Στους καταναλωτές μεταθέτει την ευθύνη για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων η ΓΓΠΣ, δίνοντας στη δημοσιότητα λίστα με τα πρατήρια που έχουν ολοκληρώσει τη διαδικασία εγκατάστασης του συστήματος εισροών-εκροών για να γνωρίζουν το ποια είναι, να επιλέγουν αυτά και να αποκλείουν τα υπόλοιπα.
Με αργούς ρυθμούς η εφαρμογή της απόφασης
Η σχετική ΚΥΑ υπεγράφη τον Ιανουάριο του 2010 και προέβλεπε τη σταδιακή εγκατάσταση του συστήματος εισροών-εκροών σε όλα τα πρατήρια της χώρας με καταληκτική ημερομηνία αρχικά τον Μάρτιο του 2013. Καθώς αυτό δεν κατέστη εφικτό, η εφαρμογή του μέτρου πήρε παράταση για τον Αύγουστο του 2014.
Την Παρασκευή δόθηκαν στη δημοσιότητα τα στοιχεία από τα πρατήρια επτά περιοχών της χώρας (Αττική, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Μαγνησία, Αχαΐα και Ηράκλειο) τα οποία ανήκουν στην πρώτη και τη δεύτερη φάση εφαρμογής του νόμου. Από αυτά προκύπτει ότι εγκατέστησαν το σύστημα εισροών-εκροών 2.323 πρατήρια, χωρίς όμως να είναι γνωστός ο αριθμός των πρατηρίων που λειτουργούν στις περιοχές αυτές. Από τα 2.323 πρατήρια, τα 2.050 (88,6%) έχουν προχωρήσει στην οριστικοποίηση της εγκατάστασης, μόνο 1.366 (58,8%) έχουν ξεκινήσει να στέλνουν στοιχεία στη ΓΓΠΣ και ένα 30,7% έχει οριστικοποιήσει το σύστημα αλλά δεν στέλνει στοιχεία.
Διαβάστε τη σχετική λίστα εδώ
Η εικόνα είναι ακόμη χειρότερη στις υπόλοιπες περιοχές της χώρας, όπου αν και υπάρχουν περίπου 2.500 πρατήρια, το σύστημα έχει εγκατασταθεί σε μόλις 580 από τα οποία στέλνουν στοιχεία μόνο τα 150. Στο σύνολο της χώρας, όπως σημειώνει η εφημερίδα «Καθημερινή της Κυριακής», το ποσοστό των πρατηρίων που δεν έχουν εγκαταστήσει το σύστημα φθάνει το 30% κάτι το οποίο σημαίνει ότι κανονικά τα συναρμόδια υπουργεία θα έπρεπε να είχαν προχωρήσει στην σε βάρος τους εφαρμογή των κυρώσεων που προβλέπονται σε τέτοιες περιπτώσεις.
Οι κυρώσεις για όσους δεν εγκαθιστούν το σύστημα εισροών-εκροών
Σύμφωνα με την ΚΥΑ του 2010, όσα πρατήρια δεν εγκαταστήσουν το σύστημα ή δεν στέλνουν τα στοιχεία στη ΓΓΠΣ ή εμφανίζουν αποκλίσεις στο σύστημα εισροών-εκροών, θα τιμωρούνται με οικονομικά πρόστιμα αλλά και ανάκληση άδειας, ενώ οι εταιρείες εμπορίας δεν θα πρέπει να προμηθεύουν με καύσιμα τις δεξαμενές τους. Οπως αναφέρει πάντως, η κυριακάτικη εφημερίδα η εφαρμογή του μέτρου της αναστολής άδειας αφότου διαπιστωθεί η παράβαση καθυστερεί ένα με δυο μήνες, χρονικό διάστημα που εκμεταλλεύονται οι βενζινοπώλες για να λειτουργούν κανονικά.
Η ΓΓΠΣ ετοιμάζεται να τιμωρήσει τα πρατήρια που δεν συμμορφώνονται μεταθέτοντας την ευθύνη για τον αποκλεισμό τους και στους καταναλωτές, αφού όπως σημειώνει η εφημερίδα «Καθημερινή της Κυριακής» τις επόμενες ημέρες ετοιμάζεται να αναρτήσει αναλυτικά τη «λευκή λίστα» με τα πρατήρια που έχουν συμμορφωθεί με το νόμο με σκοπό να επιλέγουν αυτά και να αποκλείουν τα υπόλοιπα. Η ίδια λίστα θα προωθηθεί ως τα τέλη Οκτωβρίου και στις εταιρείες καυσίμων για να σταματήσουν να προμηθεύουν τα πρατήρια που δεν συμμορφώθηκαν με καύσιμα, ενώ δημιουργείται και ηλεκτρονική εφαρμογή για την ταχύτερη ενημέρωση του κοινού για τα πλησιέστερα σε αυτούς πρατήρια που προμηθεύουν καύσιμα χωρίς αποκλίσεις (μικρότερη του 1,5%).
Τα κόλπα των λαθρέμπορων
Οπως σημειώνεται, πάντως, σε ρεπορτάζ της εφημερίδας «Καθημερινή της Κυριακής» τα τελευταία χρόνια ακούγεται ότι σε κάποια πρατήρια που πωλούν σε τιμές κόστους τα καύσιμα έχουν τοποθετηθεί αντλίες που... κλέβουν μόνες τους, δηλαδή είναι κατασκευασμένες έτσι ώστε να μπορούν να αλλάζουν τους παλμούς τους.
Σαφάρι για τα πρατήρια χωρίς σύστημα εισροών-εκροών
Την περασμένη Τρίτη, κατά τη συνεδρίαση της Διυπουργικής Επιτροπής για την παρακολούθηση των υποχρεώσεων ολοκλήρωσης της εγκατάστασης των συστημάτων καταπολέμησης του λαθρεμπορίου και της νοθείας των καυσίμων, ελήφθη η απόφαση το υπουργείο Οικονομικών να προχωρήσει σε εντατικούς ελέγχους στα πρατήρια υγρών καυσίμων προκειμένου να διαπιστωθεί αν εγκαθιστούν -όπως έχουν υποχρέωση να κάνουν- το σύστημα εισροών - εκροών.
Παράλληλα, έχει αποσταλεί στους ελεγκτικούς μηχανισμούς λίστα με τα στοιχεία για τις επτά περιοχές της πρώτης και δεύτερης φάσης και ήδη έχουν ξεκινήσει οι σχετικοί έλεγχοι.
Οσο για τα πρατήρια που δεν έχουν ούτε καν εγκαταστήσει συστήματα εισροών - εκροών (η τελευταία προθεσμία εξέπνευσε στις 27 Αυγούστου), αρμόδιες είναι οι κατά τόπους Περιφέρειες, οι οποίες επίσης αυτή την περίοδο διεξάγουν ελέγχους με βάση τα στοιχεία που έχουν παραλάβει από τη ΓΓΠΣ.