Οι συνέπειες της οικονομικής κρίσης των τελευταίων ετών για τις ελληνικές επιχειρήσεις ήταν σοβαρές. Σημαντικοί άλλοτε κλάδοι της ελληνικής οικονομίας συρρικνώθηκαν και πολλές επιχειρήσεις διέκοψαν τις δραστηριότητές τους λόγω περιορισμένης ζήτησης και μειωμένης παροχής ρευστότητας Ωστόσο, με βάση τα πρώτα στοιχεία του 2013, διαφαίνονται κάποιες ενδείξεις υποχώρησης της επιδείνωσης της χρηματοοικονομικής εικόνας των επιχειρήσεων.
Από τους 87 κλάδους και υποκλάδους της οικονομίας που εξετάστηκαν την περίοδο 2009-2013, αυξητική εξέλιξη εμφάνισαν συνολικά 16 υποκλάδοι της ελληνικής οικονομίας. Ανάμεσα σε αυτούς με τη μεγαλύτερη αύξηση της πενταετίας είναι όσοι αφορούν τον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ και προμήθεια Συστημάτων ΑΠΕ) με αυξήσεις άνω του 34% λόγω του ευνοϊκού θεσμικού πλαισίου, ο τομέας διαλογής καπνών με αύξηση 12,2%, ο υποκλάδος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας +7,8% και οι ελεγκτικές εταιρείες +5,8%.
Αύξηση παρουσίασαν επίσης συνολικά 10 υποκλάδοι του τομέα παραγωγής τροφίμων και μικρή αύξηση παρουσίασαν τα τουριστικά και ταξιδιωτικά γραφεία (+0,6%).
Αντιθέτως, τις μεγαλύτερες απώλειες από την ύφεση υπέστησαν ο κλάδος εμπορίας αυτοκινήτου (-32%) και οι συναφείς με αυτόν υποκλάδοι (ζάντες -31%, ανταλλακτικά αυτοκινήτων -13,4%). Απώλειες επίσης υπέστησαν οι συναφείς κλάδοι με την οικοδομική δραστηριότητα και την κατοικία όπως: τεχνικές εταιρείες (-19,3%), διέλαση αλουμινίου (-17,4%), κλιματισμός (-15,2%), αλυσίδες ηλεκτρικών συσκευών (-13,4%).
Οσον αφορά τους δείκτες κερδοφορίας, τον υψηλότερο δείκτη περιθωρίου κέρδους (ΕΒΙΤDΑ) παρουσίασαν:
- οι εταιρείες ΑΠΕ λόγω των υψηλών τιμών πώλησης της ενέργειας βάσει συμβολαίων, που ωστόσο δεν θα διατηρηθούν τα επόμενα έτη.
- οι εταιρείες κινητής και σταθερής τηλεφωνίας (36% και 21% αντιστοίχως)
- τα ξενοδοχεία α' κατηγορίας (24%)
Αντίθετα, στο τέλος της κατάταξης με τον χειρότερο δείκτη περιθωρίου κέρδους βρίσκεται ο κλάδος ακινήτων (-253%). Συρρίκνωση υπέστησαν εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο εμπόριο ένδυσης (-13,1%) και σε είδη πολυτελείας (κοσμήματα: -12,4%, αλκοολούχα ποτά -11,5%).
Συνολικά, οι κλάδοι που στηρίζονταν στην εγχώρια κατανάλωση, στα είδη πολυτελείας και στην κατοικία υπέστησαν τις μεγαλύτερες απώλειες την περίοδο της οικονομικής κρίσης. Αντιθέτως παραγωγικοί κλάδοι που είχαν τη δυνατότητα να διοχετεύσουν την παραγωγή τους σε άλλες αγορές αντισταθμίζοντας τις απώλειες στην εσωτερική αγορά επέτυχαν ως και αύξηση του κύκλου εργασιών τους.