«H Mαρία Κάλλας ξεκίνησε την διεθνή, την τεράστια καριέρα της από τη σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Και η Λυρική τώρα δεν μπορεί παρά στηρίξει την προσπάθεια ανέγερσης μιας Ακαδημίας Λυρικής Τέχνης». Με αυτό το μήνυμα ο καλλιτεχνικός διευθυντής Μύρων Μιχαηλίδης παρουσίασε το μεγάλο γκαλό για τη Μαρία Κάλλας που θα πραγματοποιήσει η Λυρικη την Κυριακή στο Ηρώδειο, με τα έσοδα να πηγαίνουν στην ανέγερση του Κτηρίου Όπερας και την ίδρυση της Ακαδημίας Λυρικής Τέχνης «Μαρία Κάλλας» επί της οδού Πατησίων.
Πρόκειται για το όραμα του οποίου ηγείται η διάσημη σοπράνο Βάσω Παπαντωνίου, πρόεδρος της εταιρείας για την ανέγερση του κτιρίου. Ενα όραμα που όχι μόνο θα τιμήσει την Ελληνίδα ιέρεια της όπερας, αλλά θα αναδείξει νέους μονωδούς και ταυτόχρονα θα δώσει πνοή και αποστολή σε ένα κενό ως τώρα αθηναϊκό κτίριο στην οδό Πατησίων που αργά αλλά σταθερά βαδίζει προς την ανασυγκρότησή της.
Η ίδια η κυρία Παπαντωνίου δήλωσε στη σημερινή συνέντευξη τύπου: «Ξεκινώντας από το «οδοιπορικό» (γιατί πώς αλλιώς θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί μια προσπάθεια 14 χρόνων από την ίδρυση της Εταιρείας με το σύνθημα «Ας κάνουμε το όραμα όπερα» με στόχο να γίνει το κτήριο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και να ιδρυθεί η Ακαδημία Λυρικής Τέχνης που θα φέρει το όνομα της μέγιστης καλλιτέχνιδας Μαρίας Κάλλας), φτάσαμε το 2005 στις πύλες του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος». Σήμερα, το ένα όραμα είναι μια βεβαιότητα συγκίνησης μεγάλης για μένα προσωπικά.
Η συναυλία της Κυριακής 21 Σεπτεμβρίου, λαμπρό δείγμα και αφιέρωμα στη λυρική τέχνη, μια τέχνη σύνθεσης πολλών δεξιοτήτων και απαιτητική, προσβλέπει στην ίδρυση αυτής της Ακαδημίας των πολλών δεξιοτήτων στο σπίτι όπου έζησε η Μαρία Κάλλας και, με αυτόν τον τρόπο, να δημιουργηθεί, όχι ένα τουριστικό κάλεσμα, αλλά μια εστία μάθησης και σεβασμού προς τη μέγιστη μουσικό, ένας χώρος εμπειρίας και μάθησης για τους ταλαντούχους νέους που δεν έχουν πρόσβαση σε ακαδημίες του εξωτερικού.
Το δεύτερο όραμά μας βρίσκεται, επίσης, σε μια πολύ σημαντική στιγμή. Το σπίτι της οδού Πατησίων 61, σύμφωνα με το μνημόνιο που υπεγράφη μεταξύ του ΝΑΤ (στο οποίο ανήκει το κτήριο) και του Δήμου Αθηναίων θα αναπαλαιωθεί και θα μας επιτραπεί να ιδρύσουμε σε αυτό την Ακαδημία.»
Το γκαλά της 21ης Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο
Η μουσική διεύθυνση της εκδήλωσης είναι του Λουκά Καρυτινού. Τα οπερατικά διαμάντια θα ερμηνεύσουν οι διεθνούς φήμης μονωδοί (με αλφαβητική σειρά): Άρης Αργύρης, Αντρές Βεραμέντι, Δήμητρα Θεοδοσίου, Έλενα Ξανθουδάκη, Νίκολα Ουλιβιέρι και Φιορέντσα Τσεντολίνς.
Ο βαρύτονος Άρης Αργύρης έχει εμφανιστεί επανειλημμένως στην Εθνική Λυρική Σκηνή και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, όπως και σε σημαντικά λυρικά θέατρα του εξωτερικού από το Αμβούργο, τη Λειψία και το Βερολίνο, στο Λονδίνο, στην Αγία Πετρούπολη, στο Τόκυο, στο Σαν Ντιέγκο κ.ά. Το ρεπερτόριό του περιλαμβάνει ρόλους όπως ο Ντον Τζοβάννι στο ομώνυμο αριστούργημα του Μότσαρτ, Ντον Φερνάντο (Φιντέλιο), Μπελκόρε (Ελιξίριο του Έρωτα) Εσκαμίλιο (Κάρμεν), Ζερμόν (Τραβιάτα), Βάλεντιν (Φάουστ), Νταντίνι (Σταχτοπούτα) κ.ά. Έχει υπάρξει μέλος των ανσάμπλ στις όπερες σε Ντόρτμουντ, Βόννη και Φρανκφούρτη.
Ο περουβιανός τενόρος Αντρές Βεραμέντι θεωρείται κατά γενική ομολογία το πιο δυναμικά ανερχόμενο αστέρι τις όπερας σ παγκόσμιο επίπεδο με σαρωτικές κριτικές στο ενεργητικό του ως Αλφρέντο στην Τραβιάτα, Πίνκερτον στη Μαντάμα Μπαττερφλάι, Τουρίντου στην Καβαλλερία Ρουστικάνα κ.ά.
Η διεθνούς φήμης σοπράνο Δήμητρα Θεοδοσίου έχει διαπρέψει ως σπουδαία ερμηνεύτρια του βερντιανού ρεπερτορίου σε θέατρα από το Μιλάνο έως τη Ζυρίχη και από το Λονδίνο έως την Ιαπωνία και τη Βραζιλία, ενώ τον χειμώνα που μας πέρασε μας χάρισε μια συγκλονιστική Λαίδη Μάκμπεθ στο Μέγαρο Μουσικής.
Με ένα απαιτητικό ρεπερτόριο που καλύπτει αιώνες καλλιτεχνικής δημιουργίας από τον Ροσσίνι στον Φίλιπ Γκλας, η Ελληνο-αυστραλή σοπράνο Έλενα Ξανθουδάκη, έχει συγκλονιστικές εμφανίσεις σε λυρικά θέατρα της Αυστραλίας, της Ευρώπης και του Καναδά, ενώ η Μαρία Κάλλας υπήρξε ανέκαθεν το είδωλό της μαζί με τη διάσημη αυστραλιανή σοπράνο Τζόαν Σάδερλαντ.
Ο βαρύτονος Νικόλα Ουλιβιέρι έχει συνεργαστεί με κορυφαίους μαέστρους (Κλάουντιο Αμπάντο, Χεσούς Λόπεθ-Κόμπος, Ζούμπιν Μέτα, Ντάνιελ Χάρντινγκ κ.ά) και έχει εμφανιστεί σε κορυφαίες όπερες και φεστιβάλ σε Νέα Υόρκη, Βιέννη, Σάλτσμπουργκ, Μόναχο Λουγκάνο, Λυόν, Τόκυο, Κολωνία, Βαρκελώνη, Μαδρίτη, Μπουένος Άιρες, Λος Άντζελες, Τελ Αβίβ, Λισσαβώνα κ.ά. Τον Ιούνιο που μόλις μας πέρασε, απέδωσε έναν συγκλονιστικό Δον Αλφόνσο στο μνημειώδες έργο του Μότσαρτ Έτσι κάνουν όλες, στην Όπερα της Μπολόνιας και σε μουσική διεύθυνση Μικέλε Μαριόττι.
Η Ιταλίδα σοπράνο Φιορέντσα Τσεντολίνς έχει βραβευθεί επανειλημμένως σε διεθνείς διαγωνισμούς. Με πλούσια δισκογραφία στο ενεργητικό της, συνεργασίες με διαπρεπείς μαέστρους και καλλιτέχνες όπως ο Λουτσιάνο Παβαρόττι και εμφανίσεις στη Σκάλα του Μιλάνου (Μαντάμα Μπαττερφλάι και Δον Κάρλο), στη Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης (Αΐντα), στο Κόβεντ Γκάρντεν (Τροβατόρε) και την Όπερα της Βαστίλλης στο Παρίσι (Τόσκα), διακρίνεται για την εξαιρετική τεχνική με την οποία προσεγγίζει τους ρόλους της χάρη στην ομορφιά, στη ζεστή χροιά και στον πλούσιο όγκο της φωνής της που οι θαυμαστές της συμπυκνώνουν στην εύγλωττη έκφραση «το χαμόγελο της λυρικής τέχνης».