Να κάνει έναν διαφορετικό περίπατο στους δρόμους της Αθήνας προτρέπει η ιταλική εφημερίδα «Corriere della Sera» τη γερμανίδα καγκελάριο Ανγκελα Μέρκελ κατά την επόμενη επίσκεψή της στην Ελλάδα, προκειμένου να θαυμάσει μερικά από μεγαλύτερα έργα τέχνης στον κόσμο που φυλάσσονται στα ελληνικά μουσεία, είτε δημόσια είτε ιδιωτικά.
Η δημοσιογράφος Φρνατσέσκα Μονατζόλι προχωρά σε έναν ύμνο προς τους έλληνες συλλέκτες, ξεκινώντας από τον Γιώργο Κωστάκη, έλληνα ομογενή από τη Ζάκυνθο, του οποίου ο πατέρας είχε μετοικήσει στη Ρωσία. Οπως γράφει στο άρθρο της με τον τίτλο «Αγαπητή Μέρκελ πήγαινε στην Ελλάδα για να δεις πώς διασώζεται η τέχνη και η ομορφιά», ο Κωστάκης χαρακτηρίζεται στο βιβλίο του Μπρους Τσάτουιν: «Τι κάνω εγώ εδώ»; («What Am I Doing Here?», 1988) ως «ο μεγαλύτερος συλλέκτης της Σοβιετικής Ενωσης» ο οποίος ήταν ταυτόχρονα «επινοητικός και αφελής και διακατεχόταν από έλλειψη ενδιαφέροντος για τα κοσμικά πράγματα». Ειχε δηλαδή, όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά του καλού συλλέκτη.
Ο Κωστάκης μπορεί να μην ήταν πλούσιος, ωστόσο πάντα φρόντιζε να πληρώνει αδρά για κάτι που είχε καλλιτεχνική αξία, γράφει η Μονατζόλι, προσθέτοντας πως το σπίτι του ήταν πάντα γεμάτο από καλλιτέχνες, από τον Στραβίνσκι μέχρι τον Σαγκάλ. Με λίγα λόγια, γράφει η ιταλίδα δημοσιογράφος, ο Κωστάκης, αν και γεννήθηκε στη Ρωσία ήταν ένας τυπικός έλληνας: «αλέγκρος και ταυτόχρονα μελαγχολικός, φλεγματικός και παράλληλα γεμάτος ζωντάνια, φιλόξενος αλλά και απόμακρος». «Του άρεσε να συνομιλεί με τους καλεσμένους του, όπως ακριβώς κάνουν οι έλληνες στα καφενεία, ένα από τα τελευταία προπύργια του πολιτισμού της Μεσογείου» γράφει η Μονατζόλι.
«Οταν η Φράου Μέρκελ επισκέπτεται την Αθήνα δεν περπατά στους δρόμους της πόλης, αλλά αν το έκανε σίγουρα θα ήταν μεγάλη η έκπληξή της, όταν θα έβλεπε πως παρά την κρίση, οι ταβέρνες και τα σύγχρονα καφενεία είναι γεμάτα από κόσμο όλες τις ώρες, γιατί ο Έλληνας, όπως γινόταν και στην αρχαία αγορά, δεν μπορεί να ζήσει χωρίς συνομιλία» τονίζει η Corriere della Sera και επισημαίνει ότι «η Φράου Μέρκελ θα έβλεπε πως και οι Θεσσαλονικείς και οι Αθηναίοι άνοιξαν τα μουσεία για να υποδεχθούν ιδιωτικές συλλογές και του Κωστάκη, αλλά και άλλων συλλεκτών που τις παραχώρησαν».
Η ιταλίδα δημοσιογράφος συνεχίζει το άρθρο της κάνοντας μια εκτενή αναφορά στους σύγχρονους έλληνες συλλέκτες, με πρώτο το «καταπληκτικό», όπως αναφέρει» μουσείο της οικογένειας Γουλανδρή στις Κυκλάδες. Δεν παραλείπει επίσης να κάνει αναφορά στον Αντώνη Μπενάκη και στους άλλους δωρητές του ομώνυμου μουσείου, που μεταξύ άλλων «φιλοξενεί και την πέμπτη μεγαλύτερη και πιο σημαντική συλλογή νομισμάτων στον κόσμο».
Σε αυτό το σημείο έρχεται και η αναφορά στον «εκατομμυριούχο Δημήτρη Δασκαλόπουλο που ίδρυσε το "ΝΕΟΝ", έναν οργανισμό με κεντρικό άξονα τη σύγχρονη τέχνη, με έδρα του ολόκληρη την πόλη» χωρίς να περιορίζεται σε έναν μόνο χώρο. Η δημοσιογράφος έφερε το παράδειγμα της «εξαιρετικής» έκθεσης του Tino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά, με τον ίδιο τον «δημιουργό να συμμετέχει με τους περαστικούς σε διάφορες φιλοσοφικές συζητήσεις».
«Ενας άλλος εκατομμυριούχος, ο Δάκης Ιωάννου, δημιούργησε την οργάνωση "ΔΕΣΤΕ", που στηρίζει νέους καλλιτέχνες και φέρνει διάσημα ονόματα της διεθνούς (καλλιτεχνικής σκηνής) στην Αθήνα, αλλά και στο νησί της Υδρας» επισημαίνει η Μονατζόλι.
«Κι όμως» ενημερώνει η ιταλίδα δημοσιογράφους τους συμπατριώτες της, «υπάρχουν πολλοί στον κόσμο, όπως οι Αγγλοι, που επιλέγουν να προσποιούνται να πιστεύουν ότι η Ελλάδα δεν είναι άξια να πάρει πίσω τα Μάρμαρα του Παρθενώνα, επειδή τα έκλεψαν κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας». Η Φρνατσέσκα Μονατζόλι χαρακτηρίζει αυτή την άποψη ως «κακή πίστη των ανθρώπων αυτών, που θεωρούν ότι τα Μάρμαρα προστατεύονται καλύτερα στο Βρετανικό Μουσείο, από ό,τι στο νέο εντυπωσιακό μουσείο της Ακρόπολης».
«Η Ελλάδα» προσθέτει η ιταλική εφημερίδα, «κουρασμένη από αυτό το ψέμα έχει ξεκινήσει μια παγκόσμια εκστρατεία για τη συλλογή υπογραφών με τον τίτλο "Bring them back" (Επιστρέψτε τα) με σκοπό την παράδοσή της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Μάλιστα, η δημοσιογράφος κάνει αναφορά και στο βίντεο με πρωταγωνιστές την Ελενα Κατρίτση, τον Νίκο Αλιάγα και τον Σπύρο Φωκά στο οποίο η Ελλάδα «κλέβει» το Μπιγκ Μπεν. Η Μονατζόλι χαρφακτηρίζει το βίντεο «χιουμοριστικό» και παραπέμπει τους Ιταλούς στη σελίδα της συγκέντρωσης υπογραφών για την «επανένωση» των Μαρμάρων με την Ακρόπολη των Αθηνών, http://www.bringthemback.org.