«Δεν πάει άλλο». Με αυτή τη φράση που ποτέ δεν έχουμε ξανακούσει από τον πρόεδρο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο Αθανάσιος Θεοδωρόπουλος φανέρωσε το μέγεθος της ζημίας που προκαλεί στον κορυφαίο, πλέον εξωστρεφή και πολυσχιδή κρατικό πολιτιστικό φορέα η πολιτική συνεχών μειώσεων της κρατικής επιχορήγησης προς τη Λυρική. Και βεβαίως δεν έλειψε η αναφορά στο γεγονός ότι ο προηγούμενος υπουργός Πολιτισμού που πέρυσι τέτοια εποχή υποσχόταν στήριξη, δεν τήρησε τις δεσμεύσεις με το αποτέλεσμα να φαντάζει εφιαλτικό: Σε δύο μήνες, τον Νοέμβριο η Λυρική κινδυνεύει από τον εφιάλτη της έλλειψης ρευστότητας αποκάλυψε ο καλλιτεχνικός διευθυντής Μύρων Μιχαηλίδης. Και παρόλα αυτά, ανακοίνωσε ένα ακόμη ορμητικό πρόγραμμα για τη σεζόν που μόλις άρχισε με το βλέμμα στραμμένο στη στέγαση της Λυρικής στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Ο απολογισμός της προηγούμενης σεζόν ήταν λίγο πολύ αυτός που περιμέναμε, αφού τα κύματα της επιτυχίας και της απήχησης της Λυρικής είχαν φτάσει παντού. Πληρότητα θέσεων από 70% ως 97%. Το εντυπωσιακό όμως, το παράδοξο και σπάνιο για την Ελλάδα είναι πως αντί για τον αρχικό προϋπολογισμό κόστους καλλιτεχνικού προγράμματος των 3.755.000 εκατομμυρίων ευρώ για τη σεζόν 2013-2014, τελικά η Λυρική δεν δαπάνησε περισσότερα από 2.809/578! Τα κατάφερε δηλαδή με μικρότερο από το αρχικά υπολογισμένο κόστος. Οσο για τα έσοδα από εισιτήρια; Αυτά έφτασαν στα 2.478.607 ευρώ. Οι διευθυντές λυρικών θεάτρων στο εξωτερικό που ακούν πως η Λυρική κατάφερε να έχει διαφορά εσόδων εισιτηρίων από το κόστος παραγωγής ύψους μόλις 330.971 ευρώ ζητούν σεμινάρια από τον Μύρωνα Μιχαηλίδη.
(Τραβιάτα)
Η συνέντευξη Τύπου σήμερα στο θέατρο Ολύμπια για το πρόγραμμα της σεζόν 2014-2015 είχε τη συνθήκη της χαρμολύπης. Ή μάλλον της χαράς και της προσμονής για όσα θα ζήσουμε και πάλι με τη Λυρική και τις «ξαφνικές επιθέσεις πολιτισμού» που υποσχέθηκε ο κύριος Μιχαηλίδης πως θα ξαναζήσουμε, αλλά και της απορίας και του θυμού για το γεγονός ότι η πολιτεία δεν μπόρεσε να τηρήσει τις δεσμεύσεις της – όπως της εξέφρασε πριν από ένα χρόνο ο Πάνος Παναγιωτόπουλος. «Είναι μη αναστρέψιμη η ζημία από τις συνεχείς μειώσεις των επιχορηγήσεων, Εχουν φτάσει στο 35% μέσα στην τελευταία τριετία. Δεν πάει άλλο», είπε ο πρόεδρος κ. Θεοδωρόπουλος. Φέτος, η Λυρική αντί για τα 13,5 εκατομμύρια πήρε τελικά μόλις 10 – για την ακρίβεια μέχρι στιγμής μόνο 9 και σύντομα θα αποταμιευθεί και το τελευταίο εκατομμύριο ευρώ.
Τι σημαίνει αυτό; Η Λυρική χρειάζεται 3,5 εκατομμύρια ευρώ για τον προϋπολογισμό που έχει κάνει και το σύνολο της προετοιμασίας για τη μετάβαση στο Κέντρο Πολιτισμού. Αλλιώς θα αντιμετωπίσει πρόβλημα ρευστότητας τον Νοέμβριο. Ο υπουργός Πολιτισμού Κώστας Τασούλας αναφέρθηκε στο καλό παράδειγμα που αποτελεί για όλους η Λυρική, στον θαυμαστό τρόπο συνεργασίας του ΔΣ με την καλλιτεχνική διεύθυνση, γεγονός που είναι από μόνο του παράγοντας της προόδου της Λυρικής. «Δείτε τί γίνεται στα άλλα ΔΣ» τόνισε με νόημα. Αναφέρθηκε «στον επιτυχημένα προκλητικό τρόπο με τον οποίο απαντά η Λυρική στις δυσκολίες» και υποσχέθηκε ότι θα βρεθεί λύση πριν από το αδιέξοδο του Νοεμβρίου. Παρέπεμψε αόριστα στο αποθεματικό του κράτους από το οποίο θα εξασφαλισθεί κάποιο ποσό μέσω ενός κωδικού για τη Λυρική. Παρά τις επίμονες ερωτήσεις το ποσό αυτό δεν έγινε γνωστό, με τον υπουργό να αρκείται στο γεγονός ότι θα βρεθεί λύση μέχρι τον Νοέμβριο.
(Μποέμ)
Από τη μια λοιπόν, τα επιτεύγματα της Λυρικής, από την άλλη η αδυναμία της πολιτείας να τηρήσει τις δεσμεύσεις της οδήγησαν τη Λυρική στην εμφάνιση ελλείμματος αργά αλλά σταθερά από τον περασμένο Φεβρουάριο (ενώ μόλις είχε κατορθώσει να το μηδενίσει). Ο νέος υπουργός πάντως θα καθορίσει το ποσό της επιχορήγησης μέσα στον επόμενο μήνα και όπως είπε είναι αποφασισμένος οι επιχορηγήσεις να δίνονται με βάση την επίδοση και τη διάκριση.
Ολα αυτά συμβαίνουν ενώ η ανταπόκριση του κόσμου είναι μεγάλη, το καλό παράδειγμα της Λυρικής λειτουργεί ως πρότυπο και για άλλους φορείς, σε ένα χρόνο θα γίνει η μετάβαση στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Tο Ιδρυμα είναι αποφασισμένο να στηρίξει με κάθε τρόπο τη νέα εποχή της Λυρικής – αλλά όχι βέβαια την αδυναμία της πολιτείας να τηρήσει τις δεσμεύσεις της. Ετσι το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος θα δώσει 2,5 εκατομμύρια ευρώ στη Λυρική για την τρέχουσα σεζόν και 2,5 εκατομμύρια την επόμενη σεζόν με στόχο τις διεθνείς συνεργασίες της ΕΛΣ, τον προγραμματισμό της εναλλακτικής σκηνής με νεανικά σχήματα και avant garde παραγωγές, την εκπαίδευση του προσωπικού, καλλιτεχνικές δράσεις εκτός Αθήνας κ.α.
(Τριστάνος και Ιζόλδη)
Το πρόγραμμα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για την καλλιτεχνική περίοδο 2014-15 έχει πανελλήνιες αλλά και παγκόσμιες πρεμιέρες, αναβιώσεις αριστουργημάτων, συνεργασίες με ξένα θέατρα, αλλά και νέες παραγωγές όπερας και μπαλέτου που θα προκαλέσουν συζητήσεις. Το στίγμα δίνουν:
- η πρώτη πανελλήνια πλήρης σκηνική παρουσίαση του "απόλυτου έργου τέχνης"- της θρυλικής όπερας του Ρίχαρντ Βάγκνερ «Τριστάνος και Ιζόλδη» σε μουσική διεύθυνση Μύρωνα Μιχαηλίδη και σκηνοθεσία Γιάννη Κόκκου τον Ιανουάριο του 2015,
- η νέα όπερα του Γιώργου Κουμεντάκη «Η φόνισσα» σε μουσική διεύθυνση Βασίλη Χριστόπουλου και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη σε παγκόσμια πρώτη τον ερχόμενο Νοέμβριο,
- η νέα παραγωγή του Μπαλέτου της ΕΛΣ «Το χαμόγελο της Τζοκόντας» σε μουσική του "μεγάλου ερωτικού" Μάνου Χατζιδάκι τον Μάρτιο του 2015 και
- η παρουσίαση της όπερας του Λέος Γιάνατσεκ «Η πονηρή αλεπουδίτσα» σε συνεργασία με την Κρατική Όπερα της Ουαλίας και την Όπερα της Σκωτίας.
ΟΠΕΡΑ
Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ
Έτσι κάνουν όλες
Μουσική διεύθυνση Mίλτος Λογιάδης - Ζαν Κριστόφ Σαρρόν
Σκηνοθεσία Ροδούλα Γαϊτάνου
Σκηνικά - κοστούμια Γιώργος Σουγλίδης
Φωτισμοί Σάιμον Κόρντερ
Διεύθυνση χορωδίας Aγαθάγγελος Γεωργακάτος
Θέατρο Ολύμπια
Νέα παραγωγή
24, 25, 26, 31 Οκτωβρίου 2014
1, 2, 8, 9 Νοεμβρίου 2014
Η Εθνική Λυρική Σκηνή ξενικά τη νέα καλλιτεχνική περίοδο με ένα από τα δημοφιλέστερα κωμικά έργα του ρεπερτορίου, την όπερα Έτσι κάνουν όλες. Πρόκειται για την τρίτη και τελευταία συνεργασία του Μότσαρτ με τον Λορέντσο ντα Πόντε, μετά τους Γάμους του Φίγκαρο και τον Ντον Τζοβάννι. Το κείμενο είναι γεμάτο ανατροπές και απρόσμενες καταστάσεις, που προκύπτουν όταν δύο ερωτευμένοι νεαροί αποφασίζουν να δοκιμάσουν την πίστη των αγαπημένων τους. Η παρτιτούρα του Μότσαρτ είναι γεμάτη από γνωστές άριες και έξυπνα, σβέλτα σύνολα.
Στους βασικούς ρόλους οι: Μυρτώ Παπαθανασίου, Μαρία Μητσοπούλου, Σοφία Κυανίδου, Ειρήνη Καράγιαννη, Άρτεμις Μπόγρη, Μαίρη-Έλεν Νέζη, Διονύσης Σούρμπης, Χάρης Ανδριανός, Νίκος Κοτενίδης, Αντώνης Κορωναίος, Βασίλης Καβάγιας, Μυρσίνη Μαργαρίτη, Βασιλική Καραγιάννη, Χριστόφορος Σταμπόγλης, Δημήτρης Κασιούμης, Πέτρος Μαγουλάς.
Συμμετέχουν η Ορχήστρα και η Χορωδία της ΕΛΣ
ΟΠΕΡΑ
Γιώργος Κουμεντάκης
Η φόνισσα
Ποιητικό κείμενο Γιάννης Σβώλος (βασισμένο στο ομώνυμο αριστούργημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη)
Μουσική διεύθυνση Βασίλης Χριστόπουλος
Σκηνοθεσία Αλέξανδρος Ευκλείδης
Σκηνικά Πέτρος Τουλούδης
Κοστούμια Πέτρος Τουλούδης - Ιωάννα Τσάμη
Φωτισμοί Βινίτσιο Κέλι
Διεύθυνση χορωδίας Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Διεύθυνση παιδικής χορωδίας Μάτα Κατσούλη
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη
Νέα παραγωγή - Παραγγελία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
19, 21, 23, 26 Νοεμβρίου 2014
Αποδεικνύοντας έμπρακτα ότι στηρίζει την ελληνική δημιουργία η Εθνική Λυρική Σκηνή ανέθεσε τη σύνθεση μίας νέας όπερας στον Γιώργο Κουμεντάκη, έναν από τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες με σαφές, διακριτό προσωπικό στίγμα, ο οποίος στο πλαίσιο μιας σύγχρονης μουσικής γλώσσας αξιοποιεί με γόνιμο τρόπο στοιχεία της ελληνικής δημοτικής παράδοσης. Είναι ακριβώς αυτή η πτυχή της μουσικής του Κουμεντάκη, που ταιριάζει ιδανικά στη Φόνισσα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, την αριστουργηματική αυτή νουβέλα της νεοελληνικής λογοτεχνίας στην οποία βασίζεται η νέα όπερα.
Ο συνθέτης σημειώνει: "Άφησα τη μουσική να περιπλανηθεί και να εκφράσει αβίαστα και ελεύθερα τον ψυχισμό της Φραγκογιαννούς, φτάνοντας εκεί που δεν μπορεί να φτάσει η λογική. Προσπάθησα να πλησιάσω τις κρυφές πτυχές μιας ψυχοπαθολογικής; ψυχονευρωτικής; δυναμικής; αυταρχικής; σίγουρα σύνθετης προσωπικότητας που παίρνει μορφή μέσα από την συγκλονιστική λογοτεχνική προσέγγιση του Μέγιστου Παπαδιαμάντη. Πολύ συχνά μάλιστα, σβήνει η διαχωριστική γραμμή μεταξύ πρωταγωνίστριας και συγγραφέα και γίνονται μέσα μου ένα και μόνο πρόσωπο. Όσο καιρό έγραφα τη Φόνισσα, προσπάθησα να ξεχάσω την εξωτερική της εμφάνιση, την ηλικία, τα χαρακτηριστικά του προσώπου της και να στραφώ, να φτάσω το νου που, όπως λέει ο Παπαδιαμάντης, «ψηλώνει»".
Στους βασικούς ρόλους οι: Ειρήνη Τσιρακίδου, Τζούλια Σουγλάκου, Έλενα Κελεσίδη, Μαρίνα Φιδέλη, Τάσος Αποστόλου, Γεωργία Ηλιοπούλου, Νίκη Χαζιράκη, Ζένια Αρτζέντη.
Πολυφωνικό Σύνολο Ειρήνη Δερέμπεη, Μαρία Μελαχροινού, Μάρθα Μαυροειδή, Μαρία Κώττη.
ΟΠΕΡΑ
Τζάκομο Πουτσίνι
Μποέμ
Μουσική διεύθυνση Λουκάς Καρυτινός
Σκηνοθεσία Λίνα Βερτμύλλερ
Αναβίωση σκηνοθεσίας Κατερίνα Πετσατώδη
Σκηνικά - κοστούμια: Eνρίκο Γιομπ
Φωτισμοί θ.α.
Διεύθυνση χορωδίας Aγαθάγγελος Γεωργακάτος
Διεύθυνση παιδικής χορωδίας Μάτα Κατσούλη
Θέατρο Ολύμπια
6, 7, 10, 12, 13, 14, 28, 30, 31 Δεκεμβρίου 2014
Η Εθνική Λυρική Σκηνή επιστρέφει σε μία από τις παλαιότερες παραγωγές της που αγαπήθηκαν από το κοινό, τη δημοφιλή Μποέμ του Πουτσίνι στη εκδοχή της από τη διάσημη Ιταλίδα σκηνοθέτρια Λίνα Βερτμύλλερ. Εικόνες που μοιάζουν βγαλμένες από νοσταλγικές καρτ-ποστάλ γεμάτες χρώμα, με σκηνικά και κοστούμια εμπνευσμένα από το Παρίσι του Τουλούζ-Λωτρέκ, θα ζωντανέψουν και πάλι στο Θέατρο Ολύμπια. Η υπόθεση αφορά τον έρωτα ανάμεσα στον ποιητή Ροντόλφο και στη ράφτρα Μιμή με φόντο το παγωμένο Χριστουγεννιάτικο Παρίσι, από τη στιγμή που συναντιούνται έως το θάνατο της κοπέλας από φυματίωση.
Στους βασικούς ρόλους οι: Λουτσάνο Γκάντσι, Γιάννης Χριστόπουλος, Τσέλια Κοστέα, Άννα Στυλιανάκη, Διονύσης Σούρμπης, Κύρος Πατσαλίδης, Άκης Λαλούσης, Ζαφείρης Κουτελιέρης, Τάσος Αποστόλου, Πέτρος Μαγουλάς, Μαρία Μητσοπούλου, Βασιλική Καραγιάννη, Κάτια Πάσχου.
Συμμετέχουν η Ορχήστρα, η Χορωδία και μέλη της Παιδικής Χορωδίας της ΕΛΣ, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής της αποστολής
ΟΠΕΡΑ
Ρίχαρντ Βάγκνερ
Τριστάνος και Ιζόλδη
Μουσική διεύθυνση Μύρων Μιχαηλίδης
Σκηνοθεσία - σκηνικά - κοστούμια Γιάννης Κόκκος
Καλλιτεχνική συνεργάτιδα, δραματουργία Αν Μπλανκάρ
Φωτισμοί Μίκαελ Μπάουερ
Διεύθυνση χορωδίας Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη
Νέα παραγωγή
23, 27, 31 Ιανουαρίου 2015
4 Φεβρουαρίου 2015
Ώρα έναρξης παραστάσεων 18.30
Ένα από τα κορυφαία έργα της παγκόσμια μουσικής φιλολογίας, η όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη του Βάγκνερ, θα παρουσιαστεί για πρώτη αφορά στην Ελλάδα πλήρως σκηνοθετημένο σε κλειστό χώρο και μάλιστα από ελληνικές μουσικές δυνάμεις, την Ορχήστρα και τη Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, σε μουσική διεύθυνση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Οργανισμού Μύρωνα Μιχαηλίδη. Πρόκειται για ένα κορυφαίο αριστούργημα της μουσικής του Ρομαντισμού, έργο πυρετώδους συναισθηματικής φόρτισης, που με τις καινοτομίες του στην αρμονία, άλλαξε την πορεία της μουσικής.
O σκηνοθέτης Γιάννης Κόκκος σημειώνει: "Ωδή στη νύχτα όπου Έρως και Θάνατος ενώνονται προκειμένου να καταργήσουν τα σύνορα του χρόνου και του τόπου· η όπερα «Τριστάνος και Ιζόλδη» είναι επίσης ένα δράμα ιδιωτικών στιγμών. Πάνω στη σκηνή οι βαγκνερικοί ήρωες, οι οποίοι κρυφά ενσαρκώνουν τα ερωτικά βάσανα και τις φιλοσοφικές εμμονές του συνθέτη, βιώνουν τις αγωνίες της προδοσίας, της απιστίας, της απόγνωσης ενός έρωτα απόλυτου, που πλήττει τη λογική τάξη του κόσμου. Σε αυτή την ηθελημένη φυγή προς τον θάνατο κυριαρχεί η ηδονή του εκμηδενισμού, μίας από τις υπέρτατες ιδέες του ρομαντισμού. Εικόνες, φωτισμοί και κινήσεις επιχειρούν να δώσουν υπόσταση σε μία από τις πιο ωραίες μουσικές που έχουν γραφεί".
Στους βασικούς ρόλους οι: Τόρστεν Κερλ, Αν Πέτερσεν, Καταρίνα Νταλάυμαν, Ράινχαρτ Χάγκεν, Κρίστοφερ Άιρμιτερ.
ΟΠΕΡΑ
Λέος Γιάνατσεκ
Η πονηρή αλεπουδίτσα
Μία νέα παραγωγή της ΕΛΣ από την Εθνική Όπερα της Ουαλίας και την Όπερα της Σκωτίας
Μουσική διεύθυνση Γιάροσλαβ Κύσλινκ - θ.α.
Σκηνοθεσία Ντέιβιντ Πάουντνυ
Σκηνικά - Κοστούμια Μαρία Μπγαίρνσον
Φωτισμοί Νικ Τσέλτον
Χορογραφία Στιούαρτ Χοπς
Αναβίωση σκηνοθεσίας και χορογραφίας Ελαίην Τάυερ Χωλ
Διεύθυνση χορωδίας Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Διεύθυνση παιδικής χορωδίας Μάτα Κατσούλη
Θέατρο Ολύμπια
28, 29 Μαρτίου 2015
1, 3, 4, 5 Απριλίου 2015
Η πονηρή αλεπουδίτσα είναι η πρώτη όπερα του σπουδαίου Τσέχου συνθέτη Λέος Γιάνατσεκ, που προστίθεται στο δραματολόγιο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Είναι επίσης η πρώτη φορά, που το συγκεκριμένο έργο θα παρουσιαστεί στην Ελλάδα σε κλειστό θέατρο. Πρόκειται για έναν ύμνο στον κύκλο της ζωής, δοσμένο με τρυφερότητα, χιούμορ και πραγματισμό, ένα αλληγορικό έργο με ονειρική μουσική, το οποίο ο Γιάνατσεκ συνέθεσε στο τέλος της δημιουργικής του πορείας. Πρόκειται για μια νέα παραγωγή της ΕΛΣ, η οποία πρωτοπαρουσιάστηκε από την Εθνική Όπερα της Ουαλίας και την Όπερα της Σκωτίας.
Στους βασικούς ρόλους οι: Ράνταλ Τζέικομπς, Πέτρος Σαλάτας, Μίνα Πολυχρόνου, Τζίνα Φωτεινοπούλου, Έλενα Κελεσίδη, Τζίνα Πούλου.
ΟΠΕΡΑ
Τζουζέππε Βέρντι
Τραβιάτα
Μουσική διεύθυνση Ματτέο Μπελτράμι - θ.α.
Σκηνοθεσία - σκηνικά - κοστούμια Νίκος Σ. Πετρόπουλος
Φωτισμοί θ.α.
Διεύθυνση χορωδίας Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Θέατρο Ολύμπια
15, 16, 17, 20, 22, 23 Μαΐου 2015
H Εθνική Λυρική Σκηνή ολοκληρώνει τη χειμερινή περίοδο στο Θέατρο Ολύμπια με τη δημοφιλέστατη Τραβιάτα του Βέρντι, την τραγική ιστορία της «κυρίας με τις καμέλιες» που θα παρουσιαστεί στην κλασική σκηνοθεσία του Νίκου Σ. Πετρόπουλου. Πασίγνωστες άριες και ντουέτα ντύνουν μία από τις πιο αγαπητές ιστορίες μεγάλου έρωτα, ματαιωμένου από τις κοινωνικές συμβάσεις. Η όπερα περιγράφει τον έρωτα μιας εταίρας με γόνο καλής οικογένειας του Παρισιού. Η σχέση προκαλεί την αντίδραση της οικογένειας του νέου, το ζευγάρι χωρίζει και ξανασυναντιέται λίγο πριν το θάνατο της κοπέλας.
Πρόκειται αδιαμφισβήτητα για ένα από τα αριστουργήματα του παγκόσμιου ρεπερτορίου της όπερας.
Στους βασικούς ρόλους οι: Μυρτώ Παπαθανασίου, Φραντσέσκα Ντότο, Δημήτρης Πλατανιάς, Διονύσης Σούρμπης, Αντώνης Κορωναίος, Γιάννης Χριστόπουλος.
ΟΠΕΡΕΤΑ
Θεόφραστος Σακελλαρίδης
Θέλω να δω τον Πάπα!
Μουσική διεύθυνση Ανδρέας Τσελίκας - θ.α.
Σκηνοθεσία Βασίλης Παπαβασιλείου
Σκηνικά - κοστούμια Γιώργος Ζιάκας
Φωτισμοί θ.α.
Διεύθυνση χορωδίας Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Θέατρο Ολύμπια
Νέα παραγωγή
14, 15, 18, 20, 21, 22 Φεβρουαρίου & 17, 19 Απριλίου 2015
Ώρα έναρξης παραστάσεων 20.00
Μετά τη μεγάλη επιτυχία που σημείωσε πέρσι κατά τη συντετμημένη παρουσίασή της στο φουαγέ, η άλλοτε δημοφιλέστατη οπερέτα του Θεόφραστου Σακελλαρίδη επιστρέφει αυτή τη φορά στην κεντρική σκηνή του Θεάτρου Ολύμπια. Μάλιστα, είναι η πρώτη φορά που το έργο παρουσιάζεται από την Εθνική Λυρική Σκηνή, η οποία τα τελευταία χρόνια, με τα ανεβάσματα της Κρητικοπούλας και της Χαλιμάς έχει αποδείξει έμπρακτα τη συστηματική στήριξη της στην ελληνική οπερέτα.
Το Θέλω να δω τον Πάπα! είναι ένα από τα έργα σύγχρονης αστικής θεματολογίας του Σακελλαρίδη, στα οποία υποσκάπτονται τα θεμέλια της αστικής ζωής και ασκείται βιτριολική κριτική στο θεσμό της οικογένειας. Ακολουθώντας, βεβαίως, τα πρότυπα του είδους, ο συνθέτης (με την ιδιότητα μάλιστα και του λιμπρετίστα στα περισσότερα από τα έργα αυτής της θεματικής) επιδεικνύει ιδιαίτερη μουσικοθεατρική επινοητικότητα στη σκιαγράφηση των χαρακτήρων που δυναμιτίζουν τις σταθερές της οικογενειακής ζωής.
Το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε στο θέατρο Παπαϊωάννου από τον ομώνυμο θίασο στις 6 Ιουλίου του 1920 και σημείωσε άμεση επιτυχία, ενώ το ομότιτλο τραγούδι όχι μόνο τραγουδήθηκε, αλλά έγινε και νούμερο επιθεωρήσεων και οπωσδήποτε το μεγάλο σουξέ εκείνης της χρονιάς. Ωστόσο, ήδη από την έναρξη των παραστάσεων υπήρξαν αντιδράσεις από την Καθολική Εκκλησία, που διαμαρτυρήθηκε για το σκανδαλιστικό περιεχόμενο της οπερέτας και τη γελοιοποίηση του αρχηγού της. Το αποκορύφωμα της σκανδαλώδους διαδρομής του έργου ήρθε στις 11 Δεκεμβρίου του 1921, όταν το ομότιτλο τραγούδι έγινε αφορμή ενός φόνου μπροστά από την Καθολική Εκκλησία του Πειραιά.
Στους βασικούς ρόλους οι: Έλενα Κελεσίδη, Μαρία Κόκκα, Δημήτρης Πακσόγλου, Νίκος Στεφάνου, Γεωργία Ηλιοπούλου, Δέσποινα Σκαρλάτου.
ΜΠΑΛΕΤΟ
Γιαννίκ Μποκέν / Φρεντερίκ Σοπέν
Ερωτευμένος Σοπέν
Χορογραφία Γιαννίκ Μποκέν
Σκηνικά - κοστούμια - φωτισμοί Ρενάτο Τζανέλλα
Πιάνο Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
10, 12, 15, 16 Οκτωβρίου 2014
Μετά τις τέσσερις sold out παραστάσεις του Μαΐου στο υπέροχο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά, ο Ερωτευμένος Σοπέν του Γιαννίκ Μποκέν με το Μπαλέτο της ΕΛΣ, επιστρέφει στον τόπο του ...εγκλήματος. Η ονειρική χορογραφία του Μποκέν πάνω στην ρομαντική μουσική του Σοπέν, την οποία ερμηνεύει συνταρακτικά ο διακεκριμένος πιανίστας Γιώργος Εμμανουήλ Λαζαρίδης, συγκίνησε και αγαπήθηκε από το πολυπληθές κοινό. Έτσι, η παραγωγή του Μπαλέτου της Λυρικής επαναλαμβάνεται για τέσσερις παραστάσεις τον Οκτώβριο, επιβεβαιώνοντας με τον καλύτερο τρόπο την συνεχιζόμενη συνεργασία Λυρικής και Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, η οποία μας επιφυλάσσει και άλλες ενδιαφέρουσες παραγωγές στο άμεσο μέλλον.
Στους πρώτους ρόλους οι: Μαρία Κουσουνή, Βαγγέλης Μπίκος, Ευρυδίκη Ισαακίδου, Ντανίλο Ζέκα, Θανάσης Σολωμός, Ίγκορ Σιάτζκο.
Με τους Α’ Χορευτές, τους Σολίστ, τους Κορυφαίους και το Corps de ballet της ΕΛΣ
ΜΠΑΛΕΤΟ
Ρενάτο Τζανέλλα / Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι
Ο Καρυοθραύστης
Μουσική διεύθυνση Γιώργος Βράνος - Ζωή Τσόκανου
Χορογραφία - φωτισμοί Ρενάτο Τζανέλλα
Σκηνικά - κοστούμια Κρίστοφ Κρέμερ
Διεύθυνση παιδικής χορωδίας Μάτα Κατσούλη
Θέατρο Ολύμπια
20, 21, 23, 24 Δεκεμβρίου 2014
3, 4, 9, 11 Ιανουαρίου 2015
Η "ομορφότερη ιστορία των Χριστουγέννων" επιστρέφει μέσα στην περίοδο των γιορτών στο Θέατρο Ολύμπια και θα είναι για μια ακόμη χρονιά το καλύτερο χριστουγεννιάτικο δώρο για μικρούς και μεγάλους. Η διάσημη μουσική του Τσαϊκόφσκι με τη συναισθηματική δύναμη και τη θεατρικότητα που την χαρακτηρίζει, η ονειρική χορογραφία του Ρενάτο Τζανέλλα και τα σκηνικά - κοστούμια που έχουν έρθει από την Κρατική Όπερας της Βιέννης, μεταφέρουν το κοινό στον κόσμο του παραμυθιού. Στην εξαιρετικά επιτυχημένη παραγωγή του Μπαλέτου της ΕΛΣ, η χορογραφία εστιάζει στο όνειρο της Κλάρας, που αποδεικνύεται μια δραματική διαδικασία ενηλικίωσης μέσα από την αγάπη και τον φόβο. Στον Καρυοθραύστη αναδεικνύονται οι εξαιρετικές δυνατότητες των διαπρεπών χορευτών του Μπαλέτου της ΕΛΣ, ενώ μαγική είναι η συμμετοχή της Παιδικής Χορωδίας της ΕΛΣ.
ΜΠΑΛΕΤΟ
Μάνος Χατζιδάκις
Το χαμόγελο της Τζοκόντας
Μουσική διεύθυνση θ.α.
Χορογραφία θ.α.
Σκηνικά - κοστούμια θ.α.
Θέατρο Ολύμπια
4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 Μαρτίου 2015
Ώρα έναρξης παραστάσεων 20.00
Ένα από τα μεγάλα highlights του φετινού προγράμματος και μια πολύ μεγάλη πρόκληση για την Εθνική Λυρική Σκηνή. Για πρώτη φορά το Μπαλέτο της ΕΛΣ θα ερμηνεύσει χορογραφία πάνω σε έργα του κορυφαίου μας Μάνου Χατζιδάκι, μεταξύ των οποίων και το εμβληματικό έργο της ελληνικής μουσικής δημιουργίας, το συγκλονιστικό Χαμόγελο της Τζοκόντας. Οι βασικοί συντελεστές της παραγωγής θα ανακοινωθούν το επόμενο διάστημα, ενώ την καλλιτεχνική επιμέλεια της παραγωγής θα έχει ο Γιώργος Χατζιδάκις.
ΜΠΑΛΕΤΟ
Γιόχαν Στράους ο νεότερος
Η Σταχτοπούτα
Μουσική διεύθυνση Ηλίας Βουδούρης
Χορογραφία Ρενάτο Τζανέλλα
Σκηνικά - κοστούμια θ.α.
Φωτισμοί θ.α.
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη
24, 25, 26, 28, 29, 30 Απριλίου 2015
Ώρα έναρξης παραστάσεων 20.00
Λίγοι γνωρίζουν ότι στο τέλος της ζωής του ο Γιόχαν Στράους ο νεότερος, ο γνωστός μας «βασιλιάς του βαλς», συνέθεσε και μουσική για ένα μπαλέτο. Καθώς ο συνθέτης πέθανε το 1899 δεν πρόλαβε να δει την πρεμιέρα του έργου το 1901. Το 1999 ο Διευθυντής του Μπαλέτου της ΕΛΣ Ρενάτο Τζανέλλα χορογράφησε το έργο αυτό για το περίφημο Μπαλέτο της Κρατικής Όπερας της Βιέννης, ενώ το 2013 παρουσιάστηκε στο Θέατρο Κολόν της Αργεντινής. Αυτή η χορογραφία, ειδικά επεξεργασμένη για το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, θα παρουσιαστεί φέτος την άνοιξη στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΟΠΕΡΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ
Νίκος Κυπουργός
Προσοχή! Ο πρίγκιπας λερώνει
Μουσική διεύθυνση Γιώργος Αραβίδης - Χρύσανθος Αλισάφης
Σκηνοθεσία - Ποιητικό κείμενο Θωμάς Μοσχόπουλος
Σκηνικά Ευαγγελία Θεριανού
Κοστούμια Κλαιρ Μπρέισουελ
Φωτισμοί Λευτέρης Παυλόπουλος
Κινησιολογία Ξένια Θεμελή
Θέατρο Ολύμπια
Βραδινές παραστάσεις (ώρα έναρξης 20.00):
7 & 22 Νοεμβρίου 2014, 24 & 30 Ιανουαρίου 2015
Πρωινές παραστάσεις (ώρα έναρξης 11.00):
11, 12, 16, 18, 19, 20, 21, 23 Νοεμβρίου 2014
21, 23, 24 Δεκεμβρίου 2014
14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 25, 27, 28, 29 Ιανουαρίου 2015
1, 3, 8, 15, 17, 18, 19, 20 Φεβρουαρίου 2015
5, 6, 8 Μαρτίου 2015
Μία από τις μεγαλύτερες καλλιτεχνικές και εισπρακτικές επιτυχίες της περασμένης καλλιτεχνικής περιόδου, δεν θα μπορούσε να μην επαναληφθεί αφού οι λίστες αναμονής για τις παραστάσεις είχαν φθάσει στα όρια του μύθου! Η όπερα και.. για παιδιά του Νίκου Κυπουργού σε ποιητικό κείμενο και σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου είναι ένα ανατρεπτικό παραμύθι όπου όλα είναι λίγο «πειραγμένα» και τίποτα δεν «είναι» όπως «φαίνεται» στην αρχή. Η ιστορία βασίζεται στο διάσημο παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν Ο πρίγκιπας χοιροβοσκός και μιλάει για έναν πρίγκιπα ο οποίος ντύνεται χοιροβοσκός για να κερδίσει την καρδιά της αλαζονικής πριγκίπισσας. Έτσι το δράμα αναμειγνύεται με την κωμωδία, το συναίσθημα με τον κυνισμό και η γοητεία με την απογοήτευση. Η μελωδική, εκφραστική και με επιρροές από το χατζιδακικό σύμπαν μουσική του Νίκου Κυπουργού κέρδισε του μικρούς και μεγάλους θεατές, ενώ η παράσταση που έστησε ο Θωμάς Μοσχόπουλος έκανε τους θεατές να σκεφτούν, να αναρωτηθούν για το ανατρεπτικό happy end και χωρίς αμφιβολία κατάφερε να απευθυνθεί εξίσου επιτυχημένα και στους μικρούς αλλά και στους ενήλικους θεατές.
Στην πρεμιέρα της παράστασης θα κυκλοφορήσει και η ηχογράφηση του έργου σε πολυτελή έκδοση από την "Μικρή Άρκτο" και την ΕΛΣ.
Στους βασικούς ρόλους οι: Νίκος Στεφάνου, Χαράλαμπος Αλεξανδρόπουλος, Ιωάννης Κάβουρας, Μαριάννα Μανσόλα, Μαρία Μαυρομμάτη, Βάσια Ζαχαροπούλου.
ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΑ ΣΤΟ ΦΟΥΑΓΕ 2014-2015
Η Εθνική Λυρική Σκηνή συνεχίζει για μία ακόμη περίοδο τον επιτυχημένο κύκλο εκδηλώσεων Απογεύματα στο φουαγέ, δίνοντας τη δυνατότητα στο κοινό της να παρακολουθήσει συναυλίες υψηλού επιπέδου λίγη ώρα πριν από την έναρξη των κυριακάτικων παραστάσεων του θεάτρου. Ξεκινώντας από την όπερα και την οπερέτα και φτάνοντας ως τη μουσική δωματίου και τα μικρά σύνολα, ο κύκλος αυτός εκδηλώσεων ανοίγεται σε μια μεγάλη γκάμα μουσικών ιδιωμάτων και ειδών, με τη συνδρομή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
Από φέτος, οι συναυλίες θα πραγματοποιούνται την πρώτη και την τελευταία Κυριακή κάθε μήνα, όπως πάντα στις 18:00 στο φουαγέ του Θεάτρου Ολύμπια.
26 Οκτώβριου 2014
Εναρκτήριο Γκαλά Όπερας με πρωταγωνιστές της ΕΛΣ
Για την έναρξη των εκδηλώσεων του κύκλου «Απογεύματα στο φουαγέ», η ΕΛΣ προτείνει ένα γκαλά όπερας με αποσπάσματα έργων σημαντικών συνθετών και τη συμμετοχή σπουδαίων τραγουδιστών που συμμετέχουν στις φετινές παραγωγές του θεάτρου.
Συμμετέχουν: Ειρήνη Τσιρακίδου (μεσόφωνος), Γιάννης Χριστόπουλος (τενόρος), Χάρης Ανδριανός (βαρύτονος) και Τάσος Αποστόλου (βαθύφωνος).
2 Νοεμβρίου 2014
Έργα για βιολί και πιάνο – Γιάννης Γεωργιάδης, Νεφέλη Μούσουρα
Ο βιολιστής Γιάννης Γεωργιάδης και η ανερχόμενη πιανίστρια Νεφέλη Μούσουρα παρουσιάζουν ένα πρόγραμμα με δύο απαιτητικά έργα του ρεπερτορίου της μουσικής δωματίου: τη Σονάτα για βιολί και πιάνο op.18 (1887-1888) του Ρίχαρντ Στράους και τη Σονάτα για βιολί και πιάνο (1886) του Σεζάρ Φρανκ.
30 Νοεμβρίου 2014
Αφιέρωμα στον Γιάννη Κωνσταντινίδη (1903-1984) – Έργα για φωνή και πιάνο
Φέτος συμπληρώνονται τριάντα χρόνια από το θάνατο του Γιάννη Κωνσταντινίδη, ο οποίος υπήρξε κατ’ εξοχήν συνθέτης φωνητικής μουσικής, τόσο στη σοβαρή όσο και στην ελαφρά όψη του δημιουργικού του έργου, το οποίο υπέγραφε ως «Κώστας Γιαννίδης». Η συναυλία, η οποία είναι αφιερωμένη στα τραγούδια του για φωνή και πιάνο, περιλαμβάνει μια επιλογή από τους κύκλους Τραγούδια της προσμονής (1924-1980) σε ποίηση του Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ, Τραγούδια της αγάπης (1930-1931) και Τραγούδια του ελληνικού λαού (1937-1947), βασισμένα σε δημώδη ποίηση.
Συμμετέχουν: Μίνα Πολυχρόνου (υψίφωνος), Κάρολος Ζουγανέλης (πιάνο).
7 Δεκεμβρίου 2014
Ατραπός - Έργα για όμποε και πιάνο της περιόδου 1935-1939
Τα έργα του προγράμματος της συναυλίας συνδέονται μεταξύ τους ως προς την περίοδο κατά την οποία δημιουργήθηκαν (1935-1939), αλλά και ως «στοιχειωμένα τεκμήρια» μουσικών ατραπών εν μέσω μιας ολοένα και πιο ζοφερής περιόδου πολιτικών και πολιτιστικών εντάσεων: της περιόδου που οδηγεί στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Η Σονάτα του Χίντεμιτ αντικατοπτρίζει την εσωτερίκευση και την τεχνική απάθεια, πριν και κατά τη διάρκεια της αποδημίας του από την ναζιστική Γερμανία. Η Σουίτα του Πάβελ Χάας είναι μια ευφυής διαμαρτυρία ενάντια στην προσάρτηση της Τσεχοσλοβακίας, έργο που συνέθεσε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης. Ο Σκαλκώτας γράφει το Κοντσερτίνο του σε συνθήκες καλλιτεχνικής απομόνωσης στην παραπαίουσα πατρίδα του. Ο Μπρίττεν συνέθεσε το Temporal Variations το 1936, σε μια εποχή που το ημερολόγιό του καταγράφουν μεγάλη αγωνία για τον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο. Τα έργα αυτά παρουσιάζουν μεγάλες μουσικές και καλλιτεχνικές προκλήσεις για τους εκτελεστές και συνεισφέρουν τα μέγιστα στην ανθολογία του ρεπερτορίου του όμποε στον 20ο αιώνα.
Συμμετέχουν: Σπύρος Κοντός (όμποε), Λητώ Θώμου (πιάνο).
28 Δεκεμβρίου 2014
Ελληνικές και ιταλικές καντσονέτες του Μεσοπολέμου
Μία συναυλία γεμάτη απ' τα τραγούδια και την ξεχασμένη ατμόσφαιρα των πρώτων χρόνων του ραδιοφώνου, όπως το γνώρισαν οι Αθηναίοι. Ένα ραδιόφωνο που μετέδιδε τα ωραιότερα τραγούδια, στοχεύοντας στην καρδιά του ακροατή μ' έναν πιο ανθρώπινο τρόπο προσέγγισης της καθημερινότητας και των ανθρώπινων σχέσεων. Στην συναυλία ακούγονται τραγούδια των Γούναρη, Σουγιούλ, Γιαννίδη, Αττίκ, Χαιρόπουλου, αλλά και ιταλικές καντσονέτες που αγαπήθηκαν εξίσου από το ελληνικό κοινό.
Συμμετέχουν: Χαράλαμπος Βελισσάριος (τενόρος), Δαυίδ Ναχμίας (πιάνο).
4 Ιανουαρίου 2015
Νίκος Χατζηαποστόλου, Η πρώτη αγάπη (1929)
Η Πρώτη αγάπη ανήκει στη μειοψηφία των έργων του ρεπερτορίου της οπερέτας που δεν χαρακτηρίζεται από την επικράτηση του στοιχείου της φάρσας και ιδίως των περιπλοκών που προκύπτουν από τη συζυγική απιστία, αλλά από την αναπόληση μιας ρομαντικής αγάπης. Το έργο, ένα από τα πιο αγαπημένα του περίφημου συνθέτη Νίκου Χατζηαποστόλου, παρουσιάζει μια ιστορία αγάπης κατά τη νεότητα των πρωταγωνιστών και μία εικοσαετία μετά.
25 Ιανουαρίου 2015
Τραγούδια από τη Σλοβενία και τη Σλοβακία
Μια διαφορετική βραδιά με έργα φωνητικής μουσικής δύο λιγότερο γνωστών μουσικών παραδόσεων από χώρες με σημαντική μουσική ζωή. Παρουσιάζονται έργα σημαντικών συνθετών από τη Σλοβενία και τη Σλοβακία (Schneider, Suchoň, Iršai, Lajovic, Pavčič, κ.α.) σε ιδιώματα που ποικίλλουν και εκτείνονται από τις εθνικές σχολές, ως τις αποκλειστικά κεντροευρωπαϊκές τάσεις.
Συμμετέχουν: Zηνοβία-Μαρία Ζαφειριάδου (υψίφωνος), Μπαρούνκα Πράιζινγκερ (μεσόφωνος).
31 Ιανουαρίου 2015
Αφιέρωμα στον Ρίχαρντ Βάγκνερ - Νίκος Λαάρης, πιάνο
Ο Ρίχαρντ Βάγκνερ υπήρξε μία τεράστια πηγή έμπνευσης για ομότεχνούς του, που επηρεάστηκαν άμεσα ή έμμεσα, θετικά ή αρνητικά, από το εκρηκτικό έργο του. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει ο σπουδαίος Ούγγρος συνθέτης, φίλος και πεθερός του Βάγκνερ, Φραντς Λιστ, ο οποίος αφιέρωσε πολλές από τις περίφημες παραφράσεις του σε αποσπάσματα έργων του Γερμανού συνθέτη. Στη συναυλία αυτή που διεξάγεται πριν από την παράσταση του Τριστάνου από την ΕΛΣ ακούγονται έργα των δύο συνθετών, που συνθέτουν ένα αναστοχαστικό αφιέρωμα στο έργο του Βάγκνερ, σε επιμέλεια του διακεκριμένου πιανίστα Νίκου Λαάρη.
1 Φεβρουαρίου 2015
Τζουζέππε Βέρντι, Στιφέλιο (1850)
Ο Στιφέλιο ανήκει στις σπανιότερα παρουσιαζόμενες όπερες του Βέρντι. Ήταν κυρίως η υπόθεση του έργου εκείνη, η οποία προσέκρουσε στη λογοκρισία της εποχής, καθώς αφηγείται την ιστορία της άπιστης συζύγου ενός ιερέα, ο οποίος στο τέλος τη συγχωρεί. Ωστόσο, η όπερα ανήκει στην ίδια εποχή με τον Ριγολέττο και διαθέτει πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία, τα οποία η παρουσίασή της στο φουαγέ, φιλοδοξεί να αναδείξει.
22 Φεβρουαρίου 2015
Ιωάννης Κομνηνός, Κική-Κοκό (1928)
Μία ανέλπιστη κληρονομιά κινητοποιεί τη φάρσα που επινόησε ο Σπύρος Ποταμιάνος και της οποίας την μουσική έγραψε ο Ιωάννης Κομνηνός, μία από τις σημαντικές, αλλά ξεχασμένες σήμερα, μορφές της ελληνικής οπερέτας.
1 Μαρτίου 2015
Θεόφραστος Σακελλαρίδης, Η Δαιμονισμένη (1919)
Ένα χρόνο μετά την τεράστια επιτυχία του Βαφτιστικού, ο Σακελλαρίδης συνθέτει μία ακόμη επιτυχημένη οπερέτα σε δικό του λιμπρέτο. Η Δαιμονισμένη εξιστορεί τις περιπέτειες ενός προικοθήρα γόη και τα ευφάνταστα εμπόδια που βάζει η «δαιμονισμένη» από την εγκατάλειψή της φιλενάδα του Λούλα, για να εμποδίσει το γάμο συμφέροντος που εκείνος ετοιμάζει. Στο τέλος, ο συμβατικός γάμος θριαμβεύει...
29 Μαρτίου 2015
Σύνολο ξύλινων πνευστών της Φιλαρμονικής Σκριπερού Κέρκυρας
Μία από τις παλιότερες Φιλαρμονικές της Κέρκυρας, αυτή του Σκριπερού που ιδρύθηκε το 1909, επισκέπτεται το φουαγέ της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για να ερμηνεύσει έργα σημαντικών Επτανήσιων συνθετών, όπως οι Σαμάρας, Λαμπελέτ, Λαυράγκας, Μάντζαρος, Γκρεκ, κ.α., σε μεταγραφές για σύνολο ξύλινων πνευστών.
Μουσική διεύθυνση: Σπυρίδων Ρουβάς
5 Απριλίου 2015
Πείραμα 278
278 είναι το σύνολο των χορδών της ανθρώπινης φωνής, της άρπας και του πιάνου. Μια λυρική φωνή που πειραματίζεται, μια άρπα στην πρίζα με distortion (παραμόρφωση) κι εφέ, ένα πιάνο που χρησιμοποιεί τις χορδές του όσο και τα πλήκτρα του. Μία διαφορετική ηχητική προσέγγιση των τριών αυτών οργάνων στην προσπάθεια να δημιουργήσουν ένα κοινό ηχοτοπίο πάνω σε συνθέσεις από τον Μότσαρτ και τον Ντεμπυσσύ μέχρι την Μπγιορκ και τον Ράιχ.
Συμμετέχουν: Μαρία Κόκκα (υψίφωνος), Μαρία-Χριστίνα Παπαδοπούλου (άρπα), Θάλεια- Μαρί Παπαδοπούλου (πιάνο).
26 Απριλίου 2015
Διονύσιος Λαυράγκας, Ο Φακανάπας (1935)
Το χρέος της ελληνικής λυρικής τέχνης προς τον Διονύσιο Λαυράγκα (186 -1941) – ιδρυτή του Γ’ Ελληνικού Μελοδράματος, προδρόμου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής – του έχει ανταποδοθεί στο ελάχιστο. Τα έργα του, όπως και των περισσοτέρων Ελλήνων ομοτέχνων του, σπάνια βρίσκουν το δρόμο της σκηνής. Ο Φακανάπας δε γνώρισε παρά μόνο μία παράσταση στην ΕΛΣ, τον Δεκέμβριο του 1950, μετά το θάνατο του συνθέτη. Η συναυλιακή παρουσίαση της κωμικής αυτής οπερέτας φιλοδοξεί να ξαναφέρει σε επαφή το κοινό με το ξεχασμένο αυτό έργο.
3 Μαΐου 2015
Τζοακίνο Ροσσίνι, Η πλάνη με το αίσιο τέλος (1812)
Ο Τζοακίνο Ροσσίνι υπήρξε ένα από τα πιο πηγαία ταλέντα της ιστορίας της όπερας, καθώς απέκτησε από νεαρή ηλικία διεθνή φήμη κατακτώντας ένα προσωπικό ύφος, που συνδύαζε την ιταλική θέρμη και τη γερμανική αυστηρότητα στη δομή. Η Πλάνη με το αίσιο τέλος (L’ inganno felice) είναι μια μονόπρακτη όπερα σε λιμπρέτο του Τζουζέππε Μαρία Φόππα, με περιπετειώδη κωμική πλοκή. Στη συναυλιακή παρουσίαση της όπερας συμμετέχουν οι καλλιτέχνες της ΕΛΣ Αντώνης Κορωναίος (τενόρος), Βασιλική Καραγιάννη (υψίφωνος), Τάσος Αποστόλου (βαθύφωνος), Δημήτρης Κασιούμης (βαθύφωνος) και Πέτρος Μαγουλάς (βαθύφωνος).
17 Μαΐου 2015
Κουαρτέτο Αιμίλιος Ριάδης
Ένα από τα πιο δυναμικά ανερχόμενα κουαρτέτα που αποτελείται από σημαντικούς μουσικούς της νεώτερης γενιάς, έρχεται από τη Θεσσαλονίκη στο φουαγέ της ΕΛΣ για να ερμηνεύσει ένα απαιτητικό πρόγραμμα του 20ού αιώνα με έργα Σκαλκώτα, Σνίτκε και Σοστακόβιτς. Το κουαρτέτο απαρτίζεται από τους Ανδρέα Παπανικολάου (βιολί), Γεώργιο Κουγιουμτζόγλου (βιολί), Αλεξάνδρα Βόλτση (βιόλα), Λίλα Μανώλα (βιολοντσέλο).
ΟΠΕΡΑ ΚΑΙ ΜΟΔΑ
Il sogno - 21 Μαΐου 2015
Η Όπερα συναντά τη Μόδα για τρίτη σεζόν στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Ο τίτλος της φετινής παραγωγής που βασίζεται σε μια ιδέα της δημοσιογράφου Ίσμας Τουλάτου η οποία έχει και την γενική επιμέλεια είναι Il sogno (Τo όνειρο). Τη σκηνοθεσία αναλαμβάνει ο πολυτάλαντος Κωνσταντίνος Ρήγος, ενώ φετινή καλεσμένη θα είναι η μεγάλη κυρία της ελληνικής μόδας, η Λουκία. Την μουσική επιμέλεια έχει για μια ακόμη φορά ο Δημήτρης Γιάκας και συμμετέχουν Μονωδοί αλλά και σπουδαστές της Ανώτερης Επαγγελματικής Σχολής Χορού της ΕΛΣ.
ΡΕΣΙΤΑΛ
Αφιέρωμα στην Τερέσα Στράτας - 28 Μαΐου 2014 / Θέατρο Ολύμπια
Με την συνεργασία της Πρεσβείας του Καναδά
Η ΕΛΣ πραγματοποιεί μεγάλο αφιέρωμα προς τιμήν της θρυλικής Τερέσα Στράτας, της Ελληνοκαναδέζας υψιφώνου -κατά κόσμον Στρατάκη- η οποία έχει διαγράψει τεράστια παγκόσμια καριέρα στην όπερα με ρεκόρ εμφανίσεων στην Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης. Το αφιέρωμα θα πραγματοποιηθεί με την πολύτιμη συνεργασία της Πρεσβείας του Καναδά. Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες αλλά και τα Ιδρύματα με τα οποία συνεργαζόμαστε για το αφιέρωμα θα ανακοινωθούν σύντομα.
ΡΕΣΙΤΑΛ
Άρης Αργύρης / Θέατρο Ολύμπια
Με σπουδαία καριέρα ήδη στο ενεργητικό του, ο Άρης Αργύρης διαγράφει θεαματική πορεία στα μεγαλύτερα λυρική θέατρα του κόσμου, ενώ συνεργάζεται με σπουδαίες ορχήστρες και μαέστρους. Επιστρέφει στην Λυρική μετά το Γκαλά Μαρία Κάλλας για ένα προσωπικό του ρεσιτάλ με πιάνο. Η ημερομηνία θα ανακοινωθεί σύντομα.
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ ΚΠΙΣΝ
Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει σειρά εκδηλώσεων μικρής κλίμακας στο Κέντρο Επισκεπτών του εργοταξίου του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
- Συναυλίες τσέπης
Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει κάθε εβδομάδα μία μικρή συναυλία «Τσέπης» με μία ή δύο φωνές και τη συνοδεία πιάνου. Με σκηνικό το νέο σπίτι της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο ΚΠΙΣΝ, μονωδοί και μουσικοί κάνουν μια πρώτη σύνδεση του Λυρικού Θεάτρου με τη νέα τοπογραφία που δημιουργείται στο ΚΠΙΣΝ.
Οκτώβριος 2014: 4, 11, 18, 25 στις 12.00
Νοέμβριος 2014: 1, 8 στις 12.00 & 23, 30 στις 18.00
Δεκέμβριος 2014: Σάββατο 6, 13 στις 12.00
- Διαλέξεις - Παρουσιάσεις
14 Νοεμβρίου 2014 από 17.30 έως 19.30 - Ιστορίες μπαλέτου (συνάντηση για ενήλικες)
30 Νοεμβρίου 2014 από 11.30 έως 13.30 - Ιστορίες μπαλέτου (συνάντηση για παιδιά)
3 Δεκεμβρίου 2014 από 18.00 έως 18.45 - Οπερατικές ιστορίες
20 Δεκεμβρίου 2014 - Πινπινόνε μονόπρακτη μπαροκ κωμική όπερα του Γ. Φ. Τέλεμανν