Το ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ψάχνει τον επόμενο ιδιοκτήτη της είναι εκπεφρασμένο εδώ και καιρό. Το ότι οι ρώσοι, επίσης, έχουν εκδηλώσει στο πρόσφατο παρελθόν το ενδιαφέρον τους για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους, είναι κάτι που δεν αμφισβητείται. Στο μεταξύ, όμως, προέκυψε το δυσμενές περιβάλλον γύρω από τη Ρωσία του Πούτιν και όλα έδειχναν πως το ενδιαφέρον (και ο επικείμενος γάμος;) θα παγώσει.
Φαίνεται, όμως, πως δεν είναι έτσι τα πράγματα, καθώς σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Βήματος, η ρωσική εταιρεία RZD (Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι), όχι μόνο δεν έχει αποσύρει το ενδιαφέρον της για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά το εντείνει και το επεκτείνει από τη στιγμή που θα μετέχει και στο διαγωνισμό για την αποκρατικοποίηση της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ).
Επικεφαλής της RZD είναι ο επιστήθιος φίλος του Πούτιν, Βλαντιμίρ Γιακούνιν, αλλά αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα για κανένα από τα ενδιαφερόμενα μέρη, ούτε φυσικά για το έντονο ενδιαφέρον γύρω από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την πώληση της ΕΕΣΣΤΥ.
Σε ότι έχει να κάνει με τον τελευταίο διαγωνισμό, οι ρώσοι θα βρουν απέναντί τους την κοινοπραξία Alstom - Demco και τη γερμανική Siemens. Αξίζει να σημειωθεί ότι η RZD κατέρχεται στον δίδυμο διαγωνισμό σε κοινοπρακτικό σχήμα με τη ΓΕΚ-Τέρνα. Ο εν εξελίξει διαγωνισμός για την πώληση των δύο εταιρειών θα κορυφωθεί στα τέλη του 2014, όταν και αναμένεται να γίνεται η υποβολή δεσμευτικών προσφορών.
Από τη μεριά του το υπουργείο Οικονομικών, μέσω τοποθετήσεων στελεχών του, ξεκαθαρίζει πως δεν υπάρχει περίπτωση να αναβληθεί, ακυρωθεί ή να κηρυχθεί άγονος ο διαγωνισμός για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, πριν από την ημερομηνία της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών, ενώ υπογραμμίζουν ότι μόνο εάν δεν κατέβει καμία εταιρία στον διαγωνισμό, αυτός μπορεί να καταστεί άγονος και να κηρυχθεί εκ νέου.
Το σβήσιμο των κρατικών ενισχύσεων
Οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνδέεται άμεσα με την εις βάθος έρευνα της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία διαμηνύει ότι μονάχα εάν η εταιρεία πουληθεί, η Κομισιόν θα δεχτεί το σβήσιμο των κρατικών ενισχύσεων ύψους 800 εκατ. ευρώ.
Είναι χαρακτηριστική η επιστολή του απερχόμενου επιτρόπου Ανταγωνισμού Χοακίν Αλμούνια, στην οποία σημείωνε σε όλους τους τόνους ότι η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνιστά προϋπόθεση για τη διαγραφή του χρέους της προς τον ΟΣΕ, την ακύρωση του ενδεχομένου ανάκτησης των κρατικών ενισχύσεων και το κλείσιμο της εις βάθος έρευνας.
Αναβάθμιση και εκσυχρονισμός
Σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, στόχος των δύο ιδιωτικοποιήσεων είναι η αναδιάρθρωση και ο εκσυγχρονισμός των ελληνικών σιδηροδρόμων, με στόχο την εκμετάλλευση της γεωγραφικής θέσης της χώρας για την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών. Έτσι, όπως λένε, οι σιδηροδρομικοί φορείς «ξεκαθαρίζουν» τις σχέσεις τους μέσα από σαφή συμβόλαια, που θα ρυθμίσουν την εικόνα της αυριανής αγοράς.
Συγκεκριμένα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πωλείται έχοντας εξασφαλίσει μία πενταετή σύμβαση με το Δημόσιο για την εξυπηρέτηση των «άγονων γραμμών», άλλη δεκαετή σύμβαση με την ΕΕΣΣΤΥ συντήρησης του τροχαίου υλικού που χρησιμοποιεί, μία νέα σύμβαση μίσθωσης τροχαίου υλικού με το Δημόσιο και άλλη σύμβαση μίσθωσης ακινήτων με τη ΓΑΙΑΟΣΕ.
Βιωσιμότητα
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Rosco στοχεύει στη διασφάλιση της βιωσιμότητας της πρώτης στην ανοιχτή αγορά της ΕΕ, αλλά και στην αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών της ΕΕΣΣΤΥ.
Από πλευράς ΤΑΙΠΕΔ έχει γίνει η καταγραφή και αξιολόγηση του τροχαίου υλικού, ο φορολογικός έλεγχος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως και το 2013, έχει υπογραφεί η Σύμβαση Πρόσβασης Δικτύου για το 2014 μεταξύ ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και η συμφωνία-πλαίσιο για την πρόσβαση στο δίκτυο μεταξύ ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την περίοδο 2015-2017.