Χρειάστηκε να περάσουν περίπου τέσσερις μήνες από τότε που ανακοινώθηκε πως η Αντζελα Γκερέκου αναλαμβάνει υφυπουργός Πολιτισμού. Εκτοτε μεσολάβησαν ελάχιστες εμφανίσεις κυρίως σε βραβεύσεις ή εκδηλώσεις, μερικές συναντήσεις που ανακοινώθηκαν μέσω δελτίων τύπου. Και σιωπή.
Ωσπου σήμερα στην πρώτη της συνάντηση με τους δημοσιογράφους έκανε μια σειρά ανακοινώσεων που αναζωογονούν σημαντικά τμήματα του χάρτη του σύγχρονου πολιτισμού, που βρίσκεται στη σκιά όσο το φως εξακολουθεί να φωτίζει μόνο την Αμφίπολη: Από την οριστική λύση για να λειτουργήσει επιτέλους το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο κτίριο του ΦΙΞ, μέχρι μια σειρά κινήτρων για την προσέλκυση μεγάλων ξένων κινηματογραφικών παραγωγών και την ενίσχυση των Ελλήνων κινηματογραφιστών.
Το θέμα αιχμής στον σύγχρονο πολιτισμό – αλλά και γενικότερα στη διαμόρφωση του τοπίου αστικού πολιτισμού- αφορά το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Τη μεταφορά του στο μόνιμο σπίτι του, στο ανακατασκευασμένο κτίριο του ΦΙΞ που είναι έτοιμο αλλά δεν έχει ακόμα παραδοθεί ενώ δεν μπορεί να γίνει και η μετάβαση λόγω... εκκρεμοτήτων. Την ίδια ώρα δεν μπορούν να αποδεσμευθούν τα 3 εκατομμύρια ευρώ που έκανε δωρεά το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, καθώς δεν έχει ακόμα συσταθεί η επιτροπή που απαιτείται για τη διαχείριση αυτού του ποσού. Με τον υπουργό Πολιτισμού να δηλώνει την προηγούμενη εβδομάδα στην Καθημερινή και στον Δημήτρη Ρηγόπουλο πως οι καθυστερήσεις οφείλονται και στην ασυνεννοησία του ΔΣ με την καλλιτεχνική διευθύντρια του ΕΜΣΤ Αννα Καφέτση, η υφυπουργός σήμερα υπήρξε ξεκάθαρη και αποκαλυπτική: Μέσα στις προσεχείς ημέρες θα υπάρξουν αλλαγές στη σύνθεση του ΔΣ – κάποια μέλη θα αλλάξουν- ενώ δεν τίθεται κανένα θέμα απομάκρυνσης της καλλιτεχνικής διευθύντριας, η οποία είναι κυριολεκτικά η ψυχή του μουσείου. Εδωσε μακρά μάχη με αντίξοοες συνθήκες για να κατορθώσει να μεταφερθεί το μουσείο στου ΦΙΞ, ενισχύοντας ταυτόχρονα την ταυτότητα του και τη συλλογή του. Ομως...
Υπάρχει ένα όμως, ένα θολό σημείο. Η κυρία Γκερέκου δήλωσε πως ίσως χρειαστεί να προστεθεί ένα νέο πρόσωπο στο μουσείο. Σε ερώτηση του iefimerida.gr αν αναφέρεται σε διοικητικό διευθυντή, δεν θέλησε να συμφωνήσει με τον τίτλο, τόνισε όμως «σε κάθε περίπτωση η καλλιτεχνική διάσταση, το καλλιτεχνικό έργο έχει διευθύντρια την κυρία Καφέτση». Τίθεται θέμα δυαρχίας; Και αν ναι, πώς θα λειτουργήσει; Η κουλτούρα των δημοσίων οργανισμών στην Ελλάδα έχει αποδείξει ότι αυτό ποτέ δεν λειτούργησε. Η κυρία Γκερέκου τόνισε με νόημα πως η άμεση λειτουργία, ολόκληρου του ΕΜΣΤ (και όχι μέρους του ή αιθουσών) είναι ψηλά στην πρωθυπουργική ατζέντα. Οσο για το 1.700.000 ευρώ που χρειάζεται για τη λειτουργία του μουσείου (εξοπλισμός, προσωπικό, κλπ) θα καλυφθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Θα γίνουμε Χόλιγουντ (περίπου)
Ομως αυτό για το οποίο εμφανώς ανυπομονούσε να μιλήσει η κυρία Γκερέκου ήταν ο κινηματογράφος. Για την ακρίβεια η προσέλκυση ξένων παραγωγών. Με τη γραφειοκρατία που επικρατούσε ως τώρα και τα υψηλά τέλη να διώχνουν παραγωγές που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον (όπως ο Μέγας Αλέξανδρος του Ολίβερ Στόουν ή ο Ηρακλής του Ρένι Χάρλιν) και τη δημοσιότητα που εισπράττει η χώρα από την ταινία «Τα δύο πρόσωπα του Ιανουαρίου» να είναι πρωτοφανής, το θέμα της διευκόλυνσης των ξένων κινηματογραφικών παραγωγών είναι γεγονός. Αξίζει να σημειωθεί ότι μια ταινία με προϋπολογισμό 1 εκατομμύριο ευρώ, πληρώνει από 600 ως 1.000 ευρώ για κάθε ένα λεπτό κινηματογράφισης σε αρχαιολογικό χώρο.
Ετσι αποφασίστηκε να ενοποιηθούν όλες οι Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις που επί χρόνια υπάρχουν για θέματα κινηματογραφήσεων και φωτογραφήσεων σε αρχαιολογικούς χώρους σε μία, η οποία θα περάσει από το ΚΑΣ στις 14 Οκτωβρίου. Με τον τρόπο αυτό οι ενδιαφερόμενοι παραγωγοί θα βγάζουν την απαραίτητη άδεια μέσα σε 10 μέρες (αντί να περιμένουν μήνες όπως συμβαίνει τώρα, συχνά για να πάρουν αρνητική απάντηση). Τα μνημεία που ανήκουν στην Unesco θα διατίθενται μόνο κατόπιν έγκρισης του ΚΑΣ – και πάλι όμως θα υπάρξει επιτάχυνση των διαδικασιών.
Ταυτόχρονα ομάδες εργασίας του υπουργείου Πολιτισμού και του υπουργείου Οικονομικών δουλεύουν για την κατάρτιση φορολογικών κινήτρων προς τους μεγάλους κινηματογραφικούς παραγωγούς του εξωτερικού . Εξαιρετική σημασία έχει όμως για τους Ελληνες κινηματογραφιστές η απόφαση να καταργηθούν (ή κατά περίπτωση να συρρικνωθούν) τα τέλη κινηματογράφισης σε αρχαιολογικούς χώρους, για τις ελληνικές ταινίες που χρηματοδοτούνται από το Κέντρο Κινηματογράφου ή από εποπτευόμενο φορέα του δημοσίου. «Είναι σαν να τους δίνουμε χρήματα για να κάνουν την ταινία και μετά να τους παίρνουμε πίσω» τόνισε η υφυπουργός. Ο στόχος από τις παρεμβάσεις για τον κινηματογράφο είναι σαφείς «Να γίνει η Ελλάδα η Μέκκα του Κινηματογράφου». Ολα αυτά βέβαια ενώ ακόμα δεν έχει υλοποιηθεί το ψηφισμένο στο νόμο του 2010 μέτρο για την καταβολή του 1,5% των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων των ιδιωτικών καναλιών στο Κέντρο Κινηματογράφου για την ενίσχυση της εγχώριας κινηματογραφικής παραγωγής (το κάνει μόνο η Nova).
Η Καμεράτα και ο Μάκης Γιακουμάτος
Αναφερόμενη σε έγγραφο που διακινείται από το καλοκαίρι και αναφέρεται σε συγχώνευση της Κρατικής Ορχήστρας με την Καμεράτα, η υφυπουργός ήταν κατηγορηματική: «Δεν τίθεται τέτοιο θέμα. Δεν έχουμε συζητήσει ποτέ αυτή την πρόταση». Ανακοίνωσε επίσης πως μόλις αποφασιστηκε να δοθεί στην Καμεράτα ένα ποσό 100.000 ευρώ και θα ακολουθήσουν σύντομα άλλα τόσα προκειμένου η ελληνική ορχήστρα που θριαμβεύει στο εξωτερικό και σαρώνει βραβεία και κριτικές να μην κινδυνεύσει να σιγήσει.
Εκεί που φάνηκε όμως σχεδόν θυμωμένη ήταν με το θέμα της κατάργησης της ενιαίας τιμής βιβλίου.«Πάλεψα ως βουλευτής για να μην περάσει. Η κατάσταση είναι δραματική. Μίλησα ήδη με τον Μάκη Γιακουμάτο, τον υφυπουργό Ανάπτυξης και δεσμεύθηκε ότι θα ξαναδούμε την υπόθεση για να την διορθώσουμε». Η μοναδική άλλη φορά που η φωνή της υψώθηκε ήταν όταν αναφερόμενη στην τρόικα είπε «ας μας αφήσει επιτέλους να παράξουμε πλούτο».