Αν η γενική εικόνα της εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι γκρίζα και προβληματική, η αθέατη (όταν έρχεται στο φως) αναδεικνύει τρανά παραδείγματα πρωτοπορίας και ελπίδας.
Το παράδειγμα των 90 παιδιών από όλη την Ελλάδα που έχουν μαζευτεί στο Κολλέγιο Ανατόλια, στο Πανόραμα Θεσσαλονίκης, δείχνει πως υπάρχει ακόμα ελπίδα στην Ελλάδα της ύφεσης.
Πρόκειται για 90 «καθημερινά» παιδιά από τυπικές ελληνικές οικογένειες που όμως φέρουν τη λάμψη μιας εκκολαπτόμενης διάνοιας.
Όπως σημειώνει η Καθημερινή σε σχετικό ρεπορτάζ, ενενήντα παιδιά από κάθε γωνιά της Ελλάδας, από όλα τα κοινωνικά στρώματα, όπως επισημαίνει ο αντιπρόεδρος Οperations and Planning Γιάννης Τζορμπατζόγλου, μαθητές δημόσιων, κυρίως, γυμνασίων και λυκείων, συμμετέχουν στο θερινό σχολείο του «Κέντρου για Χαρισματικά Ταλαντούχα Παιδιά» του Κολλεγίου Ανατόλια που πραγματοποιείται σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο Johns Hopkins και την αποκλειστική χρηματοδότηση του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος».
Ο Αντώνης Αποστόλου, υπεύθυνος του προγράμματος, αναφέρει: «Είναι παιδιά με εξαιρετικές ακαδημαϊκές δεξιότητες και εμείς εδώ τους δίνουμε τη δυνατότητα να διευρύνουν του ορίζοντές τους παρακολουθώντας μαθήματα πέρα και πάνω από το τυπικό σχολικό πρόγραμμα».
Η επιλογή μαθητών δεν έγινε από κάποιους «κυνηγούς» χαρισματικών παιδιών ή από «πλάγιους δρόμους», αλλά με εξετάσεις στη βάση ειδικού test του Johns Hopkins, το οποίο έχει σχεδιαστεί για βαθμίδες ανώτερες της σχολικής τάξης. Φέτος πήραν μέρος στις εξετάσεις 1.500 μαθητές γυμνασίων και λυκείων από όλη την Ελλάδα και εξ αυτών επελέγησαν οι 90 για να παρακολουθήσουν μαθήματα Κρυπτολογίας, Βιοϊατρικών Επιστημών, Πιθανοτήτων και Θεωρίας Παιγνίων, Αρχών Σχεδίασης για Μηχανικούς, Χημείας στην Κοινωνία και Επιστήμης Ηλεκτρονικών Υπολογιστών.
Η κυρία Μαρία Τσαουσίδη διδάσκει Εισαγωγή στις Βιοϊατρικές Επιστήμες επιπέδου πρωτοετών φοιτητών. Οι μαθητές της κάνουν αναλύσεις σε «δηλητηριασμένα τρόφιμα», που υποτίθεται έφαγε μια παρέα σε καφετέρια. Στόχος ήταν να ανιχνεύσουν, χωρίς προηγούμενη εμπειρία, τι προκάλεσε τη δηλητηρίαση. «Το αντικείμενο τους είναι άγνωστο, όμως αφομοιώνουν με εκπληκτική ευκολία όσα τους παραδίδω. Τους κεντρίζουμε με καινούργια πράγματα το ενδιαφέρον, έχουν όρεξη», λέει η κυρία Τσαουσίδη. «Πρόκειται για καταπληκτικά παιδιά, που ξεπερνούν τις προσδοκίες μας, ταλαντούχα και εργατικά. Δεν περίμενα να τα "πιάνουν" τόσο εύκολα, αν και δεν είχαν σχέση με τη Χημεία», τονίζει η καθηγήτρια της Χημείας Ελισάβετ Εξηνταβελόνη.
Τα ίδια τα παιδιά δεν θεωρούν τους εαυτούς τους κάτι ιδιαίτερο. Η Νεφέλη, ο Βαγγέλης και ο Ανδρόνικος από την Αθήνα και η Αρτεμις από την Αλεξανδρούπολη, μαθητές δημόσιων γυμνασίων και όλοι αριστούχοι, είναι κάποια από αυτά.
«Θεωρώ ότι είμαι ένα παιδί με δημιουργικό μυαλό που μπορεί πιο εύκολα από άλλους να λύνει κάποια προβλήματα», λέει η Νεφέλη, και η Αρτεμις εξηγεί ότι την ώθησε να δώσει το test η υποδιευθύντρια του σχολείου «γιατί ήμουν καλή στα Μαθηματικά». Για τον Ανδρόνικο το θερινό σχολείο είναι πιο ενδιαφέρον από τις καλοκαιρινές διακοπές. «Μαθαίνω καινούργια και εξαιρετικά πράγματα», λέει, ενώ ο Βαγγέλης που σκεπτόταν αρχικά να γίνει πιλότος βρίσκει συναρπαστική την Κρυπτολογία.
«Στόχος μας είναι να βρούμε και να αναδείξουμε τις ακαδημαϊκές δεξιότητες του κάθε μαθητή», τονίζει ο διευθυντής του προγράμματος του φημισμένου πανεπιστήμιου των ΗΠΑ Σιμόν Μπρότσκι.
Όλες οι φωτογραφίες προέρχονται από το ρεπορτάζ της Καθημερινής.