«Ηταν τεράστια έκπληξη. Ζω στη Νότια Ευρώπη και ξαφνικά κάποιος από τις ΗΠΑ δίνει προσοχή στη δουλειά που γίνεται εκεί και αποφασίζει πως αξίζει να βραβευτεί», είπε ο συλλέκτης Δημήτρης Δασκαλόπουλος και ιδρυτής του οργανισμού ΝΕΟΝ για το σημαντικό Leo Award που παρέλαβε το βράδυ της 17ης Νοεμβρίου στη Νέα Υόρκη.
Σύμφωνα με το σκεπτικό της βράβευσης, τιμήθηκε για την «οραματική του προσέγγιση στο συλλέγειν και στα νέα μοντέλα που διερεύνησε για την έκθεση της συλλογής του. Εχει διεθνή παρουσία μέσω ενός δικτύου συνεργασιών, ενώ δημιούργησε τον ΝΕΟΝ, έναν οργανισμό χωρίς τοίχους, για να δώσει στήριξη σε καλλιτέχνες και επιμελητές, να προσεγγίσει νέο κοινό μέσω δωρεάν εκθέσεων και δράσεων δημιουργώντας ταυτόχρονα ένα διεθνές δίκτυο διεθνών συνεργασιών».
Το σημαντικό βραβείο δίνεται κάθε δεύτερη χρονιά σε ένα από τους πλέον επιδραστικούς και οραματικούς ανθρώπους της σύγχρονης τέχνης. Φέτος ήταν η σειρά του Δημήτρη Δασκαλόπουλου, καθώς πλάι στην εντυπωσιακή του συλλογή και τις διεθνείς της δράσεις, ανέδειξε την Αθήνα σε ένα δυναμικό, ορμητικό πεδίο σύγχρονης τέχνης. Ενα πεδίο που δεν εκθέτει όμως απλά σημαντικά ονόματα διεθνών καλλιτεχνών και ταλαντούχους Ελληνες καλλιτέχνες, αλλά κάνει τη σύγχρονη τέχνη αφορμή για συνάντηση των πολιτών, δίνει έναυσμα διαλόγου, αντιπαράθεσης, οξύνει την κριτική σκέψη.
(Στιγμιότυπο από τη χθεσινοβραδινή βράβευση)
Το επόμενο μεγάλο έργο του συλλέκτη, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ο οργανισμός ΝΕΟΝ, όπως δήλωσε στο artnet: «Ασχολούμαστε εντατικά με τον ΝΕΟΝ και τις δράσεις του. Οταν πριν από επτά χρόνια περίπου έκανα μια μεγάλη συγχώνευση που διπλασίασε το μέγεθος της εταιρείας μου, πήρα ένα χαρτί και έγραψα “Το επόμενο μεγάλο πράγμα” και το έβαλα δίπλα στην καρέκλα μου. Θα μπορούσε να είναι το τέλος, όμως ακόμα σκέφτομαι το επόμενο μεγάλο θέμα».
O Δημήτρης Δασκαλόπουλος αναφέρθηκε εκτενώς στην έκθεση που πραγματοποίησε ο κορυφαίος καλλιτέχνης Tino Sehgal μέσα στη Ρωμαϊκή Αγορά κατόπιν ανάθεσης του ΝΕΟΝ φέτος, συνδυάζοντας την περιπατητική με τη διαλεκτική -ήταν η πρώτη φορά που ο Sehgal παρουσίασε έργα του σε ανοιχτό χώρο. «Ο χώρος ήταν απολύτως κατάλληλος αφού οι επισκέπτες απαντούσαν στην ερώτηση "Τι είναι πρόοδος;" και αυτή η συζήτηση γινόταν με ανθρώπους από τέσσερα διαφορετικά ηλικιακά γκρουπ. Ετσι, η περιπατητική φιλοσοφία, που αναπτύχθηκε στην Ελλάδα πριν από 2.500 χρόνια, συμβαίνει και τώρα. Οι άνθρωποι που βρέθηκαν εκεί ουσιαστικά "επισκέφτηκαν" ξανά όλη αυτή την ιδέα για την οποία είμαστε περήφανοι στην Ελλάδα: δημιουργήσαμε τη δημοκρατία και αυτή η διαδικασία ήταν εξαιρετικά ενεργή στις αρχαίες αγορές, σε αυτούς τους χώρους διαλόγου και αντιπαραθέσεων. Οι επισκέπτες της έκθεσης του Sehgal επέστρεψαν στην πραγματικότητα αυτής της ιστορίας και της σημασίας της μέσω της εμπειρίας αυτής της έκθεσης. Ηταν μια αποκαλυπτική εμπειρία τόσο για όσους συμμετείχαν στη διαδικασία όσο και για τους επισκέπτες της Ρωμαϊκής Αγοράς».
(Ο Τino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά)
Αυτός είναι άλλωστε ένας κεντρικός στόχος του ΝΕΟΝ, που δεν έχει δική του έδρα διότι, όπως εξηγεί ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος, «ο στόχος είναι να πάμε εκεί όπου υπάρχουν άνθρωποι θα μπορούσαν να ενδιαφέρονται να έρθουν σε επαφή με τη σύγχρονη τέχνη και τις ιδέες της. Και αυτό είναι σημαντικό για την Ελλάδα, διότι η κρίση που ζήσαμε ήταν βασικά πολιτισμική. Ηταν μια οικονομική κρίση, αλλά στη βάση της υπήρξε πολιτισμική. Πιστεύω ότι μέσω της επαφής με τη σύγχρονη τέχνη μπορούμε να βοηθήσουμε τους ανθρώπους να νιώσουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, να γίνουν πιο δημιουργικοί, πιο καινοτόμοι, να παίρνουν περισσότερα ρίσκα. Νομίζω ότι αυτά τα χαρακτηριστικά χρειαζόμαστε μακροπρόθεσμα στην Ελλάδα για να αποφύγουμε ακόμα μία κρίση».
Mιλώντας στο Blouinartinfo, ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος αναφέρθηκε στους φορείς και θεσμούς που επιλέγει να συνεργάζεται, λέγοντας πως προφανώς επιλέγει να συνεργαστεί με θεσμούς που χαίρουν αναγνώρισης, έχουν σταθερή και συνεχή παρουσία και απευθύνονται σε ένα μεγάλο κοινό. «Εκεί επιλέγω να δωρίζω έργα τέχνης και να υποστηρίζω εκθέσεις και δράσεις. Το πιο σημαντικό είναι να προφυλάξουμε τα σπουδαία έργα τέχνης, αλλά και να δημιουργήσουμε τις ευκαιρίες για να τα παρουσιάσουμε στο κοινό με ουσιαστικό τρόπο, συμβάλλοντας στον δημόσιο διάλογο και ωθώντας τους ανθρώπους να συνδεθούν με την τέχνη».
Τα αμερικανικά μέσα ενημέρωσης, με αφορμή και τη βράβευση, κάνουν εκτενή αφιερώματα και αναφορές στη δράση του Ελληνα συλλέκτη Δημήτρη Δασκαλόπουλου και στη φιλοσοφία του συλλέγειν αλλά και της προσφοράς στο τοπίο της σύγχρονης τέχνης. Το artnet σχολιάζει τον εφηβικό ενθουσιασμό που δείχνει όταν μιλάει για τη σύγχρονη τέχνη και τα έργα του -προσθέτει περίπου 20 νέα κάθε χρόνο στη συλλογή του. Δεν διστάζει μάλιστα να πει πως ήθελε να... κοιμηθεί μέσα στη Whitechapel Gallery. Ηταν το 2010, όταν είδε πώς παρουσίαζε έργα της συλλογής του ο επιμελητής της Whitechapel Gallery και «ζήτησα άδεια να κοιμηθώ μέσα στον χώρο όταν πρωτοείδα την εγκατάσταση. Ηθελα να μείνω εκεί για πάντα».