Μπορεί η ανάπτυξη να περνάει μέσα από νεοφυείς επιχειρήσεις, από την τεχνολογία και το μοντέρνο επιχειρείν, ωστόσο στην Ελλάδα οι περισσότερες επιχειρήσεις είναι σχεδόν «κολλημένες» στο χώρο της εστίασης.
Κοινώς: αυτό που ενδιαφέρει τον Έλληνα επιχειρηματία είναι να ανοίξει καφετέρια ή σουβλατζίδικο! Την ίδια στιγμή εμφανίζεται μια αξιοσημείωτη μείωση στις επιχειρήσεις ένδυσης οι οποίες φαίνεται πως πληρώνουν ακριβά τα επίχειρα της οικονομικής κρίσης.
Η κουλτούρα του φαγητού έξω από το σπίτι ή ακόμα και του γρήγορου φαγητού, σε κεντρικά σημεία των μεγάλων πόλεων, ανεβαίνει ολοένα και περισσότερο. Χωρίς αυτό να σημαίνει πως όλες οι επιχειρήσεις εστίασης θα κρατηθούν εν ζωή.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Vima.gr, στην εστίαση επενδύουν πολλοί Ελληνες κεφάλαια, ευελπιστώντας ότι η άνοδος του τουρισμού θα παρασύρει και αυτόν τον τομέα. Μεγάλες αλυσίδες εστίασης προχωρούν στην ίδρυση νέων καταστημάτων ή σε ριζική ανακαίνιση, ενώ παράλληλα αρκετοί άνεργοι μεταπηδούν στον χώρο της εστίασης για να απασχοληθούν. Μάλιστα, στην Ελλάδα το 2013 η πρώτη κατηγορία επιχειρήσεων που ιδρύθηκαν είναι οι καφετέριες και ακολουθούν τα σουβλατζίδικα.
Σύμφωνα με τον κ. Μάρκο Πανέτα, πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Κηφισιάς και μέλος ΔΣ του ΕΒΕΑ, «τα μόνο καταστήματα που αναπτύσσονται είναι αυτά που ανήκουν στην εστίαση (καφετέριες, φούρνοι). Στην Κηφισιά έχουν κλείσει πολλά καταστήματα ένδυσης και έχουν αντικατασταθεί από εστιατόρια και φούρνους, κ.ά.».
Πάντως, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, δεν πρόκειται να επιβιώσουν όλα τα καινούργια σημεία εστίασης, αφού έχει παρατηρηθεί υπερκορεσμός σε διάφορες περιοχές, όπως το Κολωνάκι. Την αντικατάσταση καταστημάτων ένδυσης με φούρνους και καφέ στο Κολωνάκι επεσήμανε και ο κ. Βασίλης Ευαγγέλου, διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας με είδη ζαχαροπλαστικής και αρτοποιήματα Απολλώνιον, η οποία απέκτησε κατάστημα στην πλατεία Κολωνακίου πριν από δύο χρόνια. «Το κατάστημα στο Κολωνάκι άνοιξε σε χώρο όπου υπήρχε κατάστημα παπουτσιών.
Είναι γεγονός ότι παρατηρείται μια έντονη τάση για αντικατάσταση μαγαζιών ρουχισμού με αντίστοιχα εστίασης. Η τάση αυτή εντείνεται εν μέσω οικονομικής κρίσης» ανέφερε ο ίδιος, ενώ πρόσθεσε ότι η «η τάση του κλάδου αρτοποιημάτων είναι ανοδική και αποτυπώνεται και στον αριθμό αντίστοιχων καταστημάτων που έχουν ανοίξει τα τελευταία χρόνια. Βασικός εν τούτοις παράγοντας για τη βιωσιμότητά τους είναι η σχέση ποιότητας - τιμής. Δεδομένης της μεγάλης πλέον προσφοράς, οι καταναλωτές δείχνουν να προτιμούν τα καταστήματα εκείνα που τους προσφέρουν ποιότητα προϊόντων που συνάδουν με τις τιμές τους».
Η κρίση όμως και η υψηλή φορολογία δημιούργησαν πρόβλημα σε αρκετές αλυσίδες και καταστήματα εστίασης, αλλά αυτή την περίοδο παρατηρείται μια βελτίωση του καταναλωτικού κλίματος που σημαίνει και αύξηση πωλήσεων στα εστιατόρια. Ειδικά, το delivery παρουσιάζει αυξητικές τάσεις, ακόμη και την περίοδο της κρίσης, όπου οι πωλήσεις του ενισχύονται, λόγω της στροφής των Ελλήνων από το έξω στο σπίτι. Οσον αφορά τις πιο δημοφιλείς κουζίνες, πρώτο είναι το σουβλάκι, ακολουθεί η πίτσα, ο καφές και το burger.
Μία άλλη τάση που καταγράφεται στον χώρο της εστίασης σήμερα στην Ελλάδα είναι η στροφή των επιχειρηματιών αλλά και των καταναλωτών προς το φαγητό δρόμου (street food). Στη χώρα μας, λόγω μόδας που ήρθε από έξω και λόγω επιχειρηματικής ανάγκης των Ελλήνων να ασχοληθούν με κάτι φρέσκο και νέο, τον τελευταίο χρόνο ανοίγουν καταστήματα στο κέντρο της Αθήνας, στο Κολωνάκι, στο Χαλάνδρι και αλλού, που προσφέρουν σε οικονομικές τιμές εναλλακτικές λύσεις γρήγορου φαγητού, με πιο προχωρημένες γεύσεις, στο πλαίσιο της πιο έθνικ και υγιεινής διατροφής. Το street food, το οποίο απαιτεί συνήθως μικρούς χώρους, ελκύει αρκετούς επενδυτές, οι οποίοι στοχεύουν στο διαφορετικό, π.χ. σούσι στο Κολωνάκι με 2 ευρώ, πίτα με φαλάφελ ή σάντουιτς με ψάρι και θαλασσινά, και στο μικρό αντίτιμο που θα δώσουν οι Ελληνες και όχι μόνο περιπατητές της Αθήνας.