Mε τίτλο «Η κρίση αποτελεί παρελθόν» η Süddeutsche Zeitung φιλοξενεί ρεπορτάζ για το πλήθος των νέων, καινοτόμων ελληνικών επιχειρήσεων, των αποκαλούμενων Start-Up, που σημειώνουν μεγάλη επιτυχία τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδος.
Radiojar, Travelplanet24, Taxibeat, Upstream και Workable είναι μερικά μόνο χαρακτηριστικά παραδείγματα νέων επιχειρήσεων που δημιουργήθηκαν τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. H γερμανική εφημερίδα παρατηρεί: «Όλες οι επιτυχημένες διαδικτυακές εταιρίες δεν στηρίζονται στην ελληνική αγορά. Χωρίς το βλέμμα στραμμένο στο εξωτερικό κανένα παρόμοιο φιλόδοξο εγχείρημα δεν θα στεφόταν με επιτυχία».
Ο όρος «Start-up» είναι συνώνυμος ενός μοντέλου επιχειρηματικότητας, το οποίο δεν βασίζεται στην αρωγή του κράτους, αλλά στην αξιοποίηση των νέων ευκαιριών που παρουσιάζονται εν μέσω κρίσης.
Πιο συγκεκριμένα, ως «Start-ups» ορίζονται οι «νεοφυείς επιχειρήσεις» ιδιωτών ή, πιο απλά, κάθε είδους εταιρικό εγχείρημα υλοποίησης μίας ευρηματικής ιδέας, καινοτόμο και με προοπτικές ταχείας ανάπτυξης, συνήθως με τη συνδρομή κεφαλαίων επιχειρηματικών συμμετοχών.
Πρόκειται για ένα μοντέλο επιχειρηματικότητας που γεννήθηκε στις ΗΠΑ κατά τα πρώτα χρόνια μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο – μέσα από μία ιδέα του Πρύτανη της σχολής μηχανικών του πανεπιστημίου του Στάνφορντ να εκμισθώσει τους χώρους του πανεπιστημίου και να τους μετατρέψει σε επιστημονικό πάρκο, με σκοπό να αυξήσει τα έσοδα του ιδρύματος και να δημιουργήσει εργασιακές ευκαιρίες για τους αποφοίτους – και κορυφώθηκε κατά την περίοδο 1997-2000, η οποία έχει μείνει στην ιστορία ως «περίοδος της φούσκας dot-com», οπότε και σημειώθηκε μία αφύσικη έκρηξη στις ιδρύσεις εταιρειών στο διαδίκτυο.
Η Ελλάδα μόλις την τελευταία πενταετία έχει αρχίσει να τελεί υπό τον αστερισμό της «νεοφυούς επιχειρηματικότητας», με ραγδαίους ρυθμούς – προφανώς ελέω οικονομικής, κοινωνικής, πολιτισμικής κρίσης – αλλά και με εντυπωσιακά αποτελέσματα.