Η «Φόνισσα» του Γιώργου Κουμεντάκη, που σήμερα ρίχνει αυλαία έχοντας μετά από τρεις παραστάσεις δημιουργήσει ένα κύμα συγκίνησης στην πόλη, αποδεικνύεται σπουδαίο έργο όχι μόνο εξαιτίας των κατάμεστων αιθουσών, των sold out και των παρατεταμένων χειροκροτημάτων του κοινού. Αλλά και γιατί ήδη εμπνέει, δημιουργεί παράλληλες αφηγήσεις, δημιουργεί νόημα.
Το σκίτσο που δημοσίευσε χθες ο Δημήτρης Χαντζόπουλος στα «Νέα» το επιβεβαιώνουν. Τι είναι η «Φόνισσα»; Είναι η όπερα που έγραψε ο Γιώργος Κουμεντάκης βασισμένος στο αριστούργημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη που καθόρισε την ελληνική λογοτεχνία. Η «σίριαλ κίλερ» της ελληνικής λογοτεχνίας, όπως αποκαλείται, που σκότωνε κοριτσάκια στο νησί της, τη Σκιάθο, για να τα σώσει από τη βαριά, την κακή τύχη των γυναικών. Μια κακή τύχη που βίωσε και η ίδια. Η Φραγκογιαννού είναι μια γυναίκα που το μυαλό της είχε ψηλώσει, όπως έγραφε ο Παπαδιαμάντης.
Το εντυπωσιακό σκηνικό που δημιούργησε για την παράσταση ο Πέτρος Τουλούδης, με το νησί να γυρίζει γύρω από τη Φραγκογιαννού αντί να τρέχει αυτή πάνω του κυνηγημένη, κατεγράφη ως σύμβολο της όπερας. Και είναι το σκηνικό που αποτυπώνει ο Χαντζόπουλος στο σκίτσο του.
Η Σκιάθος της «Φόνισσας» είναι η Ελλάδα και η Φραγκογιαννού είναι η Κριστίν Λαγκάρντ. Και γράφει ο Δημήτρης Χαντζόπουλος, ο νέος, ο μετα-αφηγητής που συνδέει την τέχνη με αυτό που συμβαίνει τώρα χωρίς να χάνει ούτε για λίγο τον βηματισμό του: «Εκεί που η μικρή Ελλάδα κοιμάται αμέριμνη έρχεται η τρόικα και τη στραγγαλίζει με το πρόσχημα ότι θα τη σώσει από τη φτώχεια και τη μιζέρια. Η Φόνισσα - Μια όπερα με τη μέτζο σοπράνο Κριστίν Λαγκάρντ στο ρόλο της Φραγκογιαννούς».