Η περίφημη Σινδόνη του Τορίνο έχει προκαλέσει παγκόσμιο ενδιαφέρον από το 1898 όταν και αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά μια φωτογραφία της.Από τότε έχουν γίνει αρκετές έρευνες και μελέτες με άλλους να υποστηρίζουν ότι είναι το αληθινό σάβανο του Ιησού στο οποίο αποτυπώθηκε το πρόσωπο του Χριστού μετά την ανάστασή του, ενώ άλλοι εκτιμούν ότι πρόκειται για την πιο διάσημη περίπτωση πλαστογραφίας.
Από την άλλη, αν και η Καθολική Εκκλησία έχει αποφύγει να πάρει επίσημη θέση, πολλές χιλιάδες πιστών -και περίεργων- προσέρχονται κάθε χρόνο στον καθεδρικό του Τορίνο, όπου φυλάσσεται η σινδόνη.
Μια νέα έρευνα πάντως έρχεται να προσθέσει νέα ερωτηματικά ,καθώς, επιστήμονες ισχυρίζονται ότι πράγματι η σινδόνη και τα αποτυπώματα χρονολογούνται από το 33 μ.Χ., ωστόσο, δημιουργήθηκαν εξαιτίας μεγάλου σεισμού που χτύπησε την Ιερουσαλήμ.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Αλμπέρτο Καρπιντέρι του Πολυτεχνείου του Τορίνο, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό μηχανικής "Meccanica", υποστηρίζουν ότι η ακτινοβολία νετρονίων λόγω του σεισμού «μπέρδεψε» τις επίσημες ραδιοχρονολογήσεις με άνθρακα-14, που έγιναν στη δεκαετία του '80. Οι μετρήσεις εκείνες (που είχαν δημοσιευτεί στο διεθνούς κύρους περιοδικό "Nature" το 1989) είχαν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το ύφασμα είχε ηλικία όχι άνω των 800 ετών, δηλαδή προερχόταν από τον Μεσαίωνα (μεταξύ 1260 και 1390 μ.Χ.). Άλλωστε, σε εκείνα ακριβώς τα μεσαιωνικά χρόνια εμφανίζονται οι πρώτες γραπτές αναφορές για το ύφασμα (το οποίο πρέπει να άλλαξε πολλούς ιδιοκτήτες στο πέρασμα των χρόνων), πράγμα που οι επικριτές δεν θεωρούν τυχαίο.
Από την άλλη όμως, και άλλοι ερευνητές μετά το 1988 υποστήριξαν ότι εκείνη η ραδιοχρονολόγηση υπήρξε εσφαλμένη και ότι η σινδόνη είναι πολύ παλαιότερη. Σε βιβλίο του με τίτλο «Το μυστήριο της Σινδόνης», που εξέδωσε το 2013, ο Τζιούλιο Φάντι, καθηγητής της σχολής μηχανολόγων μηχανικών του πανεπιστημίου της Πάντοβα, υποστηρίζει ότι οι δικές του αναλύσεις αποδεικνύουν πως το ύφασμα χρονολογείται από τα χρόνια του Ιησού.
Η νέα ιταλική θεωρία (για την οποία πάντως ο ίδιος ο Τζιούλιο Φάντι δήλωσε πως ίσως να μην είναι η μόνη σωστή) αναφέρει ότι στη διάρκεια των σεισμών δημιουργούνται στον γήινο φλοιό ισχυρά κύματα πίεσης υψηλής συχνότητας, τα οποία αποτελούν την πηγή εκπομπών νετρονίων. Τα νετρόνια αυτά απελευθερώνονται από τα άτομα όπου ήσαν δεσμευμένα μέχρι τότε και αλληλεπιδρούν με τους πυρήνες άλλων ατόμων, πράγμα που δημιουργεί νέα ισότοπα άνθρακα.
Αυτή ακριβώς η διαδικασία, σύμφωνα με τον Αλμπέρτο Καρπιντέρι, μπορεί να οδηγήσει σε εσφαλμένη χρονολόγηση, αφού αυξάνει κατά πολύ τον αριθμό των ραδιοϊσοτόπων του άνθρακα-14 στο περιβάλλον (και συνεπώς το ταφικό ύφασμα εμφανίζεται νεότερο από ό,τι είναι).
Αλλά πέρα από αυτό, οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι η μαζική εκπομπή των νετρονίων μετά τον σεισμό του 33 μ.Χ. στην Ιερουσαλήμ θα οδήγησε στην αποτύπωση της εικόνας του Χριστού πάνω στο σάβανό του. Αυτό συνέβη, όπως λένε, επειδή τα ελεύθερα νετρόνια θα αλληλεπίδρασαν χημικά με τα άτομα αζώτου στις ίνες του λινού υφάσματος, με τελικό αποτέλεσμα την θερμική αποτύπωση του προσώπου πάνω στο σάβανο.
Όμως ο Γκόρντον Κουκ, καθηγητής περιβαλλοντικής γεωχημείας στο πανεπιστήμιο της Γλασκώβης δήλωσε στο Live Science πως ακόμα κι αν θεωρητικά μπορεί να δεχτεί κανείς την υπόθεση της ακτινοβολίας νετρονίων, παραμένει το εύλογο ερώτημα: Γιατί κάτι ανάλογο δεν έχει καταγραφεί πουθενά αλλού στα αρχαιολογικά αρχεία;
Ανάλογη αρνητική αντίδραση είχε και ο Κρίστοφερ Ράμσεϊ, διευθυντής της Μονάδας Ραδιοχρονολόγησης του πανεπιστημίου της Οξφόρδης, ο οποίος αναρωτήθηκε γιατί σε χώρες με συχνούς ισχυρούς σεισμούς όπως η Ιαπωνία, δεν έχει παρατηρηθεί μέχρι σήμερα κάποιο ανάλογο πρόβλημα με τις ραδιοχρονολογήσεις με άνθρακα-14;
Κι έτσι η Σινδόνη συνεχίζει, σε τελευταία ανάλυση, να παραμένει θέμα πίστης. "Αν θέλεις να πιστέψεις στη Σινδόνη του Τορίνο, απλώς πιστεύεις σε αυτήν", δήλωσε ο Γκόρντον Κουκ.