Οσο θόρυβο και συζήτηση δεν κατάφερε να προκαλέσει η ίδια η παράσταση του έργου Θεσμοφοριάζουσες του Αριστοφάνη που σκηνοθέτησε ο Γιώργος Κιμούλης με παραγωγό το Ακροπόλ, προκάλεσε το άδοξο τέλος των παραστάσεων και ένα κύμα καταγγελιών και επιστολών για δεδουλευμένα που ποτέ δεν καταβλήθηκαν, απειλές για προσφυγή στη δικαιοσύνη. Ακόμη και ο ΣΥΡΙΖΑ παρενέβη με ανακοίνωση μετά τις αιχμηρές δηλώσεις Τσακνή και Κιμούλη.
Στην αρχή της εβδομάδας ο θεατρικός οργανισμός Ακροπόλ του επιχειρηματία Φάνη Κιρκινέζου ανακοίνωσε πως λόγω μικρής ανταπόκρισης του κοινού, η παράσταση Θεσμοφοριάζουσες ρίχνει πρόωρα αυλαία. Αυτό που είχε προηγηθεί ήταν η δημοσιοποίηση μιας οργισμένης επιστολής του Διονύση Τσακνή που είχε γράψει τη μουσική της παράστασης και μέσω της οποίας κατήγγειλε πως δεν είχε πληρωθεί τα δεδουλευμένα που του αντιστοιχούν, ούτε ο ίδιος ούτε πολλοί άλλοι συνεργάτες στην παράσταση. Γράφει στην επιστολή που δημοσιεύθηκε στο onlytheater:
«Όταν το αυτονόητο (να αμείβεσαι έστω και με συνθήκες μνημονίου) καταργείται, Όταν ο σεβασμός της εργασίας (χειρωνακτικής ή πνευματικής) μοιάζει για την ασύδοτη εργοδοσία, άγνωστη λέξη, Όταν η επιδειξιομανία του πλούτου, χλευάζει την οικονομική δυσπραγία του εργαζόμενου και κωφεύει στις δικαιολογημένες οχλήσεις και επιβεβλημένες αντιδράσεις, Όταν η επιχειρούμενη λογική του εκφοβισμού, (μην τύχει και δε βρεις αύριο δουλειά σε παρόμοιους πάτρονες) γίνεται καθεστώς, ΤΟΤΕ: Οφείλεις να αντιδράσεις με όσα μέσα σου δίνουν οι κουτσουρεμένοι -έστω νόμοι αυτού του κράτους, όχι μόνο σε κοινωνικό, αλλά και σε προσωπικό επίπεδο. Εκφράζοντας -θέλω να πιστεύω- το σύνολο των συναδέλφων του χώρου, (ηθοποιών, τεχνικών και υπολοίπων συντελεστών της παράστασης “ΘΕΣΜΟΦΟΡΙΑΖΟΥΣΕΣ”, παραγωγής του γνωστού πλέον στον καλλιτεχνικό χώρο, επιχειρηματία ονόματι ΦΑΝΗ ΚΙΡΚΙΝΕΖΟΥ, κατήγγειλα την σύμβασή μου με τον εν λόγω επιχειρηματία και προχώρησα σε απαγόρευση χρήσης της μουσικής μου για την συγκεκριμένη παράσταση, για αθέτηση όλων των συμβατικών του υποχρεώσεων.
Συμβατικές υποχρεώσεις, που εξ όσων καλά γνωρίζω, αθέτησε και συνεχίζει να αθετεί τόσο προς τους ηθοποιούς και τεχνικούς, όσο και προς τον μεταφραστή Κ. Γεωργουσόπουλο, το διασκευαστή Γ. Κιμούλη , τη χορογράφο Ε. Γεροδήμου και τους υπόλοιπους πρωταγωνιστές. Σε παρόμοιες ενέργειες, σαν τη δική μου προέβησαν ηθοποιοί της παράστασης όσο και ο σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής Γ. Κιμούλης δείχνοντας έτσι, πως μόνο με κοινούς αγώνες μπορούμε να διασφαλίσουμε την ποιότητα του καλλιτεχνικού μας έργου και αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας. Δεν προέχει η όποια οικονομική μου δικαίωση, για την απλήρωτη εργασία μου. (Με την κατάσταση δε των δικαστηρίων, μάλλον οι κληρονόμοι μου θα εισπράξουν). Αντιθέτως η ηθική, κοινωνική και πολιτική διάσταση, μέσω της δημοσιοποίησης της αθλιότητας, είναι αυτή, που με οδήγησε στο ύστατο όπλο που μου απέμεινε»
Η επίθεση του Γιώργου Κιμούλη
Η ανακοίνωση του Ακροπόλ και η αιχμηρή επιστολή του Διονύση Τσακνή δεν έμειναν αναπάντητα από τον επίσης οργισμένο Γιώργο Κιμούλη που στάθηκε στο πλευρό του συνθέτη, γράφοντας στο facebook μεταξύ άλλων: «Σε 37 παραστάσεις η παραγωγή αποδεδειγμένα είχε κόψει πάνω από 16000 εισιτήρια σχεδόν! Αυτό λέγεται «μη ανταπόκριση του κόσμου»; Δε νομίζω. Πόσοι θίασοι φέτος που περιόδευαν στην επικράτεια έκαναν σε 37 παραστάσεις πάνω από 16000 εισιτήρια; Ίσως όμως ο κ. Κιρκινέζος, που μας προειδοποιεί, πως θα συνεχίσει να παράγει καλλιτεχνικό έργο, πιστός στο όραμά του για παραστάσεις υψηλού επιπέδου, να γνωρίζει καλύτερα…
…η πραγματικότητα αν και φαίνεται απλή, δεν είναι και τόσο: αντί να πληρώσει τον κ. Τσακνή, ο οποίος τον κατήγγειλε, αλλά και όλους τους υπόλοιπους συντελεστές (κ. Κώστα Γεωργουσόπουλο, μεταφραστή, κ. Γιάννη Μετζικώφ, σκηνογράφο ενδυματολόγο, κα Έλενα Γεροδήμου, χορογράφο) ηθοποιούς και τεχνικούς, κατέβασε την παράσταση, επειδή, όπως δηλώνει ο ίδιος, η οικονομική ζημιά ήταν μεγάλη, αν και οι εισπράξεις απ” τους πιο πάνω αριθμούς δεν αποδεικνύουν κάτι τέτοιο.
Εδώ όμως εύλογα γεννάται μία μεγάλη απορία επίσης, μεγαλύτερη ίσως και από την οικονομική ζημιά που επικαλείται: αφού στην ανακοίνωσή του δηλώνει, πως «οι συμβατικές του υποχρεώσεις προς τους συνεργάτες και συντελεστές της παράστασης θα ικανοποιηθούν στο ακέραιο» (sic), γιατί ματαιώνει τις υπόλοιπες παραστάσεις; Ούτως ή άλλως τα ίδια χρήματα υποτίθεται θα δώσει είτε συνεχιστούν, είτε κατέβει. Κανείς εκ των συντελεστών δεν έχει συμφωνήσει να πληρώνεται με την παράσταση. Αν ικανοποιήσει τις συμβατικές του υποχρεώσεις λοιπόν τα ίδια χρήματα θα δώσει. Τα δε παραπάνω έξοδα για όσους γνωρίζουν από θεατρικές παραγωγές είναι ελάχιστα σε σχέση με τις εισπράξεις των επτά υπολοίπων παραστάσεων, που ακυρώνει, ιδίως όταν η τελευταία είναι στο Ηρώδειο!
Τι προσπαθεί να κάνει; Να δημιουργήσει κι άλλη «ζημιά» στην ίδια του την επιχείρηση; Δεν πιστεύω πως είναι τόσο κουτός. Γιατί γίνεται τότε όλο αυτό; Για ένα γινάτι; (Ναι! «το γινάτι βγάζει μάτι», έλεγε και η δική μου η γιαγιά). Υπερβολικό όμως είναι. Για να δώσει μία «στιβαρή» και σκληρή απάντηση, μιμούμενος τον σκληρό και άτεγκτο θεατρικό παραγωγό, που τιμωρεί τον «διότι δεν συνεμορφώθην» κύριο Τσακνή και μαζί μ” αυτόν και τους υπόλοιπους εμάς, που τολμήσαμε και του επιδώσαμε διάφορα εξώδικα διαμαρτυρόμενοι και ζητώντας τα δεδουλευμένα μας, στέλνοντας έτσι ένα μήνυμα στους μελλοντικούς συνεργάτες του; Αυτοκαταστροφικό. Γιατί πρώτον έτσι τιμωρεί πάνω απ” όλα τον εαυτό του και δεύτερον τους μελλοντικούς του συνεργάτες τους έχει ήδη ειδοποιήσει ο κύριος Τσακνής με την επιστολή του και εμείς με τις καταγγελίες μας!».
Ο Δημήτρης Πιατάς, πάντως, πληρώθηκε
Επιστολή έστειλε και ο έταιρος πρωταγωνιστής της παράστασης, ο Δημήτρης Πιατάς γράφοντας – σύμφωνα με το onlytheater: «Εγώ, ο Δημήτρης Πιατάς συμμετέχοντας ως πρωταγωνιστής στην παράσταση του Αριστοφάνη "Θεσμοφοριάζουσες", μια παράσταση για την οποία είμαι περήφανος για το καλλιτεχνικό και αισθητικό αποτέλεσμα, δημιουργία του σκηνοθέτη, διασκευαστή και φίλου Γιώργου Κιμούλη..τελείωσε άδοξα και δυστυχώς δεν είχε την ανταπόκριση που περιμέναμε από το κοινό. Ο "ξαφνικός θάνατος" μόνο πόνο δημιουργεί...
Οι οικονομικές μου απαιτήσεις ως επαγγελματία ικανοποιήθηκαν πλήρως από τις επιχειρήσεις ΑΚΡΟΠΟΛ και συγκεκριμένα από τον επιχειρηματία, Φάνη Κιρκινέζο.. Ο πόνος μου είναι μια προσωπική μου υπόθεση, που αφορά εμένα και δεν ανήκει σε κανέναν άλλον..Πολύ περισσότερο δεν θα γίνει "τροφή" σε κανένα Μ.Μ.Ε.»
Αμεση ήταν μέσω facebook η απάντηση του Γιώργου Κιμούλη, με αιχμές και πολλά εισαγωγικά: «...γεια σου, ρε "φίλε" Δημήτρη, που "νιώθεις πόνο απ' τον ξαφνικό θάνατο" και που "ο πόνος είναι προσωπική σου υπόθεση" και "δε θες να γίνει τροφή σε κανένα ΜΜΕ"!!! - Τότε γιατί έστειλε την επιστολή σου σε όλα τα ΜΜΕ η εταιρεία ΑΚΡΟΠΟΛ; - Δε μπορούσες τουλάχιστον να τους πεις, πως θα τη στείλεις εσύ, ώστε να φανεί, πως ήταν μία "αυθόρμητη" δική σου "πονεμένη" κίνηση; - Τι να πω; Κι εγώ λυπάμαι, αλλά για άλλους λόγους από τους δικούς σου. - Εύχομαι τουλάχιστον όλο αυτό να αναγκάσει τον Κιρκινέζο, έστω κι αν εισπράττει σαν αντικαταβολή κάποιες "δηλώσεις μετανοίας", να δώσει σε όλους τα χρήματα, που οφείλει σιγά σιγά (ήθελα να ήξερα ΤΩΡΑ πού τα βρίσκει; - Ποιοι του τα δίνουν; Περίεργο ξαφνικά, αλλά είναι άλλο θέμα συζήτησης), μόνο και μόνο για να μπορεί ελεύθερα να συγκρουστεί με τους "κακούς" Κιμούλη και Τσακνή ! Χάνεται η αξιοπρέπεια, αλλά δίδονται κάποια χρήματα σ' αυτούς που τα έχουν ανάγκη πιο πολύ απ' όλους (;)... πάλι καλά...»
Η συνέχεια στα δικαστήρια
Η επιχείρηση Ακροπόλ επανήλθε με νέα ανακοίνωση γράφοντας: «Ο Θεατρικός Οργανισμός Ακροπόλ συνεπής προς τη δήλωσή του σήμερα δεν έχει καμία εκπρόθεσμη υποχρέωση προς τους ηθοποιούς του Χορού της παράστασης και επιπλέον έχει εξοφλήσει στο ακέραιο και για το σύνολο της περιοδείας όλους τους συνεργάτες και συντελεστές της παράστασης, κ.κ. Κώστα Γεωργουσόπουλο, Γιάννη Μετζικώφ, Κατερίνα Μαραγκουδάκη και Έλενα Γεροδήμου. Το ίδιο έχει πράξει για το σύνολο των πρωταγωνιστών της παράστασης, κ.κ. Δημήτρη Πιατά, Φαίη Ξυλά, Θανάση Αλευρά, Δημήτρη Ραφαήλο, Κωνσταντίνο Γιαννακόπουλο και Χάρη Χιώτη, τους οποίους και ευχαριστούμε. Όσο για τον κ. Γιώργο Κιμούλη και τον κ. Διονύση Τσακνή, την απάντηση για τις συκοφαντίες και τις καταγγελίες τους θα δώσει η Δικαιοσύνη, στην οποία και θα προσφύγουμε για την ικανοποίηση της ζημίας που μας προξένησαν από την ακύρωση των παραστάσεων σε Χαλκίδα, Κορυδαλλό και Νίκαια, καθώς και για τη δυσφήμιση του Θεατρικού Οργανισμού Ακροπόλ.»
Και ο ΣΥΡΙΖΑ στη μέση
Ολα αυτά προκάλεσαν και την έκδοση δελτίου τύπου από την ΕΚΚΕ Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ και τη βουλευτή Μαρία Κανελλοπούλου, που τάσσονται στο πλευρό των διαμαρτυρόμενων – κάνοντας πολλούς να επισημαίνουν ότι ήταν λογικό να συμβεί αυτό από τη στιγμή που τόσο ο Γιώργος Κιμούλης όσο και ο Διονύσης Τσακνής είναι φιλικά προσκείμενοι στο κόμμα της Κουμουνδούρου. Γράφει μεταξύ άλλων η κυρία Κανελλοπούλου «Οι «Θεσμοφοριάζουσες» έκαναν ευρύτερα γνωστό το γεγονός πως η πλειονότητα των καλλιτεχνών της χώρας μας, την εποχή του Μνημονίου, στερούνται ακόμα και την ελάχιστη αμοιβή που δικαιούνται για το έργο τους. Η πραγματικότητα αυτή δεν είναι άσχετη με την κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων στο Θέατρο και με την παντελή έλλειψη ελέγχου εκ μέρους της Πολιτείας. Πλέον, οι καλλιτέχνες και οι πνευματικοί δημιουργοί είτε εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα, είτε προσλαμβάνονται με συμβάσεις σε δημόσιους θεσμούς, θεωρούνται αναλώσιμοι διασκεδαστές που οφείλουν να δουλεύουν χωρίς αμοιβή, χωρίς ασφάλιση, χωρίς ένσημα, αναμένοντας τη «φιλανθρωπία» του επιχειρηματία ή υποσχεθείσες δημόσιες χρηματοδοτήσεις που δεν πραγματοποιούνται ποτέ».