Το όνομά του είναι Μακότο Άιντα. Στην Ελλάδα, ενδεχομένως να τον γνωρίζουν μόνο οι ευάριθμοι γνώστες των παγκόσμιων τάσεων στα εικαστικά. Ο Ιάπωνας καλλιτέχνης, πάντως, θεωρείται ένας από τους πλέον γνωστούς και πρωτοποριακούς στη χώρα του.
Τα έργα του, δε, προκαλούν πάντα: είτε πρόκειται για ανθρώπους στο μπλέντερ (το επίμαχο έργο που μπήκε σε ελληνικό βιβλίο για παιδιά δημοτικού), είτε για μαθήτριες που της παρουσιάζει με κάμποσα σεξουαλικά υπονοούμενα.
Γεννήθηκε το 1965 στη Νιιγκάτα της Ιαπωνίας και θεωρείται ένας από τους πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες της χώρας του, καθώς καταφέρνει να παράγει έργα που συνδυάζουν τη ζωγραφική, το video art, τη manga, τη φωτογραφία, τη γλυπτική και τις μεγάλες εγκαταστάσεις.
Όσο για το έργο με το μπλέντερ («Μπλέντερ» είναι ο τίτλος του επίμαχου έργου), πρόκειται για πίνακα (ακρυλικό σε μουσαμά, 290Χ210,5 εκ.) και ανήκει στη συλλογή Τακαχασάκι που εκτίθεται στην πινακοθήκη Μιζούμα.
Η απάντηση του υπουργείου Παιδείας
Απάντηση για το επίμαχο θέμα έδωσε το υπουργείο Παιδείας, σημειώνοντας: «Πρόκειται για ένα βιβλίο, κατά κοινή ομολογία πολύ καλό, που διδάσκεται για δέκα σχεδόν χρόνια (πρώτη έκδοση 2005-2006) στα δημοτικά χωρίς ποτέ κανείς από εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές, γονείς, δασκάλους και σχολικούς συμβούλους να διαπιστώσει ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα στη συγκεκριμένη εικόνα μικρών διαστάσεων.
Δε χρειάζεται προφανώς πολύς λόγος, για να πει κανείς ότι σε καμία περίπτωση δεν υπήρχε η πρόθεση να προβληθεί η εικόνα ενός έργου τέχνης με αυτό το περιεχόμενο. Όπως μας δήλωσαν οι συγγραφείς την εικόνα έλαβαν από επίσημο ιστότοπο, όπως και εκατοντάδες άλλες, χωρίς ποτέ να υποψιαστούν για το περιεχόμενο του μπλέντερ, μια εικόνα, ανάμεσα σε άλλες, με τις οποίες ήθελαν να δείξουν στους μαθητές διάφορα μίγματα.
Γιατί είναι σαφές ότι, αν υπήρχε η παραμικρή ένδειξη ή επισήμανση ότι εδώ προβάλλεται κάτι διαφορετικό από τη λογική των μιγμάτων και κάτι απάνθρωπο στην παιδαγωγική του διάσταση, δε θα χρειαζόταν παρά μόνο η παραδοχή του λάθους από τη συγγραφική ομάδα και η αποκατάσταση.
Πρόκειται, λοιπόν, για ένα λάθος αβλεψίας των συγγραφέων και το υπουργείο έδωσε εντολή ήδη από αύριο το πρωί η εικόνα να αντικατασταθεί από την ηλεκτρονική έκδοση του βιβλίου, όπως, επίσης, θα αφαιρεθεί κατά την επανεκτύπωση του βιβλίου».