Aπό τη θεωρία, τώρα στο πεδίο της πράξης: Πώς μπορούμε πραγματικά να ενεργοποιήσουμε το διάλογο του αρχαίου με το σύγχρονο (σε μια πόλη με διάσπαρτες αρχαιότητες); Πώς μπορούμε να κάνουμε το δημόσιο χώρο της Αθήνας να αναδυθεί φέροντας ζωντανά όλες τις εκφάνσεις και τα επίπεδα της δημιουργίας δια μέσου της ιστορίας; Η έκθεση που παρουσιάζει το ΝΕΟΝ με τον κορυφαίο καλλιτέχνη Tino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά και σε διπλανό χώρο θα δείξει για πρώτη φορά στην πράξη πως αυτό μπορεί να επιτευχθεί.
Το στοίχημα του δημόσιου χώρου, της επανακατοίκησής του μέσω της σύγχρονης τέχνης είναι κεντρικό ζητούμενο του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης του ΝΕΟΝ. Οχι μόνο μέσω μιας ρομαντικής και αισθητικής διάστασης που έχει πάντα η τέχνη, αλλά πρωτίστως της αφύπνισης, της εγρήγορσης, της πυροδότησης όλων των διαδικασιών στοχασμού και ουσιαστικής συνύπαρξης με καμβά το δημόσιο χώρο. Η έννοια της αγοράς άλλωστε εδώ γεννήθηκε. Ο ΝΕΟΝ το πέτυχε αυτό με την έκθεση A Thousand Doors στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη, έναν μοναδικής αξίας χώρο της Αθήνας που μέσω της έκθεσης έγινε χώρος επίσκεψης για χιλιάδες πολίτες. Η σύγχρονη τέχνη μπορεί να βάλει πάλι στον χάρτη -συναισθηματικό και ρεαλιστικό- το δημόσιο χώρο, κάθε χώρο της πόλης, να καταργήσει όρια. Αλλωστε στο εξωτερικό αυτό συμβαίνει εδώ και δεκαετίες – ήρθε η ώρα να γίνει και στην Αθήνα με επιμονή και κυρίως συνέχεια. Αλλωστε όπως λέει ο ιδρυτής του ΝΕΟΝ Δημήτρης Δασκαλόπουλος «Θεωρώ ότι η δημόσια τέχνη αποτελεί μια πολιτική πράξη γιατί ενεργοποιεί το κοινό σε μια νέα μορφή επικοινωνίας και συμμετοχής, γιατί εμπλουτίζει την καθημερινότητα με την αισθητική εμπειρία και διαμορφώνει μια νέα σχέση με το καθημερινό περιβάλλον, καθιστώντας την τέχνη μέσο εκπαιδευτικής διαδικασίας, γιατί σπάζει τη σιωπή του δημόσιου κενού και προκαλεί το διάλογο ή και την αντιπαράθεση.»
(από την έκθεση του ΝΕΟΝ στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη)
Μέσα από αυτό το πρίσμα περιμένουμε με ενδιαφέρον να δούμε την έκθεση του βερολινέζου καλλιτέχνη (γεννήθηκε στο Λονδίνο, μεγάλωσε σε Ντίσελντορφ και Στουτγκάρδη, ζει στο Βερολίνο) Tino Sehgal, που θα γίνει σε παραγωγή και σκηνοθεσία του Asad Raza. Η έκθεση έχει ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον σε διεθνές επίπεδο, αφού θα είναι η πρώτη παρουσίαση έργων του Sehgal σε εξωτερικό χώρο.
Η έκθεση θα αναπτυχθεί εντός της Ρωμαϊκής Αγοράς, στο κέντρο της Αθήνας, καθώς και σε γειτονικό χώρο. Ακολουθώντας τη μοναδική πρακτική του Sehgal, η έκθεση δεν περιλαμβάνει εγκαταστάσεις. Τα έργα συνθέτονται αποκλειστικά από περιπατητική φιλοσοφική συζήτηση, χορογραφία και ήχους. Η έκθεση του Sehgal θα διαρκέσει από τις 25 Σεπτεμβρίου έως τις 28 Οκτωβρίου και θα είναι ανοιχτή καθημερινά, τις ώρες λειτουργίας της Ρωμαϊκής Αγοράς, καθώς και το βράδυ σε εσωτερικό χώρο.
Ο γεννημένος το 1976 Tino Sehgal είναι ίσως ο πιο ριζοσπαστικός και σημαίνων καλλιτέχνης της γενιάς του. Διακρίνεται μεταξύ των δημιουργών σύγχρονης τέχνης γιατί δημιουργεί καταστάσεις που, αντί για υλικά αντικείμενα, χρησιμοποιούν χειρονομίες, συζητήσεις, τραγούδια, κοινωνική επαφή.
Ωστόσο, τα έργα του Sehgal συνάδουν με τους κανονιστικούς όρους που διέπουν τις εικαστικές τέχνες και δεν χρειάζεται η παρουσία του καλλιτέχνη για την παρουσίασή τους. Εκθέσεις της δουλειάς του περιλαμβάνουν: CCBB Rio de Janeiro (2014); Ullens Center, Beijing (2013); IMMA, Dublin (2013); Musée d'art Contemporain, Montréal (2013); Tate Modern, London (2012); Solomon R. Guggenheim Museum, New York (2010); Kunsthaus Zürich and Haus Konstruktiv, Zurich (2009); CCA Wattis Institute for Contemporary Arts, San Francisco (2007-11); Nicola Trussardi Foundation (2011), Villa Reale, Milan (2008); Walker Art Center, Minneapolis (2007–08); Kunsthaus Bregenz (2006); ICA, London (2007, 2006, και 2005). Ο Sehgal εκπροσώπησε τη Γερμανία στη Biennale της Βενετίας το 2005. Ομαδικές εκθέσεις περιλαμβάνουν: documenta 13, Kassel (2012); Mayfield Depot, Manchester International Festival (2013); ‘After Nature’, New Museum, New York (2008); Yokohama Triennale (2008); 9th Biennale de Lyon (2007); ‘Von , Mäusen und Menschen/Of Mice and Men’, 4th Berlin Biennial for Contemporary Art (2006); Yokohama Triennale (2005); Ailleurs, ici, Musée d'Art Moderne de la ville de Paris/ARC at the Couvent de Cordeliers, Paris (2004); ‘Utopia Station’, 50th International Art Exhibition, Venice Biennale (2003); Manifesta 4, Städel Museum, Frankfurt (2002); ‘I Promise, It’s Political’, Museum Ludwig, Cologne (2002); I’ll Never Let You Go, Moderna Museet, Stockholm (2001).