Οταν μιλάμε για καλοκαιρινή μόδα η Ελλάδα είναι το κέντρο του κόσμου, αναφέρει η βρετανική εφημερίδα Telegraph η οποία επισημαίνει ότι αν και η χώρα μαστίζεται εδώ και χρόνια από την οικονομική κρίση, ωστόσο η δημιουργικότητα των Ελλήνων σχεδιαστών έχει χτυπήσει «κόκκινο».
Μάλιστα, οι αρθρογράφοι τονίζουν ότι τα νέα χέρια της ελληνικής μόδας προσφέρουν αυτό που αναζητεί η αδηφάγα παγκόσμια βιομηχανία: την αυθεντικότητα.
Η Telegraph προχωρά σε ένα fashionable οδοιπορικό με παρέα τρεις made in Greece εταιρείες στον χώρο του ενδύματος, των κοσμημάτων και του υποδήματος. Πρόκειται για της Zeus + Dione, δημιούργημα των Μαρέβα Γκραμπόβσκι πρώην στέλεχος της Deutsche Bank και της Δήμητρας Κολοτούρα πρώην ιδιοκτήτρια εταιρείας δημοσίων σχέσεων με έδρα το Λονδίνο, τη σχεδιάστρια κοσμημάτων Ιλεάνα Μακρή και το brand Ancient Greek Sandals (αρχαιοελληνικά σανδάλια) των Νικόλα Μίνογλου και Χριστίνας Μαρτίνη.
Zeus + Dione
Οπως αναφέρει η εφημερίδα, η Γκραμπόβσκι και η Κολοτούρα ήθελαν να αλλάξουν την αντίληψη του κόσμου για την πατρίδα τους και τους ανθρώπους της. Ηθελαν να επιδείξουν τις ικανότητες ανδρών και γυναικών τεχνιτών. Ετσι ταξίδεψαν σε όλη την Ελλάδα. Λίγο αργόερα, γεννήθηκε η Zeus + Dione.
«Πήγαμε παντού. Οπου ακούγαμε ότι υπήρχε κάποιος να κάνει κάτι ενδιαφέρον» εξομολογείται η Κολοτούρα στην Telegraph και προσθέτει: «Γνωρίσαμε πολλούς καταπληκτικούς ανθρώπους. Αυτό ήταν το καλύτερο κομμάτι του ταξιδιού μας». Κι έτσι, παρά το μαύρο παρόν της Ελλάδας, οι δυο σχεδιάστριες είδαν κάτι το λαμπρό για το μέλλον. Τώρα, τρία χρόνια μετά, διατηρούν στούντιο με 18 υπαλλήλους στην Αθήνα και εξ αιτίας τους έχουν δημιουργηθεί σε όλη την Ελλάδα 100 νέες θέσεις εργασίας, δουλεύοντας με μικρούς και συχνά απομονωμένους προμηθευτές για να δημιουργήσουν τις κολεξιόν τους. «Αυτό μας δίνει το κουράγιο να συνεχίσουμε. Το να βλέπουμε μικρά εργαστήρια και οικογενειακές επιχειρήσεις να επεκτείνονται και να προσλαμβάνουν ανθρώπους» εξομολογείται η Κολοτούρα.
Πράσινο καφτάνι, 159 ευρώ
Με μετάξι προερχόμενο από το Σουφλί και υφάσματα από εργοστάσιο στην Αθήνα που είναι στη δουλειά από το 1864, η Zeus + Dione διοχετεύει στην αγορά δημιουργίες από φίνα υλικά αποκλειστικά ελληνικής προελεύσεως.
Χαρακτηριστικά της φετινής συλλογής άνοιξη/καλοκαίρι 2014 τα μακριά ολομέταξα χειροποίητα καφτάνια, με το μακρύ κεντημένο από καλόγριες στην Κρήτη καφτάνι ονόματι «Phryne» να ξεχωρίζει από όλες τις υπόλοιπες δημιουργίες, αναφέρουν οι δημοσιογράφοι της βρετανικής εφημερίδας. Οι καλόγριες κέντησαν 100 κομμάτια και σταμάτησαν όταν βαρέθηκαν να κεντούν το ίδιο μοτίβο.
Λευκό καφτάνι, 227,5 ευρώ
Η Γκραμπόβσκι εξομολογείται ότι δεν είναι καθόλου δύσκολο να εμπνευστούν για να σχεδιάσουν τα καφτάνια τους. Πηγή της έμπνευσής τους «η φυσική ομορφιά της χώρας, οι κρυμμένες ενέργειες στα μέρη που επισκεφθηκαμε, η πέτρα, το μάρμαρο, οι ναοί, οι παραδοσιακές φορεσιές».
Ιλεάνα Μακρή
Οσον αφορά στη σχεδιάστρια κοσμημάτων Ιλεάνα Μακρή, η Telegraph στέκεται στο σήμα κατατεθέν της: το αρχαιοελληνικό μοτίβο τρισκέλιον. Σύμφωνα με την ελληνίδα σχεδιάστρια το τρισκέλιον «συμβολίζει την πρόοδο που έρχεται έπειτα από πολλή δουλειά και προσπάθεια. Πρέπει να έχεις τρια πόδια για να τρέχεις, τα δύο δεν φτάνουν».
Από αριστερά προς τα δεξιά: δαχτυλίδι:10.934 ευρώ, δαχτυλίδι φίδι: 3.325 ευρώ
Κόρη πολιτικού, η Μακρή ταξίδεψε σε όλη την Ελλάδα ως παιδί. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να αναπτύξει μια αγάπη για το φυσικό περιβάλλον, αναφέρει η εφημερίδα. «Εχω βαθιά αίσθηση της ελληνικής επαρχίας... Αγαπώ τη φύση: Ζω δίπλα στη θάλασσα και αγαπώ το νερό, αγαπώ τα βουνά» είπε κατά την τηλεφωνική της συνέντευξη από την Πάτμο όπου βρίσκεται το εξοχικό της.
Η Telegraph συνδέει την ελληνική γη με την έμπνευση της Μακρή, καθώς τα σχέδιά της περιλαμβάνουν απλές λεπτομέρειες: επαναλαμβανόμενα μοτίβα με φίδια, και έχει μια συνεχή γοητεία με το μάτι που συμβολίζει το κακό. Μάλιστα, το τελευταίο έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα δημοφιλές και έχει αποκτήσει πιστούς οπαδούς.
Η Μακρή αφότου σπούδασε Διοίκηση Επιχειρήσεων, άλλαξε πορεία επιλέγοντας σπουδές σχεδιασμού κοσμημάτων στη Σάντα Μόνικα των ΗΠΑ. Το πρώτο της κατάστημα, η Μαγεία, άνοιξε τις πύλες του στην Αθήνα το 1987, ενώ την πρώτη της γραμμή κοσμημάτων τη λάνσαρε σχεδόν 10 χρόνια αργότερα, το 1996. Σήμερα, έχει πελάτες από όλο τον κόσμο, ενώ είναι η αγαπημένη πολλών διάσημων αστέρων της παγκόσμιας σόουμπιζ.
Ancient Greek Sandals
Η Telegraph ολοκληρώνει το αφιέρωμά της στην ελληνική καλοκαιρινή μόδα με τα Ancient Greek Sandals (αρχαιοελληνικά σανδάλια) των Χρσιστίνας Μαρτίνη και Νικόλα Μίνογλου και πώς θα μπορούσε να κάνει διαφορετικά άλλωστε, αφού τα τελευταία χρόνια έχουν «ντύσει» τα πόδια των Κέιτ Μος, Ναόμι Γουοτς, Ριάνα, Αν Χάθαγουεϊ και πολλών άλλων διασημοτήτων.
Η Χριστίνα Μαρτίνι, αναφέρει η εφημερίδα, ότι επισκέφθηκε πολλά αρχαία ερείπια ενόσω ήταν παιδί. «Είναι κάτι το φυσικό για τα ελληνόπουλα -μας πάνε σε μουσεία και ερείπια, διδασκόμαστε μυθολογία και αρχαία ελληνική ιστορία (στο σχολείο). Είναι μέρος του πολιτισμού μας» αναφέρει στην εφημερίδα.
Η Μαρτίνη άντλησε την έμπνευσή της από τον πηλό, τα αρχαία αγάλματα και φυσικά το ελληνικό μάτι του κακού. «Ηθελα να γίνω αρχαιολόγος όταν ήμουν μικρή. (Στο σχολείο) μας πήγαιναν σε πολλά αρχαιολογικά μνημεία. Ηταν το αγαπημένο μου: να χαθώ μέσα σε αυτά. Ακόμα είναι» αναφέρει στη συνέντευξή της.
Η Χριστίνα Μαρτίνη
Πριν από δύο χρόνια κι ενώ η κρίση στην Ελλάδα βρισκόταν στο ζενίθ της, η Μαρτίνη με τον Νικόλα Μίνογλου αποφάσισαν να συνεχίσουν την οικογενειακή παράδοση του δεύτερου πάνω στην κατασκευή σανδαλιών, με μία τελείως διαφορετική ματιά,ωστόσο.
Ετσι γεννήθηκε το brand Ancient Greek Sandals (αρχαιοελληνικά σανδάλια). «Ηθελα πάντα να κάνω κάτι που έχει να κάνει με τουριστικά σανδάλια στην Αθήνα και τα νησιά, αλλά με καλή ποιότητα και πιο πολύπλοκα σχέδια.
Η Μαρτίνι έχει περάσει από διάσημους οίκους μόδας στο εξωτερικό , όπως τη Louis Vuitton, τη Balenciaga, την Chloé και τη Veronique Branquinho. Έπειτα από περίπου 10 χρόνια καριέρας και ζωής στο εξωτερικό η Χριστίνα αποφασίζει να γυρίσει στην Ελλάδα για να κάνει οικογένεια και να ζήσει στην Κέρκυρα με τον σύζυγό της.
Οταν ήταν έγκυος στο πρώτο της παιδί γνώρισε τον Μίνογλου. Οι δυο τους ανακάλυψαν ότι είχαν τον ίδιο στόχο: να δημιουργήσουν υψηλής ποιότητας σανδάλια που να μην μοιάζουν με εκείνα του μαζικού εμπορίου με διάρκεια ζωής ένα καλοκαίρι. Μέσα σε έναν χρόνο το brand ταξίδεψε στο Barneys της Νέας Υόρκης και το Net-a-Porter. Τον επόμενο χρόνο έγιναν το «it» του καλοκαιριού και η ζήτηση στο εξωτερικό εκτοξεύθηκε.
Σήμα κατατεθέν του οίκου τα σανδάλια «Thalias» που κοστίζουν 120 ευρώ. Πρόκειται για το πιο φθηνό σχέδιο του brand.
Από αριστερά προς δεξιά: Σανδάλια Thalia: 120 ευρώ, Σανδάλια Thais: 180 ευρώ, Σανδάλια Ikaria: 164 ευρώ
Σημείωση: Οι αναγραφόμενες τιμές είναι μετατροπή των βρετανικών λιρών σε ευρώ, όπως αναγράφονται στην Telegraph που επικαλείται τα: Matchesfashion.com, shopbop.com, Harvey Nichols και net-a-porter.com.