Την ώρα που κορυφώνεται η αγωνία στην Αμφίπολη μετά και την ανακάλυψη του μοναδικής ομορφιάς ψηφιδωτού στον τύμβο Καστά, οι εργασίες των αρχαιολόγων επικεντρώθηκαν το Σάββατο στην αποχωμάτωση του τρίτου θαλάμου.
Πάνω από το ψηφιδωτό που αποκαλύφθηκε την περασμένη Πέμπτη και δείχνει την αρπαγή της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα έχει τοποθετηθεί φελιζόλ και από πάνω ξύλινη επένδυση.
Πάνω από αυτή και σε ύψος περίπου 40 εκατοστών έχει τοποθετηθεί για να μπορούν οι αρχαιολόγοι να φτάσουν στον τέταρτο χώρο.
Όλα γίνονται με προσοχή και σιγά σιγά. Οι εργασίες προχωρούν πόντο-πόντο, καθώς το χώμα στον τρίτο θάλαμο, όπου βρίσκεται το ψηφιδωτό, φτάνει τα 3,5 μέτρα και είναι άγνωστο τι κρύβει.
Η αποχωμάτωση γίνεται με το φτυάρι για να μην γίνει κάποια ζημιά στον τάφο. Η ανασκαφική ομάδα μπήκε στον θάλαμο μέσα από το τρίτο αρχαίο φύλλωμα, ενώ πρέπει να σημειωθεί ότι το χώμα, όπως και τις προηγούμενες φορές, βγαίνει σε ένα επίπεδο, δηλαδή οριζοντίως για λόγους αντιστήριξης.
Υπενθυμίζεται ότι η έρευνα στον τρίτο θάλαμο είχε σταματήσει, καθώς η επιστημονική ομάδα της Κατερίνας Περιστέρη είχε επικεντρωθεί στην αποκάλυψη του περίτεχνου ψηφιδωτού στον δεύτερο θάλαμο και στη συνέχεια στις εργασίες προστασίας του.
Μέλος της μακεδονικής βασιλικής οικογένειας ο ένοικος του τάφου(;)
Αναμφισβήτητα, πάντως, το ένα μετά το άλλο τα ευρήματα στον Τύμβο Καστά εντείνουν την αγωνία για το ποιος μπορεί να είναι τελικά ο «ένοικος» του τάφου.
Οι εντυπωσιακές Σφίγγες από μάρμαρο Θάσου, οι επιβλητικές Καρυάτιδες, τα τμήματα της μαρμάρινης θύρας και, τώρα, το απαράμιλλης τέχνης ψηφιδωτό επιβεβαιώνουν ότι ο νεκρός ήταν μία σπουδαία προσωπικότητα. Όπως, άλλωστε, προκύπτει από τις δηλώσεις της γγ του υπουργείου Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, είναι πιθανό ο νεκρός να συνδέεται με τον βασιλικό οίκο των Μακεδόνων.
«Βρίσκουμε την σκηνή της αρπαγής της Περσεφόνης στην τοιχογραφία του λεγόμενου τάφου της Περσεφόνης, στο βασιλικό νεκροταφείο των Αιγών. Έχουμε και δεύτερη απεικόνιση με τον Πλούτωνα και την Περσεφόνη, σε σκηνή ιερού γάμου, στο ερεισίνωτο του μαρμάρινου θρόνου, στον τάφο της Ευρυδίκης, μητέρας του Φιλίππου, στις Αιγές. Οι σκηνές αυτές συνδέονται με τις λατρείες του κάτω κόσμου, με την Ορφική λατρεία- κάθοδος στον Άδη-καθώς και με τις διονυσιακές τελετές. Ο εκάστοτε επικεφαλής του οίκου των Μακεδόνων ήταν ο αρχιερέας αυτών των λατρειών.
»Σας θυμίζω την πρόσφατη έρευνα του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος» για τα κατάλοιπα της μάσκας που βρέθηκαν στα κατάλοιπα των οστών του Φιλίππου. Σύμφωνα με τους ειδικούς ήταν η μάσκα, την οποία φορούσε ο Φίλιππος στις ορφικές τελετές. Επομένως, η παράσταση στην περίπτωσή μας έχει συμβολική σημασία, η οποία μπορεί να δηλώνει κάποια σχέση του "ενοίκου" του τάφου με τον μακεδονικό οίκο. Ο πολιτικός συμβολισμός είναι πολύ ισχυρός σε όλες τις εποχές» είχε δηλώσει για το ψηφιδωτό η γ.γ. του υπουργείου Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.
«Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που βρήκαμε έναν τέτοιο καταπληκτικό τάφο, ένα πραγματικά απίθανο ταφικό συγκρότημα, και ακόμα πιο πολύ περήφανοι και χαρούμενοι που έχουμε βρει ένα ψηφιδωτό, το οποίο είναι μοναδικό στο είδος του και ταυτίζεται και χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 4ου π.Χ. αιώνα, με μια παράσταση μοναδική, με τον Ερμή Ψυχοπομπό, τον Πλούτωνα και την Περσεφόνη που πραγματικά είναι έργο μεγάλου καλλιτέχνη και σίγουρα αυτός είναι ένας τάφος κάποιας πολύ σημαντικής προσωπικότητας» είχε σημειώσει από την πλευρά της η προϊσταμένη της ΚΗ' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και επικεφαλής της ανασκαφής στον τύμβο Καστά της Αρχαίας Αμφίπολης Κατερίνα Περιστέρη.
Πατήστε ΕΔΩ για να διαβάσετε τις πλήρεις δηλώσεις των δυο γυναικών που εξηγούν πώς κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι πιθανό ο ένοικος του τάφου να είναι μέλος της μακεδονικής βασιλικής οικογένειας.