια μέχρι το 2021 όσο θα διαρκέσουν τα έργα, προσθέτοντας ότι αυτό είναι σαφές και από τη νομική υπηρεσία του ΟΛΠ.
Σε ερώτηση αν οι εργαζόμενοι προτίθεται να προσφύγουν εκ νέου στη Δικαιοσύνη για το θέμα του φιλικού διακανονισμού, είπε ότι «διερευνούμε την υπόθεση με τους νομικούς συμβούλους και σύντομα θα πάρουμε θέση».