Πριν από μερικά χρόνια ίσως να ακουγόταν σαν ανέκδοτο η ίδρυση μιας νέας επιχείρησης στην Ελλάδα, καθώς τα γραφειοκρατικά προβλήματα, αλλά και η διστακτικότητα αρκετών ανθρώπων να πάρουν το ρίσκο καθιστούσαν το εγχείρημα ιδιαίτερα δύσκολο.Στην Ελλάδα της κρίσης, ωστόσο, με την κατεστραμμένη οικονομία και τις διαλυμένες δομές αρκετοί άνθρωποι, νέοι στην πλειοψηφία τους, πήραν τη μεγάλη απόφαση να επενδύσουν σε startups επιχειρήσεις, με κύριο προσανατολισμό στον τομέα της οικονομίας, και κατάφεραν να διακριθούν μέσα σε πολύ μικρό διάστημα.
Η αμερικανική Wall Street Journal πραγματοποίησε ένα εκτενές αφιέρωμα σε ορισμένες από τις νεοφυείς επιχειρήσεις που βρίσκονται σε σταδιακή άνοδο και ενδεχομένως να αποτελούν μια σημαντική πρόταση για την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα, ιδιαίτερα, από τη στιγμή που η χώρα παρουσιάζει κάποια σημάδια ανάκαμψης.
«Εκρηξη» startups την τελευταία τριετία -Η Ελλάδα στο κάδρο της νεοφυούς επιχειρηματικότητας
Εντυπωσιακά είναι τα στοιχεία που παρουσιάζει η Endeavor Greece, η μη κερδοσκοπική οργάνωση που υποστηρίζει τους νέους επιχειρηματίες, τα οποία καταγράφουν μια πραγματική έκρηξη στις λεγόμενες startups.
Ειδικότερα, το 2013 ιδρύθηκαν 144 startups στην Ελλάδα, αριθμός ιδιαίτερα αυξημένος σε σχέση με τις μόλις 16 που ιδρύθηκαν το 2010. Ακόμη, τα χρήματα που επενδύθηκαν σε αυτές ανήλθαν στα 42 εκατ. ευρώ, από τα μόλις 500.000 ευρώ πριν από τρία χρόνια. Σύμφωνα με την Endeavor Greece οι κοινοί χώροι εργασίας σε επιχειρηματικά «εκκολαπτήρια» έχουν αυξηθεί σημαντικά στην Αθήνα, ενώ, πλέον, επεκτείνονται με ταχύτητα και σε άλλες πόλεις όπως η Θεσσαλονίκη και η Πάτρα.
Το δημοσίευμα, μάλιστα, τονίζει ότι, παρά τις δυσκολίες, η Ελλάδα έχει μετατραπεί σε ένα από τα πιο απίθανα φωτεινά σημεία της τεχνολογικής σκηνής της Ευρώπης. Βέβαια εξακολουθεί να είναι αρκετά πιο πίσω σε σχέση με τις υπόλοιπες «παραδοσιακές» τεχνολογικές κοιτίδες, όπως το Λονδίνο, το Βερολίνο και το Παρίσι, ωστόσο, μόνο και μόνο η σύγκριση με αυτές τις πόλεις είναι κατά κάποιο τρόπο άδικη. Σύμφωνα με την WSJ, η Ελλάδα γαλουχεί ένα εντυπωσιακό φάσμα τεχνολογικών startup που έχουν καταφέρει να προσελκύσουν χρηματοδότηση όχι μόνο από τους εγχώριους «κλασσικούς» επενδυτές όσο και από την Sillicon Valley, το παγκόσμιο κέντρο της τεχνολογικής αγοράς.
Από την κρίση στην επιτυχία: Η μάχη με το «τέρας» της γραφειοκρατίας
Η Wall Street Journal κάνει ειδική αναφορά σε δύο από τις πιο πετυχημένες startups το Locish και το Taxibeat.
Δύο φίλοι, οι Αλέξης Χριστοδούλου και Γρηγόρης Ζωντανός βρίσκονται πίσω από το Locish, το οποίο επιτρέπει στους τουρίστες να έρχονται σε επαφή με ντόπιους για την παροχή προτάσεων σημείων για φαγητό, ποτό και διασκέδαση. Η εν λόγω υπηρεσία είναι διαθέσιμη, πλέον, εκτός από την Αθήνα, σε Νέα Υόρκη και Σαν Φρανσίσκο, αφού εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση εκτομμυρίων δολαρίων από την Sillicon Valley.
Οι ίδιοι, πάντως, αναφέρουν ότι η άντληση κεφαλαίων δεν ήταν το δύσκολο μέρος του εγχειρήματός τους. Ο κ. Χριστοδούλου αναφέρει ότι αναγκάστηκε να παλέψει επί ένα χρόνο με την ελληνική γραφειοκρατία, ώστε να καταφέρει να αποδεσμευτεί από τη δουλειά του ως εκπαιδευτικός σε δημόσιο σχολείο.
Οπως αναφέρει ο ίδιος στη WSJ, μόλις υπέβαλε την παραίτησή του, οι ανώτεροί του δεν την έκαναν δεκτή πιστεύοντας ότι θα αλλάξει γνώμη και δεν θα παρατήσει μια σταθερή δουλειά στο ελληνικό δημόσιο. Το επόμενο βήμα ήταν να σταματήσει να πηγαίνει στο σχολείο περιμένοντας πως, με βάση τον ελληνικό νόμο, έπειτα από 21 ημέρες (που είναι το όριο) απουσίας θα απολυθεί, ωστόσο, κάτι τέτοιο συνέβη έπειτα από επτά μήνες. Ήταν η περίοδος που η ελληνική κυβέρνηση έψαχνε απεγνωσμένα να βρει τη δεξαμενή ανθρώπων που θα διώξει από το δημόσιο με βάση τα όσα είχε συμφωνήσει με τους δανειστές της.Από την πλευρά του ο κ. Ζωντανός, παραιτήθηκε από τη θέση που κατείχε σε ελληνική τράπεζα, ωστόσο, κάτι τέτοιο τον έφερε σε σύγκρουση με όλη την οικογένειά του. Εμεινε άστεγος και αναγκάστηκε να ζήσει στον καναπέ του σπιτιού της κοπέλας του Αλέξη για έξι μήνες.
«Πουλήσαμε τα πάντα, βιβλία, συσκευές, ρούχα, ποδήλατα και ότι άλλο είχαμε μέσω eBay για να μαζέψουμε το απαιτούμενο ποσό» λένε οι εμπνευστές τους Locih οι οποίο σίγουρα θα αισθάνοντας αυτή τη στιγμή δικαιωμένοι.
Στο δημοσίευμα γίνεται εκτενής αναφορά και σε δεκάδες άλλες startups, όπως το Taxibeat το οποίο ήδη έχει βγει από τα ελληνικά σύνορα, ενώ υπάρχουν και άλλες πολλές που αναπτύσσονται με σταθερά βήματα.
Μεταξύ αυτών είναι η διαδικτυακή πλατφόρμα ενοικίασης σκαφών incrediblue, αλλά και το Fashinating.com, ένα portal που βοηθάει την ανταλλαγή, σε πραγματικό χρόνο, σχετικά με το εμπόριο ενδυμάτων.
Οταν ξεθώριασαν οι παλαιές υποσχέσεις βγήκαν στην επιφάνεια οι startups
Οπως σημειώνει το δημοσίευμα της Wall Street Journal, σε μια χώρα όπου έχει ξεθωριάσει η υπόσχεση για μια δουλειά ισόβιας διάρκειας στο δημόσιο ή στην οικογενειακή επιχείρηση, ενώ η ελληνική οικονομία βρίσκεται υπό κατάρρευση, η ανερχόμενη τεχνολογική σκηνή των startups ίσως να αντιπροσωπεύει μια πιθανή εναλλακτική στην αυξανόμενη ανεργία και τις ζοφερές προοπτικές για την εύρεση μιας αξιοπρεπούς δουλειάς.
«Η έκρηξη των startups ήταν δεδομένο ότι θα συνέβαινε» αναφέρει ο ιδρυτής του Taxibeat, Νίκος Δρανδάκης και εξηγεί: «Πριν από την κρίση ήμασταν άνετοι με ότι είχαμε είτε ήταν δουλειά στον δημόσιο τομέα, ένας καλός μισθός ή ακόμη μια καλή σύνταξη από τους γονείς μας. Οταν τα χάνεις όλα αυτά τότε η καινοτόμα και δημιουργική πλευρά βγαίνει στην επιφάνεια».
Την ίδια στιγμή, βέβαια, οι επιχειρηματίες στον τομέα της τεχνολογίας συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν μια σειρά από προβλήματα: Μια αδιάφορη και αρκετές φορές εχθρική γραφειοκρατία, μια διαλυμένη οικονομία χωρίς ρευστότητα, ακόμη και την αμφισβήτηση συγγενών και φίλων.
Ενα ακόμη εμπόδιο είναι και το γεγονός ότι η Ελλάδα βρίσκεται ακόμη πολύ πίσω σαν χώρα στην προσβασιμότητα στο Διαδίκτυο. Μόλις το 58% του πληθυσμού επιχειρεί να «σερφάρει» στο Internet κατατάσσοντας τη χώρα στις τελευταίες θέσεις της ΕΕ, πάνω μόνο από την Βουλγαρία και τη Μάλτα.
Διθύραμβοι CNN για τους Ελληνες επιχειρηματίες που έχουν καταλάβει τον κόσμο
Εκτενές αφιέρωμα σε αρκετούς νέους Ελληνες επιχειρηματίες έκανε πρόσφατα και το αμερικανικό κανάλι CNN μιλώντας για την startup Ergon των αδερφών Θωμά και του Γιώργου Δούζη.
Το CNN αναφέρεται σε ακόμη ένα παράδειγμα της ελληνικής αναγέννησης όπως την αποκαλεί. Στην περίπτωση του Μάνου Σηφάκη, ο οποίος ξεκίνησε την Customedialabs, μια εταιρεία μάρκετινγκ και πολυμέσων, το 2000, ενώ ήταν φαντάρος.