Συρρίκνωση ζημιών εμφάνισαν τα Ελληνικά Πετρέλαια, το πρώτο τρίμηνο του 2014. Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, οι καθαρές ζημιές του ομίλου υποχώρησαν στα 38 εκατ. ευρώ, το πρώτο τρίμηνο του 2014, έναντι ζημιών 78 εκατ. ευρώ, την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.Την εξεταζόμενη περίοδο, η ζήτηση για καύσιμα κίνησης διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα σε σχέση με πέρυσι, επιβεβαιώνοντας την τάση σταθεροποίησης που διαμορφώθηκε το Β' εξάμηνο του 2013. Οι ηπιότερες καιρικές συνθήκες που επικράτησαν κατά τη διάρκεια του Α' τριμήνου 2014, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, σε συνδυασμό με τη διατήρηση του υψηλού ΕΦΚ, είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης κατά 15%, οδηγώντας τη συνολική ζήτηση για καύσιμα στην εσωτερική αγορά 4% χαμηλότερα από πέρυσι.
Τα συγκρίσιμα κέρδη EBITDA ανήλθαν στα 51 εκατ. ευρώ (+35% έναντι Α' τριμήνου 2013). Τα αποτελέσματα επηρεάστηκαν θετικά από την περαιτέρω βελτίωση της λειτουργίας του διυλιστηρίου Ελευσίνας, την αναδιοργάνωση των εταιρειών λιανικής εμπορίας στην Ελλάδα ΕΚΟ και ΕΚ (ΒΡ), τη μείωση κόστους σε όλες τις βασικές επιχειρηματικές δραστηριότητες. Oι συνολικές πωλήσεις προϊόντων πετρελαίου ανήλθαν σε 2,8 εκ. τόνους, με τις εξαγωγές να διαμορφώνονται στο 50%. Αντίθετα, η σημαντική επιδείνωση του ευρωπαϊκού περιβάλλοντος διύλισης, με χαμηλότερα περιθώρια και πιο αδύναμο δολάριο, σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό τρίμηνο, είχαν αρνητική επίδραση στα αποτελέσματα άνω των 20 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η επίδοση του διυλιστηρίου Ελευσίνας ήταν θετική, παρά το προσωρινό σταμάτημα για απαραίτητες εργασίες συντήρησης και βελτίωσης, το Μάρτιο. Μετά την ασφαλή και επιτυχή ολοκλήρωσή τους, το διυλιστήριο επανήλθε σε πλήρη λειτουργία με υψηλή δυναμικότητα και βελτιωμένες επιδόσεις.
Σημαντική συνεισφορά προήλθε από τα έργα μετασχηματισμού και μείωσης δαπανών, με επιπλέον κέρδος 18 εκατ. ευρώ, για το πρώτο τρίμηνο 2014 και 290 εκατ. ευρώ σωρευτικά, από το 2008. Σαν αποτέλεσμα, τα λειτουργικά έξοδα μειώθηκαν κατά 13%, σε σχέση με το Α' τρίμηνο 2013. Μία σειρά ενεργειών και έργων, που ολοκληρώθηκαν στο τέλος του 2013 ή είναι υπό εκτέλεση, αναμένεται να επηρεάσουν θετικά την κερδοφορία του ομίλου, τα επόμενα δύο χρόνια.
Σε επίπεδο δημοσιευμένων αποτελεσμάτων, η βελτιωμένη λειτουργική κερδοφορία οδήγησε σε κέρδη EBITDA 25 εκατ. ευρώ (Α' τρίμηνο 2013: -12 εκατ. ευρώ), παρά την αρνητική επίπτωση, λόγω αποτίμησης αποθεμάτων, ενώ τα δημοσιευμένα καθαρά αποτελέσματα παρουσίασαν, επίσης, βελτίωση, καθώς διαμορφώθηκαν στα -38 εκατ. ευρώ (Α' τρίμηνο 2013: -78 εκατ. ευρώ).
Δυσμενές περιβάλλον για τον ευρωπαϊκό κλάδο διύλισης
Οι συνθήκες για τον ευρωπαϊκό κλάδο διύλισης παρέμειναν αντίξοες και στο Α' τρίμηνο 2014, με τις εξαγωγές ρωσικού αργού να διατηρούνται σε μειωμένα επίπεδα, ενώ συνεχίζεται η αβεβαιότητα διαθεσιμότητας αργών από άλλους παραδοσιακούς παραγωγούς της περιοχής (Ιράκ, Λιβύη).
Αντίθετα, τα διυλιστήρια των ΗΠΑ, εκμεταλλευόμενα τα ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα στο κόστος ενέργειας και πρώτων υλών, διατήρησαν τις εξαγωγές diesel προς την Ευρώπη σε υψηλά επίπεδα.
Ως αποτέλεσμα, τα ενδεικτικά περιθώρια διύλισης Μεσογείου παρέμειναν αδύναμα, με τα περιθώρια FCC να διαμορφώνονται στα $1,7/bbl (Α' Τρίμ. 2013: $4,1/bbl), κοντά στα χαμηλότερα 10ετίας, ενώ τα περιθώρια hydrocracking κυμάνθηκαν στα $4,1/bbl (Α' Τρίμ. 2013: $4,7/bbl).
Σημάδια σταθεροποίησης στην εγχώρια αγορά καυσίμων
Το Α' τρίμηνο 2014, η ζήτηση για καύσιμα κίνησης διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα, σε σχέση με πέρυσι, επιβεβαιώνοντας την τάση σταθεροποίησης που διαμορφώθηκε το Β' εξάμηνο του 2013.
Δεδομένης της σταδιακής αύξησης των πωλήσεων πετρελαιοκίνητων ΙΧ, σε σχέση με βενζινοκίνητα, μετά την άρση της απαγόρευσης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για πετρελαιοκίνητα Ι.Χ. εδώ και δύο χρόνια, παρατηρείται αντίστοιχα σταδιακή υποκατάσταση στη ζήτηση βενζίνης από ντίζελ. Σε αυτό το πλαίσιο, ο όμιλος εισήγαγε στην αγορά νέα προϊόντα (BP Ultimate Diesel, Diesel Ekonomy) με βελτιωμένη σχέση τιμής προς απόδοση, ισχυροποιώντας τη θέση του στη νέα αυτή αγορά.
Οι ηπιότερες καιρικές συνθήκες, που επικράτησαν κατά τη διάρκεια του Α' τριμήνου 2014, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, σε συνδυασμό με τη διατήρηση του υψηλού ΕΦΚ, είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης κατά 15%, οδηγώντας τη συνολική ζήτηση για καύσιμα στην εσωτερική αγορά 4% χαμηλότερα από πέρυσι.