Μια σειρά μεγάλων έργων που θα υποβοηθήσουν σημαντικά την ανάπτυξη στο νησί της Κρήτης εξήγγειλε ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης από το Ηράκλειο.Το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι, οι επεκτάσεις και βελτιώσεις στο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου, ο βόρειος οδικός άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) χωρίς διόδια, ήταν μερικές από αυτές.
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, στο Καστέλι θα γίνει επένδυση περίπου 800 εκατ. ευρώ, που έρχεται να δημιουργήσει «ένα αεροδρόμιο το οποίο θα αποτελέσει την καρδιά της αεροπορικής δραστηριότητας και των αεροπορικών μεταφορών στη Μεσόγειο, προς την Ευρώπη, την Αφρική και την Ασία».
Για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου έχουν επιδείξει ενδιαφέρον επτά μεγάλοι όμιλοι Ελλήνων και ξένων επενδυτών. Οι τελικές, δεσμευτικές προσφορές από τους υποψήφιους παραχωρησιούχους για την ανάπτυξη και λειτουργία του νέου διεθνούς αερολιμένα στο Καστέλι Ηρακλείου, θα υποβληθούν στις 16 Δεκεμβρίου.
Οπως τόνισε ο Μ. Χρυσοχοΐδης, ενδέχεται να υπάρχει ανάδοχος στις αρχές του 2015 και, μάλιστα, η σύμβαση παραχώρησης να υπογραφεί και να εγκριθεί από τη Βουλή στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2015.
Επίσης, ανακοίνωσε ότι θα ξεκινήσει χωροταξική μελέτη για τη συνολική αποτύπωση των χρήσεων γης στην περιοχή όπου θα αναπτυχθεί το νέο αεροδρόμιο, αλλά και μία αναπτυξιακή μελέτη συνολικά.
Παράλληλα, εξήγγειλε επέκταση 2.000 τ.μ. των χώρων υποδοχής αναχωρήσεων και αφίξεων του «Νίκος Καζαντζάκης» - προκειμένου να λειτουργήσει αξιοπρεπώς μέχρι την έναρξη λειτουργίας του νέου αερολιμένα - αλλά και παρεμβάσεις που θα βελτιώσουν την εικόνα του αεροδρομίου, προϋπολογισμού 15 εκατ. ευρώ, μετά από ένταξή τους στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.
Χωρίς διόδια ο Βόρειος Οδικός Αξονας
Ο υπουργός Υποδομών ανακοίνωσε ότι για την κατασκευή του Βόρειο Οδικού Αξονα Κρήτης δεν θα υπάρχουν διόδια, αλλά θα χρησιμοποιηθεί η πρακτική των πληρωμών διαθεσιμότητας. Εξήγησε ότι αυτό δεν γίνεται για λόγους λαϊκισμού «αλλά γιατί οι πιθανές απαλλοτριώσεις ενός παράπλευρου δικτύου, για να δώσουμε τη δυνατότητα εναλλακτικών διαδρομών, κοστίζουν τεράστια στην Κρήτη».
Δεσμεύτηκε ότι «θα κοστίσει όσο χρειάζεται, σύμφωνα με τις μελέτες οι οποίες ξεκινάνε» και θα κατασκευαστεί, με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης. με συνδυασμό κεφαλαίων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), ιδιώτες επενδυτές και τράπεζες, που θα έρθουν να χρηματοδοτήσουν το έργο, με διάρκεια παραχώρησης τα 30 έτη.
Το Δημόσιο θα αναλάβει για αντίστοιχη περίοδο την αποπληρωμή του δανεισμού και της απόδοσης των κεφαλαίων του παραχωρησιούχου.
«Οδηγούμαστε σε ένα μοντέλο -όπως και το Καστέλι εξάλλου και το "Ελευθέριος Βενιζέλος" και μια σειρά άλλα μεγάλα πρότζεκτ που γίνονται στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή- με κεφάλαια μεικτά, δημόσια και ιδιωτικά, για να κατασκευάσουμε ένα δρόμο την ευθύνη του οποίου -συντήρηση, λειτουργία, οδική ασφάλεια- θα έχει η υπεύθυνη εταιρεία» τόνισε ο υπουργός Υποδομών.
Η πρώτη φάση δημοπράτησης του έργου θα γίνει «το αργότερο στο τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2015» έτσι ώστε στα μέσα του 2016 να ξεκινήσει.
Το Φλεβάρη έχουμε προεδρική εκλογή όχι εθνικές εκλογές
Αναφερόμενος στην πολιτική συγκυρία, ο κ. Χρυσοχοΐδης σχολίασε ότι η χώρα δεν έχει ανάγκη τις εκλογές. «Πιστεύω επίσης ότι όσοι θέλουν να σκίζουν μνημόνια, αυτή δηλαδή η ατζέντα του "σκίζουμε τα μνημόνια" οδήγησε σε καταστροφές πριν από δύο εβδομάδες. Κάποιοι όμως δεν θέλουν να σκίζουν μόνο μνημόνια, θέλουν να σκίζουν και τους θεσμούς» δήλωσε.
Διεμήνυσε ότι «στις αρχές του χρόνου, τον Φλεβάρη, έχουμε προεδρική εκλογή, δεν έχουμε βουλευτικές εκλογές» και κατηγόρησε όσους «επιχειρούν να σκίσουν τους θεσμούς», ότι αυτό «δεν ανταποκρίνεται ούτε στις ανάγκες τις χώρας για πολιτική σταθερότητα, ούτε στην προοπτική ότι του χρόνου θα έχουμε περίπου 3% ανάπτυξη, ούτε στις ανάγκες που έχει κυρίως η νέα γενιά για απασχόληση».
Φωτογραφίες: Eurokinissi