Στη θεωρία πως οι ένοχοι για την εξαφάνιση της πτήσης 370 της Malaysia Airlines ήταν εκείνοι που βρίσκονταν στο πιλοτήριο κλίνουν Αμερικανοί αξιωματούχοι. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους, οι πιλότοι του μοιραίου Boeing 777 είναι οι υπεύθυνοι για τα όσα συνέβησαν στο αεροσκάφος που αποτελεί ακόμη ένα μυστήριο.
Οι εκτιμήσεις των Αμερικανών, τις οποίες επικαλείται το CNN, ήρθαν έπειτα από τις αποκαλύψεις του Σαββάτου πως οι αρχές στη Μαλαισία έκαναν έρευνα στο σπίτι του πιλότου, ενώ ο πρωθυπουργός της χώρας, Ναγίμπ Ραζάκ, μίλησε για εσκεμμένη αλλαγή πορείας του Boeing και σκόπιμη εξαφάνισή του από τα ραντάρ, κινήσεις που έκανε κάποιος που βρισκόταν στο αεροπλάνο.
Η κυβέρνηση της Μαλαισίας αναζητούσε ένα λόγο για να κάνει έφοδο στο σπίτι του κυβερνήτη και του συγκυβερνήτη για αρκετές ημέρες. Αλλά μόνο το τελευταίο 24ωρο, όταν τα στοιχεία από τα ραντάρ και τους δορυφόρους ήρθαν στο φως, οι αρχές θεώρησαν ότι είχαν αρκετά στοιχεία προκειμένου να ερευνήσουν τις κατοικίες τους, όπως ανέφερε Αμερικανός αξιωματούχος μιλώντας υπό το καθεστώς της ανωνυμίας.
Αυτό που δεν έχει διευκρινιστεί ακόμη είναι αν οι αρχές θεωρούν πως ο ένας ή και οι δύο άνδρες που βρίσκονταν στο πιλοτήριο βρίσκονται πίσω από την εξαφάνιση του αεροπλάνου στις 8 Μαρτίου, όταν ταξίδευε από την Κουάλα Λουμπούρ προς το Πεκίνο. Παράλληλα εξετάζονται όμως και άλλα πιθανά σενάρια, με την περίπτωση της αεροπειρατείας να είναι ακόμη στο προσκήνιο.
Οι έρευνες για τους κυβερνήτες- Ποιοι ήταν
Η αστυνομία της Μαλαισίας έκανε έρευνα στο σπίτι του πιλότου, Ζαχάρι Αμάντ Σαχ. Ο 53χρονος ζούσε σε ένα προάστιο της Κουάλα Λουμπούρ, σε κλειστή κοινότητα.
Κατά τις έρευνες οι αστυνομικοί εντόπισαν έναν προσομοιωτή πτήσεων, τον οποίο ήδη εξετάζουν. Επίσης, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, γίνεται έρευνα και με τους μηχανικούς που μπορεί να είχαν επικοινωνία με το αεροσκάφος πριν από την απογείωση, ενώ οι αστυνομικοί έχουν μιλήσει και με φίλους και συγγενείς του πιλότου σχετικά με τον προσομοιωτή.
Ο 53χρονος θεωρείται βετεράνος στο είδος του, καθώς έχει 18.365 ώρες πτήσης. Η κατοχή ενός προσομοιωτή πτήσης δεν είναι απαραίτητα ενοχοποιητικό στοιχείο, καθώς πολλοί συνάδελφοί του ή λάτρεις των αεροπλάνων δοκιμάζουν αντίστοιχα προγράμματα, που επιτρέπουν στους χρήστες να βιώσουν διάφορα σενάρια πτήσης σε πολλούς τύπους αεροσκαφών. Τα συγκεκριμένα προγράμματα προσομοιώνουν πραγματικές διαδρομές πτήσης, προσγειώσεις και απογειώσεις από πραγματικά αεροδρόμια. Ο Σαχ είναι παντρεμένος, έχει τρία παιδιά, με το μικρότερο να είναι 20 ετών που ζει ακόμη με τους γονείς της, ενώ έχει και ένα εγγόνι.
Στο μεταξύ, σε δημοσίευμά της η Daily Mail παρουσιάζει τον πιλότο ως πολιτικό ακτιβιστή, ένθερμο οπαδό του ηγέτη της αντιπολίτευσης της Μαλαισίας, Ανγουαρ Ιμπραχίμ. Σύμφωνα με αυτές τις πληροφορίες, οι αρχές φοβούνται μήπως η καταδίκη του Ιμπχραχίμ σε φυλάκιση λίγες ώρες πριν από την απογείωση του Boeing προκάλεσε σύγχυση στον Σαχ και αυτό τον οδήγησε στην «εξαφάνιση» του αεροσκάφους. Εκπρόσωπος του κόμματος του Ιμπραχίμ πάντως απέρριψε τους ισχυρισμούς.
Ο συγκυβερνήτης Φαρίκ Αμπ Χαμίντ είναι 27 ετών και προσελήφθη από τη Malaysia Airlines το 2007. Εχει στο ενεργητικό του 2.763 ώρες πτήσης και ήταν σε διαδικασία μετάβασης από την εκπαίδευση σε προσομοιωτή στο Boeing 777. Ερευνα έγινε και στο δικό του σπίτι.
Ζει με τους γονείς του και κάποια από τα τέσσερα αδέρφια του, ενώ όταν εξαφανίστηκε το Boeing έγινε γνωστή και μία παλιότερη περιπέτειά του. Το 2011 σε μία πτήση από τα Πουκέ στην Κουάλα Λουμπούρ είχε καλέσει στο πιλοτήριο μία γυναίκα και τη φίλη της.
Πάντως και ο Ναγίμπ, στη συνέντευξη Τύπου του Σαββάτου, είχε ξεκαθαρίσει πως πλέον η έρευνα επικεντρώνεται στο πλήρωμα και τους επιβάτες- εκ νέου- προκειμένου να διαπιστωθεί αν είχαν οποιαδήποτε σχέση με τρομοκρατικές οργανώσεις, ή αν κάποιος από τους επιβάτες είχε εκπαίδευση πιλότου. Και αυτό γιατί θεωρούν πως όποιος άλλαξε την πορεία του Boeing και το εξαφάνισε από τα ραντάρ, ήταν άριστος γνώστης της διαδικασίας.
Αυτός είναι και ένα από τα στοιχεία που έστρεψαν τις υποψίες στους δύο κυβερνήτες, καθώς το αεροπλάνο άλλαξε την πορεία του μετά από την τελευταία επικοινωνία με τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας της Κουάλα Λουμπούρ και πριν γίνει η αντίστοιχη επαφή με τους ελεγκτές του Βιετνάμ. «Αυτό είναι το ιδανικό σημείο για να εξαφανιστεί κανείς», λένε οι Αμερικανοί αξιωματούχοι.
Παράλληλα, οι αστυνομικοί ανέκριναν και το προσωπικό του εδάφους, ώστε να διαπιστωθεί αν αυτοί γνωρίζουν κάποια λεπτομέρεια που θα μπορούσε να παράσχει πληροφορίες ή ενδείξεις για το Boeing.
Οσο για τις έρευνες για τον εντοπισμό του αεροσκάφους, τώρα έχουν επικεντρωθεί στο νότιο Ινδικό Ωκεανό. Αλλά όπως αναφέρουν άτομα κοντά στη διαδικασία, η περιοχή αυτή είναι εξαιρετικά δύσκολη για να βρεθεί το Boeing. Οπως εξηγούν, είναι από τις πιο απομονωμένες περιοχές του κόσμου, ενώ είναι μεγάλο και το βάθος του Ωκεανού.
«Στο μεγαλύτερο μέρος της δυτικής Αυστραλίας και σχεδόν σε ολόκληρο τον Ινδικό Ωκεανό, δεν υπάρχει σχεδόν καμία κάλυψη ραντάρ», δήλωσε μια αυστραλιανή πηγή της αρχής πολιτικής αεροπορίας, ζητώντας να τηρηθεί ο όρος της ανωνυμίας. «Αν μη τι άλλο είναι πάνω από 100 χιλιόμετρα ανοικτής θάλασσας, χωρίς καμία κάλυψη», συμπλήρωσε.