Η Αμερικανίδα δημοσιογράφος Γκιζέλα Γουίλιαμς ήρθε, είδε, απήλθε και έγραψε. Βασικά ήρθε στην Αθήνα, περπάτησε στις γειτονιές της, μίλησε με ανθρώπους της πόλης, μπήκε σε μαγαζιά του μητροπολιτικού κέντρου και γεύτηκε τα ποτά και τα φαγητά. Και όλο αυτό την οδήγησε σε έναν ολότελα προσωπικό οδηγό πόλης, απόλυτα αποθεωτικό για την Αθήνα.
Με τίτλο «Ποια πτώχευση; Η αρχαία πρωτεύουσα της Ελλάδα ανθεί ξανά», η New York Post -ομοίως όπως και ο Guardian την προηγούμενη εβδομάδα- περιδιαβαίνει τα «καυτά» σημεία της πόλης και δίνει τον τόνο.
Η αρχή γίνεται από το Salon de Bricolage και με αφορμή την έναρξη της παράστασης μιας ανερχόμενης καλλιτέχνιδας της Γεωργίας Σαγρή. Η δημοσιογράφος σημειώνει τα χρώματα και τα γέλια που συνωθούνται στο μαγαζί, τα εύγευστα πιάτα και λέει πως υπό άλλες συνθήκες δεν θα σκεφτόμασταν πως η Ελλάδα βρίσκεται εν μέσω κρίσης, αν και οι γύρω κουβέντες περιστρέφονται γύρω από αυτό το θέμα.
Όπως της λέει ένας εκ των ιδιοκτητών του μαγαζιού: «Μέχρι πριν από μερικά χρόνια βρισκόμασταν όλοι σε αναμονή για να δούμε τι θα μας συμβεί. Τώρα αρκετοί είναι αυτοί που παίρνουν πρωτοβουλίες και κάνουν κάποια πράγματα να συμβούν».
Η καινοτομία
Για τη δημοσιογράφο η απάντηση της Ελλάδας είναι η καινοτομία και φέρνει παράδειγμα το ReMap, ένα καλλιτεχνικό γεγονός που λαμβάνει χώρα κάθε δύο χρόνια και κινείται στη ζώνη Κεραμεικός-Μεταξουργείο. Σε αυτές τις περιοχές όπου πολλά κτίρια είχαν εγακατληφθεί στη μοίρα τους, τώρα ανθούν γκαλερί και πολυτελή εστιατόρια.
Νέα επιχειρηματικότητα
Το επόμενο ReMap είναι προγραμματισμένο για το 2015, τότε που θα είναι έτοιμος και το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο Κολωνάκι. Η Γουίλιαμς κάνει ειδική αναφορά στην πλατεία Αγίας Ειρήνης όπου ο κόσμος καθημερινά μαζεύεται στα μαγαζιά για να πιει καφέ, να διασκεδάσει, να συζητήσει.
Ο γνωστός σεφ Δημήτρης Σκαρμούτσος της λέει: «Μας έχουν μείνει μόνο οι ρίζες μας για να πουλήσουμε. Ο καθένας έχει πλέον μια εταιρεία που παράγει λάδι η μαρμελάδα.
Από την άλλη σημειώνει ένα είδος μετανάστευσης που συνέβη τα τελευταία χρόνια. Ολοένα και περισσότεροι πηγαίνουν προς το κέντρο για να χτίσουν μια επιχείρηση. Όπως λέει ο ιδιοκτήτης του ιστoσελίδα σχεδιασμούYatzer, «το καλό με την κρίση είναι ότι πολλοί άνθρωποι ενώθηκαν για να δημιουργήσουν νέες επιχειρήσεις. Παλιαότερα ο καθένας κοιτούσε τον εαυτό του, τώρα αυτό έχει αλλάξει. Γι' αυτό και πλέον συμβαίνουν καταπληκτικά πράγματα».